Průlom v regionálních autobusech. Středočeský kraj vyzkouší na dvou linkách nástup všemi dveřmi

Nový autobus SOR ICN 12 v barvách PID pro OAD Kolín. Foto: OAD KolínNový autobus SOR ICN 12 v barvách PID pro OAD Kolín. Foto: OAD Kolín

Test má ukázat, zda by se nevyplatilo rozšířit systém odbavení bez kontroly řidiče na celý kraj.

Po neúspěšném jednání s organizátorem veřejné dopravy v Praze (Ropid) se Středočeský kraj rozhodl otestovat možnost nastoupit do regionálních autobusů všemi dveřmi bez kontroly jízdních dokladů u řidiče.

Ke spuštění novinky dojde na počátku května na linkách 519 (Sedlčany – Votice) a 705 (Poděbrady – Čáslav). Pilotní provoz má ukázat, zda se novinka osvědčí, nebo ne. Kraj chtěl původně testovat nástup všemi dveřmi na linkách z Prahy, Ropid se však obával velkých úniků tržeb.

Novinku dnes odsouhlasili krajští radní, testování potrvá do konce července. „Jde o další projekt, kterým chceme cestování v prostředcích hromadné dopravy zpříjemnit. Odpadnout by měly například fronty na zastávkách. Takto autobus přijede, cestující se rychle vymění a jede se dál. Sníží se tedy počet minut strávených ve stanicích, což povede i ke zrychlení přepravy a lepšímu dodržování jízdního řádu,“ vysvětlil Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.

Středočeský kraj otestuje odbavení bez nákupu jízdenky u řidiče

Cestující nebudou muset nastupovat pouze předními dveřmi. Zrušení povinnosti se bude týkat celé délky obou linek. „Cílem pilotního provozu je zjistit rozsah využívání tohoto způsobu nástupu ze strany cestujících a dopady na pobytové doby v zastávkách a na počty cestujících odbavených řidičem a zjištění, kolik bude potřeba revizorů,“ dodal Borecký.

Kraj čeká nižší tržby

V průběhu pilotního provozu dojde k provádění přepravních průzkumů a průzkumy skladby jízdních dokladů. Paralelně budou na dotčených linkách sledována data o zpoždění na spojích. Ve vybraných termínech budou měřeny pobytové doby ve vybraných zastávkách. Tato data byla a jsou pořizována již dnes, posléze se budou porovnávat.

Předpokládáme mírné snížení tržeb. Nikoliv proto, že by cestující začali jezdit hromadně načerno, ale proto, že se odbaví pomocí PID Lítačky anebo u automatů. I z tohoto důvodu je hlavní město Praha k tomuto projektu velmi skeptické, i když právě na příměstských linkách by faktor času a komfortu pro cestující byl nejmarkantnější,“ dodal Borecký. Prodej jízdenek uvádějí řidiči dlouhodobě jako jednu z nejvíce neoblíbených částí své práce.

Integrovaná doprava Středočeského kraje chystá kvůli celé akci informační kampaň.

Tagy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje nástup všemi dveřmi PID Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj
98 komentářů