Nebudeme dopravní skanzen. Nová smlouva ČD a Středočeského kraje řeší 62 novějších motoráků

Motorový vůz Stadler RS1 (RegioSpider) v barvách PID v Benešově. Pramen: České dráhyMotorový vůz Stadler RS1 (RegioSpider) v barvách PID v Benešově. Pramen: České dráhy

Na neelektrifikované tratě vyjedou hlavně RegioFoxy a RegioSpidery.

Na další tratě ve Středočeském kraji nasadí České dráhy modernější vozidla. Vyplývá to z dodatku, který podepsali zástupci Integrované dopravy Středočeského kraje a Českých drah a který se týká hlavně provozu motorových vlaků.

Dodatek je již v registru smluv. Řeší především provoz motorových vozů Stadler RS1 na Olbramovicku a Sedlčansku, Vlašimsku, Nymbursku, Mladoboleslavsku a Kutnohorsku, dále počítá s nasazením RegioFoxů na Kralupsku, Rakovnicku, Lochovicku a Berounsku. Součástí dodatku je i další zpřísnění sankcí za znečištěné interiéry i exteriéry. Cestujícím přinese modernější bezbariérová vozidla s wifi sítí na palubě a s možností dobíjet osobní elektroniku, s prostorem pro přepravu dětských kočárků a jízdních kol, s audiovizuálním informačním systémem a klimatizací.

Od samého počátku, kdy jsme s kolegy převzali vedení Středočeského kraje říkám to samé, tedy že náš cíl není mít ve Středočeském kraji dopravní skanzen, ale moderní veřejnou dopravu 21. století. Uzavřením dodatku s Českými drahami tento cíl pro železnici naplňujeme,“ řekl radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

Plánované nasazení vlaků ve Středočeském kraji. Foto: Středočeský kraj

Dopravce se podpisem dodatku zavázal k nasazení 38 jednotek RegioFox a 34 motorových vozů Stadler RS1. Z provozu postupně zmizí motorové vozy řady 810. Horní hranice sankcí se zároveň zvyšuje až na 100 milionů Kč ročně.

Další tratě zřejmě také pro ČD

Dodatek se týká provozu na regionálních tratích, kde jezdí nyní dieselové vlaky. Předmětem dodatku není provoz na trati 070 Praha – Mladá Boleslav, 121 Hostivice – Podlešín, 122 Praha – Hostivice – Rudná u Prahy a 210 Praha – Vrané n. Vltavou – Čerčany/Dobříš. „U nich mělo po dohodě se zástupci Hlavního města Prahy původně dojít k přesoutěžení a zajištění nového dopravce od 12/2025. S ohledem na výsledky proběhlých předběžných tržních konzultací s potenciálními dopravci však bude nalezení vhodného řešení předmětem dalšího prověřování a to ve spolupráci se zástupci Hlavního města Prahy,“ uvedl kraj již dříve v důvodové zprávě. Nyní smlouva obsahuje závazek kraje jednat o provozu na těchto tratích s ČD.

Kraj a IDSK jednaly s Českými drahami o dodatku osm let. „Prodloužení smlouvy do roku 2034 nám umožňuje investovat do vozidel a dalšího vybavení téměř 4,8 miliardy korun. Jedná se hlavně o úplně nové RegioFoxy a z Německa odkoupené RegioSpidery (Stadler RS1). Občanům Středočeského kraje tak můžeme nabídnout podstatně vyšší kvalitu cestování do zaměstnání, do školy nebo za volnočasovými aktivitami v bezbariérových vlacích s palubní wifi nebo s možností dobíjet cestovní elektroniku,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.

Investice do nových vozidel a modernizace starších zvýší náklady na platbu Českým drahám o 219 milionů korun ročně. Právě tyto investice umožnily kraji uzavřít dodatek o prodloužení smlouvy bez soutěže. Cena za kilometr stoupne na 198 korun.

Tagy České dráhy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje PID Středočeský kraj
82 komentářů