dpp

Třikrát dražší než na naftu. Středočeský radní spočítal, kolik bude stát provoz vodíkových autobusů

Převoz vodíkového autobusu H'CITY 12 do Prahy. Foto: Škoda GroupPřevoz vodíkového autobusu H'CITY 12 do Prahy. Foto: Škoda Group

První autobusy na vodík mají v kraji vyjet na Mníšecku.

Zastupitelé Středočeského kraje udělali tento týden první krok k nasazení vodíkových autobusů. Nejpozději v roce 2026 by mělo vyjet deset autobusů na Mníšecku.

Kraj podle důvodové zprávy počítá s tím, že projekt nákupu a provozu deseti autobusů pro Mníšecku vyjde na 242 milionů korun, 70 % má zaplatit evropská dotace. Důvodem pro výběr Mníšecka je kopcovitý terén. Vodík by měl být zelený vyrobený z elektrické energie z vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou.

Zatímco informace o vodíkových autobusech často provází slova nadšení politiků o ekologické dopravě, radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký ve svém příspěvku na Facebooku spočítal, o jak nákladnou dopravu půjde. O ekonomickém srovnání se stávajícími pohony se totiž často nemluví.

Velká proměna MHD. Od roku 2030 má mít 85 % nových autobusů nulové emise

 

Podle Boreckého jeden autobus vyjde na zhruba 19 milionů korun, zatímco stejně velký dieselový na zhruba pět milionů korun. „Celkový náklad na 1 km jízdy u vodíkového autobusu při započtení ceny paliva, odpisů a všech provozních nákladů je zhruba 140 Kč/km. Pro srovnání u moderního dieselového autobusu normy Euro 6 tento náklad činí cca 45 Kč,“ uvedl Borecký.

Pokud bychom přešli kompletně z provozu dieselových autobusů na vodíkovou flotilu, stouply by náklady na dopravní obslužnost ve Středočeském kraji o 2,6 miliardy Kč ročně,“ vypočítává Borecký. Podle něj je čistě technicky dekarbonizace hromadné veřejné dopravy zvládnutelná, otázkou však zůstává, jak ji zaplatit. Za současné situace je ale podle něj přechod na vodík zcela mimo finanční možnosti kraje.

Tagy bezemisní doprava Martin Uher Středočeský kraj vodíková mobilita vodíkové autobusy
158 komentářů