Rok krachů aerolinek. Provoz loni ukončilo 23 dopravců, 9 z nich v Evropě
Letecká doprava sice zažila loni další růst, na trhu je ale místo pro čím dál méně hráčů. Dlouhodobé hospodářské problémy
Letecká doprava sice zažila loni další růst, na trhu je ale místo pro čím dál méně hráčů. Dlouhodobé hospodářské problémy loni přivedly ke konci hned 23 leteckých společností včetně řady velkých dopravců s flotilou čítajících i řádově několik desítek letadel.
Důvody konce byly různé a většinou šlo o mix více faktorů, nešlo ale o žádné nečekané zprávy. Aerolinky byly v hospodářských problémech delší dobu a několik let. O špatné finanční situaci se mluví u řady jiných dopravců a lze očekávat, že vlna krachů bude pokračovat i letos. Už brzy se může rozhodnout o osudu italských Ernest Airlines, které mají licenci pouze do 13. ledna.
O nutné konsolidaci mluví s oblibou šéfové největších leteckých společností, kteří očekávají postupně koncentraci do několika velkých skupin. Minulý rok opakovaně předpovídal šéf Ryanair Michael O´Leary skandinávskému dopravci Norwegian Air Shuttle, který ale přežil další kritický rok a nastoupil cestu kompletní restrukturalizace. Jiné aerolinky byly zachráněny na poslední chvíli koupí jinými investory. Takto například končí Flybe, z které nově je Virgin Connect.
Nejvýznamnější krachy leteckých společností v roce 2019
Germania – německý dopravce s 36 letadly doplatil na dlouhodobé ztráty i pozdní dodání nových, úspornějších airbusů.
Flybmi –krach regionálního evropského dopravce v únoru loňského roku po více než 31 letech exsitence. Krach znamenal i konec linky z Brna do Mnichova, nového provozovatele kraj nadále stále marně hledá.
WOW Air – islandský nízkonákladový dopravce se snažil vytvořit z Islandu Dubaj pro lety přes Atlantik, nízkonákladový model sice výrazně stlačil ceny letenek mezi Evropou a Severní Amerikou, nepřinesl ale nikdy zisk. Část lidí spojená s dopravcem se na Islandu snaží vybudovat novou aerolinku Play.
Jet Airways – Jeden z největších krachů loňského roku. První indická soukromá letecká společnost po čtvrt století provozu skončila a je další aerolinkou, do které vstoupily Etihad Airways a zkrachovala. Firma neustála především velkým boom nízkonákladové konkurence.
Aigle Azur a XL Airways – série dvou krachů menších francouzských dopravců na začátku září.
Thomas Cook Airlines – září bylo pro letecké společnosti kritickým měsícem. Thomas Cook byly největším dopravcem, který loni v Evropě zkrachoval, k pádu došlo současně s krachem cestovní kanceláře Thomas Cook. Přežila naopak letecká společnost Condor, která do skupiny rovněž patřila, dál létá.
Adria Airways – dlouho očekávaný krach přišel 30. září, předcházelo mu opakované rušení letů. Společnost létala téměř 58 roků, provoz byl dlouhodobě ztrátový. Lety ze Slovinska rychle převzaly jiné společnosti.