Na trasu budoucího metra zamíří Krtek D. Monitoring ohlídá budovy na povrchu i tunely

Tunely mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTunely mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Projekt metra D se posunuje o další krok, práce by měly začít v nejbližších týdnech.

Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu s vítězem zakázky na komplexní geotechnický monitoring a pasportizaci stavby druhého úseku metra D od stanice Olbrachtova po Nové Dvory.

Dosud byl podpis blokován rozkladem jednoho z účastníků tendru u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Nyní úřad rozklad zamítl.

Monitoring bude zajišťovat sdružení „Krtek D monitoring II“ tvořené šesti firmami v čele se společností GeoTec-GS. Konsorcium tvoří ještě , SG Geotechnika, INSET, GEOtest, Angermeier Engineers a PUDIS.

Zakázku vypsal DPP v květnu 2022, její hodnota je 580 milionů. Dopravní podnik upozornil, že je to o 100 milionů korun méně, než byl předpoklad zadávací dokumentace.

I přesto, že tendry týkající se metra D jsou v řadě médií i u úřadů systematicky napadány, nestranné přezkoumávání Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže opakovaně potvrzuje, že při zadávání těchto strategických veřejných zakázek DPP postupuje v souladu se zákony,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Stavba metra D se tak posunuje o další krok, práce na monitoringu by měly začít v nejbližších týdnech. Samotná výstavba je však zatím v nedohlednu. ÚOHS vydal koncem listopadu třetí předběžné opatření, které dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu s vítězem tendru na druhou část stavby.

ÚOHS vydal třetí předběžné opatření zakazující uzavřít smlouvu na stavbu metra D

Třicetimiliardovou zakázku vyhrála v září společnost Subterra z koncernu Metrostavu. Předtím dopravní podnik vyloučil o dvě miliardy levnější nabídku, již podalo sdružení kolem firem Porr a Vinci. Podle dopravního podniku nesplnilo podmínky tendru. Sdružení kolem firem Porr a Vinci tendr napadlo dvěma návrhy u ÚOHS a podnět podala i společnost Strabag.

Co je pasportizace

Pasportizace musí předcházet zahájení vlastních stavebních prací. Jde o popis a hodnocení stávajícího stavu budov nadzemní i podzemní zástavby. Hlídat se tak bude třeba hladina vody ve studních či praskliny na bazénech, zídkách, plotech či inženýrských sítích.

Následně se bude kontrolovat, zda má stavba tunelů metra na tyto objekty vliv. Zkoumat se bude i dynamická odolnost objektů a stanovení přípustného zatížení vlivem déle působících otřesů a vibrací od stavební činnosti.

Ražby metra D pokročily. Vzniká stanice Olbrachtova i obratové koleje

Podrobná pasportizace technického stavu všech objektů v zóně ovlivnění se pořídí bezprostředně před stavbou, případně se ověří opětně těsně před zahájením stavby, zda nedošlo k změnám,“ doplňuje mluvčí DPP Ondřej Kubát.

Součástí monitoringu pak budou kontrolní prohlídky, repasportizace, přesná nivelace, 3D měření, náklonoměrná a deformometrická měření a také měření vibrací a hluku.

Na objektech se osadí měřicí body, které se budou sledovat a vyhodnocovat online. Podle toho se pak upraví postupy výstavby, například velikost záběru či druh a rozsah injektáží.

Stavba nové linky pražského metra začala loni, ve výstavbě je nyní kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká diskutovaný tendr. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice.

Obrazem: Stavbaři propojili celou stavební délku prvního úseku metra D

Tagy dpp Metro D
22 komentářů