Obrazem: Stavbaři propojili celou stavební délku prvního úseku metra D

Prorážka v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova. Na snímku 1. náměstek primátora hl. města pro dopravu Zdeněk Hřib a šéf DPP Petr Witowski. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýProrážka v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova. Na snímku 1. náměstek primátora hl. města pro dopravu Zdeněk Hřib a šéf DPP Petr Witowski. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Prorážka v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova propojila nejvzdálenější staveniště.

Za přibližně 19 měsíců od zahájení stavby prvního úseku pražského metra D je vyraženo přes 2 100 metrů tunelů či štol a zhruba 60 % celkového objemu ražeb. Novináře o tom dnes při prohlídce díla informovali náměstek primátora Zdeněk Hřib a šéf Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Petr Witowski.

Dnes provedli stavbaři prorážku v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova, čímž se propojila nejvzdálenější staveniště. Propojena je tak celá stavební délka z budoucí stanice Olbrachtova až po tunel pro obratové koleje za budoucí stanicí Pankrác D na náměstí Bratří Synků.

„Za uplynulý půlrok přibylo dalších zhruba 600 metrů tunelů a štol, což vychází na průměrné tempo 100 metrů za měsíc. V objemu ražeb nás čeká nejvíc práce na obou stanicích, kde naopak máme zatím vyraženou jen zhruba jednu třetinu objemu,“ přiblížil aktuální vývoj prací Hřib.

Z tunelů stanice Olbrachtova je v tuto chvíli proraženo asi 20 metrů. Půjde o jednu z nejmenších stanic v systému pražského metra. Bude dvoulodní se třemi propojkami mezi nástupišti, která budou v oblouku.

Stavba jde podle plánu

Podle Witowského probíhá stavba prvního úseku metra D podle harmonogramu. Ražby by měly pokračovat ještě asi dva roky, tedy do konce roku 2025. Zhruba za rok se pak kvůli budování přestupů na 12 měsíců uzavře stanice Pankrác, vlaky jí budou jen projíždět. Připravena bude náhradní tramvajová doprava.

Dosud je na Pankráci proražena jen 174 metrů dlouhá přístupová štola, vyražena je také odbočka, strojovna vzduchotechniky a tunel obratových kolejí. Prorážku do stanice metra C Pankrác předpokládají stavbaři v září příštího roku.

V současné době je dokončena ražba mezistaničního tunelu pod křižovatkou Jeremenkovy ulice a ulice Na Strži. Práce naopak teprve odstartovaly na takzvaném rozpletu, ze kterého budou v roce 2024 dělníci pokračovat v budování tunelu pro odstavení vlaků. Pokračuje ražba jednokolejného spojovacího tunelu mezi tratěmi D a C směrem ke stávající stanici Pankrác. Nyní je zde vyraženo 315 metrů.

Zakázku na druhý úsek posuzuje antimonopolní úřad

Výstavba linky metra D z Pankráce do Písnice začala loni, trasa je rozdělena do několika úseků. První vzniká právě úsek na Olbrachtovu, vyjde na 14,5 miliardy korun a zahrnuje i novou stanici Pankrác s přestupem na linku C. Práce potrvají přibližně sedm a půl roku. Vybrán je dodavatel i druhého úseku z Olbrachtovy na Nové Dvory, jeden z účastníků tendru se však proti výsledku ohradil a zakázku tak momentálně posuzuje antimonopolní úřad (ÚOHS). Kdy rozhodne, není zatím jasné. Harmonogram stavby by to ovlivnit nemělo.

Staveniště metra D nedaleko stanice Pankrác.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTunel mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýVO-OL = Větrací objekt Olbrachtova (v ulici Na Strži u hřbitova Zelená liška). Největší stavební lokalita prvního úseku metra D.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTunel mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTechnika používaná při výstavbě metra D.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTechnika používaná při výstavbě metra D.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTunely mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTechnika používaná při výstavbě metra D.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTunely před stanicí Olbrachtova.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTechnika používaná při výstavbě metra D.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýProrážka v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýProrážka v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýProrážka v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýProrážka v levém staničním tunelu mezi neveřejnou a veřejnou částí stanice Olbrachtova. Na snímku 1. náměstek primátora hl. města pro dopravu Zdeněk Hřib a šéf DPP Petr Witowski.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýČást stanice Olbrachtova.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýČást stanice Olbrachtova.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTechnika používaná při výstavbě metra D.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýStavební jáma ve stanici Olbrachtova.
Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Hochtief metro Metro D Pankrác - Olbrachtova praha Strabag Subterra
8 komentářů