Video: Metro D se staví už dva roky, k dokončení první části zbývá ještě sedm let

Výstavba metra D. Foto: DPPVýstavba metra D. Foto: DPP

Během dvou let se stihlo vyrazit přes dva tisíce metrů tunelů a štol.

Přesně před dvěma lety začala výstavba metra D, konkrétně úseku Pankrác – Olbrachtova. Za tu dobu se stihlo vyrazit přes dva tisíce metrů tunelů a štol. Na sociální síti X to připomněl pražský dopravní podnik (DPP).

Metro D se zatím plánuje v celkové délce 10,6 km, má mít dohromady 10 stanic. Zatím se staví jen malá část zahrnující zmíněné dvě stanice, která navíc nemůže fungovat samostatně. Třicetimiliardový stavební tendr na pokračování z Olbrachtovy do stanice Nové Dvory se letos v březnu vrátil do fáze, ve které byl v září loňského roku.

Tehdy byl vyhlášen vítěz soutěže, vyřazený uchazeč však rozhodnutí napadl u antimonopolního úřadu a výběr se bude opakovat letos na podzim. Nyní se čeká na znalecký posudek, který má prověřit soutěžní nabídky.

Metro D bude po dokončení začínat v centru u stanice Náměstí Míru na trase A. Trasu C kříží ve stanici Pankrác a pokračovat má až na jižní okraj města do Písnice. Linka D tak odlehčí dopravě na jihu města a také přetíženému Nuselskému mostu.

Po dvou letech stavby jsou vyraženy téměř všechny traťové tunely mezi stanicemi Pankrác – Olbrachtova. Zbývá jednokolejná spojka mezi trasami D a C, kde chybí posledních asi 55 metrů a celý jednokolejný odstavný tunel o délce 157 metrů. Vyraženo má být do konce srpna.

Výstavba metra D. Foto: DPPVýstavba metra D. Foto: DPPVýstavba metra D. Foto: DPPVýstavba metra D. Foto: DPPVýstavba metra D.
Foto: DPPVýstavba metra D.
Foto: DPP

Výklenek ze 70. let

Na konci léta stavaři prorazí ze spojky mezi tratěmi D a C do samotné stanice Pankrác C, do místa, kde už v 70. letech vznikl při výstavbě prvního a nejstaršího úseku trasy C výklenek pro budoucí napojení na další trasu pražského metra. „Na jednom krátkém úseku se nyní ještě dokončují ražby dvoukolejného mezistaničního tunelu na plný profil,“ dodal DPP.

Podle DPP budou ražby dále pokračovat v samotných stanicích. Na Pankráci je vyraženo ze 40 %, na Olbrachtově z 52 %. Nedávno začaly také ražby eskalátorových tunelů, konkrétně ze stanice Pankrác D do budovy Gemini a ze stavební jámy u OC Arkády přímo do obchodního centra.

Izolace a další jámy

„Aktuálně pokračují práce na izolacích a sekundárních ostění již vyražených objektů metra D. Práce na povrchu jsou nejvíce viditelné před OC Arkády, kde je hotova stavební jáma pro budování přestupu mezi obchodním centrem a stanicí Pankrác D,“ uvádí DPP.

V těsné blízkosti se hloubí jáma pro přestup mezi linkami C a D. Na staveništi stanice Olbrachtova, v ulici Na Strži, stavaři v současnosti hloubí stavební jámy pro jižní a severní vestibul, odkud budouzahájeny ražby eskalátorových tunelů ještě letos

Plány pražského dopravního podniku počítají se zprovozněním první části metra D do Písnic v roce 2031. Na trase budou jezdit automatické soupravy bez strojvedoucích.

Jak má vypadat automatické metro v Praze: Chytré vlaky a stěny ukazující čas odjezdů

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp metro Metro D Pankrác - Olbrachtova praha
83 komentářů