DPP spustil první průjezdný lakovací box pro dlouhé tramvaje. Je dvoupatrový a má tři kabiny

Nová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPPNová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPP

V Hostivaři bylo doposud 10 lakovacích boxů. Sloužily však jen pro lakování dílů nebo maximálně jednoho článku tramvaje.

Pražský dopravní podnik uvedl ve svých ústředních dílnách v Hostivaři do provozu svůj první průjezdný, třístupňový lakovací box pro vícečlánkové tramvaje.

Umožní opravovat lak současně na všech třech typech více než třicetimetrových tramvajích bez nutnosti jejich rozčlánkování.

Box tak umožní provádět i velké a periodické opravy s kompletní obnovou laku na všech článkových tramvajích včetně v lednu vysoutěžených 52T. Jeho výstavba trvala zhruba 12 měsíců a náklady vyšly na 388 milionů korun.

Lakovací box je v podstatě dvoupodlažní budova umístěná mezi stávající zkušební kolejí a budovou opravny tramvají naproti velkokapacitnímu odstavenému kolejišti. Jeho délka je 131,2 metru, šířka 8,14 metru a výška 12,8 metru.

V přízemí se nachází tři lakovací kabiny, každá o délce 40 metrů, které jsou navzájem odděleny technologickými místnostmi sloužícími pro ovládání režimů jednotlivých kabin, pro odstavení posunovacích zařízení nebo mytí stříkacích pistolí.

Vzhledem k tomu, že se jedná o průjezdný třístupňový lakovací box, každá jeho kabina je určena pro konkrétní typ činností a podle toho i vybavena odpovídajícími technologiemi. V první kabině (první stupeň) bude probíhat hrubá příprava vozidel na lakování a stříkání jejich spodních částí, proto je vybavena pneumatickými zvedáky tramvají.

Ve druhé kabině (druhý stupeň) bude následovat příprava na lakování, tj. broušení, tmelení a sušení. Poté se tramvaj přesune do poslední kabiny (třetí stupeň), kde technici DPP provedou na vozidle vlastní lakování a sušení, které probíhá při teplotě až 60 °C. Druhá a třetí kabina jsou vybaveny montážními plošinami.

1,6 miliardy investovaných za čtyři roky

Box je šetrný k životnímu prostředí a výrazně nám zjednoduší a urychlí práci,“ říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

„Do modernizace technologického zázemí oprav tramvají a s tím souvisejících stavebních úprav jsme v období 2019–2023 investovali celkem 1,631 miliardy korun,“ vypočítává generální ředitel DPP Petr Witowski.

Připomíná, že se postavila nová opravárenská hala, odstavná plocha pro tramvaje a pracovní lávky ve vozovnách. „Celková částka investic v této oblasti byla loni vyšší než součet za roky 2019–2022 dohromady,“ dodává.

V boxu se budou používat nástroje na stlačený vzduch, vodou ředitelné barvy a odtahovaný vzduch z lakovacích kabin bude filtrován. Díky vzduchotechnickým jednotkám s rekuperací se bude veškeré teplo využívat pro zpětné vytápění kabin nebo temperování druhého patra, kde se nachází veškeré technologie.

Nová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPPNová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPPSedačky v novém railjetu. Foto: ÖBBNová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPPNová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPPNová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPPNová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPPNová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPPNová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPPNová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPPNová lakovna v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Foto: Petr Hejna, DPPTramvaj T3 Coupé v dílnách v Hostivaři.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V Hostivaři bylo doposud celkem 10 lakovacích boxů, které slouží pro lakování jednotlivých dílů nebo maximálně jednoho článku tramvaje nebo vozidla o maximální délce 18 metrů, tj. ekvivalentu T3. Ty byly v minulosti naprojektovány pro lakování vozidel T3 nebo T6A5.

Bohužel tato technologie nám neumožňovala lakovat vícečlánkové tramvaje délky 30 metrů v nerozčlánkovaném stavu. Průjezdný lakovací box jsme dlouhodobě plánovali v návaznosti na zařazování vícečlánkových tramvají do vozového parku,“ říká Jan Šurovský, technický ředitel DPP – Povrch.

Výstavba nového průjezdného lakovacího boxu podle něj sníží celkové náklady na údržbu vozidel, zvýší kvalitu a životnost laku ve srovnání s celopolepem vozidla, který se využíval například na tramvajích 14T při jejich tzv. malé modernizaci. Prvním vozem, na který se začne aplikovat celolak bude právě tramvaj 14T ev. č. 9136.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp lakování opravy tramvají
31 komentářů