Hřib: Bez pomoci státu vnitřní okruh nedostavíme. V nových tramvajích už bude příjemně
V druhé části rozhovoru popisuje Zdeněk Hřib, jaké změny můžeme čekat v pražské MHD a co budou prioritní stavby.
Nový „šéf pražské dopravy“ se do funkce kvůli zdlouhavým politickým jednání dostal až půl roku po komunálních volbách. Pro bývalého primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) to představovalo jen přestěhování do jiné kanceláře. „Část vybavení zůstala po mém předchůdci,“ říká nový náměstek primátora pro dopravu a ukazuje na stolek obklopený ikonickými sedačkami z tramvají T3.
Ve funkci střídáte Adama Scheinherra (Praha sobě), který byl velmi výrazným a dá se říci i odvážným náměstkem, rozjel řadu projektů. Spolupracujete s ním?
Teď jsem ho pozval na otevření rampy na Rozvadovskou spojku. Tam jsme mimochodem upravili jediný cyklopruh, na který mi kdy přišla stížnost z městské části. Přitom se stále píše o tom, jak jsou v Praze nebezpečné cyklopruhy.
Co byste na jeho práci ocenil a co naopak nedělal ideálně?
Právě to nové řešení nájezdu na Rozvadovskou je velmi dobrý počin, který ukazuje na jeho, řekněme, činorodost, kdy od nápadu do realizace uplynulo jen 2,5 roku.
Na druhou stranu určitě šla z jeho strany zlepšit komunikace. Protože i já jako tehdejší primátor jsem se některé zásadní změny v dopravě dozvídal z novin. Například ony úpravy na Smetanově nábřeží. To se jistě dalo dělat jinak. Nicméně postupem času se to vyladilo a například na opravách Barrandovského mostu jsme spolupracovali. A ty byly naplánovány a odkomunikovány velmi dobře.
A je něco, co podcenil a musíte to nyní „hasit“?
Asi by se našlo pár věcí, co by si zasloužily vyšší prioritu. Namátkou zmíním Hostivařskou spojku (napojení na budoucí úsek 511 Pražského okruhu, pozn. red.), což ale mohlo být dáno možná také laxním přístupem tehdejší vlády ANO.
V Praze je momentálně vlna veder, takže se nemohu nezeptat na klima v MHD. Už v roce 2019 jste schválili „doklimatizování“ první várky tramvají 15T Forcity. Cestující se v nich však stále potí, je ten projekt zcela u ledu?
Tam se objevil problém se závislostí na jednom dodavateli (Škoda Transportation, pozn. red.) a domluva nakonec neproběhla. Každopádně teď nakoupíme za 15 miliard až 200 nových tramvají a tam klimatizace budou. Do starých T3 se klimatizace ani nedá dát.
Dále jde o autobusy a standardy PID, na což chodí řada stížností. Tam je to ale složitější. Na konečné autobusy nechladí, nachlazení pak nějakou dobu trvá a držet teplotu na nějakém koridoru je kvůli otevírání dveří také docela velká výzva.
Nedávno jste zveřejnili koaliční programové prohlášení, které obsahuje řadu obecných, ale i konkrétnějších kroků. Které tři z nich byste za vás vypíchl jako prioritní?
Určitě to bude pokračování v investičním tempu v MHD. Cílem je motivovat lidi, aby přesedli z aut. Tím se uvolní silnice pro lidi, kteří je opravdu potřebují – třeba dodavatelé a živnostníci.
Prostě to dojdete pěšky. Uvolníme silnice těm, co je skutečně potřebují, říká Hřib
Co to znamená konkrétně?
Prodlužujeme tramvajové trati, začali jsme stavět metro D a podali jsme žádost o územní rozhodnutí pro městský okruh. Projektuje se také Hloubětínský tunel, který zvýší kapacitu Průmyslového polookruhu. Na tramvaje, trolejbusy a automatizaci metra C máme přislíbené peníze z EU.
Jaké jsou ty další priority?
Určitě využívání skutečných dat pro plánování dopravy. To nejde dělat na základě ideologie a ad hoc výkřiků. Připravujeme novou strategii telematiky, stavíme operační středisko Malovanka. To se dostaví v roce 2025, pak ho vybavíme technologiemi. To bude složitější, a projekt musíme celý aktualizovat.
Třetí prioritou je udělat to město příjemnější pro lidi. Zlepšovat bezbariérovou prostupnost pro pěší, pro cyklisty. Využívat moderní řešení, aby veřejná prostranství umožňovala příjemné trávení času.
Primátor Svoboda (ODS) v rozhovoru pro Aktuálně.cz prohlásil, že se v současném funkčním období nepodaří dokončit žádná z velkých dopravních staveb. Je to tak?
On mluvil nejspíše o programu Spolu, kam se dostalo, že dokončí oba pražské okruhy. Jakým způsobem se to tam dostalo, to se musíte zeptat jich. Reálné to není. Stavební povolení budeme mít v roce 2029, až se dostaví metro D. Poté se budou řešit peníze a musíme si nalít čistého vína: bez výrazné finanční spoluúčasti státu není možné, aby Praha vnitřní okruh dostavěla.
A jak chcete chybějící východní část okruhu řešit?
Paralelně s okruhem připravujeme Hloubětínský tunel. Ten bude výrazně levnější, okruh bude stát 100 miliard plus inflace, v Hloubětíně se pohybujeme v jednotkách miliard. Jde o křižovatky Kbelská a Poděbradská, které se zahloubí a výrazně se tím zvýší kapacita Průmyslové. Stavět můžeme už v letech 2025 či 2026.
Včera jste slavnostně otevíral zmíněný nový nájezd na Rozvadovskou spojku. Zcela konkrétně, na jaké další velké „otevíračky“ se mohou Pražané během vašeho mandátu těšit?
Třeba na tramvajové trati do Slivence, Libuše a na Dědinu, postaví se Dvorecký most. Dokončíme také vozovnu Hloubětín. Rád bych dokončil horní část Václavského náměstí, tam se to komplikuje kvůli obstrukcím dodavatelů. Pak je to tramvajový podjezd Bubny pod budoucí Vltavskou filharmonií.
Otevřou se nová trolejbusová spojení, zejména na letiště. Až tam stát dokončí vlakové spojení, tak trolejbusy přesuneme na linku 136.
V případě Pražského okruhu město pomáhá státu například s výkupy pozemků. Existuje v případě trati na letiště podobná spolupráce i se Správou železnic?
Dáváme jim například zdarma zábory pozemků pro stavby. Nedávno jsme odpustili 150 milionů na modernizaci trati kolem výstaviště.
A co se týče silničních staveb?
Musíme řešit právě onu Hostivařskou spojku, která je nezbytná pro smysluplné fungování úseku 511 Pražského okruhu. Pak jsou to rekonstrukce silnic, těch je hodně, třeba Vinohradská. V rámci mostů dokončíme opravu Barrandovského a lávku na Štvanici. Na Praze 10 vznikne Drážní promenáda, další věcí jsou objekty pro parkování. V programu je to podrobně popsané, myslím, že toho není málo.
Před časem jste avizoval otevřené výběrové řízení na šéfa dopravního podniku. Už víte, kdy bude?
Bohužel se nepodařilo dosáhnout dohody se zástupci Spolu v dozorčí radě podniku, takže pro otevřené výběrko nehlasovali. Potřebovali jsme osm hlasů, kromě Pirátů byl pro jen STAN. Pro mě je to překvapení, protože ODS to dříve mohutně kritizovala, takže je otázka, jak to mysleli vážně. My Piráti jsme si například v Operátorovi ICT, který vydává Lítačku, otevřené výběrové řízení prosadili.
Říkal jste, že MHD je pro vás priorita. Ceny jízdného se dlouho nezvyšovaly, inflace je vysoká. Myslíte, že stále můžete získat nové cestující co nejvýhodnější cenou?
Měnit ceny jízdného se nechystám, v programu to nemáme. Ohledně změn se bavíme pouze se Středočeským krajem, jak zvýhodnit elektronické jízdné, protože papírové jízdenky smysl už moc nedávají.
V posledních letech se staly tak trochu politikem pražské mosty. Konec konců Libeňský most stál u začátku kariéry vašeho předchůdce Scheinherra. Nyní se mluví hlavně o Výtoňském mostu u Vyšehradu. Jaký je váš osobní názor na jeho budoucnost?
Co se týče železničního mostu pod Vyšehradem, tak z pohledu města a dopravy je to velice jednoduché. My tam potřebujeme nutně tři koleje a zastávku na Výtoni. Je to podložené analýzami a nezbytné pro fungování příměstské dopravy ze středních Čech.
Do budoucna to bude nutné rozšířit o podzemní tunely, takzvané metro S v rámci železničního uzlu Praha. Na tom pracuje ministerstvo dopravy, bavíme se o tom se Správou železnic. Tam to vše běží, ale to bude až další nutné rozšíření kapacity. Na povrchu jsou prostě tři koleje nezbytné.
Veřejnou debatu budí nyní to, co je primárně záležitostí památkové péče. To není otázka dopravy. Pokud památkáři jakoukoliv rekonstrukci mostu vůbec umožní, tak v případě radikální rekonstrukce, tedy náhrady celého ocelového nýtovaného vršku, by mi přišlo rozumné přesunout ten ocelový nýtovaný svršek pár set metrů po Vltavě tím či oním směrem, aby sloužil jako lávka. Dál by tak doplňoval panorama v místě. Byl by to tak rozumný kompromis.
Nebourat, přestěhovat. Vyšehradský most by podle Hřiba mohl sloužit jako lávka, ale jinde
S případnou demolicí byste souhlasil?
Nesouhlasil, ale mě se nikdo ptát nebude. Demolice totiž nepřipadá v úvahu, ten most má památkovou ochranu, a tedy dle zákona jej nelze zbourat. My jsme v usnesení zastupitelstva vyzvali ministerstvo dopravy k rekonstrukci mostu. Nic jiného památkáři stejně u památky nemohou povolit. Bavíme se jen o radikalitě té rekonstrukce. Z našeho pohledu ale zkrátka hlavně potřebujeme tři koleje a zastávku na Výtoni.
Praha by mohla najít lokalitu na nové umístění té původní ocelové konstrukce, která se mně osobně velice líbí. Městu nyní patří jen lávky, ty my jsme si natřeli, naše domácí úkoly jsou splněné.
Podobně je veřejností bedlivě sledována rekonstrukce již zmíněného Libeňského mostu. V poslední době se objevily neoficiální zprávy, že jeho stav je po odkrytí horší, než se předpokládalo. Stále se počítá s rekonstrukcí a ne s demolicí?
V tuto chvíli jsme ve fázi, že dochází ke statickým výpočtům podle toho, jak postupuje úroveň poznání toho mostu. Připomínám, že tady je situace jiná, protože ten most nemá památkovou ochranu. Ale přesto si myslím, že ten postup nebude odlišný, než kdyby to památka byla.
Je součástí panoramatu a bude se muset postupovat citlivě. Není to jeden most, ale soumostí. Kromě mostu přes Vltavu je tam inundační most s největším obloukem z prostého betonu. Tam bude rekonstrukce radikální a zásahy masivní. Výsledek však bude kvalitativním skokem vpřed.
A už známe nějaký termín rekonstrukce?
Zhotovitel dělá projekční práce a jede se podle harmonogramu. Není to něco, co by se mělo zpožďovat.