Automobilky píší Hřibovi: Neberte elektromobilům jeden z mála benefitů, vrátí se emise i hluk

Elektromobil Škoda Citigo iV služby GreenGo. Foto: GreenGoElektromobil Škoda Citigo iV služby GreenGo. Foto: GreenGo

Kdo má na elektroauto, má i na parkování. Argumenty pro zrušení bezplatného parkování elektroaut nadzvedly automobilové asociace.

Plány pražského magistrátního náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba na ukončení bezplatného parkování elektroaut v ulicích narazily na první odpor. S otevřeným dopisem na přehodnocení takového kroku se na něj obrátili zástupci českého automobilového průmyslu i firmy zabývající se elektromobilitou.

„Plošné zrušení parkování zdarma pro elektromobily odporuje aktuálním trendům a snahám učinit velká města právě díky elektromobilům co nejčistší, píše se v prohlášení asociací reprezentujících automobilový a elektromobilní průmysl, konkrétně AutoSAP, SDA a Eplatforma.

Rozhodnutí zrušit bezplatné parkování by podle nich zvýšilo emise a hluk z dopravy v Praze a vyslalo nesprávný signál směrem k veřejnosti. „Možnost zdarma zaparkovat v Praze při dojíždění do práce je jeden z mála benefitů, kterého se majitelům elektromobilů v Česku dostává, uvádějí průmyslníci.

Nesouhlasí přitom s častým argumentem, že řidiči, co mají dostatek financí na pořízení elektromobilu, mají i na zaplacení parkování. Naopak se domnívají, že lidé uvažující o koupi elektromobilu mohou kvůli zrušení bezplatného parkování nakonec dát přednost vozu s konvenčním spalovacím motorem, a tím budou přispívat k dalšímu znečištění ovzduší a hluku v ulicích.

Hřib: Počty jsou již neudržitelné

Plán na ukončení podpory elektroaut v parkování předestřel náměstek Hřib minulý týden. „Máme v koaliční smlouvě, že budeme reformovat celý systém s cílem zklidnit dopravu v centru. Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto, jejich majitelé si tedy mohou zaplatit parkování stejně jako majitelé ostatních vozidel,“ uvedl Hřib.

Podle náměstka bylo v Praze bylo od roku 2015 zaregistrováno přes 13 tisíc elektromobilů a ve Středočeském kraji přes 5 000, takže zvýhodňovat je při parkování je dlouhodobě neudržitelné. Dodal, že město v minulosti dostalo za parkování zdarma pro elektromobily pokutu od antimonopolního úřadu.

Hřibově argumentu, že elektromobil zabírá stejně místa jako běžné auto, oponují jejich celkovým podílem. V Česku je registrováno celkem 6,5 milionu aut, z nichž elektromobily zatím tvoří zanedbatelnou část. Jen pro představu, v loňském roce se elektromobily na celkových registracích nových osobních aut podílely jen 2,03 % a v roce 2021 to bylo dokonce pouze 1,28 %,“ píší asociace.

Z celkových zhruba 16 tisíc elektromobilů registrovaných v Česku se jich v Praze podle asociací pohybují řádově vyšší stovky, maximálně nízké tisíce.

„Z toho je patrné, že žádné přeplnění Prahy zvýhodněnými elektromobily v nejbližších letech nehrozí a zrušení bezplatného parkování pro tyto řádově nižší počty elektromobilů nemá šanci situaci s parkováním v hlavním městě nijak změnit,“ uzavírají průmyslníci.

Postupné omezování zvýhodnění pro čistá vozidla sice asociace připouští, ale Praha ani Česko podle nich rozhodně nejsou v bodě, kdy by to bylo relevantní.

Tagy AutoSAP elektromobilita Magistrát hlavního města Prahy parkovací zóny parkování praha sda Svaz dovozců automobilů Zdeněk Hřib
64 komentářů