Hřib: Bez pomoci státu vnitřní okruh nedostavíme. V nových tramvajích už bude příjemně
Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz
V druhé části rozhovoru popisuje Zdeněk Hřib, jaké změny můžeme čekat v pražské MHD a co budou prioritní stavby.
Hm, doufám že Praha nepředpokládá že je jediná kdo potřebuje „pomoc od státu“?
Vyhulený pirátský soudruh Hřib se nezapomněl otřít o Ano, které prý cosi zanedbalo…. Nevládli náhodou Praze poslední čtyři roky Vyhulenci od Piratů s neschopáky z Praha Sobě???? Co tam tedy 4 roky dělali, že to musí teď Satan hasit?
Jste blb, ze ANO :d
A stát také nebude mít peníze, takže vlhké sny autíčkářů o okruzích narazily na realitu 🙂 Smysl dává ještě snad vnější okruh na východě, ale stejným směrem táhnout ještě tunel skrz město už jsou vyhozené peníze.
Přeji si, aby ten vnitřní okruh byl co nejdříve. Nicméně, mám z toho vyjádření pana Hřiba takovýto pocit. Kdyby byl Hřib ministr dopravy a měl k dispozici více financí od státu, tak bychom už měli veškerou silniční infrastrukturu, VRT a možná i první český kosmodrom v Brdech 😀
Bohate by stacilo nyni vyresit Kbelskou v Hloubetine a upravy krizovatek na Prumyslove, o tech pruzich, nejkritictejsi je odbocovani na jizni spojku, tam by se dal vytvorit novy pruh z tech pripojovaku… a dostavet D0 od Bechovic (nebo klidne i od Uval) do Rican…
Tim se krasne uvolni Spojovaci a Liben…
Jakákoliv silniční výpomoc Praze od státu připadá v úvahu až tehdy, až tamní tupouni na radnici přestanou pouštět ekofanatiky k záboru státních staveb (čti silnic vlastněných státem) ve jménu shromažďovacího práva, které se na takových stavbách pochopitelně uplatňovat nedá, to jenom v PR…. joooo. Fakt hlavouni tam, ani korunu jim….
Myslite jako, ze Praha zacne porusovat shromazdovaci pravo? A na zaklade ceho? Princip legality vam nic nerika, ze?
A vy si myslíte, že shromažďovací právo zaručené Listinou dává shromážděným právo zasahovat do Listinou rovněž zaručené svobody pohybu a porušovat zákony?
Co si představujete pod pojmem „svoboda pohybu“ v Listině?
Kdyz to ohlasite, pak je slozite to zakazat. Z principu, aby urad nemohl pod smyslenymi zaminkami zakazovat shromazdeni jinemu, nez kdo je u koryta.
Osobne nevidim rozdil mezi sasky z last generation a fanousky, co zavrou pul prahy kvuli pochodu na derby. Nebo dezolaty na vaclavaku.
Chtělo by se říct: Praha ať si dostaví svůj vnitřní okruh za své peníze, protože dostává od státu na jednoho občana dvojnásobek peněz, mnohé promrhala, a navíc má peníze z tzv. sdílených daní od řetězců, které mají činnost po celé republice, ale daní skoro všechny v Praze. Na druhé straně, když nejsou schopní ho dokončit, tak stejně spoléhají na stát, ale dnes už není kde brát. Tak si musejí počkat a různé stavby odložit. Praha nutně potřebuje více prostředků, které si sama vytváří komerčním provozováním různých služeb. Prostě potřebuje vlastní silnou ekonomiku. Navíc každé jiné město takové velikosti naložilo a… Číst vice »
Coze??!!
Ona alternativa podpory statu na okruh…je myto na vjezd do hodne useku v centru, bez kterych se nikam nedostanete. A dalsi drsnr restrikce parkovani
Kdyby Praha opravdu dostávala peníze za každého, kdo tam bydlí nebo pracuje, tak by si pískala. Jenže dostává jen podle trvale přihlášených, což je dost velký rozdíl.
Ze sdílených daní dostává Praha dvojnásobek toho, co průměrné město v této zemi. Holt je potřeba vzdát se cestování MHD v podstatě zdarma (jízdné dnes nekryje ani 7% nákladů a provozní kompenzace jsou vyšší, nežli na celou dálkovou drážní dopravu v této zemi). Zlevněním té zelené tramvajenky na nesmyslných 3 650 CZK/rok neobjevili pražáci žádné perpetum mobile, jen si mohou říkat „to se nám to hoduje, když nám to zbytek republik platí“. A stát by měl připlatit na vnitřní okruh? Aby pak pražaíci vykřikovali, co si tam zbytek republiky dovolí jezdit. Stačí začít seriózně hospodařit. Bém s rozpočtem 50 mld/rok… Číst vice »
A někde je to jinak?
„Sdílené daně“ se rozdělují podle počtu obyvatel s trvalým bydlištěm v obci.
Někde dole jste někomu vytknul, že je mladý. U vás je vidět, že moudrost někdy sice přichází s věkem, ale někdy přichází věk sám.
Železniční most zbavit památkové ochrany a zbourat 👍
O tom nastesti nerozhoduje bez znalosti materie a zakona trubec z diskuze, ale prislusny spravni urad.
Ano, Ministerstvo kultury, blbe 👍
Nebo vyšší moc 🙂
Pánbůh?
Mily diskutere, ministerstvo kultury uz nekolikrat dala najevo, ze sneti pamatkove ochrany se mu nelibi, at tu pistite jakkoliv.
Myslíte, že je možný se dozvědět dvě čísla kapacity trati s mostem s 2 kolejemi (dále 3 koleje) vs. s mostem se 3 kolejemi?
Není to možné,je to součást té hry, ale nejspíše je kapacita celé trati stejná.
Tak je jasné, že přidáním koleje se zvýší kapacita. Až bude třetí kolej, tak některé vlaky nebudou muset končit na Smíchovském nádraží, ale budou moci pokračovat směr Vršovice.
Kapacita navazujících dvoukolejek Vyšehrad – Hlavní a Smíchov – Chuchle se o moc nezmění.
Spíše se oddálí investice do metra S/Nového Spojení 2.
V nuselskem udoli maji castecne ztrikólejnit
Hlavně je obrovský rozdíl v kapacitě dvoukolejného mostu, po kterém může jet pouze jeden vlak o omezené hmotnosti a nejvýše rychlostí 10 km/h a tříkolejným mostem bez výše uvedených omezení.
Stavební povoleni pro zbytek mestskeho okruhu v 2029? Tak to mi spadla brada, cekal jsem to driv 🙁
Já jsem taky doufal ve dřívější termín. Na druhou stranu teprve probíhá územní řízení.
Ceska realita, stavba se pripravuje 10 let. Protoze to museli zcela prekreśit
Což je dobře, bude toho víc pod zemí, původní verze by vytvořila několik městských bariér.
Souhlasim, to je proste dan za to, ze se nekteri geniove zasekli v 70. Letech aa furt to tak delaji a tlaci
Vysoce rozumný přístup, i zcela správné vysvětlení ohledně mostu na Výtoni.
Kdyby tohle pochopení situace měla i Dobrá Správa, mohli jsme být dále. Ale ne, to oni neumí, viz akce Martinice s odvoláváním se ke všem čertům….
Jak mi Hříbeček není zrovna sympatický, tak si u mne velice spravil renomé…
Praha by měla přispět státu a společně by měli urychleně dostavět vnější okruh okolo Prahy. Je to zájem většiny obyvatel tohoto státu a ještě to bude i přínosem pro Prahu.
Prosím???? Který kraj/měsro si platí dálniční stavbu? Brnu vnitřní okruh financuje ŘSD a např. na přivaděče k dálnicím dostává Pardubický kraj extra prachy od státu.
Vy jste asi dost mimoň, že?
PS: opravdu není aktuálně reálné, aby Praha za kus autíčkářského okruhu dala 100 mld – tedy cca roční rozpočet celého města. To by se zastavily investice do čehokoliv na docela dost let.
– kdy budou ty klimatizovane tram?
– u bus bezne zazivam, ze klima neni funkcni nebo to neutahne, tyka se hlavne sorek, u treba solarisu s klimou je to lepsi… sam jsem zasil i skodovackej elbus co klimu v puli crsty vypnul a okenka byla zablokovana…
a jeste jeden problem maji autobusy a to skla, ty nejsou vubec reflexni odrazejici tepelne zareni, jsou proste obycejne, coz treba jizdu znacne na te strane zneprijemni…
Ohledně obojího Vám Hřib odpověděl.
15T jde na vrub škody…vendor lock.
Klima na konečných busu – to se tam má pálit nafta a nevypnout motor?
Tak mohli by to nastartovat „chvíli“ před vyjetím, ať tam aspoň není 40…
Nebo otočku zastínit stromy, aby to nestálo na slunci – což by mělo širší přínos.
Nebo přinejhorším zastřešit a nahoru dát FV. Ale strom je strom.
To je rozhodne nejlepsi napad. Jen je treba zastineni provest komplexne dle pohybu slince na obloze. V poledne pak akorat maxislunecnik
Je otázka, zda by se spálilo víc nafty udržováním teploty vychlazeného autobusu na konečné nebo se spálí chlazením rozpáleného autobusu plného lidí za jízdy.
Všechno jde, když se chce. Ani vendor lock není neřešitelný.
Nevi nekdo, jak dopadlo to vyberove rizeni na zhotoveni tramvajova trate na Vaclavskem namesti? Na tenderarene sviti datum otevirani nabidek 11.7.2023, ale nikde jsem o tom nenasel zadny clanek nebo aspon zminku.
Doufejme že k té zbytečnosti nikdy nedojde
Myslíte zbytečná další spojka Vinohrad se sítí v centru, aby celé město nezkolabovalo, když se něco stane na IPP?
Opravdu myslitel….
Nikdy se to nemělo rušit. Obnovit to včera bylo pozdě! A už dávno to mělo být k Hlavnímu nádraží. Tam by se to mělo udělat tak, aby se to postavilo třeba na nějakou výjimku ihned!
To je fakt výborný argument, že „nedošlo k dohodě“ o klimatizaci do 15T. Nejnovější pražské tramvaje, které budou v provozu ještě desítky let, prostě nemají klimu a nikoho to netrápí. Pak se zase divme, že lidé jezdí auty.
Chápu, že to není vina tohoto vedení a je to dědictví minulosti, nicméně rezignovat na řešení už tedy jejich vina je.
Pokud vím, alokované prostředky šly někam jinam a asi se usoudilo, že se za covidu na projekt zapomnělo. Souhlasím, že je to velice stupidní. A osobně očekávám, že k montáži časem skutečně dojde v rámci nějakého programu pro prodloužení životnosti vozidel o dalších třeba 10 let, tzn. většinu života budou jezdit bez klimatizace a namontuje se na dojezd, což je s ohledem na fakt, že jde o moderní vozidlo, vyloženě směšné.
Proč většinu života? Třeba se to ještě podaří dohodnout dříve.
Tak Saule zaplaťte tu nesmyslnou cenu, co za tu montáž Škodovka chce. Rozhodně se vedení Prahy bránit nebude.
Přesně tak, když je dodavatel nenažraný….
Oni ani v těch autech nemají všichni klimatizaci, nebo na ni nechtějí propalovat více paliva. Ostatně, kdyby některé – alespoň širší – ulice nebyly od kraje ke kraji asfaltovou plochou… Třeba ale ještě dojde ke změně a chlazení doplní.
kdo ji nema, nebo nefunguje, tak radeji mhd, kde obvykle klima je. A spotřeba s puštěnou klimou není tak rozdílná, klimu v autě mám a že by to byl nějaký zásadní rozdíl, jestli to jede za 4,9 nebo 5,0 mi je fuk. Ta „decka“ mě nezabije, motor jede jakoby na „zimní řežim“ zkuste v zimě zapnout topení na plno a pozovat otáčky motoru, pokud ho zapnete, tak motor nechává vyšší otáčky, to taky v zimě netopíte, protože větší otáčky = větší spotřeba? V zimě to taky dělá rozdíl tak +- decka, takže není důvod to nějak zvlášť řešit, pokud je… Číst vice »
Většina automobilů v zimě topí odpadním teplem, takže zvyšovat otáčky na volnoběh nepotřebují…
Ale trápí. Jen víc nás trápilo, že dodavatel klimy mohl být pouze a jen výrobce tramvají, který si za ten monopol samozřejmě chtěl naúčtovat astronomické částky. Sorry jako, ale čas dotace škodovky z pražského rozpočtu je už doufám za námi. Viz zakázka „na míru“ 14T, které výrobce nechtěl opravit několik let a 15T, které nám ohlodávají koleje každým rokem.
Mělo to být 3 miliony za tramvaj, za ten komfort na dalších 30 let by to stálo
však odpověděl že plánuje nákup +200 dalších tramvají, tak může tyhle bezklimové prodat někam jinam a „zbavit“ se jich, nebo je poslat na ukrajinu, at si tam taky zajezdí v něčem civilizovaným. 😉
Jako Pražák říkám, že Praha je bohatá dost, rozhodně víc jak ostatní města v ČR, už jen kvůli RUD. To že Praha populisticky rozdává místa na parkování za 3Kč za den či MHD za 10 Kč za den, tak se pak nemůže divit, že nemá peníze na velké infrastrukturální projekty. Existuje důvod proč Praha nedosáhne na peníze z EU, je prostě bohatá, jak s penězi a majetkem naloží je politické rozhodnutí. Ani metro ani městský okruh opravdu nejsou stavby na které by se měly skládat lidi z Ústecka a Karvinska.
Pro srovnání:
Praha: 153 EUR
Londýn: 1896 EUR
Paříž: 844 EUR
Berlín: 588 EUR
Lublaň: 365 EUR
Řím: 250 EUR
ekonomickou i obecnou cenovou úrovní je srovnatelný cca Řím, takže zvýšení na cca 6tis Kč. Z toho moc nepostavíte. Jakkoliv jsem všemi deseti pro.
Tržby by vzrostly asi tak o 1,5 – 2 miliardy ročně, za to koupíte třeba 30 tramvají Škoda 40T.
Není to statistické bohatství Prahy způsobené jen tím, že polovina firem z celé republiky má sídlo právě v Praze, protože je zde díky tomu minimální pravděpodobnost daňové kontroly? A že firmy s celostátní působností jsou v drtivé většině usazené zase jen v Praze? Něco takového v Německu neuvidíte.
Pořád to není jen statistické, Praha je prostě bohatší na obyvatele. Pro srovnání:
Rozpočet Brna pro 2023: 19 miliard
Rozpočet Prahy pro 2023: 105 miliard
(Brno zase dosáhne na dotace, na které Praha nemá nárok)
Samozřejmě se to nedá jednoduše srovnávat, větší město bude mít vždy disproporčně větší výdaje na zajištění nějakého standardu služeb. Zároveň už snad dávno neplatí, že by se v Praze nekontrolovalo – minimálně za Schillerové často v Praze dělaly kontroly i finančáky z jiných krajů.
jenže taky Praha je navíc kraj a reálně tady žije o 300 tisíc lidí víc. Při zohlednění tohoto a těch dotací, na které Praha nedosáhne, to vychází zhruba nastejno na 1 obyvatele.
Nevychází. I když se připočítá rozpočet Jihomoravského kraje a všechno ostatní, tak na obyvatele má Praha cca 2x víc peněz, než druhé nej město republiky. A stát by jí rozhodně neměl ještě navíc dotovat, ať už metro nebo vnitřní okruh.
20xcca 3 a neco + rozpocet kraje, neni 2x vice
Podstatné je, že tito lidé ale žijí za administrativní hranicí Prahy, ve středočeském kraji. V zahraničí je často poměr obrácený.:
Boston 700 tis, za hranicí 8 mil.
Te´d mi došlo, myslíte lidi, kteří zde bydlí a pracují, ale mají trvalé bydliště jinde. Tak to je smůla těchto měst, ještě daleko více tím trpí Bratislava, tam je v tomto ohledu situace hrozná.
Praha je reálně cca 3,5 větší dle počtu obyvatel.
Navíc je bohatší a je kraj (jeden z největších dle počtu obyvatel).
Tudíž proporce tam je.
Naopak populačně větší město bude mít menší výdaje na zajištění služeb (v přepočtu na obyvatele). Ale jen za předpokladu, že bude dostatečně husté. Praha je v kontextu Evropy řídce osídlená, což ty služby mírně prodražuje.
Naklady na dopravni infra mnohdy rostou i s hustotou kvuli potrebe to vse davat pod zem
Asi se to tedy zlepšilo, přesto všechno pravděpodobnost kontroly v Praze se asi blíží nule.
O sídla firem vážně nejde, tohle uměl odfiltrovat statistický úřad už za krále Klacka… Jde ale o to, že do Prahy dojíždí spousta lidí za prací ten HDP vytvářet. No a pokud jde o to oblíbené „x-tý nejbohatší region v EU“, tak to je zase způsobené tím, že málokteré hlavní město je samostatný region NUTS2, které se v tomto žebříčku srovnávají… Tenhle trik jsme udělali, aby měl Středočeský kraj nárok na dotace. To samé je Bratislava a ta je v tomhle žebříčku ještě před Prahou… A navíc se srovnává nesmyslný přepočet přes paritu kupní síly, čistě v eurech je Praha… Číst vice »
„tohle uměl odfiltrovat statistický úřad už za krále Klacka“. Můžete mi tedy prosím vysvětlit, jak statistický úřad pozná, že firma se sídlem v Praze reálně provozuje stánek na Lipně? Nebo kterému kraji se počítají tržby nebo zisk například t-mobilu?
Například dle toho, kde ti zaměstnanci reálně pracují… Dokonce jsou i metody, kdy se ti více vydělávající počítají jako produktivnější, tak to jejich místo má větší podíl. Statistickému úřadu se hlásí celkem dost věcí.
Samostatný NUTS 2 Praha rovněž umožňuje stavět s dotacemi důležitá mezinárodně vědecká centra de facto na okraji Prahy, i když administrativně ve Středočeském kraji. To je druhý přínos.
Bratislava toto prozatím tak moc využít nedovede.
Tím spíše ale ty peníze má, nebo je vrací zpátky do míst, kde jsou pobočky, respektive se dělí s místy, odkud bere zaměstnance?
wtf?
Souhlasím s tím, že Praha by si měla okruh financovat sama tak jak to dělala doposud. Blanku také financovala Praha a to se v té době ještě stavělo metro A do Motola. Posledních 10 let se skoro nic nestavělo, takže Praha má ušetřeno. Samozřejmě by mohla i Praha ušetřit na úřednících. Kdyby Hřib neměl 10 poradců, nedávali by se peníze na Prague Pride, atd… tak by se také něco ušetřilo
Jasně, za 10 poradců bude ročně ušetřených tak 10 mio, to těch 100 mld bude hned.
Fakt báječné proporce.
Kdysi jsme ve firmě šetřili zrušením předplatného novin (3x předplatné to bylo, aktiva firmy byla 50 mld Kč). Navrhujete obdobně chytré věci.
Nejhorší co můžete udělat pro rozvoj města je ušetřit na úřednících. Většina úřadů je podfinancovaná a tak nemá ani potřebné prostředky pro modernizaci svých agend. Opravdu není řešením osekat platy úředníků natolik aby i ta nejzákladnější agenda musela být outsourcovaná. Podfinancované úřady pak stojí všechny více peněz tím že třeba namísto několika měsíců vám stavební povolení trvá několik let.
Ono potom ten outsourcing ani nemá kdo kontrolovat.
No a v nekontrolovaném snadno „prohučí“ i několikanásobek původního nákladu… ale jde to z tě „správné kapsy“ obvykle z provozních nákladů a ne z mezd…
Jo tak Prague Pride! Konečně se podařilo najít a pojmenovat skutečný problém Prahy. Tady zas někomu manželka dlouho „nedala“ 😂😂
Šetření na magistrátu nebo v poslanecké sněmovně nemá smysl. Chceme mít špičkové manažery, kteří se věnují správě města, resp. celé země? Tak jim dopřejmě špičkový plat a dostatek asistentů, kteří se budou zabývat odbornými zaležitostmi a analýzami. To je opravdu ten nejměnší výdaj, narozdíl od dotací parkovacích míst nebo podplácení důchodců od jízdného zdarma až po předvolební jezdorázové příspěvky.
Politika nikdy nemá špičkové managery, manager je manager, a politik je politik. předpokládám, že jste ještě mladý člověk bez zkušeností. Bylo by to na dlouhý text.
Kdyby MHD stála dvojnásobek, tak se vybere tuším o 1,5 mld víc. Za to tu chybějící část okruhu zaplatíte asi za 100 let.
Co za pitomost tam máte dál?
Víte, že vnitřní okruh v Brně financuje stát prostřednictvím ŘSD?
Vnější okruh okolo Prahy staví taktéž ŘSD. Brno vnější okruh nemá a tak to supluje okruh vnitřní. To že v Brně staví okruh ŘSD opravdu není argument pro to, že musí stavět městské komunikace v Praze. K tomu Brno má na obyvatele rozpočet 50k, zatímco Praha 80k (tedy v součtu o nějakých 40mld víc). 1.5mld navíc není zanedbatelná částka, totéž můžete vybrat i z parkování. Takže ano, Praha si může bez problému zvýšit rozpočet o 3mld na rok. Blanka trvala postavit 8 let, kdyby zbytek okruhu trval stejně dlouho (což je spíš optimistický odhad) tak jen za dobu výstavby by… Číst vice »
Platí to kraj, stejně jako v Praze… postavili jsme na roveň Prahu a JMK, tak holt z toho vyplývají nějaké důsledky. Jsou to krajské silnice, anebo to chcete překlasifikovat na „místní komunikace“?
No, ale třeba by se dala zvýšit kvalita MHD, například spolehlivějšími přípoji o víkendech či nocích a v sedlech, kdy se kupodivu také nabírají až několikaminutová zpoždění, ale na přestup je nadále ponechána nejvýše minuta až dvě. A též informacemi o aktuálních zpožděních na zastávkách. Za to bych si klidně i řádně připlatil, chudí mohou dostat slevu.
To ano, ja s navysenim souhlasim. Ale prachy by mely jiz do mhd ne do autookruhu
Kvalita MHD už je dávno zvýšena daleko nad schopnosti cestujích tohle zaplatit. Máme funkční síť v režimu 24/7, nová klimatizovaná nízkopodlažní vozidla, nové výtahy i do starých stanic metra. Tohle stojí miliardy a nikdy si to na sebe nevydělá. Kdybyste platil tržní jízdné, tak tu jezdíme v 30 let starých Karosách, budou tu maršrutky jak na východě a tramvaje by byly pouze staré vysoké T3. Takže teď je čas navýšit jízdné a za ten komfort konečně začít platit, pokud to nemá všechno dotovat město, to už může být rovnou doprava zdrama a ušetříme za desítky pokladních, za revizory, za výdej… Číst vice »
Hm, a nebylo by tedy jednodušší neplatit v MHD vůbec nic a ušetřit si agendu s jízdným??
Klímu nestačí nakúpiť, treba ju aj používať a tu má bohužiaľ väčšina SK a CZ dopravných podnikov dosť veľký problém. Buď je vypnutá (viď slávna mantra DPB o zapínaní klímy až keď je vonku cez 24 stupňov, teda vo voze tak 40), alebo je pustená veľmi slabo a „chladí“ na 26 stupňov.
Zaujímavé je že za rohom v Poľsku s týmto problém nie je a v každom klimatizovanom vozidle je poriadne vychladené.
Například tramvaje, které v Praze klimatizací vybaveny jsou frostují na maximum. Což také není ideální, zvlášť při přestupu z 40+ T3
Podle mne to je i o řidičích. Jezdíval jsem pravidelně l. 312. Jeden řidič měl autobus doslova „vymražený“ (odhadem tak 17st. ?) i když bylo venku 35. Jiný to měl zapnuté stylem „venku je 35, tak stačí mít ve voze 30“ (a ještě otevíral všechny dveře i bez stisknutí tlačítka). Si prostě člověk nevybere. Ale ta „nedohoda“ o doplnění klimy do 15T je fakt selhání teda…
Praha ma standard 22st., ale malokdo to tam nastavi nebo to klima uchladi,… a pak se najdou taci, co otevrou okna i kdyz jede klima… korunu tomu nasadil ridic tramvaje co v klimatizovane tramvaji na konecne otevrel ve vozech vsechna okenka…
V pražských 15T4 sa používa pomerne konzistentne, rovnako tak autobusy. Jediný problém býva len s otvorenými oknami.
Minulý týždeň som niečo najazdil s GW Bus v JČ kraji a klima všade pustená na správnej úrovni.
Pár dní predtým v Košiciach dve jazdy Sorkou s vypnutou klimou a všetky okná otvorené 🙂
V autobusech je to méně konzistetní, najdou se kusy, které jsou vymražené i kusy které chladí málo. U 15T se to podařilo vyladit po několika letehc provozu a je to většinou dobré. Nicméně i tak se najdou vozy, kde si člověk uvnitř v dusnu a vlhku říká, jestli to vůbec větrá a evidentně je vevnitř horko i večer, kdy do vozu nepálí přímo slunce. To se pak nelze divit, že lidi radši okýnka otvírají.
Všiml si pak Hřib, že „vedra“ v Praze neexistují (navzdory propagandě médií) ? Praha je na 50. rovnoběžce, více než na půl cesty na severní ledový pól. Nejsme tropy nebo Sahara. Klimatizace tu není potřeba, jen nám ničí zdraví a na vozech MHD tvoří zátěž, kterou musíme celoročně vozit po pražskch kopcích. Nedávno jsme jeli večer autobusem, venku klesala teplota na úrovně okolo 22 °C, kdy se doma už spouští topení, ale autobus fučel na čelní dutiny a krční páteř ledový průvan. Nebýt to na pár minut, tak je léto zkažené nachlazením… Za takového stavu MHD, o jakém sní pan… Číst vice »
Tohle je pokus o trolení? 🙂 Nebo vy opravdu kdyřž je venku 22, pouštíte topení? 😀
Někdo to tak má. Pravidelně vídávám lidi v saku/svetříku a dlouhých kalhotách i při teplotách přes 30 a v T3 jsou ještě schopni zavírat okna. Ostatní ovšem trpí
Asi takhle, ve škole se mi spolužáci smáli že furt chodím navlečený. Stávalo se celkem běžně, že za jeden rok chyběli měsíc i víc. U mě to byly obvykle 2 týdny nebo méně.
Někdo to má i tak, že chodí „polo-nahý“ i když není zrovna vedro a zamešká ve škole sotva týden. Třeba já to tak měl. Ne že bych nebyl nemocný, ale případná nemoc se vždycky trefila na vánoce nebo jarní prázdniny a třeba příušnice jsem měl o letních 😀
Pak tu byli ovšem i takoví co chyběli průměrně jeden týden do roka… nic neobvyklého.
Pokud je průměrná teplota v ČR 5-10°C, tak těch pár chladných dní se obejdeme bez topení, ne? Navíc s globálním oteplování je pak objednávat nové autobusy s topením zbytečný luxus.
Stavte se, věnuji vám nějakou bundu… chápu že nejsme všichni stejní, ale zahřát se dá mnohem snadněji (oblečením) než ochladit (budete akceptovat když v MHD „půjdu do slipů“?)
Takže si od Šurovského nechal nakecat, že klimatizace do první série 15T ne. Ono když se vypíše výběrové řízení tak, aby to bylo co nejdražší a integrované s firmwarem výrobce, tak se ani nedá čekat nízká cena. Hlavně že má Šurovský další argument proti klimatizacím.
T3 mají alespoň pořádná okna narozdíl od mnoha i o desítky let modernějších tramvají a busů, kde není klima a větrání je pidi okénkem z kadibudky.
Se často tvrdilo že místo velkých okýnek postačuje nucené větrání („foukání“ vnějšího vzduchu)… no a ono jak kde, bohužel při vyšších teplotách bývá nucené větrání vzduch ještě dva-tři stupně ohřátý (průchodem rozpálenou soustavou potrubí) oproti okolnímu (průchodem přímo okýnkem se neohřeje) a to se pozná… navíc nucené větrání v horku nestíhá, nebo je „aspoň“ přehnaně hlučné.
Most, na který je uvalena památková ochrana nelze zbourat.. Až se po něm kvůli technickému stavu a výrazně překročené životnosti nebude moci jezdit, tak se nový most postaví kde?
Ptejte se ministerstva kultury, nikoliv magistrátního náměstka pro dopravu. Ten jen., narozdíl od zdejších diskutujících, ví, že musí respektovat zákony, i když jsou občas trošku extremistické.
Na tom není nic extrémistického, jen se střetávají dva veřejné zájmy, a s tím je třeba pracovat. Pokud by se bylo začalo včas, už mohlo být zrekonstruováno a doplněno. Nebo stará konstrukce posunuta pro pěší a kola, ať už těsně vedle, nebo třeba mezi Podolskou a Císařskou louku, s možným pokračováním někam k Moulíkově. Když se chce… Nemáme tu (zatím) technokracii, a doprava není jediným veřejným zájmem, byť (zatím spíše jen) deklarovaný zájem přesunout ji ze silnic na koleje má i ušlechtilé pohnutky.
Střetává se pouze zájem dopravní obslužnosti s nostalgií několika lidí, kteří ani nebydlí poblíž toho zrezlého, hlučného, dožitého mostu. Používat takovou masivní konstrukci jako lávku (která se bude i nadále rozpadat), jen protože pár lidem je líto to poslat do šrotu, je extrém sám o sobě.
Tak rozpadavani pro pripad uziti lavka se da pomerne bezproblemove zabranit a na dlouho
Ja bych ten most chtel funkcni a na puvodnim miste, jsem sam v tomto dost extremista. Ale zaroven chapu, ze jsou i jine zajmy a hlavne realita technickeho stavu.
Stačil by nějaký pohyb vzduchu, nemusí být chlazený. Řidič i v T3 klimatizaci má. Jistě si ji zaslouží, když tam sedí celou směnu, ale asi by tam nějaká jednoduchá jednotka instalovat šla i do prostoru pro cestující.
Pohyb vzduchu máte když to jede, na to žádnou jednotku nepotřebujete.
jenze ona casto stoji v kolonach, u busu je to standard, kdy stoji v kolone a popojizdi, to je pak na kolaps nekoho s cestujicich…
V Praze zas moc nestojí, jízdní řády jsou našponované a jezdí to rychle. Ale v centru, kde je plno asfaltu je horký vzduch všude, tomu nepomůže ani rychlá jízda. Hlavně je blbost srovnávat chlazení malé, uzavřené kabiny řidiče a velkoprostor pro cestující, kde se každou minutu otevírají troje dveře.
Tak to doporucuji se projet 135 od Edenu na Florenc… tam jsem uz malem zkolaboval i ja…
Na jednu stranu chce město ochlazovat ulice pomocí zeleně, na stranu druhou v nich bude topit klimatizací z vozů MHD…
O co menší vedro v těch ulicích bude, o to méně budou ty klimatizace topit.
ona zeovna ta zelen s tom moc neudela 🙂 dopad na nutny vykon klimatizace je nulovy.
Nezáleží na rozdílu vnější a vnitřní teploty? Nedá se dle toho výkon regulovat, spotřeba přizpůsobit a ven pouštět jen přiměřené množství tepla?
Stát Praze zaplatí největší nekoridorový železniční projekt ever. S megalomanskýma stavbama železničních zastávek, o kterých si můžou jiná města nechat jen zdát. S raženým tunelem, jehož jediným smyslem je vyhovět boháčské vilové čtvrti.
Myslím, že pomoc na dostavbu MO by byla už trochu nad rozpočet.
Praha vlastni nejake trate?
Ne, ale Praha 6 požaduje. Zčásti racionálně (nechce větší než nutný zábor), zčásti iracionálně (chce obě koleje do tunelu, zcela mimo současnou trasu a bez obslužné zastávky v daném úseku).
Závist je hrozná věc.
A nějaký argument k textu byste měl? Tak nám tady napište, v čem se TnM mýlí…
Mýlí se v tom, že jak trať na letiště, tak do Kladna má nadregionální význam, takže to není nějaký dárek pro Prahu.
A MO taky bude z větší části sloužit přespolním při cestách do Prahy, takový je pražský dopravní mix. Alternativně může Praha prostě omezit průjezd v Holešovičkách nebo na Kbelské a dojíždějící se s tím holt nějak vyrovnají.
„Sloužit přespolním“ je blábol. Budu mluvit pouze sám za sebe. Kdykoli potřebuji jet do Prahy, jedu VHD, tedy busem (vlak od nás ze severu je absolutní nesmysl). Mnohem častěji ale potřebuji jet za Prahu, třeba směr České Budějovice, či Plzeň. A i když to není nejpřímější cesta, nedá se jet jinak, než přes Prahu. Já do Prahy nechci, ale musím. Okruh je tedy opravdu potřeba.
A proč nejedete VHD i do Plzně nebo Budějic? Neřeknu, kdybyste jel do nějaké pustiny, kam nic nejede… Potřeba je pořádná železnice (dostupnost, rychlost, návaznosti i kapacita), pak až možná nějaké další silnice. Vždyť co už přeprav přešlo z vlaků do aut, a furt je to málo?
Dostavba městského okruhu je zbytná. Toto ucpání huby motoristickým populistům z kmotrODS a ANOfertu je naprosto geniální politický tah. Stát Praze nestaví žádnou trať ani tunel. Staví je sám sobě. Zůstanou totiž jeho majetkem. Megalomanskou a navíc odpornou stavbu stát právě buduje v Brnu Králově Poli. Město Praha nemá žádný podíl viny na tom, že stát buduje stanice a zastávky se třemi nástupišti pro čtyři nástupní hrany. Tímhle způsobem přistávají stavebním firmám bonusové zisky za třetí ramena schodišť a eskalátorů, třetí výtahy atd. státní úředníci ze své vlastní vůle. Z letiště létá mnoho vám podobných nenávistných závistivých tvorů, kvůli kterým… Číst vice »
Zase, kdyby tu trať od Kladna vzali jednou kolejí vrchem, kde je, a jednou tunelem pod ní, kudy původně plánovali obě, bylo by to mnohem racionálnější, umožnilo zastavit tím vlakem i někde u starých Dejvic, kde poblíž vyrostly kanceláře, a sloužilo by to i místním, kteří potřebují někam vyjet, aby netahali auta, nebo nemuseli přestupovat z tramvají, autobusů, případně metra (jež jim ovšem nakonec moc nepomohlo, v daném provedení). Nyní plánovaná podoba je čistě „s vlaky nechceme nic mít“, klidně si to postavte, ale jinudy (pod zemí), ať to stojí, co to stojí. Zajímavé, že frekventovaná Evropská v tomto smyslu… Číst vice »
Realita nikdy nezačíná slovem kdyby.
Tak jo. A přespolní nám tedy přestanou jezdit do Prahy. Co tomu říkáte_
A co Brno, kterému okruh staví stát?
Protože stát rve dálnice přez Brno, kdyby postavil zhruba desetkrát delší vnější okruh, tak by si Brno vnitřní postavilo samo nebo spíš by ho už ani vůbec nepotřebovalo, když by dalo do oblasti, kde se dnes staví vnitřák mýto.
Jaký stát proboha? Jde to z krajských peněz, tak jako v Praze…
A zastávku v Zadní Lhotě si tato lhota s 50 obyvateli taky zaplatí sama? I reko těch 8 přejezdů z pole na pole?
Jakou další pitomost tam máte?
Chcesli videt pitomost mrkni do zrcadla.
Tak se stavte, ať jste „v záběru“ 🙂
Zbytečné řeší desítky nedůležitých věcí které se ani treba nedodělají místo pěti nejdůležitějších. Vnitřní okruh, vnější okruh, Radlická, čtyrproudá Vestecká spojka a d3 přes Posázaví. To jsou nejdůležitější stavby nejen v Praze ale i ČR vůbec a na které je potřeba dát 99% energie a jeho práce
Ja vas opravim, vnejsi okruh je nejdulezitejsi… pak metro D a tram. trate…
vnitrni okruh je stejne dulezity, jako vnejsi.
Když si spočitali, že stavebko budou mít v roce 2029, tak víc čekat nemůžete. Prostě papíry trvají.
Žádný okruh není nejdůležitější. kromě toho, že tranzit centrem tvoří minimum, je třeba především zlepšit síť železnic a na ně směrovat silnější přepravní proudy. Kolik silnic už bylo postaveno, a je to s těmi auty čím dál horší. Indukce nepochybně funguje i na železnici, a je také potřeba si říci, kolik jaké dopravy a za jakou cenu vlastně potřebujeme. Ne jen „hurá, budeme si vozit všechno z co možná největších dálek, a ještě nejlépe každý svým vozem, na gumových kolech k tomu“.
Mesto d3 v posazavi opravdu neresi. takze tu z toho seznamu muzeme vyskrnout.
Nedobře to vidíte. Jde hlavně o to, aby to pěkně vypadalo. Takže se vyměňují zastávky a nátěry autobusů. Leckde to chodí tak, že jsou přidělené peníze a ty se musí v tom období utratit, protože kdyby něco zbylo, příště bude přiděleno míň. Takže se utrácí za to, co není nutné, a na to, co je nutné, na to peníze chybí.
O tom, že smlouva s JCD skončila víte?
Nejsou.
D0 511 možná, jako odlehčení Spořilova. Pak už je význam pro obyvatele Prahy menší, než investice do infrastruktury města, zejména kapacitnější MHD.
Není v zájmu Prahy víc motivovat dojezd autem do centra, a D3 je zcela mimo kompetence města.
Městský okruh je ze všech probíhajících a připravovaných staveb nejméně potřebný. Pro město by mnohem větším přínosem byly tramvajové tratě všude tam, kde ve špičce jezdí kloubusy častěji než jednou za deset minut. Nové metro přepraví nejméně o dva řády více osob, než by kdy dokázalo projet celým městským okruhem. Stejně zbytná je i Radlcká radiála. Tu snadno nahradí velké P+R na Zličínu. Vestecká spojka a D3 jsou mimopražské projekty státu, s nimiž Praha nemá nic společného. Jak jste velmi správně podotkl i vnitřní pražský okruh je významný hlavně z pohledu celorepublikového – značnou část frekvence na něm tvoří vozidla,… Číst vice »
Raději než parkovací hradby kolem Prahy bych tedy viděl i pořádné páteřní tratě do okolí a menší parkoviště plus návazné busy směrovat k nim.
Existence okruhu je pro vnitroměstskou dopravu téměř irelevatní: Když dělali Ghel architects studii humanizace magistrály, v analýze provozu se jasně ukázalo, že transit tvoří jen zlomek dopravvy ve špičce. Skutečný problém jsou ty davy řidičů, jenž do Prahy denně dojíždějí autem. A nejelpší (rovněž nejrychlejší a nejlevnější) způsob, jak toto řešit je limitovat poptávku po IAD do centra města – Zpoplatnění vjezdu na nábřeží je dobrým začátkem, nicméně rozsah zpoplatněné zóny by měl bát rozhodně větší pro pořádný efekt.
Jak se stát z vystudovaného MUDr. „developerem“ a odborníkem na dopravu. Staňte se politikem.
Vítejte v demokracii
co jsme si zvolili, to mame… nenadelame nic do dalsich voleb.
To není tim. Politici jsou všichni stejní.Snaží se jen získat moc.
Jak by tady bylo bez politiků krásně. Ignorujte politiky. Politik vás vždy podrazí.
Jako člověk, který považuje komunisty za tu nejnižší a nejzbytečnější formu života budu pořád radši žít třeba i v „komunistické“ Číně nebo Vietnamu pod těmi jejich úžasnými politiky, než žít v bezprávním anarchistickém bordelu, kde se reálně uplatní jen právo silnějšího. Ale jako pobavil jste mě.
Pod jejich úžasným diktátem jedné skupiny? No… 🙂
Nikdo nemluví o tom, ře by byla špatná demokracie. Ale sám uznáváte, že politici ohrožují i tu demokracii. Komunisté, fašisté apod.
WTF? Co navrhujete místo toho?
Nenavrhuji. Jen tvrdím, že za vším hledej politika.Přitom za nic neručí, nikomu se nezodpovídá. Zajistit demokratici bez politiků, by byl majstštyk.
No on minimálně za posledních 20 let nebyl žádný náměstek pro dopravu vystudovaný v oboru dopravy. Nejblíže vzděláním byl asi Scheinherr, který byl alespoň technik.
I když je rozhodně výhodou, když je daný politik profíkem v oboru (jako např. urbanista doc. Hlaváček, který je náměstkem pro územní rozvoj), nemusí rozumět úplně všemu. Důležité je, když má kolem sebe odborníky a je schopen udělat správná a odvážná politická rozhodnutí.
Jen úplní blbci mohou stavět nový most přes Vltavu který bude pro vše možné jen ne pro auta. To že mezi Mánesovým a Barrandovským mostem most chybí. To ví každý kromě vedení v Praze.
to je taktika. kdyz uz provoz nemuzou zakazat, tak aspon co nejvic zkomplikuji.
taktika, kterou aplikovali posledni roky, a vesele v ni pokracuji
Nevím, proč Vám tolik lidí dává mínus, píšete čirou pravdu, akorát Vám asi ujel název mostu, spíše by to měl být Palackého. Pokud jsem v oblasti Podolí a potřebuji se dostat na druhou stranu Vltavy, musím buď do města na Palačák mezi tramvaje, nebo hodně dolů na Barrandovský most ještě více ucpat tamní hustý provoz. Pokud by nově budovaný dvorecký most umožnil i IAD, krásně by to rozložilo dopravní zátěž a nejspíše by to ovlivnilo i návazné dopravní proudy ve městě, o kterých Hřib pořád mele. Kdyby byla rozumná alternativa od Lihovaru do Podolí i pro auta, určitě by více… Číst vice »
Čistě technická poznámka, pod Vltavou se dají stavět i silniční tunely, ale to si v centru dovedu představit už jen pro servisní využití, pro zásobování apd. případy, ne volně přístupné, když už, tak přes speciální mýto třeba pro transfery z letiště apd. Jednou s nějakým velkým zklidňováním centra na to dost možná dojde, teď je to utopie proti trendu.
Nedává to smysl, ta auta stejně někde vyjedou, a pokud nepotřebují do centra, je zase nesmysl je tamtudy vůbec vést. Navíc trvalé náklady údržby a provozu…
Na hraně kapacity je možná tak metro C. Tramvaje by klidně nahustit šly, interval 8min ve špičky by šel rozhodně zkrátit, třeba na 6min (páteřní 4min->3min), to samé busy. U busů jsou ovšem mínus kolony a semafory takže se stává že jedou dva-tři spoje stejně linky naráz a pak deset minut nic, to se zkrácením intervalu asi nezmění…
Ty tramvaje by tak uplne nahustit nešly. Ona většina linek se setkává na pár místech v centru, kde už nyní je kapacita vyčerpána. I když někde na tom nejvzdálenějším okraji je to třeba těch osm minut.
I kdyby bylo na hraně kapacity jen „C“ (ono je teda na hraně kapacity i „A“ a konec konců „B“ na tom není o moc lépe) , tak to nic neznamená. Pokud chcete brutálně omezovat IAD v praze, musí být možné tu masu lidí, co se nám objeví v metru, nějak odbavit. A to v tuto chvíli není možné.
Na druhou stranu by bylo pomalu na čase i v Praze řešit v takových hrdlech vícekolejné úseky tramvají přinejmenším v zastávkách a především vyšší rychlosti v křižovatkách, aspoň tedy rovně pokud do odbočky fakt nelze.
Plus samozřejmě Václavák atd.
Tohle se dá řešit i dalšími prostředky. Tramvaj Jeremenkovou (ve stávajícím profilu s alejemi a preferencí), ideálně pokračující rovnou na Spořilov, dvě koleje vlaků z Vršovic do Zbraslavi a od Černého Mostu do Čakovic, obnova tramvajových tratí v centru… Zdaleka ne každý potřebuje do centrálního uzlu. Původní D vedené východněji přes Vršovice k Žižkovu by podchytilo, co dnes vozí svazek autobusů, a nevyžadovalo přidávat metro Ö. Plus to dnes tolik omílané město krátkých vzdáleností, snižování přepravních potřeb.
No ja vam nevim. Bezne se stava, ze v centru stoji nekolik tramvaji za sebou a cekaji na uvolneni zastavky… Takze ano, mozna by slo kapacitu zvysit o 10-20%, ale rozhodne ne na dvojnasobek.
Stačí jich část odklonit na obnovené tratě v horní částí Václavského náměstí a kolem hlavního nádraží, ne všechno procpávat Karlovým náměstím a Lazarskou. Záleží ale hodně i na tom, jak budou plánovány linkové vedení, intervaly a kapacita spojů.
No jo, ale DPP/Ropid se budou pořád zaklínat tím, že nejsou řidiči (zejména autobusu, ale u těch rozšíření provozu není tak omezeno infrastrukturou). Někdo by měl se starat o nábor nových, klidně i výcvik (ale peníze bylo by nutno přidat všem ridicum, ne jen ten novym)
Ale vůbec. Motorismus je jako jedovatá plíseň, která obsadí a zamoří každé místo, kam ji pustíte. Jen by přibyly zácpy v Jeremenkově a Podolském nábřeží.
Jenže to byla podmínka Jeremenkovy, stejně jako jeho odsunutí k severu, a tím zhoršení některých přestupních vazeb právě v MHD. Je jen zajímavé, že v původní, pro MHD lepší a pro auta ne tak přínosné poloze, je v Metropolitním plánu nakreslen naopak čistě automobilový most.
Jen blbci mají potřebu auty zacpat všechny komunikace vč. těch pro MHD.
To je proto, aby i takovým zabedněncům jako vy došlo, že má jezdit veřejnou dopravou.
Zrovna v T3 absence klimatizace vadí nejméně. Díky velkým posuvným oknům a střešním poklopům větrá velmi dobře. 15T je průšvih, to je v létě pojízdný skleník a vyklápěčky to nezachrání.
No to 14T je jeste vetsi a to ma posuvna okynka…
Nemá, má vyklápěcí okýnka. Ale jinak máte pravdu, tahle tramvaj je velkej fail a v létě se tím v podstatě nedá jezdit.
aha, tak ma take vyklopky,…
„Velmi dobře“ je silný výraz. Prostě nějak větrá.
Když je horko, tak plná T3 je marginálně lepší než 14T/15T.
Praha nemá peníze na výstavbu škol, vnitřního okruhu a další investice do rozvoje města. Přitom by stačilo zdražit roční jízdenku na cca 11 000 Kč (30 Kč na den), což je levnější než základní 90 minutová jízdenka a tolik co stojí hodina parkování. Prahá má historicky velmi kvalitní MHD, bohužel umělé zlevnění roční jízdenky přineslo Praze výraznou sekeru do rozpočtu.
Kdyby současně zdražil roční poplatek za rezidentní parkování prvního vozidla na stejnou částku jakou uvádíte, tak bych s tím problém neměl. A do rozpočtu města by to také přineslo další peníze.
uz tak ma praha problem s vylidnovanim centra. chcete ho vylidnit definitivne? 😀
Ne vylidnit. Vyautit.
Sorry, ale majitel bytu na Vinohradech fakt má na paušální parkovné 11tis. Kč. Jakkoliv bude prskat.
Zrovna na Vinohradech má majitel možnost dojít si 200 metrů na jednu z mnoha zastávek. Je tam hustá bloková zástavba a není fyzikálně možné zabezpečit místo pro každý byt, max. pro každý 3. až 4.
To souhlasim, omezil bych to na 1 pro byt. Jen jsem komentoval, ze na to ma.
Přitom by stačilo… a pak by měla Praha najednou na všechno peníze? Na to jste přišel jak?
Pracuji vesměs z domova, mhd používám malokdy, ale litacku mám. Za 11k bych si ji nekoupil ani omylem.
Tak pro vás by byly obyčejné jízdenky. Za cestu zpět 60-80 Kč.
Kolem 10 tisíc by stála už dnes, pokud by se zdržovalo postupně podle inflace a ne zlevňovalo a drželo se to níž než v menších městech. Pro denní uživatele je to stále výhodná cena.
Levnější roční kupóny nemůžou za vás zpackany život! Navíc rozhodně nepomůžou v boji s jedním autem na jednoho řidiče. Jestli se má něco regulovat, tak je to dojíždění ze satelitů a jejich přisátí na služby města za které neplatí.
No, ono když někdo jezdí občas a kousek, ocenil by spíše dostupné a cenově přiměřené jízdné jednotlivé, než možnost koupit si „denní projíždění se za 10 korun“. Schválně, kolik aut v kolonách, zvláště na periferiích, jsou i kratší cesty do nejbližšího (velko)krámu? Osobně bych neměl problém zaplatit něco mezi, třeba 7300, kdybych za to dostal spolehlivější přípoje mimo špičky, pohodlnější přestupy (ne zastávky až 100 metrů za křižovatkou), někde vyšší kapacitu a někde klidně i omezení vzduchovozičů jezdících proto, že nejsou zpracované ty přípoje, dále aktuální informace i mimo dosah přenosného telefonu, přiměřenější používání topení a chlazení (normy jsou) ap.
Prosím a můžete mi vysvětlit jak to funguje v některých jiných evrpoských městech, kde motivace na přesun do MHD je řešena nízkým nebo nulovým jízdným. Předem děkuji za vysvětlení.
Která to jsou města a kolik % aut na silnicích ubylo po zavedení MHD (skoro) zdrama?
Rozhodnutí v této oblasti je vždy otázkou politických priorit: můžu odhlasovat MHD za 0 Kč, čímž mi vzroste zátěž na městský rozpočet. Buď jsem tak bohaté město, že mi to nevadí, nebo nutně budu muset ušetřit někde jinde. Nevím, jak konkrétně to dělají v Tallinu a ve Valašském Meziříčí, ale moc jiných možností není.
Ve kterých? Tallinn, kde MHD představuje pár tramvají, autobusy a žádná noční doprava? Je to město větší než Brno s horší MHD.
Žádné jiné město nedotuje provoz MHD tolik jako Praha – v absolutní částce na jednoho obyvatele. 20 miliard za rok čistě v dotacích na provoz pak prostě chybí jinde.
Ovšem nemá Praha z nějakého RUD vic peněz na obyvatele? Nebo aspoň takový jsem slyšel argument, proč stredne velka mesta jsou na tom z hlediska dotovani a cen MHD nejhure.
To má, ale mohla by spíše investovat do kvality spojení, než do levného jízdného. Většina těch v autech asi nešetří každou korunu, jakkoli se vláda snažila držet levnou přinejmenším naftu. A ti chudší (s nárokem na jiné příspěvky) by mohli mít například zlevněné jízdné, podobně jako jsou zvýhodněni (ne vždy nutně chudší) školáci a důchodci.
Vtipné je, že jízdné zdarma už Praha má cca pro polovinu cestujících… do 15 let, nad 65 let a doprovod dítěte. To taky není jinde samozřejmost.
Jenže důchodci jsou významná voličská skupina, sice už si nepamatují, kdo jim to jízdné zdarma dal (koalice ODS+ČSSD), ale pamatovali by si minimálně do příštích voleb, kdo by jim ho zrušil…
blabol.
Praha ma mhd v podstate zadarmo (tech 3650 za rocni litacku je zcela smesna castka) a pritom patri mezi mesta s nejlepsi mhd ever.
co byste proboha chtel vic?
apropo – jaka motivace? mhd v praze je uz ted totalne precpana. kam byste ty dalsi cestujici dal?
Nejlepší ‚forever‘ možná co do četnosti a rozsahu spojů (alespoň ve špičkách), kulhají ale některé návaznosti mimo špičky, zastávky vymístěné z uzlů kvůli autům aj., někdy i informace na zastávkách ap. Je co zlepšovat. Sám raději uživatelsky přívětivý systém než honbu za co nejnižší cenou a rádoby věrnostní slevy.
Nikdy a nikde se vam nepovede nastavit navaznosti „vsude“. vzudy budou nejaka mista, kde udou horsi.
Ne, ze bych nebyl pro zdrazeni te nesmyslne levne rocni jizdenky, ale penize by meli z tohoto zdrazeni pomoci snizit dotaci do MHD, navic by se mel zpoplatnit prujezd centrem a zdrazit parkovani…
Praha není úplně známá masou lidí ve fabrikách – jsou to hlavně kanceláře. Homeoffice či hybridní set-up. Pokud to není nějaký hard core úřad, tak jsou standardem 2-3 dny v práci. Opravdu si myslíte, že si kvůli 2 dnům bude někdo kupovat roční kupón za trojnásobek?
Může si kupovat jednotlivé jízdenky, když si spočítá, že ho to vyjde levněji.
To by ale jejich cena musela jít i těm dopravně úspornějším naproti, ne to napálit s tím, že je to hlavně pro turisty z bohatších zemí. Začal bych třeba zjednodušením nyní ‚dvojitého‘ pásma P a doplnil jízdenky na krátké jízdy v délce do 15 minut a ceně do 20 korun. Že je někde kvůli vyšší frekvenci více spojů, není bonem, nýbrž prostou logikou věci.
To bude šul-nul.
11 tis. je možná reálná cena služby (nevím to). Nicméně za 11 tis. bude výrazně méně kupujících, pro mnoho rodin by to bylo náročné a vznikla by další pomoc rodinám s nižšími až středními příjmy.
11 je imho moc, ale i v takové Varšavě či Bratislavě stojí roční kupon dvojnásobek.
A dřív to šlo. Někdy kolem roku 2000 byla roční lítačka nominálně dražší než teď.
on by stacil dvojnasobek, to je na den cca 20,-, to fakt neni zadna hruza a navic pri inflaci a drazsich energiich… i tech 30,- je snesitelnych… porad by to melo byt levnejsi nez parkovani…
Pořád lepší dotovat pomoc potřebným (například nabídkou levnějšího jízdného, pokud mají nárok na sociální podporu) než plošně příliš levné jízdné všem. Kromě toho, pokud jde jen o ten jednorázový výdaj, tu částku stejně musejí našetřit. Někdo si pak třeba spočítá, že raději pojede občas, pokud bude dostupné i levnější jízdné. Nebo lze mít předplatné jen pro část území (jen jedno pásmo, třeba) – ve městě krátkých vzdáleností s více službami v místě by to i ulevilo vytížení spojů, ale to je zatím spíše zbožné přání.
ja jsem pro. kdyz se tu jinde vola po “konci dotaci pro auta” protoze jsou eeeehm spatne, tak at se zrusi i dotace pro mhd a jede taky poctive za nakladove ceny 🙂
jinak budme realisti – nestacilo by to. ve finale by tim praha nic neziskala (jen by ztratila). jizdenka by byla drazssi, ale pocet cestaku by se vyrazne snizil. a presedl by kam? no, do aut 🙂
Ne, jezdili by na černo, už teď se to i při té nízké ceně „vyplatí“ – chytnou vás tak dvakrát za rok (když se co nejvíc vyhýbáte metru).
jo, to máte pravdu. Ano, počet cestujících načerno by také razantně stuopnul.
Jistě – nemám na MHD, ale budu jezdit autem. 🙂 Sice je fakt, že dost lidí si zatím platí oboje, ale to také proto, že provoz není zatížen více položkami, na nichž pak tratí všichni.
Vyššia jednotková cena neznamená automaticky lineárne vyšší výnos.
A hodina parkovania toľko nestojí, jedine tak pre návštevníkov. Ročné parkovanie pre rezidenta je 1 200 Kč, čiže asi 3 Kč na den.
To sice ne, ale zase přílišné snižování ceny nemusí znamenat další zvyšování zájmu. Kromě toho – leckde už také není kapacita, podobně jako v ulicích pro auta.
11tis Kč je fakt moc. Politicky zcela neprůchozí, 3x vyšší cena než nyní.
Výraznou sekeru do rozpočtu kontinuálně vytváří neplacení autíčkářů adekvátních poplatků za parkování. Kdyby platili 11 000 Kč ročně (30 Kč na den), tak by bylo v Praze krásně.