Prostě to dojdete pěšky. Uvolníme silnice těm, co je skutečně potřebují, říká Hřib

Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) v pátek na pražské Malovance osobně instaloval značku zakazující vjezd kamionům nad 12 tun do širšího centra města. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czNáměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) v pátek na pražské Malovance osobně instaloval značku zakazující vjezd kamionům nad 12 tun do širšího centra města. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

V první části velkého rozhovoru pro Zdopravy.cz vysvětluje nový náměstek pro dopravu své plány s parkováním a omezováním aut v Praze.

Pražskou dopravu čekají velké změny. Alespoň co se týká té automobilové. Nový náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) v první části rozhovoru pro deník Zdopravy.cz vysvětluje, jak bude vypadat reforma parkovacího systému, jak hodlá řešit omezování individuální dopravy v centru nebo proč se rozhodl skočit s bezplatným parkováním elektromobilů. 

Ohlásil jste velkou reformu parkovacího systému. V čem bude spočívat?

Chceme zklidnit dopravu v centru. V programu máme konkrétní kroky. Rezidenti si nově budou muset koupit kredit ke stání svých návštěv v modré zóně. Dále do rozhodování o cenách více zapojíme městské části. Nevidím důvod, proč by mělo parkování stát stejně na Praze 1 a na Praze 11. Část poplatku si mají nastavovat sami. Ostatně některé městské části považují parkovné za příliš levné.

Zároveň ale chcete zjednodušit systém návštěvnického parkování jen do dvou zón. Není to protimluv?

Větší pravomoci městských částí se budou týkat rezidentů. Co se týká návštěvníků, tak by se měl systém zjednodušit, aby už lidé nepotřebovali doktorát z parkování. 

Ale v podstatě tak zanikne návštěvnické parkování v centru města.

Ano, to bych rád prosadil. V modrých zónách nyní můžete za dražší parkovné stát, i když nejste rezident. Do budoucna už to nepůjde, lidé mohou využít podzemní parkoviště, kde kapacita není naplněna. Je to součást plánu na zklidnění centra. 

Začínáme lidem říkat, že je úplně normální, že autem nezastavíte přímo před dveřmi budovy, kam míříte. Zastavíte někde jinde a ten kousek, třeba 200 metrů, prostě dojdete pěšky. U některých lidí to může být vnímáno jako revoluce, mně to přijde úplně normální. 

Nicméně stále budete moci zaparkovat s kreditem od rezidenta, půjde o 120 hodin za zvýhodněnou cenu. Pokud však tento „zvací dopis“ nedostanete, budete se muset smířit s parkováním třeba v oněch podzemních garážích. 

A jak to bude reálně fungovat?

Technické detaily zatím neznám. Rezident vám prostě vygeneruje kupón na vaši SPZ.

Časomíra stání odhaluje parkovací hříšníky. Praha testuje i systém s registrací v aplikaci

Zrušením parkování elektromobilů zdarma jste si vysloužil ostrou reakci zástupců českého autoprůmyslu. Tvrdí, že elektromobilita přichází o jednu z mála výhod. Není to v rozporu s plány města na dekarbonizaci dopravy?

Překvapuje mě, že to někoho překvapuje. Od tohoto zvýhodnění se ve městech ustupuje celoevropsky. Už v roce 2020 jsme jasně uvedli, že zvýhodnění elektromobilů skončí nejpozději v roce 2023. Už když se to za vlády ANO zavádělo, tak bylo řečeno, že je to jen dočasné. Navíc Praha tehdy dostala od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kvůli tomuto zvýhodnění pokutu 700 tisíc. 

Když slyším některé politiky z ANO, kteří si samozřejmě koupili elektromobily, tak bych na jejich místě mlčel. Městu byla způsobena škoda a přemýšlím, zda bychom to neměli vymáhat.

Autoprůmysl však argumentuje, že západní metropole zvýhodnění ruší, protože podíl elektromobilů je tam už tak vysoký, že zvýhodnění není potřeba. To se však Prahy ani Česka zdaleka netýká. 

To je právě jádro pudla. Říkají, že parkování zdarma byla jediná forma podpory elektromobility. To je právě ten problém. Všude ve vyspělých zemích se o tuto podporu stará stát. Není možné čekat, že Praha jako jedno město vytrhne český autoland z problémů, které přináší technologický rozvoj. Bidenova administrativa například leje neuvěřitelné peníze do „Rust Beltu“ (průmyslová oblast kolem amerického Detroitu silně ovlivněná ekonomickým úpadkem, pozn. red.), aby došlo k rozvoji průmyslu, který má budoucnost. To je záležitost, kterou Praha řešit nemůže. 

Takže elektromobilita pro vás není cesta?

My samozřejmě elektromobilitu podporovat budeme formou rozvoje dobíjecí infrastruktury. Tam vidím roli města. Už probíhá příprava EV ready lamp, tedy dobíjení v síti veřejného osvětlení. Výhoda je, že na to nepotřebujete stavební povolení. Chystá se koncese na budování dobíječek na veřejném prostranství. Město na to bude žádat dotace z EU, bez nich se to dělat nedá. 

Konec konců i ty dobíječky budou potřebovat nějaká vyhrazená místa, takže nějaké zvýhodnění elektromobilů tu bude nadále z podstaty. Majitelé elektromobilů prostě budou platit za parkování stejně jako všichni ostatní. Jde o zrovnoprávnění. 

Citoval jste nedávno výrok, že kdo má na pořízení elektromobilu, má i na zaplacení parkování…

Je úplně normální, že za uskladnění svého soukromého majetku platíte. Jste za jeho uskladnění odpovědní. Já si také na Jižním Městě platím garáž. Spousta lidí ve městech to tak ale úplně nevnímá. Přitom si platí pohonné hmoty, STK či pravidelné opravy a parkování je prostě jen další nutný náklad.

„Válka chodcům vyhlášena.“ Lidé si utahují z bizarního parkování v Kobylisích

Omezování parkování souvisí se zklidňováním dopravy ve městě. Dočkáme se za vašeho mandátu často zmiňovaného zákazu vjezdu na Smetanovo nábřeží a na Malou Stranu?

Žádný zákaz se zavádět nechystáme. Chystáme to, co mají například Karlovy Vary či Kladno, a to je zpoplatnění vjezdu do vymezené centrální části města. Bavíme se o Karmelitské, Smetanovu nábřeží a Křižovnické ulici. Tam by nerezidenti museli platit poplatek. Cílem je omezení tranzitní dopravy. 

A proč se to bude týkat jen těchto ulic?

Jezdí se tam po kolejích a dochází ke zpožďování tramvajové dopravy. Tou jezdí více lidí než auty a narušuje to celý systém MHD. Vede tam asi osm tramvajových linek, dvě z toho páteřní, takže to musíme udělat. 

Jak by zpoplatnění mělo fungovat?

Technicky to ještě budeme ladit. Půjde o kamery snímající SPZ, a pokud nepůjde o rezidenta a nebude mít zaplaceno, zaplatí pokutu. 

Rezident bude míněn občan Prahy 1? 

Ano, půjde o lidi z přilehlých ulic. Snížení dopravy by mělo být k odbrzdění tramvají dostatečné. Rozliv tranzitu nezpůsobí žádnou dopravní apokalypsu v okolí, to vychází ze simulací, které už máme hotové. 

Apokalypsa nenastala ani při nedávném uzavření Malé Strany, v minulosti se dokonce oba břehy uzavřely zároveň a nic hrozného se nedělo. 

Praha v centru otestuje „férové zásobování“. Kdo ho zneužije, příště už nezaparkuje 

A kde mají lidé nechat auta?

Na jedné straně jsou garáže u Rudolfina na druhé u Národního divadla. Takže zaparkujete tam a zbytek dojdete pěšky. To snad není pro nikoho nepřekonatelná překážka, ZTP budou mít samozřejmě výjimky. 

Je to logický krok jak motivovat lidi k přestupu do MHD a uvolnění cest pro ty, kteří to potřebují a nezkracují si pouze cestu Malou Stranou. Což byl i argument, proč se nalilo 40 miliard do Blanky, aby se ulevilo centru.

O nějaké formě zpoplatnění se hovořilo už v době Pavla Béma, poté za vlády ANO, kvůli tehdejší potřebě naplnit městskou kasu. Ale to není cesta, nám jde nyní hlavně o zmíněnou preferenci MHD.

Myslíte, že se vám podaří tento krok dotáhnout?

Ano, chceme to dotáhnout spolu s onou reformou parkování. Rádi bychom to spustili někdy od přelomu roku. První leden je špatné datum k zavádění změn, ale někdy tou dobou to bude.

Tagy Doporučeno Magistrát hlavního města Prahy Malá Strana modré zóny parkovací zóny parkování v Praze praha Smetanovo nábřeží Zdeněk Hřib zpoždění
609 komentářů