DPP má stavební povolení pro trolejbusovou dráhu na letiště. Z linky 119 se stane 59

Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan SůraAutobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra

Stavět se má začít na přelomu roku, běží soutěž na dodávku velkokapacitních trolejbusů.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP)  se výrazně přiblížil svému plánu zavést na Letiště Václava Havla trolejbusy. Získal pravomocné společné povolení stavebního záměru elektrifikace autobusové linky 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha. Troleje mají být zhruba na polovině trasy.

Získání stavebního povolení oznámil DPP v tiskové zprávě. V nejbližších měsících DPP proto vypíše veřejnou zakázku na zhotovitele trolejbusové dráhy v hodnotě zhruba 300 milionů korun. Stavba má začít na přelomu letošního a příštího roku. Běží také soutěž na dodávku parciálních tříčlánkových trolejbusů, které budou na této lince jezdit. Namísto linky 119 bude z hlavního autobusového spojení na letiště trolejbusová linka 59.

Linka 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha je jedním z několika projektů elektrifikace autobusových linek v Praze. V rámci stavby infrastruktury pro tuto linku DPP postaví necelých 12 kilometrů trolejového vedení a čtyři nové měnírny: dvě kontejnerové na obou konečných zastávkách, tj. na Nádraží Veleslavín a na Letišti Praha.

Další měnírna Dědina bude společná pro připravovanou novou tramvajovou trať Divoká Šárka – Dědinská a napájení trolejového vedení trolejbusové linky 59. Poslední nová a největší měnírna vznikne v garáži DPP Řepy. Bude sloužit nejen pro napájení 21 dobíjecích míst pro vozidla nasazovaná na linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha, ale do budoucna i pro další trolejbusy, které budou jezdit na autobusových linkách 131, 137, 176 nebo 191, jejichž elektrifikaci DPP připravuje.

50 % pod trolejemi

Trolejové vedení bude v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3, což přestavuje zhruba 50 % trasy linky 119. V úseku Terminál 3 – Letiště Praha budou trolejbusy jezdit na energii z trakčních akumulátorů. DPP podobně jako u elektrizace linky 140 využije maximum stávajících stožárů, buď trakčního vedení tramvajové tratě v úseku Nádraží Veleslavín – Divoká Šárka nebo stožárů pro veřejné osvětlení. Nevznikne tak les nových stožárů vedle těch současných. Kromě toho DPP na obou konečných, tj. na Nádraží Veleslavín a Letiště Praha, postaví nabíjecí stopy, které budou sloužit pro dobíjení trakčních baterií trolejbusů během přestávek mezi jednotlivými spoji.

„Je potřeba dokončit majetkoprávní vypořádání stavby a vyhlásit veřejnou zakázku na jejího zhotovitele. Pevně věřím, že budeme moct stavbu zahájit na konci letošního nebo zkraje příštího roku. Samotná stavba celé infrastruktury by měla trvat zhruba 10–12 měsíců,“ dodal Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

DPP v současnosti dokončuje veřejnou zakázku na nákup 20 velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů, které po dokončení stavby infrastruktury na lince 119 nahradí stávající kloubové autobusy. Letiště Praha díky tomu získá nejen kapacitnější spojení směrem do/z centra hlavního města, ale také zcela bezemisní a tichou dopravu, která přispěje ke zklidnění této části rušné Evropské ulice.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp elektrifikace autobusové dopravy v Praze letiště praha letiště václava havla linka 119
183 komentářů