Třináct hodin v kapsli na kolejích. Nohy v chodbičce, pípací symfonie a následný nezájem Deutsche Bahn
Nad 190 cm vám budou nohy koukat ven z kapsle. Foto: Aleš Petrovský
Příště z Vídně do Hamburku raději letadlem, shrnuje následný chaos při cestě s Deutsche Bahn.
Už když jsem viděl první vizualizaci těchto kapslí tak mi bylo jasné že to bude katastrofa, a co je nejhorší že to určitě okopírují všichni ostatní dopravci a na starého Jančuru a jeho Chorvatskou anabázi budeme ještě s láskou vzpomínat.
Zažil jsem taky jednou hezký přístup od DB v Magdeburgu při cestě do Berlína. Jízdenka za 29€ – tedy couráčky. A vše na minutku přesně. V Magdeburgu vlak nejede. Z důvodu přílišné nemocnosti personálu nebyl strojvedoucí – bohužel to byl poslední vlak ten den. První vlak ráno bylo ICE. Kupodivu byla otevřená i takto večer jedna přepážka, kde seděla mladá milá paní co mluvila perfektně anglicky. Ovšem to, že bychom jeli ICE bylo scifi, ani náhodou. O něco později jede R, co jede o trošku dýl a není sebemenší důvod pro cestu v ICE. ICE bylo zaplněno maximálně z 20%… Číst vice »
Po přečtení článku nějak moc nevidím nevýhody oproti lehátku. Na délku bych se do kapsle vešel (výška 175cm), na výšku to bude vypadá vyšší než horní lehátko, taky nemám v kupé při spaní 3 další lidi, na malé batohy je uzamykatelná skříňka… Myslím že jako levná náhrada lehátek to má budoucnost.
Kdyby jel autor článku do toho Hamburku autobusem nebo letěl letadlem, tak by neměl žádný problém a nemuseli bychom tu tenhle román číst.
Cílem autora článku bylo tu službu vyzkoušet, ne dostat se do Hamburku co nejrychleji/nejpohodlněji.
…a nutí vás k tomu někdo???
Nerozumím tomu v čem měl pan cestovatel problém ?
S DB a jinými německými dopravci po Německu nemám problém.
Tak v tom případě asi neumíš číst. 😀
Máte to v textu popsané. Další trolling už zkoušejte jinde. Nashle.
Jo, například když bezhlavě stávkují 😉
Jako reportáž super. Pokud to má být recenze, jsem z toho rozpačitý. Každý produkt má svou cílovou skupinu a svoji cenovou úroveň. Kapsle nejsou v celém vlaku. V tomtéž nightjetu má být i lehátkový vůz, lůžkový vůz i vozy k sezení. Dávalo by mi tedy smysl srovnávat kapsle s klasickým lehátkovým kupé pro 4, pak je to relevantní. A k tomu klidně recenzovat nový nightjet jako celek včetně menu, toalet, sprch a úrovně servisu. Ale takhle je z toho trochu (vegetariánský) guláš. Přece polštář nebo snídani nedostanete v lehátkovém voze lepší než v kapsli. A pokud náhodou ano, mělo by… Číst vice »
Odpověď na vaše dotazy se vám dostalo v článku, částečně i v následné diskusi, kde autor některé konkrétní dotazy zodpovídal. Podle toho, jaké dotazy jste ke konci položil, lze usoudit, že jste text asi ani nečetl. Pokud je v nadpise slovní spojení „Pípací symfonie“ a v textu je to dál rozvedeno dvanáctiřádkovým odstavcem, tak je o zvukové izolaci kapsle řečeno dost a navíc ještě v této diskusi ještě autorem textu výslovně potvrzeno. Na internetu si můžete si najít x jiných, možná pro vás více elegantních, zdrojů informací k tomuto produktu, musíte ale umět rozlišovat, co je nekritická propagace nějakého „neúplatného… Číst vice »
Děkuji za recenze. Jízda Wien Hbf (20:10) – Hamburg Hbf (8:47) je něco jiného než Bregenz (21.40) – Vídeň (6:58), dobou jízdy a délkou pobytu ležíce. Podle mne je hodně důležité, jak dlouhou trasu jedu. Podle toho se odvíjí názor na (ne)pohodlí.
* Bregenz-Vídeň viz. https://zdopravy.cz/nocni-kobkou-napric-rakouskem-na-vlastni-kuzi-novou-soupravou-nightjet-201650/
* Wien-Hamburg viz. https://zdopravy.cz/trinact-hodin-v-kapsli-na-kolejich-jak-se-stane-s-210-cm-z-nocniho-vlaku-nocni-mura-203161/
Pozn.:
1) Lehátko / lůžko se měnílo ze sedačky na ležení nejpozději ve 22:00, dříve dle dohody cestujících. A obráceně, měnilo se na sezení nejpozděni od 08:00. Platí to ještě?
2) Jak to vypadá dnes s využitím vozů se sklopnými sedadly = sleeperette ? viz. https://www.wikiwand.com/cs/Leh%C3%A1tkov%C3%BD_v%C5%AFz#Sleeperette
V starych vagonoch sa personalu asi so sklapanim lehatok nechce babrat, ja som ich zatial vzdy zazil len v nocnom rozlozeni. Dohodnut sa a zlozit si to sam by nemusel byt problem. Tieto nove nightjety uz nemaju sklapacie nic.
Ano, deutsche bahn je jedna velká katastrofa. Denní ukázka arogance, neschopnosti a úplného kašláni na klienty. Jsou drazí, takže mě letenka Frankfurt – Praha vyjde pravidelně levněji. Zpožděním je pravidlem a liší se pouze ty výmluvy. Za nejrozkošnéjší považuji zdůvodnění hodinového zpoždění tím, že ve vlaku jsou lidé, kteří nastupuji a vystupují. Tím zdržují provoz…
Nez jizdenky pres Cheb letenky urcite levnejsi nejsou. U CD pres Cheb sezenete s par dennim predstihem jizdenku za ca. 600 Kc.
Tomu se Lufthansa s cenami kolem 4.000-5.000 Kc zdaleka neblizi…
A proč letět zrovna Lufthansou?
Protoze v teto relaci nikdo jiny primo nelita?
„Vlak bude na svém odjezdu opožděn z důvodu opožděného příjezdu vlaku do stanice“ 🙂
Tak byly to Deutsche bahn nebo ÖstereichscheBundesbahn
Co takhle zkusit přečíst článek ?
Pro někoho asi moc náročné.
Krásna recezia i cestopis, vďaka. Dobre sa to číta 🙂
Ak by sa našli financie, mohli by ste urobiť po európskych trasách i recenzie švajčiarských dráh.
A porovnať ich s Vašimi doterajšími skúsenosťami. Napr. presnosť, čistota, toalety, internet, jedlo a pod. Je to iný svet, ale predsa.
(a má i svoje muchy, napr. ten internet)
Zdravím
Za mě jako reportáž dobrý, ale do Amsterodamu buď autem a nebo letadlem.Nevidím v tom nějakou přidanou hodnotu, abych tot absolvoval.
Jak se dá taková nebo podobná cesta zvládnout bez ovládání německého jazyka?
Asi špatně, že.
Tak je i moznost necestovat do zahranici, kdyz ma clovek strach z jazykove bariery.
Kazdopadne, kdyz neumi anglicky cety, tak ve vlaku/ na nadrazi se pripadne nekdo se znalosti anglictiny pro tlumoceni najde.
S anglictinou v pohode, ale oplati sa naucit frazu „čuldigunk ich špreche kajn dojč, šprechen zi ingliš bite“, po ktorej su vsetci o cosi ochotnejsi. Aspon tolkoto odporucam vseobecne naucit sa v kazdom jazyku, kam clovek cestuje.
„tak se usmála, řekla že mi to nezávidí, popřála hezký večer a tečka“
Pobavilo! 😀
Oceňuji autorovy barevné ponožky s veselým vzorem. Oproti těm nudným khaki nad ním je to skutečné oživení dění v tomto nehostinném prostředí. :))
Nechci se nijak zastávat těch kapslí (od začátku si myslím, že to je ptákovina, obzvlášť na trasy 8+ hodin) ani OBB, ale tahle dvojrecenze pro ně vlastně dopadla pozitivně. Zaplatíte si za 13 hodin v los costu a dostanete 13 hodin v low costu. Čistá postel a příjezd na čas. O moc víc nemůže v týhle cenový kategorii nikdo chtít. To občerstvení už beru vlastně jako bonus navíc. Jiná věc je DB. To je bordel nad bordel (i na poměry středoevropských železnic) a ani vám nepomůže si koupit jízdenku do první třídy. Naopak nevím jestli stála za pochvalu průvodčí ČD… Číst vice »
Přinejmenším snídani bych bral jako samozžejmost.
Tady, milí přátelé, názorně vidíte, k čemu je dobrá KONKURENCE na železnici.
Díky ní se nám z ČD stal jeden z nejlepších dopravců regionu a troufám si říci, že aplikace Můj Vlak pro nákup jízdenek a informování o událostech a stavu vlaků patří ke světové špičce.
A z té konkurence se paradoxně stal odpad jak co se týče komfortu, tak spolehlivosti 😀 Spíš to vypadá, jako by si ČD a (například) RJ oproti době před 10 lety vyměnili role.
To si úplně nemyslím, jezdím pravidelně ČD a RJ a s oběma jsem spokojený, ale u ČD jsou nyní hodně znát nové vagony na hlavních trasách a už zmiňovaná appka, kde hodně oceňuji rychlé informování o mimořádnostech.
Abychom ČD nepřechválili, tak nezapomeňme na paní z 1. dílu. Ale obecně článek ukazuje, že ačkoliv to u nás není skvělý, tak si rozhodně nemůžeme stěžovat.
Jednooký mezi slepými králem.
No stěžovat si můžem. Oni si ti lidi nevybírají mezi ČD a ÖBB nebo DB, ale spíš mezi ČD+DB / ČD+ÖBB na straně jedné a autem na straně druhé. Takže když lidé, kteří železnici zkusí, získají takovéto zážitky, o silnice ucpané auty máme i do budoucna postaráno.
Takto citlivě napsat, že to stálo úplně za ho-no. Klobouk dolů. Celý článek ukázal, že i když máte sebelepší produkt ve službách, tak vám to zkazí zaměstnanci nebo právě naopak. Čím to je? Otázka za milion. Školení, výběr zaměstnance, plat? Na druhé straně, chceme si za lepší služby připlatit? Lepší službou myslím i odpočatého zaměstnance, který, než jde na samostatnou směnu, projde školením a zácvikem. No otázek mnoho a řešení daleko.
Myslím, že je tam i dost věcí, které jen o výběru zaměstnance nebyly, např. nesmyslné řešení kapslového vagónu, byrokratické procesy u DB, a to, že na hlavním nádraží hlavního města (nejen tam) po 18 hodině má dopravce všechno zavřeno.
Mňa stále najviac na tomto produkte fascinuje že pánov z ÖBB nenapadlo že cestujúci môžu mať aj nejakú batožinu. Ja by som ten produkt aj vyskúšal, možno dokonca aj pravidelne využíval, ale tam skrátka neexistuje žiadne miesto kam by som si uložil kufor a tým pádom ho použiť skrátka nemôžem.
Jestli tento produkt třeba necíli na baťužkáře doposud létající za pár euro s Ryanair (a podobní), kteří jsou zvyklí kufry nemít.
U Ryanair není problém si kufr doplatit. Tady taková možnost nejspíš neexistuje.
On si clovek muze kufr zadarmo zamknout ca. o 15 metru vedle, ale to se kastanum nechce…
Cenová politika říká, že toto přesně cílová skupina není.
Sice to neni idealne, ale v druhom vagone su police na velku batozinu. Ci tam je miesto, alebo su vzdy uplne plne, tusim este v ziadnej recenzii nikto nepisal.
Nebyvaji plne, ale cestujicim se tam nechteji davat.
Často tady zmiňujete kvalitu JVL služeb, což nebudu rozporovat, ale za mě dokud bude káva za 40+ korun vydávaná za latte / capuccino etc. sypaná ze sáčku, zalitá nevařící vodou (ať už ve vozíku a nebo v jídelním voze) tak to je velký fail, který nechápu jak někdo ještě může tolerovat… vlastně rád propaguji ČD před RJ, ale tohle prostě neobstojí (ochucená voda za 40+kč vs káva z kávovaru zdarma)
můžu se zeptat za co mínusy? máte někdo informaci o tom, že JVL dělá kvalitní kávu?
JLV má v jídelních vozech docela slušný espresso kávovar. Bohužel v něm tu nejhorší možnou kávu, která ani není čerstvě namleta. Rovněž správně napěnit mléko bývá problém, latte art už vůbec neexistuje. Osobně si myslím, že toto je největší příležitost pro zvýšení obratu firmy. Kávu z pojízdného vozíku pak absolutně nemá smysl zkoušet, lhostejno či od vlakušky ČD nebo JLV. Raděj než hnusnou kávu je lepší dát si od nich normální čaj. Ideálně zelený, ten se má zalévat vodu nižší teploty:)
Já se docela divím, že nepokračují v dvoupatrových spacích vozech. Z recenzí různých spacích vozů to byl jeden z těch hodně dobře hodnocených a i má celkem dobrou kapacitu. Podle mne by melo smysl mít podobné kapsle po jednom na každém patře. Ano šířka by zůstala stejná, ale bylo by méně lidí, ale více místa do výšky. Kdy by se dalo již lépe se tam nějak skrčit. A i by bylo více soukromí. Ale ty dvoupatra jim nepustí do všech zemí a s tímhle problém mít asi nebudou no 🙂 Ale každopádně děkuji za recenzi, pro lidi s středním vzrůstem… Číst vice »
Současné dvoupatrové lůžka můžou jen do Německa a Švýcarska. ÖBB chcou mít jednotný vozový park – jeden noční vlak, se kterým budou moct jet kamkoliv. To značně zjednodušuje provoz a snižuje náklady.
A v čem je hlavní problém, že patrová lůžka nemohou nikam jinam? Napájení, profil…?
@Aleš – jenom mimochodem, nezměnilo JLV gulášovku (taky)? Podle paní to v ranním pendolínu Plzeň – Praha chutná jak z pytlíku, ta stará přitom byla výborná vždycky…
bláznivé, párek si člověk může dát někde ve stánku, gulášovku ve 4.cenový a pak se s v klidu přesunout na letiště a za chvilku jsem na místě 😉
Měřím jen 189 cm. Pochopil jsem. Nic pro mne. I lůžko v ČD je utrpení.
Na tento článek si vzpomenu až tady opět bude někdo kritizovat ČD. 🙂
To klidně můžete. Vysvětlil jsem to v závěru myslím si dost jasně a srozumitelně.
Jakože tento článek je štít proti každé kritice ČD?
Krasne napsane. Tak uvidime, jak se budoucnost kapsli vyvine.
Díky za rekaci!
Nějak nemůžu přijít na to, co by mě mělo motivovat jet vlakem místo toho, abych letěl letadlem?
Motivovaných jet vlakem bude výrazně méně než letadlem (stačí porovnat kapacitu toho NJ a letadel), ale zdá se že není problém ani ten NJ vyprodat. Modelový příklad: Jsem v Hannoveru třeba na veletrhu, ten zavírá v 6, a chci do Rakouska, řekněme mimo Vídeň. Nevím v kolik letí poslední letadlo (které nejspíš budu muset chytat v Hamburku nebo Porůří), ale hotel v Hannoveru v tomto termínu neseženu pod 300 € ani v předstihu.
Nějaké důvody se jistě najdou. Hodně to závisí na typu cestujícího a účelu cesty.
V kapsuliach cena (áno, vieme že Ryanair o šiestej ráno v utorok pri splne mesiaca kúpite aj za 19€, ale nie každý cestuje vtedy a vie si to bookovať mesiace vopred), v lôžkach komfort.
Na mne ta reportáž působí, jako by šlo o „produkt,“ jehož realizace v praxi se přímo zainteresovanými zaměstnanci nebere jako něco, co chtějí co nejlépe zázazníkovi prodat. Osobně jezdím jedině autem. Nemusím se proto prodírat džunglí tarifů, přepravních podmínek, návazných přípojů a úrovně poskytovaných služeb. Navigace v mobilu je plně dostačující.
Bohužel zaměstnanci jsou vždy jen tak dobří, do jaké míry s nimi pracuje zaměstnavatel.
Takže si to můžeme shrnout. Nepraktické, nepohodlné, velmi málo použitelné. Ve srovnání s letadlem nebo autem bez šance na úspěch.
A pokud trvám na NJ tak jedině Sleeper Cabin Single s vlastním WC. Stojí to nemálo peněz, ale aspoň se pořádně vyspím.
Tak ale kapsule predsa nie sú alternatívou k autu či lietadlu, ale k rôznym Flixbusom a podobne. Ide o najnižšiu kategóriu v nightjete, mimo samotných sedačiek. Kto chce komfort, použije lôžko, prípadne ležadlo.
No, vzhledem k ceně je letadlo docela relevantní alternativa
Bohužel odpadá argument „neomezených“ zavazadel ve vlaku, tudíž máte pravdu.
Nie je. Kapsule sú spravidla lacnejšie ak to nebookujete mesiace vopred a nemôžete si točiť termín okolo toho jedného letu Ryanairu ktorý je práve lacný. Áno, lôžka sú za nehorázne ceny ale tak tam sa zas platí za komfort. Kapsule sú pomerne lacné, takmer vždy do 100€ a väčšinou podstatne pod tým.
Pokud bych si měl vybrat mezi kapslí a letadlem, tak neváhám ani vteřinu a letím. Pokud bych jel s pár kamarády a brali bychom plnohodnotný lůžkový vůz, tak klidně pojedu nočním vlakem.
Který génius ty kapsle navrhoval? Proč jeden vagón neudělají v podobném stylu jako u Qataru či Emirates Business?
Lebo by to ekonomicky nevyšlo, mal by si príliš málo ľudí vo vozni. Vezmi si že ešte aj v lôžku, najvyššej kategórii, narveš do relatívne úzkeho kupé dvoch ľudí.
Též by to mohl být zajímavý koncept. Jako upřímně lépe než v kapsli jsem se vyspal i v Premium LE z Košic do Prahy.
Aleši, to je věta která by tu neměla zapadnout. Snad si jí vezmou za své i někteří fanatičtí obhájci spaní ve vlaku „za každou cenu“.
A samo díky za skvělou Reportáž psanou (skoro) na oprátce 😀
Mám v DE par let za sebou a nekoncit tu penezovody z cele Evropy, tak neni o co stat. Pohledem technika je tu schopnych lidi par procent stejne jako doma. Knowhow davno na vychode a v Cine… Uz neplati “Made in Germany”, ale “Overengineered in DE, cheaped-out in CN”. Krasna recenze, moje zkusenosti se zpozdenkami shodne. Posledni spoj 17:16 do Prahy mne pravidelne nutil jezdit 7:16 rano. Jako ten vlak 19:16 tam nam pendlerum zatracene chybi. Tedy dokud firmy plati IN100. Jinak bez debat autem. V poslednim NJ z Berlina do Zurichu jsem to vzdal a prespal v kupe BMZ… Číst vice »
No ona spousta lidí v NJ do Prahy z Berlína tak spala také, protože místo lehátka zařadili právě Bmz. Dostali deku a čau.
Letos v únoru jsem s rodinou chtěl jet s DB z Wuppertalu do Hamburku, když byla ICE síť paralyzována krádeži kabelu někde u Frankfurtu n.M. Zmatek byl velký, DB se to „nějak“ snažilo řešit, takže cesta jinými ICE, s přestupy, zpoždění 2h, a dojeli jsme do cíle. Požádal jsem přes aplikaci DB Navigator o kompenzaci 50% z ceny jízdenky (na místenku kompenzaci nedávají) a do týdne přišla na účet. Jízdenka byla koupena u DB.
Řekl bych, že personál ve vlacích byl ochotný, personál na nádražích se nesnažil, ale všichni byli svázání systémem, který jde mimo lidské potřeby.
Pro měl byl šok, že v 18:30 v Berlíně nevyřídím místenku do vlaku na nějaké přepážce.
Noo, ale jako tržnice ten barák hlavního nádraží docela ujde ne? Akorát to kazí to, že místo podzemních garáží jsou ve sklepě nějaké perony, nebo co. 🙂
https://www.einkaufsbahnhof.de/berlin-hauptbahnhof/lageplan/
To, že služby DB cestujícím tam jsou poddimenzoovány a musíte je mezi prodejními kotci hledat, jak na tureckém bazaru a když najdete, tak nemusí být personálně obsazené, je vedlejší. Hlavní jsou přece příjmy z pronájmu ploch.
Otevírací doba Reisezentra nemá nic společného s tím, že tam jsou obchody.
Taky by se mohlo stát, že tam nebude ani Reisezentrum, ani možnost se nějak trochuá najíst.
Zato by měli možná i pergolu 🙂
Za pár let to tam bude turecký bazar doopravdy.
A když někdo chrápe?
Tak to slyšíte.
Slyšíte všechno. Bohužel.
Proboha, co se to stalo s DB? Vždyť to byla spolehlivost a přesnost sama! Ostatně stejně jako staré dobré Německo. Neskutečný chaos a zmatek. Tohle má být ten lídr společné Evropy, náš nedostižný vzor …
Neskutečný švajneraj popisovaný ve článku.
Uz dlouho neni.
Neznam realitu DB pred rokem 2017, ale zato ji znam velmi dobre v roce 2017 a 2018 (Poruri, Poryni) a to bylo peklo uz tehdy.
Ceske Drahy proti tomu byly etalonem spolehlivosti a presnosti.
Spolehlivost a přesnost sama to mohla být asi tak do roku 2000. První, spíše administrativní, zlom nastal, když v roce 1994 po sfúzování DR s DB došlo k přechodu ze „státní firmy“ na právní formu „akciová společnost“. Pár let to za ministrování Matthiase Wissmanna (1993-98) setrvačností ještě jelo ve starých osvědčených kolejích. Druhý, a bohužel podstatný zlom nastal s příchodem jeho nástupce – „superministra“ dopravy, výstavby a bydlení Franze Münteferinga z SPD. Ten ministroval sice jen 1 rok, ale za jeho éry se začalo na železnici výrazně šetřit. Po něm přišli další pánové, kteří se ve funkci udrželi také jen… Číst vice »
Udělali si z toho akciovku, jejímž cílem už není přeprava osob a zboží, ale zisk. A tak se začly škrtat výdaje.
A s velkou slávou toto chce ministr financí (byť v jiných věcech je lepší, než dva předchozí ministři financí) udělat s ČD.
Ceske Drahy jsou a.s. od roku 2003.
Bohužel už to dávno neplatí.
Vzpomínám na loňskou cestu Dresden – Zittau v režii DB. Výluka, nedostatečná náhradní doprava i následná náhradní souprava, kam se lidé nevešli.
Vše vyvrcholilo večer při návratu na jednom regionálním nádraží větou pro pozůstalé na perónu: dnes už nic dalšího nepřijede, litujeme. Takže zavolat si ČR a domluvit odvoz.
Jídlo, jídlo a zase jen jídlo. To zásadní k řešení….už jste s tím trapný, pane autore A P., 210cm….
Pivo, frustrace… to není dobrý rádce. Nikdo vám nebrání napsat lepší článek. Stačí vyrazit, napsat objektivní článek. A bude-li dobrý, není důvod, aby vám ho redakce nevydala. Nebo někde jinde, možnosti jsou. 😉
Díky za radu, ale s tím pivem a frustraci se hodně pletete….
No tak to asi bude z hladu….
Proc to ctete? To musi bejt strasnej zivot, kdyz z tohohle mate takove trauma. Trapnej jste tu jesine vy.
Nebo jenom nemuzete vydejchat, ze nekdo si dovolil neco napsat proti modle DB/OBB a dokonce si dovolil napsat, ze CD a spol. na tom ve srovnani s Evropou nejsou vubec spatne?
A nemáte hlad?
Takže protěžovaná železniční doprava je v mezinárodním podání v zásadě nespolehlivý a nekomfortní hazard s pravděpodobnými vícenáklady za dodatečné ubytování, nebo taxi do místa určení. Je mi líto, že tohle musím napsat, ale pro člověka, který se chce jen dostat z místa A do B, tohle není řešení a vždy využije raději letadlo/auto/autobus.
Hotel zaplatí DB, podobně jako to dělají letečtí dopravci při úletu (nebo uletění?) přípoje. To je stejné.
Osobně jsem ještě nuceně nenocoval, ani na letišti ani u nádraží.
Autem 12 hodin za volantem už jsem jel a znovu nechci, Autobusem z Česka až do Londýna, to taky stačilo. Za sebe vlak nebo letadlo.
Ještě se mi to nestalo, tak nevím – zaplatily by hotel i ČD, kdyby mi kvůli zpoždění ujel poslední vlak někam, a musel bych čekat na první ranní?
Hotel nevím. Ale mi chtěly ČD zaplatit taxi. Až si vlakvedoucí uvědomila, že mám IN100 a nic nebylo – při IN100 nemáte na kompenzaci nárok, takže pro mne musel dojet střízlivý příbuzný (což v pátek večer fakt není jednoduché někoho takového sehnat)
Někdy před covidem mi ČD proplatily taxi k IN100 zcela bez problémů (kromě toho, že jsem musel vypisovat jakýsi papír a proplácelo se to zpětně). Naštěstí to bylo ze stanice, kde byla kasa 24×7.
Zaplatily.
Citát: „Není-li možné dokončit přepravu pomocí alternativní přepravy, a je-li to za daných okolností uskutečnitelné, poskytne vám pověřený zaměstnanec ČD bezplatně ubytovací voucher na smluvní ubytovací zařízení, případně máte nárok na přiměřenou náhradu za ubytování a informování čekajících osob včetně nezbytného přesunu do místa ubytování (povolení vydá pověřený zaměstnanec ČD).“
Jen je to myslím limitované nějakou sumou, vybavuje se mi z nějakého důvodu částka 1500 Kč.
Zaplatili, nedávno měl SC240 zpoždění (osoba v kolejišti na Slovensku) a vlakvedoucí přímo zařizoval ubytování v Praze do cestující do Plzně atd.
Mně hotel zaplatily jak ÖBB, tak DB, a to bez keců. V případě DB jsem měl dokonce dvě navazující jízdenky (Paříž – Frankfurt a Frankfurt – Praha tehdejším nočním vlakem).
Dobré shrnutí, díky. Jen prosím bez infantilních zdrobnělin typu „máslíčko“ či „čokoládky“. Je to máslo, jsou to čokolády 🙂
https://www.facebook.com/groups/88477350496/
Označení produktu zdrobnělinou není v tomto případě projevem infantilnosti autora výroku, nýbrž zavedeným přiléhavým pojmenováním produktu, vypovádající o velikosti jeho balení a určení především pro gastro.
https://shop.fany.cz/maslicko-porce-8gx125ks-alu-tatra-1kg_z10414/
Pro případ, že by vás náhodou napadlo protiargumentovat artiklem DROŽDÍ, nikoliv „Droždíčko“ při přibližně stejné velikosti, stojí argument, že u droždí je obvyklá velkost maloobchodního balení 42g., naproti tomu máslo pro maloobchod se běžně balí po 250 g.
V práci, nebo doma u počítače také sedíte na kolečkové židli (protože máte dole kolečka), nikoliv na kolové židli!
Naštěstí jsou výrobci i prodejci, kteří i u těchto malých balení uvádí stále a jen máslo 🙂 Výrobci obecně se naštěstí drží běžného pojmenování, i ve Vašem odkaze není u produktu napsáno „máslíčko“, nýbrž máslo.
Srovnání s kolečky není na místě. U másla je produkt stejný, jen se liší velikost balení. U kolečka to neplatí – jedná se o finální produkt. Nebo nazýváte 0,2 litrové lahve coca coly určené pro gastro „količkou“ oproti 2,5 litrovému balení pro domácnost? Případně jednorázové balení šamponu na hotelu „šampóneček“?
https://www.bossfood.cz/maslo-porce-ve-folii/
Nezlobte se na mne, pane, ale stejně rozebírá „její pravdy“ moje lehce autistická ségra. Určitě máte „svoji pravdu“. Tak určitě!
Důvod pro napíši máslíčko spočívá v tom, že pak by dávali najevo, že výrobek nesplňuje povinné parametry pro máslo. S velikostí balení to nemá co dělat.
Zdrobněliny se používají. Zde třeba pitíčko, a to i od výrobce.
https://www.e-cukrovinky.cz/napoj-piticko-250-ml-jahodovy-obohaceny-o-vitamin-c
Bohužel používají a je to něco příšerného 😉 Neříkám, že to neexistuje, jen my, kteří máme rádi český jazyk, neradi vidíme používání zdrobnělin. Takové zdrobněliny jsou důvodem, proč čeština přijde Polákům velmi zábavná, obzvláště pak dospělí muži, již mluví z jejich pohledu jako malé děti.
Mluvte za sebe. Zdrobněliny jsou právě to, co je na češtině výjimečné. Jestli máte trauma z toho, co si někteří Poláci myslí, to svědčí spíš o vás, než o češtině.
Když už jsme u té češtiny, vazba z posledního souvětí „čeština přijde Polákům velmi zábavná, obzvláště pak dospělí muži“ je opravdu vybroušená jazyková perla, za kterou byste si měl nafackovat. Ale hlavně že vám vadí zdrobněliny, pozére.
Rád vytrháváte části z celých vět? 🙂
Jasně. Asi jen děti používají idiomy jako lahvička, větvička, legrácky a podobně. Obávám se, že čeština neříká nic vám.
Čeština je zdrobnělin (možná bohužel) plná. Byla i období, kdy byly zdrobněliny v módě naprosto extrémním způsobem, a mluvili i psali tak i ti, kteří měli češtinu prý nepochybně rádi. Proč asi psal Hus „čárčičky“? Něco se z toho dochovalo dodnes tak, že to už (možná k vlastní škodě) ani jako zdrobněliny nevnímáme, např. koč -> kočka, liš -> liška. Naopak nepřetrvalo myš -> myška, to stále (už zase) zdrobnělina je.
No v te restauraci dostanu tu coca colu v lahvicce prip. flasticce, zatimco doma ji mam ve flasce/lahvi 😉
Sám však cítíte, že kokakolička, šampóneček, vodička, sýreček, salámeček a podobné zdrobněliny tahají za uši. Máslíčko zní podobně strašně.
zidle s logem coca coly spada kam?
Myslíte tyhle?
https://vehvezdach.cz/domains/vehvezdach.cz/wp-content//uploads/2019/01/Coca-cola-zidle-rychle-obcerstveni.jpg
Vzhledem k tomu, že jde o malé máslo a jeden čtvereček čokolády, tak ty zdrobněliny nejsou zas až tak mimo. Když se řekne čokoláda, tak si představím klasickou tabulku čokolády. Ale sto lidí, sto chutí.
Kdyby byly v cene dve sklenene nadoby objemu 40 ml s uzkym hrdlem uzavrenym hlinikovym uzaverem a s napisem rum, pan by zrejme rekl, ze dostal dve lahve rumu 🙂
DB jsou bohužel úplně stejně příšerné jako Lufthansa. Největší zpoždění letadla i největší zpožděni vlaku jsem zažil s německou společností, stejně jako nejhorší služby, největší nezájem, nejhorší proces reklamace a dále bych mohl pokračovat. Autorovi děkuji za super článek a nechci nic sugerovat, ale RJ teď jezdí nově do Čopu 🙂
Psst! 🙂
Super tak si to chytil. Ja se to snazil chytit ted v zime a ne… asi blby smer anebo to tam proste nebylo.. Toz jsem dal 3x luzko z Zurichu do CZ. Jednou CD jednou Mav Jednou OBB a musim rict, ze u me vyhralo CD. Je to loterie a asi jak kdo. Kazdopadne za me luzkove vozy super pokud to nevrzga. Myslim si ze cely ten segment ma co dohanet. Jako pokud ma clovek sebou vagon 35 kilo luggage tak asi vlak, ale jinak letadlo rulezz.. Jako uprimne kapsle cool pro batuzkare.. pokud jedes heavy load tak asi ne..… Číst vice »
Já nechápu jednu věc – proč se to řeší takhke blbými kapslemi…
Proč někdo místo toho nenafláká do toho vozu sedačky z business class od Katarců – vsechno je tam vymyšlené , funguje – funguje sezení, ležení, jídlo… A prostorově je to efektivní, nebo kolik je kapslí na vůz? 50, 60?
Od katarxu by se tam vlezlo sedacek 8,takhle je tam 32 kapsli.
Mám pocit ,že na řešení vnitřního designu spacího vozu ÖBB povolali z Tokia architekta ,který dříve pracoval na kapslovych hotelech pro ,,salarymany,, v Ginze.Podobnost velikosti a praktičnosti obou ,,kotců,, je až zarážející.
V Norsku take nieco existuje, vola sa to PlussNatt, a vo vagone je 23 miest. Kedze lehatka/kapsule su v dvoch urovniach, do vagona sa ich zmesti skoro dvojnasobok, 40.
Kapsule su reakciou na to, ze ludom sa nepacilo zdielat kupe s 3/5 dalsimi ludmi, tak idealne riesenie asi neni velkopriestor s 22 dalsimi ludmi.
V roce 2000 jsem absolvoval vlak Vídeň – Mannheim – Saarbrücken, kde bylo pro první část cesty zakoupeno „podpalubí“ pro 2. (kupovali jsme v den odjezdu). Velikost kupé si okamžitě vysloužilo přezdívku „Kursk“. Nohy jsem neměl na chodbu, protože ty se od pasu dolů zastrkovaly do skříně. A snídaně byla mikrohouska, protože standardní by se do kupé nevešla… Ale s kolegou jsme přežili a i po 24 letech je to vděčné téma při vzpomínání…
Přehazování nástupiště i těsně před odjezdem je v Německu klasika, děje se to i v Drážďanech. Souhlasím, že člověk tím je hodně zaskočený a třeba takový český výletník jedoucí kometou do Drážďan může být při zpáteční cestě bezradný a určitě to není dobrá reklama na cestování hromadnou dopravou. Na druhou stranu je fajn, když je člověk připraven a rozšiřuje si němčinu, pokud tam jezdí častěji a za sebe mám takový dojem, že Němci ocení, když se s nimi člověk snaží maximálně domluvit německy. Ve vlaku jsem s personálem DB zatím žádný větší problém neměl, kromě toho, že neřeší moc návaznost… Číst vice »
Mozna by mohl stacit printscreen z DB aplikace jako dukaz zpozdeni.
Na druhou stranu jsem pri zpozdeni nemel problem pouzit jiny vlak DB i bez potvrzeni.
Ale tři změny z toho dvě fejkové byly moc i na mě.
Vidíte to. SŽ raději nehlásí nástupiště dopředu vůbec, aby nebylo zklamání 😀
Super článek! Díky. Ještě by mě drze zajímalo, kolik autora tahle legrácka stála…
Máte to v prvním textu přesně popsané.
Tenhle zpusob cestovani zda se mi ponekud nestastnym.
Ale co je za me vetsi problem, ze kdykoliv si rikam, ze bych to treba i nocnim vlakem s rodinou zkusil, tak proste neni mozne sehnat listky tak, abychom meli cele spaci kupe. To bych to musel rezervovat snad tak pul roku dopredu.
Do Košic, ve ctvrtek 2.5. EN Slovakia. 4 místný oddíl lehátko. Možné to evidentně je.
Mel jsem byt presnejsi – myslel jsem ty Nightjety, konkretne teda Amsterdam-Linz. Vzdycky, kdyz jsem to trochu zkoumal, tak to je bud uplne nemozne a nebo najdu treba jenom jednim smerem, takze pak kdyz opravdu resim konkretni cest v konkretnim caseu, tak je to rozhodovani mezi autem a letadlem.
Stránky ÖBB umí opravdu PrivatAbteil jen u lehátkového vozu. U lůžkového ne. Ten ale zase umí prodat stránka nebo aplikace ČD (alespoň u NightJetů jedoucí přes nás, jinde jsem to nezkoušel), stačí si zatrhnout „chceme cestovat ve společném kupé“).
Pri lozkach je na vyber single/double/triple a ak sa to cislo zhoduje s poctom kupovanych listkov a su take kupe este volne, tak ho dostanu cele spolu. Na cestovanie s rodinou to ale neni, kedze su tam len 2 alebo 3 miesta.
Pondělí 13.5. 425 euro. Přes web nightjet.com
Podotýkám. 2 dospělí, 2 děti, společná soukromá kabina s lehátky.
Tak asi neco delam blbe, protoze ja to tam nevidim. Mne to nabizi jenom sedacky (resp. cele kupe pro sedacky), nebo lehatka jednotlive
Počet cestujících se nastavuje předem. A nemohu vyloučit, že už stihli vyprodat. Ale to se může stát i u letadla. A je třeba použít web nightjet.com přes ÖBB toho moc nezjistíte.
Na ten se koukam a typicky mi to tam (2 dospeli, 1 dite) toho moc neukaze – bud nic, nebo sezeni a vyjimecne lehatko.
Takze vzdycky, kdyz si prectu podobny clanek, tak se podivam jestli jsou nejake listky rozumne dostupne a skoncim u toho, ze moc ne, tak to zase odsunu a hotovo.
PS: u tech letadel je casto vic moznych casu, kdy letet (a vetsinou je to spis o cene, nez o kapacite).
Nevykladejte. Kontroloval jsem to a není problém. Termíny jsou. Vždyť lehátko tam je přiznáváte a ne až za půl roku.
Dakujem za tieto kriticke clanky. Aj tu v diskusiach sa kazdy druhy rozplyva, ze nightjet sem, nightjet tam, na nove nightjety sa pisali ody, ale ked sa na to clovek trochu kriticky pozrie, je to len WGS v tmavomodrom.
Nightjet jazdi uzitocne trasy, aj vdaka ich reklame sa nocne vlaky dostali do povedomia ludi, ale teraz by mal dojst niekto, kto ten produkt naozaj presunie do 21. storocia aj inac, ako RGB ledkami.
Bohužel i spolucestující, kteří se narozdíl ode mě do kapsle vešli nešetřili kritikou. A to prý ÖBB ještě dost bláznilo s cenotvorbou.
no sice nešetří kritikou, ale vyprodáno je na měsíce dopředu a hádejte, na koho se ta kritika sype nejvíce? napovim (zákon padajícího h***a).
Stýle platí, Voják se stará, voják má. 😀 Cesta z venova a venkov je bohuřel u mezinárodních vlaků v ČR ta třešniška na dortu.
Cestoval som rovnakú trasu ešte pred Alešom a mal som šťastie na viac ako 2 hodiny meškania na príchode do Hamburgu. Problém bol po zobudení vydržať v tej minikabine – na sedenie to nebolo a aj na ležanie dosť nepohodlné. Raňajky sme nedostali vôbec, išli sme v noci údajne odklonom a vynechali sme stanicu, kde im mali doplniť catering. Mám pocit, že OBB už dlhšiu dobu robí vlaky pre efekt – pekné fotky na soc.sieťach, nadšené recenzie youtuberov, kt. sa rozplývajú nad nepodstatnými somarinami a celý produkt zlyháva na nedotiahnutom technickom riešení a poskytovaných službách. Zdá sa, že obdobne na… Číst vice »
Díky za doplnění a potvrzení.
Myslím, že pan Petrovský má tímto nevšedním zážitkem pro letošek už SPLNĚNO na 130% :-). Nechci si ani představovat, jak bych v pondělí v práci vypadal (a k čemu bych tam byl), pokud bych absolvoval pouhou zpáteční cestu z Hamburku kamkoliv mimo Prahu, bez auta na posledním úseku cesty. Zážitky pana Petrovského z Německa jednoznačně ukazují, že do rozhodovacího procesu je bezpodmínečně nutné zapojit kritické myšlení a obezřetnost (tedy posoudit kam chci jet a čím se tam chci dopravit) a být připravený kdykoliv aktivovat „Plán B“, což může být i to, že bez nějakého doprošování se kohokoliv, s jistou dávkou… Číst vice »
I přesto, že s některými nedostatky nových nightjetů (zejména diskutovaných kapslí) lze jistě souhlasit, nemohu se ubránit dojmu, že autor byl rozhodnut již před cestou, jakou recenzi napíše. Pořád je to jen vlak, nikoli hotel. Kdybych si osobně jízdeku do kapsle kupoval, zdá se mi zcela logické předpokládat, že může být poněkud stísněná. Při výšce 190cm+ by mě pak nijak nezaráželo, že se úplně nenatáhnu, při výšce 210cm už vůbec ne; to nakonec při srovnatelné výšce není možné ani ve standardním lůžku.
Něco už mám v nočních vlacích najeto a na lůžku i lehátku se vyspím úplně normálně.
Myslím, že těch nedostatků bylo i tak velké množství, když se zrovna nezaměříme na délku kapsle.
Budiž. Ale označit to za noční můru a ještě to vetknout do titulku? To za mě, při tom všem, co je na tomto webu popisováno, adekvátní neni.
Můžete klidně udělat vlastní srovnávací studii.
Kupte si lupen z vašeho bydliště do Vídně a z Vídně mini cabin do Hamburku a nabídněte redakci zpracovaný materiál, aby si místní čtenáři mohli udělat vlastní názor z výstupů od více, než jednoho pokusného chrousta.
Třeba budete mít příznivé postavení planet a dopadnete směrem tam i zpět úplně jinak, než jak popsal pan Petrovský.
Tohle ale musí dopravce prostě jasně komunikovat. Řekněme, že Aleš věděl, do čeho jde, ale pak je tu obrovská potenciální klientela, která po jednom takovém zážitku na noční vlaky zanevře úplně stejně, jako mnoho lidí po cestě s Regiojetem do Chorvatska.
Problém je, že ÖBB se rády prezentují jako vrchol drážní evoluce, kde už odkryli veškerou dopravní moudrost a lepší už to být nemůže. A pak člověk zjistí, že jak personál, tak samotný produkt je vlastně velká bída.
Viz zde nedávno vzpomínané místenky…
Někdy je lepší se držet faktů a ne dojmů.
Renfe mělo noční vlaky Trenhotel, od Talga. Jel jsem tím cca 2014 Vigo – Barcelona a lepší vlak a služby jsem nikdy nezažil, s výjimkou jídeláku, který se jlv nemohl rovnat. Neskutečná škoda, že to nepřežilo covid.
Trenhotely jako takové nepřežily covid? Věděl jsem to jen o těch co jezdily do Portugalska. No škoda
Ono to asi nepřežilo konkurenci AVE a letadla. Když se z velkých aglomerací napříč Španělskem dostanete do 5 hodin, tak noční spoje pomalu pozbývají smysl.
Pri klasickych lozkach/lehatkach neni stena, ktora by branila tomu, aby cloveku vytrcali pokrcene kolena do priestoru, ked spi na boku. Tam sa tych 20cm lahko strati.
Přesně tak.
než člověk prostuduje ten evakuační návod, tak už je dávno mrtvý.
Proto se běžně studuje před tím, než se něco začne dít. V letadle taky nedávají instrukce až když padá.
Ale v letadle se děje něco jako bezpečnostní instruktáž. Tady by měl přijít stevard a při rozdávání karet upozornit na bezpečnostní instrukce. Třeba.
Asi jsem divný, ale já záchranu svého života beru jako něco, co je především v mém zájmu. V letadle se po usazení automaticky ohlédnu, kde mám nejbližší dveře. V hotelu při prvním zavření dveří pokoje kouknu na plánek na vyznačenou nejkratší únikovou cestu. V pozemní dopravě tak důsledný nejsem, ale pokud bych trávil noc v uzamčené kapsli, tak mě taky bude hned při nástupu zajímat, jak se nejsnáz dostanu ven. A nevím, co víc bych měl očekávat, než instrukce sepsané na dostupném místě.
To zní logicky. Tak mi prosím vysvětlete, jak budete v případě nutnosti vykopávat okno u hlavy, když jste v kapsli zasoukán, jak včelí královna. Budete snad vytrkávat okno hlavou?
Hledal jsem oficiální informaci dopravce o rozměrech kapsle, ale buď jsem slepý, nebo se jedná o velice pečlivě utajovaný údaj.
Našel jsem jen rozměry úložných boxů :
– boty: max. 18 x 57 x 15 cm
– taška: max. 40 x 55 x 23 cm
Chápu, takže když nastoupíte do nočního vlaku, tak v kapse hned začnete lovit a shodou náhod najdete bezpečnostní instrukce. Netuším kolik běžných cestujících napadne, že vlak bude něčím takovým vybaven. Ale budiž vám to přičteno ke cti.
V tom letadle se při bezpečnostní instruktáži dokonce dozvíte, že si máte najít nejbližší exit, který může být i za vámi.
Ano, máte pravdu, je to možnost. Případně nějaké upozornění na stěně aspoň. Ale ve výsledku je to stejné jako s tím, jestli znáte únikové cesty v budovách, kde se běžně nacházíte, víte, kde jsou hasicí přístroje, kde v dopravních prostředcích (metro, autobus) jsou bezpečnostní prvky atd.
Ale souhlasím, že v těch kapslích by bylo větší upozornění vhodné
Je to stejné jako s jinými segmenty na trhu v ČR, všichni remcají, ale málokdo může srovnávat se zahraničím. Máme se dobře. Až moc dobře. Jen pořád, vychováni komunisty, předpokládáme pečené holuby třikrát denně na talíř, bydlení za půldarma a práci jen tak šolíchat, za plný plat a občas si něco šlohnout.
Díky za super reportáž.
Moc pěkné… Že jde v Rajchu železniční matka do kytek, to se všeobecně ví. Ale pokud si někdo myslel, že kapsule udělá revoluci v nočním cestování, tak je maximálně neuvěřitelně tupý!!! Ano, přibudou výlety ožralé mládeže (overtourism atd) a všechno bude jako dřív. Žádná letadla z oblohy nezmizí, služební cesty se na koleje nepřesunou…
Mimochodem neznám reálně jediný vlak, kde by šla individuálně regulovat teplota, mechanismus nikdy nefungoval.
Naštěstí tuhle progresivní srandu platí rakouský daňový poplatník, takže cajk 👍
V Bmz teplota regulovat jde.
To jde i v B249 (koženky). Pravda, má to přes hodinu zpozdeni, takže se reakce nedočkáte vůbec nebo až když vyjde slunce, vypukne večerní mráz nebo tak něco, ale regulace tam je. Naopak si nevybavuju, že by to v nějakých kupatkach aspoň teoreticky nešlo.
To ale není regulace teploty, ale regulace topení 🙂 Chladit to neumí. A ani já nemůžu říct že bych někdy poznal zda to skutečně funguje.
DSG naštěstí už není jen pojem, takže i na služebky se jezdí vlakem. Ale kapsle není to, co cílí na služební cestující. Tím je spíše nové lůžko v režimu single nebo double.
Díky za zbytek reportáže. Možná to by to mohlo být psáno i německy a anglicky, aby se někdo kompetentní chytil za nos. I když, to by se asi stejně nestalo.
Rakušáci sójovou gulášovkou a klimatizací na plný pecky vyřešili svou klimatickou úzkost.
A pořádek na dráze v Německu je bohužel takový… jaký jsem zažil loni a o kterém se poslední roky proslýchá. Škoda.
Tak to je bída, nečekal bych takové zásadní nedostatky zmíněné v článku.
Naprosto tomuto masochismu nerozumím … když se tam dá za hodinku doletět. A už vůbec netuším, jak bych v tom vlaku se svými dvěma sty kily fungoval …
Tezko, stejne jako v letadle?
Dvěstě kilo? To není na rajzování, ale na pobyt na psychiatrii.
Pane Jardo, co takhle mrkvičku?😁
Asi jste nepochopil, že záměrem cesty nebylo dojet do Hamburku co nejpohodlněji v co nejkratším čase…