Trolejbusy na letiště: Plán nebude zdržovat dlouhý proces EIA

Tříčlánkový trolejbus v Linci. Pramen: DPP, dokumentace EIA/VanHoolTříčlánkový trolejbus v Linci. Pramen: DPP, dokumentace EIA/VanHool

Zavedení trolejbusů na pražské letiště je zase o něco blíž. Záměr nemusí projít zdlouhavým posuzováním vlivu na přírodu (EIA).

Plán Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na zřízení trolejbusové trati směrem na letiště doznal významného posunu. Pražský magistrát rozhodl, že záměr nemusí projít složitým procesem posouzení vlivu na okolí (EIA), který běžně trvá řadu měsíců. Vyplývá to ze závěrů zjišťovacího řízení, které byly zveřejněny v databázi EIA.

Plán se oficiálně nazývá Elektrifikace linky 119, nepůjde ovšem o „zadrátování“ celé trasy z Veleslavína na letiště. Nové trolejové vedení je navrženo v Evropské ulici, odkud budou troleje pokračovat ulicí K Letišti, kde u letištního Terminálu 3 na takzvané staré Ruzyni skončí.

Dále k Terminálu 1 a Terminálu 2 pojedou trolejbusy na baterie, na konečné v místě současného obratiště autobusů se dobijí. Na letišti má vzniknout pět dobíjecích stání s kontejnerovou měnírnou. Dopravní podnik počítá, že s budováním trolejbusové trati začne na začátku roku 2022 a skončí před koncem roku. Trolejbusy budou tříčlánkové, až 25 metrů dlouhé.

Záměr zavedení trolejbusů na letiště schválila rada hlavního města loni v září. Celkové náklady se odhadují zhruba na 900 milionů korun. Samotná infrastruktura má stát 225 milionů korun, dalších 80 milionů korun bude stát vybudování zázemí pro tříčlánkové trolejbusy v garážích Řepy. Největší částka pak padne na nákup velkokapacitních trolejbusů: dvacet kusů má vyjít na 600 milionů korun.

Dlouhé trolejbusy mají přinést vyšší kapacitu i ekologičnost dopravy. Prioritou nicméně i nadále zůstává železniční spojení na letiště. K jeho zprovoznění ale nedojde dříve než v roce 2028, i tento termín se dnes přitom jeví jako nesplnitelný.

Parciálních trolejbusů má přitom po Praze jezdit mnohem víc. Město chce společně s dopravním podnikem (DPP) elektrifikovat například autobusové linky číslo 131, 137, 176 a 191. Odhadované náklady jsou 1-1,3 miliardy korun, projekt by měl být uskutečněn po roce 2023.

Tagy dpp EIA Prraha trolejbusy na letiště
132 komentářů