lot
Autobusy Doprava ve městě Trolejbusy

Trolejbusem na Ruzyň. Miliardový plán počítá se stožáry až k Terminálu 3

Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra
Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra

Pražští radní dnes schválili plán elektrifikovat linku 119 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Na lince by měly jezdit parciální trolejbusy, které mohou jet část trasy bez trolejového vedení na baterii. Praha počítá s investicí téměř 900 milionů korun, největší část z této sumy  má padnout na nové trolejbusy.

Redakce Zdopravy.cz získala další detaily o plánované investici, kterou chce mít Praha hotovou do roku 2023, z materiály pro pondělní jednání pražských radních.

Trolejbusy by měly jezdit zhruba polovinu trasy pod trolejemi, zbytek na baterie. Průběžné trolejové vedení má vést z Nádraží Veleslavín, kde budou troleje i na samotném terminálu, přes Dědinu až na Terminál 3. Na letišti má vzniknout dobíjecí stanice v prostoru, kde jsou dosud odstavené autobusy. Troleje budou napájeny ze tří měníren: ze stávající tramvajové na Červeném vrchu a z nových na Dědině a letišti. DPP původně zvažoval zavedení trolejového vedení až k zastávce U Hangáru, od této varianty ale odstoupil.

Samotná infrastruktura má stát 225 milionů korun, dalších 80 milionů korun bude stát vybudování zázemí pro tříčlánkové trolejbusy v garážích Řepy. Největší částka pak padne na nákup velkokapacitních trolejbusů: dvacet kusů má přijít na 600 milionů korun.

Praha počítá s trolejbusy o délce až 25 metrů. Plány na pořízení trolejbusů nejsou podle materiálu pro Radu v rozporu s vypsanou zakázkou na pořízení nových velkokapacitních autobusů s naftovým pohonem pro linku 119. Po vybudování trolejbusové tratě by měly přejít na jiné linky po Praze, kde by neměl být problém je využít. Podle materiálu je navíc větší nabídka tříčlánkových trolejbusů než autobusů.

Na letiště mají jezdit v budoucnu vlaky, zbudování železničního spojení se ale neustále odkládá. Aktuální plány SŽDC počítají se zahájením stavby tratě v roce 2025. Podle materiálu ale může dojít k elektrifikace dalších linek na levém břehu Vltavy. V úvahách je například linka 131 (Bořislavka – Hradčanská), která je svoji kopcovitou trasou a intenzivním provozem velmi vhodná k řešení prostřednictvím technologie dynamického nabíjení. Kabelové trasy a stožáry v ulici K Letišti mohou být dále využity v rámci předpokládaného prodloužení tramvajové tratě ze smyčky Dědinská do rozvojové lokality u starého letiště. Velkokapacitní trolejbusy by chtělo město využít po úpravách infrastruktury také na linku 112 do zoologické zahrady.

Po dnešním rozhodnutí Rady dostane DPP za úkol připravit k celému plánu projektovou dokumentaci.

106 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

Úžasné! Z letiště trolejbusem k opicím 🙂 Ovšemže to znamená, že výstavba kolejového spojení letiště s centrem je u ledu. Řečem o začátku výstavby železničního spojení v r. 2025nevěří snad ani ti, co o tom píšou….

Karel

I když je krátký tvar Ruzyň z úzu doložen, gramatický a noremní není. http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7703

adr

Co tak postavit normální metro na letiště.? A mezi tím tam pustit Uber a jiné taxislužby, které si nedělají se zákazníků dojnou krávu… Asi bych chtěl moc…

Tjan

Taxikarum se bravurne dari oddalovat stavbu metra na letiste. Tohle je mozny doopravdy jenom v CR. Stavba metra je jedine smysluplne reseni. Vse ostatni je podvod.

A.R.

Metro je zbytečné, železnice je ideální.

Eduard

Proč tak soudíte? Mě to metro přijde jako dobrý nápad. Pro cestující je o hodně výhodnější než vlak.

jva

A ekonomicky? Kapacitně tam postačí souprava metra po 15 minutách (posílat tam vše je hodně drahý špás – soupravy, strojvedoucí i energie navíc) . Jenže tato souprava pak bude přecpaná ve zbytku trasy (budou v ní navíc oni cestující z letiště), ve směru opačném pak budou cestující s bágly blokovat nástupiště čekajíc na ten správný spoj (do kterého se pak nemusí vejít, první soupravou na „většinovou“ konečnou a až tam počká na letištní spoj jen minimum cestujících). A hlavně – metro má vysoké „mimodopravní“ náklady – světla, eskalátory či ventilace musí běžet pořád, ať tam jede 30 nebo 3 vlaky… Číst vice »

Sinep Anigav

Příklad pro srovnání z Norimberku – tam jede na letiště myslím každé čtvrté (?) metro. Nejdřív se rozdělí linky 2 a 3 co jely z centra spolu. Na předposlední stanici dvojky skončí každé druhé metro (myšleno z dvojky), a to co zbyde jede tím posledním úsekem na letiště, tam už je jednokolejka. Mizivé mzdové náklady, dvojka i trojka jezdí ´vollautomatisch´ bez fírů. A norimberské letiště je menší než Ruzyň. (Jo a na ruzyňské letiště by byl stejně lepší vlak než metro. Někde u Hospodářské komory se dá najít i návrh Ing.Šípa – stanice VRT na letišti)

simeon

Navíc v Norimberku mají u automatického metra volné nástupiště díky instalaci pohybových čidel.

Nicky

Na letiště by měla jako courák vést tramvaj na lítačku pro normální proletariát a turisty. Kdo je zvyklý na byznys nebo first clas, měl mít možnost si připlatit za rychlovlak, kdy cena jízdenky bude úměrná kvalitě a rychlosti služby, tedy cca 1/3 ceny taxi.

Pzag

To bude super, až se 25 m dlouhá potvora bude snažit vyjet z Veleslavína na Evropskou a zůstane stát na té křižovatce. Už dneska se tam 119 nevejde ani přibližně a to je o dost kratší.

Bergham

Takže ve finále je úplně jedno, jestli to blokne 119 dneska, nebo větší 119 v roce 2023. Výsledek bude stejný.

Mindrej Zebis

Chapu to dobre, ze se ted na tri roky koupej maxibusy, pak se nasadej trolejbusy a za dalsi tri roky se zacne stavet davno slibovana rychlodraha?

Ferenc Futurista

ne.

LWQ

Sranda je, jakymi iteracemi tahle snaha musi projit, nez jim dojde, ze je treba postavit tramvaj (nebo neco typu DLR) na letiste na chytre infrastrukture, ktera bude sdilena s rychlodrahou na letiste 🙂

Ferenc Futurista

Jasně. Tramvaj na letiště sice nedává v žádně realitě valný smysl, takže ji ještě k timu „chytře“ nacpem na ještě nestojící dráhu, aby tato netrpěla příliš velkou spolehlivostí a aby na ní byla ještě třetí čtvrtá vrstva, páč odobáky, rychlíky a náklad jsou asi málo.
Pane vachmajstr, voni sou hlava.

LWQ

Vychazite ze zkusenosti s beznou tramvaji v Praze, ale tohle neni bezna situace a chce to vhodna reseni. Tahle moznost byla zpracovana vice nez v diskuzich po netu … https://www.k-report.net/clanky/alternativa-k-rychlodraze-na-letiste-vaclava-havla/

Ferenc Futurista

Jo, tenhle nápad znám a považuji jej za zcela zcestný, jako ostatně cokoli, co vzejde z uzavřeného šotoddělení obecně známého jako k-report… 🙂

LWQ

A tedy podle Vas je zcestny proc? ja treba povazuji za zcestne stamiliardovym investicim navrdory tahnout vsechny trate nutne do centra mesta s tak clenitym okolim jako je Praha.

tu slavnou

Víte, tohle je takový to symptomaticky upatlaný český uvažování „postavíme za dvě třetiny ceny něco s dvacetiprocentní funkčností, a to se vyplatí“. Tedy postavíte za pár miliard „vlakotramvaj“ na letiště, čímž nijak výrazně neurychlíme spojení s centrem Prahy ani s ničím jiným, zato tam zabijeme jednou provždy klasický vlaky, tedx možnost mít z letiště nejen ten doposud uvažovanej courák, ale výhledově třeba i rychlíky z letiště výchozí. Místo těchdle mozkovejch akrobacií a vymejšlení ekonomicky ani dopravně neodůvodnitelnejch tří různejch kolejovejch spojení na letiště už by někoho mohlo napadnout, že po Semmeringu by se dalo vcelku bez problémů dostat na Hlavák… Číst vice »

LWQ

Ano Semmering pres Hlubocepy me taky napad, tunely pod Prahou 6 jsou nesmysl. Kazdopadne – Trat 120 klidne muze koncit na Veleslavine na metru. Trat 220 ukoncit na spojce do Malesic u metra Skalka a trat 171 na Smichove na metru. Nevidim v tom nejmensi problem – metro odveze pohodlne cely vlak povrchovy 1-2 vlaky pod povrchovymi. Nejlepsi by bylo kdyz by ty povrchove vlaky mohli zajizdet do podzemi do stanice metra pro prestup „hrana-hrana“ – tak jak je lekde ve svete mozne. Technicky to jde.

LWQ

A jeste jednu vec si dovolim komentovat – co je upatlaneho na reseni rychlotramvaje na letiste postavitelne behem pul roku, ktera muze sdilet terminal na letisti s vlakem ci i nekdy metrem? Reseni ktere muze byt i do budoucna dostatecnou alternativou k vlaku/metru, ktery muze byt v poruse/vyluce? To je LKPR tak podradne letiste bez provozu, ze si zaslouzi jen ubohe autobusy a jeste ubozejsi taxikare?

Ferenc Futurista

Co je na tom upatlané jsem tam rovnou vysvětlil. Netřeba opakovat. K vašim představíám o „postavení za půl roku“ se nebudu vyjadřovat, i Hurvínek by asi pozvedl obočí předtím, než by se jal vykládat o válce.

Jinak ten geniální nápad se zrušením železnice přes Prahu – na to jste přišel sám? Rychlíky to taky projedou metrem? Přiznám se , že nápad zrušit hlavní železniční uzel v zemi a nahradit ho metrm je tak pitomý a zcestný, že se až bojím, aby se toho někdo v týhle psychicky nemocný zemi nechyt.

LWQ

Ja psal o zruseni zeleznice v Praze? Ne jen ukonceni vlaku na perierii, vcetne rychliku. Skoda diskuze.

Ferenc Futurista

Aha, takže vy jste nepsal o zrušení železnice v Praze, jen byste přes centrum nepouštěl osobáky ani rychlíky. Tak to pak jo, to je úplně jiná!

Y.K.

Tramvaj povede ze Šárky k Dlouhé míli skrz sídliště Dědina, lokální obsluha se zastávkami, tedy to žádný hit, co se týče rychlého spojneí s metrem, to nebude i kdyby se to následně protáhlo k terminálům.

Ferenc Futurista

No jasně. Dyk by to k metru jelo pravděpodobně déle než spočasnej auto/trolejbus. A investovat miliardy do toho, aby se stav nijak nezlepšil, věru nedává smysl. Což je ale v českejch podmínách téměř vždy signál, že se tím bude někdo opravdu vážně zabývat a pravděpodobně to i vznikne :).

Martin V.

No ono na Evropské byly autobusy odjakživa rychlejší než tramvaje. Když ještě jezdila 119 na Kulaťák, tak nikoho nenapadlo nechat cestující přestupovat v Divoké Šárce do tramvají, protože by si všichni akorát ťukali na čelo. Není to obvyklé, ale bus je v tomto případě páteřní systém a tramvaj vymeták. Proto tu nefungují obvyklé poučky. Podle mě buď větev metra A z Veleslavína (stavebně nepříliš reálné) nebo železnice integrovaná s obsluhou Kladna a Kladenska. Mega(trolej)busy jsou možné (teda spíš nutné) jako dočasné řešení než se železnice na letiště dotáhne.

Jizan

A nebylo by lepší pořídit autobusy na elektriku s pantografem a na konečných je rychlo dobíjet?

A.R.

Jako provizorní řešení je to mnohem lepší než trolejbus.

Sinep Anigav

jaký je aktuální stav toho ´autobusu s pantografem´ v Praze? neskončil už ten experiment?

Martin

Ale porad se jedna o klasicky 2-polovy pantograf…. nabijeny s klasicke trolejbusove troleje…

Kubrt

Vozidlo má jezdit, a ne stát a nabíjet se, zejména když se jedná o tak frekventovanou linku jako 119 a tak drahý vehikl (cenově srovnatelný s tramvají).

Martin V.

Podle mě dost záleží na konfiguraci terénu. Na hodně kopcovitých tratích (a ty se v Praze taky najdou) je mnohem efektivnější dobíjení za jízdy do kopce. Tam totiž necpete elektrickou energii jenom do akumulátoru, ale ukládáte ji do potenciální energie celého trolejbusu. To je příklad úseku Palmovka – Prosek. Po rovině moc energie nespotřebujete a s kopce dolů nepotřebujete vůbec žádnou, naopak část můžete rekuperovat do baterií. Našel jsem, že Škoda 30 Tr s baterií 42 kWh má mít dojezd mimo dráty 9 km. Typický pražský kopec od Vltavy na plošinu (Prosek, Strahov, Suchdol…) má převýšení 100 m, takže pro… Číst vice »

Jan

S ohľadom na to, ako to na letisku funguje, je naopak vhodné tam pokialmozno žiadnu infraštruktúru nemať.

Martin

Ale vemte v uvahu kapacitni 3-clankove vozidlo plne lidi, v lete s klimatizaci, v zime s topenim a pripadnou kolonu na evropske, …. to dobijeni pomoci HPC ci 4-pole high speed je pomerne draha zalezitost a na infrastrukture to bude znat, kdyz na cele trati budete mit nekolik zastaveni pro dobiti… s klasickym pantografem bych dobijeni asi neriskoval,… trolej je to nejjednodussi, vozidlo muze trat pod draty jezdit bez pouzivani baterie a zaroven baterii dobijet pro zbytek trati bez troleji…

Sinep Anigav

Hezky se takové články čtou…. od současných jízdních dob na letiště a i do Kladna odečtěte nějaké desítky minut a připočtěte nějaké desítky let

Sinep Anigav

Můj příspěvek původně byl reakcí na odkaz na článek „odjinud“ , kde autor položil otázku zda na letiště za pár desítek minut, a psal o jakýchsi jasnějších obrysech železnice, ale tuším že pak ten odkaz „mířící jinam“ musel podle nějakých pravidel jít odtud pryč (??)

A.R.

Ne, fakt to nejsem já. 🙂 Ale jeho myšlenky považuju takřka za vlastní. 🙂

Jarda

Proč mám pocit, že tahle blbost má jaksi zamaskovat to, že trať do roku 2028 nebude? Rád bych se pletl, ale nemůžu se toho pocitu zbavit.

J.K.

To nemá nic maskovat, je to akce DP / města, ne SŽDC. 25m busy jdou koupit i v dieslu, i 27m , ale je to prostě už obluda co dělá hluk a produkuje svinstvo, el. trakce se od určitého objemu dopravy vyplatí.

Na dráze se taky drátuje kde co, tak to jako busy nemůžou? Sláva za návrat trolejbusů do Prahy, konečně to zase jde…

názor

Trolejbusy do každé rodiny!

Ferenc Futurista

Tak jasně, „pirátsko-kalouskovskej“ magistrát tahá trolejbusy, aby zamaskoval, že stát nepostaví železnici. Furt dokola to samý, jak u blbejch. Alou zpět na druhý stupeň základní školy, tam se v občanský nauce učí o státní správě a samosprávě, evidentně o tom nevíte ani tužku.
Pak to v týhle zemi nemá vypadat jak v Kocourkově s takovymhle mateiálem, tyvole.

pan Lórenc

Praha chce víc využívat svůj vlastní zdroj – Pražskou Energetiku. Co je na to divnýho, vždyť to je přeci zcela správně.

Georg

no a opet se vracime k otazce, zda by se ta linka, ktera „nestiha“ nemohla rozdelit na dve, jedna ropidi vymetak 119 s padesati zastavkama a druha prima relace veleslavin – terminal 1+2… proud na dve linky tam zcela prokazatelne je a vozit tolik lidi zastavkovym autobusem je z energetickeho pohledu stejna kravina jako zastavkove vlaky praha-ceska trebova blahe pameti…

ČD4ever

Dobrý nápad. Ten přímy by ovšem Ropid nazval „Airport Express 2“ a stál by 50Kč/2€.

Jiří Kocurek

A neplatila by v něm režijka. Ne ta železniční, DPP má svoje. 😀

Ferenc Futurista

No a? Normální cestující / turista by to zaplatil a kolenovrti vašeho typu by běželi za vozem, hnáni radostí z úspory. Win win situace.

VRT

Pořád by jim přeci zbyla 100 ze Zličína.

Ferenc Futurista

Žejo, a nevíc vedená normálníma poctivejmadieselovejma busama, né takovouhle novotou, na kterou nejsme zvědaví!

libor

hele dnes je 16.9. , apríl je až 1.4.! jasný? :))

A.R.

To je fakt hrozna volovina. Kapacitu to ma stejnou. Trolejbusy mam rad a podporuju je, ale tady proste nedavaji smysl. To rikam jako dopravni inzenyr, projektant a trolejbusak zaroven.

Tomáš Záruba

Podle mě to má smysl i jako provizorium, než bude vlak (= ještě dlouho). Kapacitu to sice neřeší, ale trakční náklady (a takové to „ekologično“ dejme tomu) ano. A to není málo. Hlavně je to ale výborná záminka, jak trolejbusy v Praze dále zaháčkovat, ta Prosecká je furt tak nějak příliš „laboratorní experiment“ jehož případná likvidace by ještě mnoho emocí nevyvolala.
Není náhodou v ceně i nějaká ta měnírna, využitelná později pro tramvaj na Dědinu…?

A.R.

Je plno míst, kde by trolejbus udělal více užitku. Když si vezmu současné linkové vedení, existuje nejméně 30 autobusových linek, které by mohly být trolejbusové. Linka na letiště to ale není. Trolejbus na letiště je prostě kardinální pitomost.

Původní Pražák

…protože? Když už vynášíte kategorické soudy, možná by neuškodilo trochu argumentovat.

A.R.

Tobě by neškodilo trochu se zamyslet, když už něco takového chceš obhajovat. O jaké argumenty stojíš? Jak chceš argumentovat něco tak samozřejmého? Mám obhájit, že sklenice je ze skla? Trolejbus na letiště nemá žádný efekt, co se týká kvality přepravy. Co do rychlosti přepravy nebo kapacity je úplně stejný jako autobus. Sám do Prahy prosazuju trolejbusy, ale trolejbus na letiště s takovým rozsahem odbavení je prostě slabý. Současný problém s kapacitní dopravou, což je v současné době pro letiště problém největší, neřeší. Elektrická síť by byla vhodnější třeba na Praze 4 – Jižní Město, Krč, Lhotka a náklady na vybudování… Číst vice »

Martin V.

Teď se v té vaši argumentaci trochu ztrácím. Krč a Lhotka má být pokryta metrem D. Bus na letiště bude stejně kapacitní ve variantě auto- i trolej-, kapacitu má řešit tříčlánková varianta (aspoň dočasně, než se tam podaří dotáhnout vlak). U trolejbusu vidím trochu komplikaci v křížení s tramvají (Veleslavín, Vokovice, Šárka), ale zase může využít tramvajovou měnírnu. Taky si v Praze dokážu představit i další linky. Letiště má být pro politiky zřejmě tak trochu „výstavní skříň“.

Petr

V případě obsluhy Jižního města (Krče, Lhotky a dalších míst) trolejbusovou dopravou měl A. R. zřejmě na mysli povrchovou hromadnou dopravu navazující na linky metra C a D, což u frekventovaných linek soustředěných na menším území a zejména v oblasti, kde se neplánuje nebo není rentabilní vybudování tramvajové sítě, dává smysl z technických i ekonomických hledisek. Z křížení tramvajového a trolejbusového vedení, která byla v minulosti, zejména u pevných systémů trolejového vedení, používaných např. v Praze v letech 1936-1972, často neuraligickými body, není dnes třeba mít obavy, protože jsou dostupné moderní lehké trolejové armatury i trolejbusové sběrače, které při správném… Číst vice »

A.R.

Díky za doplnění. 🙂 Přesně tohle jsem tím myslel, možná jsem se vyjádřil neobratně.

Martin V.

Jo, už tomu rozumím. 🙂 Pražské trolejbusy nepamatuju, ale měl jsem intenzivní zkušenost s brněnskými trolejbusy jako cestující a kolemjdoucí v 80. a 90. letech minulého století. Ano, armatury jsou dnes lepší, rychloprůjezdné výhybky leccos vyřešily, ale nemá cenu navrhovat křížení, pokud je možné se mu elegantně vyhnout. A parciální trolejbusy dnes dávají příležitost, která tehdy v Brně nebyla. V Praze bych pro parciály viděl uplatnění třeba na lince 107 na Suchdol. Dráty na Jugoparty z Čínské na Dejvickou a opačným směrem zase ve stoupání na Kamýcké by na dobití úplně stačily.

a8n

Reálná volba je autobus nebo trolejbus. Mi je to celkem fuk, ať si tam autobusy další desítky let jezdí, ale chápu politiky, že se jim to nelíbí a chtějí něco lépe prezentovatelného.

Tomáš Záruba

Souhlas – až na poslední větu. Ale to je všechno (v tuto chvíli) jedno. Politicky je to správně zvolená linka: bude „vidět“, poslouží jako vlajková loď zavádění trolejbusů dále. Že nějaké jiné úseky jsou třeba dopravně výhodnější (zejména kopcovité, s častými křižovatkami a zastávkami apod), to je naprostá pravda, ale v tuto chvíli to nevidím jako důležité. Je prostě potřeba co nejrychleji na co nejvíce místech nějaké ty dráty pověsit, v co nejvíce vozovnách aspoň pár kusů vozidel (a vybavení) umístit… Výhledově je to potřeba ve velkém rozsahu a tak je podle mě úplně jedno, kde konkrétně se začne a… Číst vice »

A.R.

Ne, je to špatně.
A jestli přemýšlíš na to, aby se pověsily dráty, ať už to bude kamkoliv, tak je to vyloženě tragédie.

Martin

Take jsem necekal, ze se toho docka linka 119, ale na druhou stranu, trolejove vedeni tam muze byt i pro potencialni tramvajovou trat, kterou mesto planovalo k terminalu 3 – K padesatniku… stejne tak muze byt vedeni vyuzito na Evropske z velke casti…
A trolejbusy mohou byt zase vyuzity na jinych linkach,… Takze vystavba meniren a vedeni je vyuzitelne i do budoucna s tim, ze ted jej vyuzije linka 119,… nejvetsi castku ceny tvori prave vozidla…

František

Vozidla, která budou na výměnu, než se to možná rozšíří tam, kde to bude mít nějaký efekt.

Martin

No, v jinych mestech jezdi trolejbusy i po 20-25 letech, zalezi jak dlouho vydrzi karoserie, trolejbus jako klasicky ma velkou zivotnost, horsi je to s bateriemi,…

Martin V.

Jak ukázala nedávná vážná nehoda v Brně, i součásti podvozku mají své limity a ani trolejbus se nedá opravovat do nekonečna.

Martin

Ano o te nehode vim, to je otazkou udrzby a planovanych GO, … jiank mate pravdu, presto maji trolejbusy vyssi zivotnost nez autobusy a nizsi naklady na udrzbu…

A.R.

Výstavba měníren a kabelových tras – dejme tomu. Ale trolejové vedení určitě ne. Leda tak stožáry. A i o tom pochybuju, protože trolejbusové vedení je složitější a těžší než jednoduchý trolejový drát pro tramvaj. Takže trolejové vedení při přechodu z trolejbusu na tramvaj se nevyužije určitě.

Georg

asi jste to spatne pochopil, to neni „trolejbusy nebo zeleznice“, ale „trolejbusy nez bude zeleznice“. v soucasne dobe neni vypapirovana, az bude, tak na ni zase nebudou prachy, protoze praha bude stavet decko. takze zlaty trolejbusy, plus plny souhlas s argumenty tomase zaruby.

Z provozu

Propravi pan Surovsky zadavacku tak, aby to mohl delat jen Metroprojekt?

Honza

Jaké 25metrové stroje přicházejí v úvahu? Prý je nabídka širší než u autobusů – já vím jen o Van Hoolech, co jezdí v Linci..

Kubrt

Ještě Hess a Solaris.

názor

A taky přinejmenším Bozankaya.

Václav

Nechápu přínos této investice … Autobusy už dávno kapacitně nestačí, trolejbusy tento problém nevyřeší.
Doprava na PRG by měla být řešena komplexně – tedy přednostně vyřešit páteřní vysokorychlostní dopravu z Prahy a okoli na PRG a následně ji doplnit o trolejbusy a linkové autobusy.
Cestující nyní mohou volit akorát mezi variantou s přestupem (Veleslavín), přeplněným AE nebo taxi.

J.K.

Přínos je elektrifikace dieslové trakce, s tím že pevná trakční zařízení se využijí i pro budoucí tramvaj co povede do oblasti T3… Prostě míň svinstva ve vzduchu.

A.R.

Vymena dieselu za elektrinu by se mela odehrat jinde. Ne na letiste.

Ferenc Futurista

Klidně nám to eště párkrát zvopakujte, zatím není úplně zřejmý, co že si o těch trolejbusech na Havlák vlastně myslíte.

A.R.

Klidně si vopakuj, že jsou trolejbusy na letiště správná věc. Abych měl jasno.

Ferenc Futurista

Někde něco takového tvrdím?

Paja

A že bus s EU6 to je vyložená ekologická katastrofa.

Kuba

Je, pro přírodu možná tolik ne, ale pro lidi ano.
https://www.telegraph.co.uk/science/2017/04/26/toxic-diesel-particles-penetrate-right-heart-scientists-warn/

česky shrnuto – malé nano částice co vypouští nafťáky se dostávají nejen do plic ale i do krevního oběhu, kde se usazují a může to vést k srdečním záchvatům a mrtvicím. A to se s EU6 nijak moc nezlepšuje.

Ferenc Futurista

Pochopte, že co je elektrické, to je špatné, protože Gréta. Nemůžete po průměrnym šotomamlasovi chtít, aby dokázal uvažovat z hranicemi svého nosu.

XXXD

Je to stále to samé opakování. Trolejbusy samozřejmě výraznější zrychlení a zvýšení kapacity neřeší, nicméně zároveň nemají žádný vliv na délku přípravy železnice na letiště.

A.R.

Opakování je matka moudrosti. 😉

Butrusik

Takze to bude znamenat spoustu dalších sloupu, drátu a kdoví čeho, abychom na par let zvýšili kapacitu, než pojede vlak? Pak se to rozebere nebo to bude zkraslovat okolí i později?

A.R.

Jak to mám vědět? Já trolejbusy na letiště nechci.

a8n

Vzhledem k tempu přípravy vlakového spojení bych se nebál napsat pár desítek let.

Dushan

Trolejbusy jsou fajn, ale začít by se mělo v centru Prahy a na zatížených trasách – mám na mysli např. ulici Husitská-Koněvova. Na periferii se exhalace snadno rozptýlí, takže přínos trolejbusů v Ruzyni bude snad jen v levnějším provozu.

Martin

Tam me nejvic mrzi, ze byla zrusena tramvajova trat, tam nemuzou stihat ani autobusy a trolejbusy take budou nacpane… Tramvaj je kapacitnejsi… Bohuzel velka rekonstrukce Husitske navrat tramvaji neumozni a ani trolejove vedeni pro trolejbusy neni v planu… Je to pravdepodobne rozhodnuti zizkovaku…

...

Co se Husitské týče, tramvaj tam sice patří, ale pod zem, aby ostatní provoz nenarušoval rychlost, plynulost a spolehlivost provozu.

Martin

Tramvaj by tam pravdepodobne byla soucasti jizdniho pruhu, takze s plynulosti a spolehlivosti by trpela prevazne ona, nicmene v Husitske, ale predesim v Konevove by nemel byt tak husty a silny automobilovy provoz…
Co ten provoz aut dat pod zem?

Frantisek

To zas někde vyjedou. Spíše povrch s lokální preferencí a ta auta k jízdě po městě tolik nelákat.

...

Problém je, že auta naplňují jak z pohledu té ulice tranzitní, tak i lokální dopravní potřeby. Čili stáhneme-li je pod povrch, budou jezdit jak pod povrchem, tak po povrchu, což bude zase kolidovat s těmi tramvajemi. A tam s nimi budou navíc kolidovat chodci, popeláři atd. Mně by se tedy sice velmi líbil tranzitní automobilový tunel pod Žižkovem, ale i přes to cítím, že s těmi tramvajemi pod zemí to bude fungovat lépe.

Jindra

Proč až k T3,stačí pouze k OC Šestka……..!

Cargo

900 mega ? Nebylo by lepší za ty peníze postavit tramvajovou trať ?

Martin

To je otazka, s ni se uvazovalo (nebo stale uvazuje) k terminalu 3, ale na letiste v budoucnu povede zel. trat, a tak je otazkou, zda by to melo smysl, az dal k Terminalum 1 a 2,… vest jeste tramvaje, znamenalo by to je stavet na samostatnem telese vc. trolejoveho vedeni nebo nakup bateriovych tramvaji… asi by to stalo mnohem vice nez zavedeni trolejbusu, ktere mohou byt vyuzity i na jinych dnes autobusovych linkach….
Kdyby se pak preci jen stavela tramvajova trat, tak lze sloupy a menirny vyuzit pro tramvaje,…

Raddie

A v kterém paralelním vesmíru ta trať na Ruzyň bude a kdy?

Jiří Kocurek

Když nebude vadit, že skončíte ani ne v polovině cesty?

jkjk

Rozpočet na TT Divoká Šárka – Dědinská, což je cca třetina trasy na letiště, je 893 mil. Kč (jenom infrastruktura). Takže TT opravdu na letiště (ne jenom na T3) by byla tak ke 2 mld. bez nákladů na vozový park.

Ferenc Futurista

0.9 x 3 je 2,7. minimálně.

Martin

Ta 131 by se mohla sloucit se 161 a protahnout jako linka 51 az do Nebusic… na druhe strane bych ji protahl pres Bubenec do Veletrzni a ukoncil bych ji nekde u Vltavske na severni strane…

David

Tak hlavně že už máme číslo. To je nejdůležitější.

Martin

:-D…. no ona tam uz trolejbusova linka jezdila, od Borislavky ke Sv.Mateji a mela cislo 51, pak se mela prodluzovat pres Bubenec a Letenskym tunelem do centra, ale k tomu uz nedoslo… V letenskem tunelu jeste jsou (byly?) pripraveny uchyty pro trolejove vedeni…

Martin

No a kdyz uz jsme u cisel, tak by 119 mohla dostat pekne kulate cislo 50… 🙂