Doprava ve městě Trolejbusy

Praha chystá elektrifikaci čtyř autobusových linek na levém břehu

Trolejbus Škoda 24 Tr z Plzně, který koupil Dopravní podnik hl. m. Prahy. Foto: DPP
Trolejbus Škoda 24 Tr z Plzně, který koupil Dopravní podnik hl. m. Prahy. Foto: DPP

V pražské MHD přibude elektrobusů/parciálních trolejbusů. Město chce společně s dopravním podnikem (DPP) elektrifikovat autobusové linky číslo 131, 137, 176 a 191. Důvodem je zlepšení životního prostředí, snížení hluku a snížení provozních nákladů. Odhadované náklady jsou jedna až 1,3 miliardy korun a projekt by měl být uskutečněn po roce 2023. Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí projednají pražští radní. DPP již letos v dubnu ohlásil záměr nakoupit 14 elektrobusů za 200 milionů korun. Nyní rovněž připravuje nasazení elektrobusů na linku 119 na Letiště Václava Havla a linky 140 z Palmovky do Miškovic.

Zmíněné linky byly podle dokumentu vybrány z několika důvodů. Na jejich trasách jsou totiž v některých místech tramvajové troleje, z kterých by se vozy případně mohly dobíjet. Linky rovněž tvoří funkční celek, pro který by vznikla ucelená nabíjecí infrastruktura. Například linky 176 a 191 by sdílely část trolejového vedení i měnírny Hřebenka a Strahov. Trasy linek vedou obytnými zónami, kde by se tak oproti současnému provozu snížil hluku a emise.

Elektrobusy by měly fungovat na takzvaném dynamickém způsobu dobíjení. To znamená, že by nebyly napojeny na troleje celou svou trasu, ale jen v některých úsecích. Troleje by byly ve strmých stoupáních a klesáních, které je náročné na spotřebu energie. Vozy by se tak v těchto místech napojily na trolej a baterie by se tak nevybíjela, ale naopak dobíjela.

Finančně nejnáročnější je podle odhadu nákladů elektrifikace linky 191, která jezdí ze zastávky Na Knížecí přes Ciolkovského na Letiště Václava Havla Praha. Cena je odhadována na 580 milionů. U linky 176 jsou odhadovány náklady na 320 milionů a u linek 137 a 131 je to 220 milionů, respektive 200 milionů korun. Technické zázemí v garážích Řepy vyjde na 130 milionů.

Pokud radní dokument v pondělí schválí, podniku tím uloží, aby zahájil projektovou přípravu. Odhadovaná cena projektu činí dohromady asi 32 až 35 milionů. Na celý projekt elektrifikace zmíněných linek bude chtít DPP získat peníze z evropských fondů.

DPP má zhruba 1200 autobusů, které postupně obnovuje. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) před časem uvedl, že by měly autobusy do roku 2024 produkovat o pětinu méně emisí a v roce 2030 jich má být nejméně třetina na elektrický pohon. DPP plánuje nakupovat také hybridní vozy kombinující naftový a elektrický pohon a testovat vozy na vodík. Podnik zatím stále počítá i s naftovými vozy s nejvyšší emisní třídou.

V hlavním městě vyjel první klasický trolejbus před více než 80 lety, 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. Poslední vyrazil od vinohradské Orionky v neděli 15. října 1972.

ČTK

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

137 a 176 jako echt trolejbus si ještě pamatuju! Neuběhlo ani 50 let a už budou zpátky! Tehdy byl ostatní provoz tak ¼ oprot8 dnešku, kurýři a řemeslníci neblokovali jízdní proudy a všude šlo zaparkovat i po čumáku (bez couvání) bleskurychle k chodníku. Pokud tedy elektrobus bude nezávislý na troleyi a dokáže objet i pár bloků v případě nějaké nehody, dává to smysl. Pokud ale se zapíchne mezi chronicky uvízlé tramvaje a zůstane bez šťávy, pak obyvatelé vil na Strahově i Černém Vrchu vyvolají takový tlak, že sr rychle vrátí zase busíky.

robert

Od toho budou mít ty trolejbusy pomocný pohon. 🙂

Pavel

Pokud bude plně nezávislý na tramwayové trakci, budiž! Něco jako APU u letadla? 191 je hojně využívaná nejen Angel’s Hotel klienty, Google a dalšími korporacemi v ulici pro hosty, gastarbeitery/experty i pro služební cesty do zahraničí. Každou chvíli potřebuje někdo z cizinců ujistit, že ob 191 jede kazdá 2. až na Ruzyň. Pokud by byly elektrobusy na štíru se spolehlivostí v případě vypadnutí napájení sítě (tramwaye na Plzeňské stojí každou chvíli), asi by dlouho na Ruzyň nasazeny nezůstaly.

Jirka

137 nejede po kolejích.

kakov

může mi někdo prosím objasnit, jak lze dobíjet „trolejbus“ z tramvajových trolejí? nějak mi to nesedí, ani po doplnění druhého drátu

Jiří Kocurek

Obojí je 600 V DC. Jeden pól je v troleji, ten druhý v koleji. Takže ten pól z koleje zapojíte do druhého trolejového drátu.
Dokonce můžete přepojit pól z koleje do protisměrného tramvajového vedení, jen musí být odizolované, aby z toho nebyl zkrat. A pak to funguje takhle:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Brno%2C_140_let_MHD_%2817%29%2C_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD_Svobody%2C_%C5%A0koda_14Tr.jpg

Radek

Ale takto se nabíjet nebude. Bude normální trolejbusová stopa, která bude napájená z tramvajové sítě

kakov

@Radek+JK:

děkuji za osvětlení, právě metodu alá obrázek si nějak nedovedu představit v každodenním provozu, pokud tam bude normální stopa pro trolejbus a jen to bude napájet tramvajová síť tak to už chápu

Martin

Na konecnych bude zavesen kousek trolejbusouve trati nad odstavem (jak na Palmovce napr.), k te se privede napeti z tamvajove troleje…

Miloš

Nevím proč místo elektrobusů nenaplánují klasické trolejbusy. Nepotřebuje to žádné speciální baterie, životnost to má dlouhou (u nás je nejstarší 14Tr 29 roků, samo s provedenou GO).

Bob

Protože by se kvůli tomu musela zase zadrátovat půlka Prahy?

Miloš

Ta už je stejně zadrátovaná trolejemi pro tramvaj

Paja

Tak teď by se drátovala i ta druhá.

Miloš

co je lepší, když je Praha zadrátovaná nebo ,,znečištěná,, emisemi z naftových busů ? A nějaké hybridy či elektrobusy jako kompromis opravdu nemožno uvažovat.

Miloň

Opravdu jí znečišťují autobusy povětšinou s motorem EURO 6 nebo spíše tisíce automobilů různého stáří věčně se rozjíždějící v kolonách a na semaforech?

Bob

Dnešní silniční motorová vozidla už jsou prakticky čistá. Žádný smrad, žádný kouř, pokud jim člověk nečmuchá přímo k výfuku. A s tím drátováním ulic budil velké rozpaky už Křižík, na Karlův most ho s drátama vůbec nepustili, tak to musel vyřešit „bezdrátově“. Elektrobusy a trolejbusy ovšem také nejezdí na vůni z květů, ale pouze přenášejí spalovací problém jinam.

Y.K.

Tak to jste upadl na hlavu. Jsou čistší než dříve, ale „prakticky čistá“ nejsou ani omylem. Ve skutečnosti se jedná o zdaleka největší zdroj znečištění ve městech (pomineme-li Ostravu).

Elektrobusy opravdu nejezdí na vůni z květů, ale máme něco jako energetický mix, takže zhruba půlka (u nás) je čistá, můžete využívat rekuperaci, to se spalovákem také nejde.

Jiří Kocurek

Zasloupované už to je. Co třeba ty sloupy veřejného osvětlení dát pryč a všichni povinně čelovku na baterky? Havíři jsou na to zvyklí, jen se budou možná :Dcítit divně, že nemají nad hlavou solidní nadloží. 😀

robert

To snad nevadí, ne? Trolejové vedení je symbolem velkoměsta a na různých dobových pohlednicích se ty troleje právě zvýrazňovaly, protože byli na ně pyšní.

Bob

Tak určitě. A v určité době se taky hrdě zdůrazňoval dým z továren nad houfy dětí nad pískem. Stačí se jenom trochu porozhlédnout.

Jiří Kocurek

Klasický trolejbus má jednu drobnou nevýhodu. Jestliže má jet kousek po dálnici, nebo křížit elekrickou železnici, tak tam se trolejové vedení instaluje problematicky. Je jednodušší ten kousek projet na baterie a nemuset řešit §1. A když trolejbusu umře baterie, do recyklace dána, tak může trolejbus obsloužit linky, kde to jde i bez baterky. Příprava normy, aby to šlo navzdory §1, může zabrat tolik roků a tolik úředníků si na tom může udělat kariéru, že ten trolejbus bude dávno v kovovém nebi.

Oran Gutan

Ve svý podstatě bude problém s ozonizací.

Poudy

Ve svý podstatě si člověk.

Tomáš Záruba

A kdy bude na řadě východ – taková 177 bude mít sama o sobě slušný podíl buskm v Praze…?

Martin

To je pravda, prvni ma byt 140 (58), dalsi budou spise vznikar v souvislosti s vozovnou Klicov a sdilenou trasou, zrejme 185 a 302, pokud dojde na linku 152, tak 177 ma cast trasy shodnou… Problemove misto je podjezt pod zel. mostem v Jandove ul. ve Vysocanech, ktery je nizky pro trolejove vedeni, v souvislosti s rekonstrukci nam. OSN, ma byt zrekostruovan i povrch Jandovy ul., navrhoval jsem tedy aby doslo ke snizeni nivelety pod podjezdem o cca 15-25cm, coz by trolejove vedeni umoznilo, mesto uvazuje o trolejovem vedeni na Vysocanske estakade a snizeni nivelety by protahlo troleje az k… Číst vice »

dopravák

Bude-li někdy skutečně existovat zastávka MHD na nájezdu na estakádu za vysočanským nádražím, pak lze klidně natrolejovat i vytrolejovat za pobytu v ní (a totéž v zastávce Vysočanská) – a máte po problémech jak s podjezdem, tak i s provozně komplikovanou křižovatkou …

Martin

Ano, pak ano, pokud tam zastavka bude, ale uz bude ve stoupani, a problem zustane, podjezd je nizky pro parcialni trolejbus s elektroinstalaci a baterii na strese…

Zastavka nebude mit takovy obrat cestujicich, aby tam zastavovali vsechny linky (viz Nad Jetelkou), a zde by se vypatili mit draty az na Sidl. Malesice, aby nemusel pred kazdym stoupanim nekde zastavovat, tak jsou totiz jeste stoupani na z Vysocanske na Harfu a opacne (kvuli byvale trati do CKD, aby nebyl prejezd), a na Spojovaci od zast. Pod Taborem.
Zas abychom tech natrolejovavacich mist nemeli tolik.

kakov

upřímně řečeno, v téhle části by si trolejbus zasloužila linka 200, velké vytížení, krátký interval

Martin

Ano, jen by se tam uz spise hodila kapacitnejsi doprava, napr. tramvaj…. Ta bude navic i bez prestupu ve smeru Bulovka a Palmovka…

robert

To rozhodně.

robert

Neuvažuj o tom jako o lince, ale o trase. Elektrifikují se trasy, nikoliv linky. Proto jsem nikdy nepochopil ten myšlenkový pochod elektrifikovat linku, když linky mohou procházet změnami mnohem častěji než trasy. Zastávkou Čimický háj projíždí v jednom směru mezi 7. a 8. hodinou ráno v pracovní den tyto linky: 200 – 19 spojů 144 – 8 spojů 102 – 8 spojů 177 – 8 spojů 152 – 8 spojů Dohromady to je 51 spojů během ranní špičky. To je téměř každou minutu jeden autobus ve stejném směru. Takže tramvaj do Bohnic není vhodná, ale velmi silně doporučená. I kdybych… Číst vice »

Martin

Jiste, samozrejme, souhlasim 🙂
Bezne se mluvi o elektrifikaci nejake linky a bezne je to nejaka paterni linka apod., to, ze ji muze nahradit jina linka nebo vyuzivat jina linka je samozrejme… Souvisi to spolu, je to i priklad te 119 na letiste, jak bude vlak, tak bud bude vyrazne redukovana, nebo trasu vyuzije jina linka, cast trasy pak bude svesena a nahrazena tram. troleji po prodlouzeni tram. linky (trasy) z Dediny… (pokud k tomu dojde)…

O.K.

No a tam je problém s tím, že se tam ty troleje prostě nevejdou fyzicky, nebo spíš z důvodu, že by tam bylo „zařízení pod napětím“ příliš blízko projíždějícím vozidlům? V druhém případě by bylo možno udělat odziolovaný úsek pod mostem, který by trolejbus přejel buď výběhem nebo na baterky a ihned za mostem by mohl pokračovat bez nutnosti natrolejování. Je to možné?

robert

Trolej je zpravidla ve výšce 5,5 m, takže izolace polohou je splněna. Sloupy se musí postavit tak, aby byly min. 0,5 m od obrubníku nebo 1 m od krajnice se svodidlem. Izolovaný úsek pod mostem není nutný, pokud je výška mostu aspoň 4,3 m. Ale jde o to, který most máš na mysli.

O.K.

No nepříliš překvapivě mám na mysli ten, o kterém se vede diskuse 🙂 tedy most v Jandově ulici (křížení trati se silnicí), který má průjezdnou výšku 3.3 metru.

robert

Neznám všechny linky a jejich trasy a neznám všechny mosty, takže trochu méně jízlivosti by neuškodilo. 🙂
Mluvím obecně. Pokud je most takhle nízký, trolejbus tudy neprojede. Norma povoluje min. 4,3 m a lze sjednat výjimku o 0,5 m nižší.

robert

Ze seznamu se mi jako nejvhodnější jeví linka 176. Serpentiny a kopce, to má trolejbus rád. 🙂 Linky 131 a 137 jsou asi taky v pohodě. Linku 191 bych zatrolejoval jen na Ciolkovského, ale dráty na letiště bych netahal, jak se o to snaží teď. Jen je potřeba brát v úvahu to, že výstavba kabelového vedení a trakčních sloupů nebude jednoduchá. Infrastruktura podzemních inženýrských sítí se změnila tak, že je téměř nemožné jen tak nahradit sloupy osvětlení za trakční. Na Tupolevově ulici jsou s tím taky problémy. To jen aby se lidi nedivili, že jsou sloupy rozházené v polích a… Číst vice »

Pavel

Kabely a potrubí mají taky životnost a musí být obnovovány, stejně tak chodníky a asfalty/povrchy. Když se chce, všechno jde. Navíc i elektromobilita hodně akcí urychlila. A na vše jsou EU fondy, které zvlášť po pandemii se našlapou k prasknutí, aby se nemusely utratit za hladové zdi. Praha se sice změní ve staveniště, ale bude proč vyrábět, projektovat a montovat, asfaltovat a dláždit, i chrlit elektromobily a elektrobusy. Při tom se do ulic povinně osadí i stromy s vyřešenou koexistencí kořenů a sítí a závlah podle celosvětového standardu.
Elektrobusy jsou jen součastí celku a vhodně zapadnou do koncepce.

robert

To samozřejmě souhlasím a jako projektant takhle i přemýšlím. Ale bohužel realita je jiná. Do přeložek potrubí se málokdo pustí, protože by to stálo moc peněz a moc dřiny. 🙁 Já teda říkám, že pod zemí se to nějak srovná, ale to, co je nad povrchem, by mělo být úhledné a pravidelné.

Martin

Ano, me tohle napadlo pri rekonstrukci Sokolovske ulice, ale buhozel nebyl nikdo kdo by premyslel a neudelal treba kolektor pro IS nebo IS neumistil tak, aby sla udelat druha stromova alej na druhe strane ulice, v lete je betonova dlazba tak rozpalena, ze neni na 100m videt pres tetelici vzduch a neudrzite na ni ruku. Navic nahrada mozaiky za zamkovku v bile barve nenito prave orechove, misty je chodnik (siroky az 4 metry) uz pekne zvlneny a rozbity… Podotykam, ze byl kompletne sundan cely povrch ulice, az na pisek/hlinu…. a obnovovali se vsechny IS a ulice prisla o dva jizdni… Číst vice »

robert

No jo, co se dá dělat. Já kolektory neumím. 🙁

Pavel

Mám komplet vzorové plány a modelové řezy uspořadání sítí i se stromy a kořeny v různých verzích už asi rok k dispozici. Korona to raketově urychlí. Ani jiná cesta není. V Hongkongu už dávno připravují i patrové ulice, jak je těsno. V Praze to zatím ještě i se stromy vychází/vyjde. Tesně, ale vyjde.

Pavel

Na přeložky nepůjde vyjednat takové čerpání fondů jako na nahrazení/obnovu sítí. V podstatě půjde de facto o přeložky, ale s komplet novými kabely i potrubím = de iure o obnovy. Na to EU bude slyšet a akceptovat zkrácení period obnov. Navíc to půjde z navýšených capexů a nikoliv z opexů. Magoš tím ucpe ústa kdekomu a bude se prsit zajištěním práce. A hlavně i ekologií při mega výsadbě nových stromů a zásuvek pro elektromobilitu. I Gretě se to bude líbit! V Německu na to jde už letos x % HDP, i právě kvůli koronaviru, aby bylo co dělat a vyrábět.

ABC

A na vše jsou EU fondy, které zvlášť po pandemii se našlapou k prasknutí

dnešní dluhy, zítřejší daně

Martin

Trolej se na Letiste neplanuje, pouze ke staremu (Terminal 3, Na Padesatnik), pak uz jen na baterie a nabijeci stopy na Letisti na odstavech.
Sloupy Na Padesatnik pak budou v budoucnu vyuzity pro prodlouzenou tram. trat…

Vít Jůza

Neměla by projektová dokumentace existovat z doby minulého provozu trolejbusů na uvedených trasách?

Jakub P

Něco mi říká, že se za těch 50 let dost změnilo…

robert

I kdyby existovala, tak bude podle mě nepoužitelná, protože se prostředí těch linek tak změnilo, že založení trakčních sloupů a trakčních kabelů bude jen těžko realizovatelné.

Martin

137 (52), se nezmenila trasa, krom useku u Waltrovky a metra Jinonice, 176 (53) na Smichvske strane az po Resslovu ul. je beze zmeny, na Karlove nam. je dnes ukoncena, 131 (51) taktez az na zakonceni na Hradcanske a Borislavce zadna zmena, od odboceni do ul. Na Piskach az po Sv.Mateje je trasa stejna, prodlouzeni bylo naplanovano taktez ve shodne trase po 131 az po Sibirske nam., dal byla priprava trolejoveho vedeni po byvale 125 Korunovacni, Letenskym tunelem az na Nam. Republiky…. Tyto linky prakticky vznikly a nahradili trolejbusy… Technicky to problem neni, da se to vzit, sfouknout prach a… Číst vice »

robert

Ne, fakt to není taková sranda, jak píšeš. Jeden kamarád z Pragoprojektu dělá tu linku do Letňan a situace je špatná.

Martin

Tam by me zajimalo, jak se bude stavet trolej u Letnanske st. metra, tak pry nejdou zalozit sloupy kvuli vestibulu…
V ulicich si to nemyslim, tam se reseni najde… – ale klidne at napise problemy o ktere se jedna, zajima me to,…

robert

To je pravda, prostoru mezi stropem vestibulu a asfaltem není moc. Já říkám pořád, že zrušení trolejbusů byla kravina a že se špatně trolejbus vrací zpátky. Ten prostor na to není vůbec přizpůsobený.

Martin

Aneslo by tam pouzit jine sloupy, ctyrnozky jako Eifell (neco na zpusob zeleznicnich nebo elektrickych sloupu – v mensim meritku, pak by se zatizeni rozlozilo… je tam prostor mimo chodniky v poli, a pokud by se pouzila zavesena trolej, tak i rozestupy mezi sloupy by mohli byt vetsi…
I celkove zpusob zaveseni a kotveni lany ovlivni namahani sloupu…

??

Jiří Kocurek

Optický sdělovací kabel. Tak ten tam určitě nebude. Myslím v té staré dokumentaci, v ulici naopak bude. A ne jeden. Kabelová televize. Přípojky k domům jsou jinak a za těch 70? roků bude vodovodní, plynovodní a dost možná i kanalizační potrubí vyměněnené a to se dělá tak, že se napřed položí nové potrubí v nové trase a pak se to staré teprve zruší. Aby se nemuselo lidem v půlce ulice zařizovat na pár týdnů náhradní bydlení, protože by se doma ani … neumylo nádobí.

Martin

U tech kabelu, telefony, catv, internet, ano, ty tam budou nove… ostatni inzenyrske site asi budou prakticky na stejnych mistech…
Ono totiz v tech ulicich budou jeste i zaklady tech tlolejbusouvych sloupu, pac pri linkivadi je jen urizly u chodniku…

Martin

asi nejvetsi problem je, ze casto bylo trolejbusove vedeni zaveseno na sloupech jez jsou dnes jen lampami nebo na domech…
Jinak sloup neni nejak obri stavba, dnes se zmapuje co v miste je, a umisti se pripadne o pul metru jinde…

Jiří Kocurek

Nezmapuje. Necháte si poslat podklady od správců sítí. To aby se předem vědělo, kde ty sloupy budou. A po odsouhlasení projektu se to musí vytyčit. Takže tam od každého správce půjde jeden člověk. Vidím to nejméně na 10 vyjadřovaček, ale spíš tak 15. Ono se totiž může stát, že zjistíte, že o půl metru vedle to nejde. Že to jde až o 3 metry vedle a támhle taky o 3 metry vedle. To už je 6 metrů navíc mezi sloupy. Tohle je snadnější řešit na papíře, než pak honit lidi s lopatama aby vykopali díru o kus vedle a překopali… Číst vice »

Martin

Souhlasim, ten proces dnes takovy proste je, navic jeste cas na vyjadreni apod… ale zmapovat se to musi jeste pred projektem, tedy stavebni dokumentaci, pac stejne narazite na neco, co v podkladech neni, zvlaste v letech 70-90 casto chybi aktualizace…
Dnes se bez toho neobejdete, jinak pri stavbe zjistite, ze se vam to rozchazi s projektem…

Ono je to casto i stromu, chcete vysazet stromovou alej, ale zjistite, ze vzdy je v danem miste neco, co by se muselo prelozit nebo posunout…

Martin

Jinak mam osobni zkusennost, sitari rekli, ze tam nic nevede, ze plyn je pod jizdnim pruhem, koplo se do zeme a hle, tesne vedle sebe na sikmo se krizilo plynove potrubi s vodovodnim, proste co je v projektu nemusi byt ve skutecnosti, casto tam dokonce IS nejsou zakreslene, protoze se nikdo neobtezoval s presnym zamerenim a natoz pak aktualizaci vykresu… (mluvim o 80 letech)…

robert

Na to narážím taky. Nejen že se nikdo neobtěžoval s přesným zaměřením, ale i vzájemná koordinace sítí byla dost na hovno.

Jenda

Jeden čas se myslím docela mluvilo o elektrifikaci linky 207. To už je u ledu?

Radek

Ano, m9sto toho se teď soutěží vozidla na 154.

Martin

Ano, Zizkov nechtel troleje, … mesto planovalo vest 207 jako elektrobusovou s dobijenim na Ohrade a Florenci…

Jenda

Jakože někomu vadily troleje na Ohradě? Zrovna na Ohradě? To snad ani není pravda…

Martin

v Konevove ul…

PvvS

A za 8-10 let se to zruší, protože náklady na výměnu baterii to stáhnou do hrobu nákladama.

Radek

Nebo se zjistí, že troleje nekoušou a začnou se nenápadně prodlužovat, baterky dýl vydrží a zlevní…

robert

Což je jedině dobře. Jihlava, Plzeň nebo Brno prodlužuje bez problémů.

Jiří Kocurek

A pak se zjistí, že baterii je možné demontovat a vozidlo provozovat čistě jako trolejbus.

Martin

:-D… ono v prazskych podmnkach je to docela i pravdepodobne, puvodni plan jen s trolejemi na 20% trasy prakticky nedava smysl v takovem terenu…

Bob

A pak někdo objeví, že stačí trocha řepky a ono to jezdí i bez baterek a bez drátů.

Martin

No to objevili po zruseni 137, kdyz na trasu poprve poslali autobusy a nebyly schope to vyjet, tak na chvili vratili trolejbusy, nez prisel upgrade…
Ona to neni az takova legrace, ten autobus si vezme do kopce cca 40-50l nafty, motor na takovem autobusu je do 7 let zraly na generalku… a to vsechno dychate pokud tam bydlite, splodiny a prach z dieselu…
Ten trolejbus kopec zvladne stejne jako rovinku a v ulicich nesmrti a je o poznani tissi nez autobus… Pro mistni to bude jen zlepseni…

robert

To zase ne. Je lepší, když má trolejbus záložní zdroj energie. Zažil jsem to jednou v Plzni. Na jedné křižovatce se stala nehoda v tak nešikovném místě, že všechny trolejbusy prostě stáhly klacky a nehodu objeli. Veřejná doprava tak nebyla ohrožena.

Martin

No, ale pro natrolejovani pak musi ridic rucne klacky nahodit… mista pro natrolejovani musi mit strisku…

robert

Nemusí. Podívej se do Opavy, Zlína nebo do Plzně. Buď řidič dojede na konečnou a nahodí je tam, nebo se instalují stříšky.

Martin

No, v Praze to muze byt problem, zalezi na trase a podminkach, aby pak nedojen na konecnou a tam pak nemusel dele stat kvuli nabijeni, nebo aby vubec dojel, … Oprava je placka, Zlin neznam a Plzen by se dalo rici, ze take placka oproti Praze… 🙂

Alibaba

Stříšky jsou pro automatické natrolejení = tam, kde se to bude dělat pravidelně podle JŘ. Řidič by musí umět natrolejit i mimo stříšky jen s pomocí strhávacího drátu.

Martin

Ano,… kvuli nehode se instalovat nebudou, bud je nahodi rucne dratem u navijaku nebo tyci, ale je to min. zdrzeni…

LWQ

NO jiste, baterky stoji vic nez opravy spalovacich motoru normy Euro6 a dalsi pridruzene veci. Tohle jsou olovene baterky.

Miloš

proto by byli nejlepší klasické trolejbusy, i kdyby se začalo na 15/22/25 Tr .

Miloš

Opr. Byly

Martin

Aby se nemusely stavet komplet cele trate, ale jen ty nejvytizenejsi a nejnarocnejsi casti,… a aby se nemuseli komplet dratovat vozovny/garaze,.. Je to levnejsi…
Co se tyce vozu, tak pak mohou trat vyuzivat i linky, ktere zajizdeji mimo ni, treba mimo mesto nebo maji cast trasy odlisnou…

Kamui

Bylo by dobrré kdyby Praha přestala pořád něco chystat a konečně něco skutečně udělala.

PetrB

To víte, papír snese všechno…

Apollo

Důležitější věci než doprava a občanská infrastruktura jsou sochy a ulice…. To ještě nevíte?

V. K.

Kdo by se namáhal s nějakou projektovou dokumentací nebo stavebním povolením. Soudruzi z diskuzí by tam ty sloupy nasázeli přes noc a od oka.

Tomáš V.

Vy si děláte legraci, ale není nad klasické české provizorium, které bývá uvedeno do provozu na omezený čas – v délce jeden furt. 🙂

Jiří Kocurek

A pak se zjistilo, že bude muset vydržet furty dva.

Martin

Jako sloupy v betonovych kvadrech v Prosecke ul…. a na Palmovce…

robert

Přesto se takoví namáhají. Teď na jedné pracuju už pátý víkend nonstop. 🙁

Martin

Zasluzna prace, ale malokdo ji oceni…

robert

Až je mi z toho smutno. 🙁

robert

Člověk se s tím dře – víkendy, svátky, noci, udělá na celém projektu minimálně polovinu práce a ani ho nepozvou na slavnostní otevření. To bych ještě zkousl. Ale nejhorší je, že se pak někdy hází vina na projektanta, jak to špatně udělal. Přitom to po něm vidí ještě minimálně 10 lidí, kteří mají možnost se k tomu vyjádřit. Projektant je taky jen chybující člověk.

Jiří Kocurek

Pokud by ovšem nepřekopli kabel VN. To by pak měli nablikáno v očích a rudě žhnoucí torzo radlice bagru by pomalu chladnulo. Utekli by jak malí kluci, nastarovaný bagr, sloup přes silnici, nářadí rozházené, rozbité kolena a lokty. V okolí potemnělé domy – překopli přece elektrokabel, potmě se špatně utíká. A budou rádi, že jako první překopli elektriku a ne plynovod.