Přehledně: Správa železnic představila hlavní letošní výluky, má rekordní rozpočet 70 miliard korun
Dopady na provoz mají být letos menší než loni.
Správa železnic (SŽ) letos zahájila již 38 z plánovaných 70 projektů na modernizaci a opravu železničních tratí a nádražních budov. Současně běží další velké soutěže na připravované stavby. Cestující letos čekají další výluky, podle Správy železnic ale budou dopady na jízdní doby už menší než v minulém roce.
Vyplývá to z přehledu, který představila Správa železnic společně s ministrem dopravy Martinem Kupkou. „Cestování vlakem představuje udržitelný způsob přepravy a jeho obliba v Česku stále roste. Proto je nutné pokračovat ve vysokém tempu modernizace tratí a zlepšovat jejich stav a propustnost. Tím spíš, když Správa železnic může letos čerpat nejvyšší objem financí ze všech dopravních sektorů,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Aktuálně se staví na 174 kilometrech tratí. Stavební práce odstartovaly na jednom z úseků plánované trati na letiště, a to mezi stanicemi Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. Naplno běží rekonstrukce nástupišť v Lovosicích a nádražní budovy v Karviné.
Pro cestující na české železnici bude zásadním pozitivním datem 1. červenec, kdy skončí omezení na trati v údolí Tiché Orlice a dálkové vlaky mezi Prahou a Brnem se vrátí na tuto rychlejší trasu.
Na koridorových tratích způsobí mírné omezení také pokračující rekonstrukce pardubického hlavního nádraží. Po celý rok bude k dispozici pouze jedna kolej ve směru z Lanžhota do slovenských Kútů. Kvůli stavbě železničního mostu na dálnici D55 se bude od 15. května až do 27. října vždy jezdit po jedné koleji v úsecích mezi Starým Městem u Uherského Hradiště a Napajedly.
Nová výluka začne v Kladně
Vlaky nejezdí od letošního roku na původní Buštěhradské dráhy v úseku Praha-Bubny a Praha-Dejvice. Od 1. července se pak na více než rok zastaví provoz mezi Kladnem a Kladnem-Dubím. Pravděpodobně od poloviny října dojde v Praze k zastavení provozu přes Branický most, který se nachází v úseku mezi radotínským a krčským nádražím.
Nové výluky čekají také cestující mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Důvodem bude napojení nového mostu přes Labe a aktivace zabezpečovacího zařízení ve stanici Pardubice hl. n. Od 9. října do 9. prosince nebude kvůli tomu možná jízda vlaků mezi pardubickým hlavním a rosickým nádražím.
Před zahájením je stavba nadjezdu v Olomouci-Holici. Další velké stavby jsou ve fázi soutěží; jde o další pokus o nalezení zhotovitele bezbariérového přístupu na nástupiště v Kolíně, rekonstrukci úseku Karlštejn – Beroun, první část modernizace stanice Praha-Smíchov, zdvoukolejnění Branického mostu nebo rekonstrukci stanice Havířov a navazujícího úseku do zastávky Havířov střed.
„V průběhu letošního roku plánujeme vypsat výběrová řízení na další významné akce. V rámci projektu železnice na letiště to bude modernizace stanice Praha Masarykovo nádraží. Pražského Smíchova se pak týká druhá část rekonstrukce tamní stanice a výstavba nové lávky přes kolejiště,” řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Běží rovněž soutěž na instalace evropského zabezpečovače ETCS. Tím je vybaveno už více než 750 kilometrů tratí.
Opravy některých regionálních tratí
Cestujícím začnou letos sloužit nádražní budovy, které v uplynulém období procházely rozsáhlými rekonstrukcemi. Jde například o část interiérů Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží nebo další památkově chráněné objekty v Českých Budějovicích a na plzeňském hlavním nádraží. Naplno běží ve výškové budově v Pardubicích a v Teplicích v Čechách. Celkem vynaloží Správa železnic v této kapitole částku 2,5 miliardy korun.
V plánu je rovněž řada významných oprav; na ně a na pravidelnou údržbu má Správa železnic k dispozici 18,6 miliardy korun. S náklady přes 200 milionů jsou z tohoto pohledu nejvýznamnější práce mezi Zručí nad Sázavou a Červenými Janovicemi na Kutnohorsku. Dále jsou v plánu například opravy traťových úseků Blatno u Jesenice – Petrohrad na Lounsku, Kunovice – Veselí nad Moravou, Hýskov – Roztoky u Křivoklátu nebo Nová Pec – Horní Planá na Šumavě. Významná je rovněž oprava trakčního vedení mezi Starou Boleslaví a Dřísy.
Pro dodržení potřebných parametrů koridorových tratí se v rámci takzvané cyklické údržby provedou práce v úsecích Praha-Holešovice – Vraňany, Praha-Běchovice – Poříčany a Třebovice v Čechách – Hoštejn.