V Praze začala čtyřmiliardová modernizace trati mezi Bubny a Výstavištěm

Stanice Bubny, vizualizace. Pramen: Správa železnicStanice Bubny, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Stanice Praha-Bubny se posune do nové polohy blíž k Negrelliho viaduktu a nabídne přestup na metro C.

V Praze dnes byla slavnostně zahájena modernizace jednoho z úseků budoucí tratě z centra na letiště, konkrétně jde o zhruba 1,3 kilometru mezi Bubny a Výstavištěm. Zakázku získalo sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha.

Vysoutěžená cena je 3,8 miliardy korun bez DPH, což byl i cenový strop stanovený Správou železnic. Hlavním cílem je modernizace stávající stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati, její elektrizace a zřízení zastávky Praha-Výstaviště. Modernizovaná trať do nové zastávky povede z větší části po estakádě, čímž zmizí stoletá bariéra v podobě náspu. Zanikne také přejezd v Bubenské ulici.

Začíná také výstavba podjezdu, který umožní přestup mezi tramvajemi a vlaky. „Přesunutá stanice Praha-Bubny se stane důležitým přestupním bodem veřejné dopravy v metropoli,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Stanice Bubny, vizualizace. Pramen: Správa železnicStanice Bubny, vizualizace. Pramen: Správa železnicStanice Bubny, vizualizace. Pramen: Správa železnicEstakáda na trati Bubny - Výstaviště, vizualizace. Pramen: Správa železnicZastávka Výstaviště, vizualizace. Pramen: Správa železnicEstakáda na trati Bubny - Výstaviště, vizualizace. Pramen: Správa železnicPraha-Bubny. Pramen: Správa železnicNádraží Bubny. Pramen: IPRPlány na vylepšení tratě na letiště. Pramen: Správa železnicMapa úsek Praha-Bubny - Výstaviště. Foto: SŽVizualizace trati kolem Výstaviště. Foto: Správa železnic

Úsek po novou zastávku Praha-Výstaviště přímo navazuje na už zrekonstruovaný Negrelliho viadukt. „Určitým protikladem k této historické stavbě se stane moderní stanice Praha-Bubny se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi,“ doplnil šéf Správy železnic Jiří Svoboda.

Jako první přijdou na řadu přípravné práce, zejména budování staveniště. Současně se postaví provizorní kolej pro zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou. Největší stavební objekty – tři mostní estakády a nová nádražní budova v Bubnech – přijdou na řadu letos v květnu. Hotovo má být v roce 2025.

Stanice Praha-Bubny se posune do nové polohy blíž k Negrelliho viaduktu a nabídne přestup na metro C. Její podoba se bude postupem času měnit. V první fázi, kdy bude jedinou budovou v území, se na její střeše vybuduje travnatá odpočinková plocha, která umožní lidem výhled na město a měnící se Holešovice. V další etapě vznikne spolu s výstavbou nové čtvrti přímo nad nádražím administrativní budova.

Na modernizační práce naváže ještě třetí stavba, a to proměna původní nádražní budovy Praha-Bubny na pamětní místo se stálou expozicí připomínající deportace Židů za německé okupace do ghett a táborů smrti. Projekt státní organizace Památník ticha je ve stadiu přípravy podkladů na dodavatele stavby.

Projekt modernizace železnice z Prahy do Kladna s připojením Letiště Václava Havla je rozdělen na řadu staveb. V letech 2017 až 2020 prošel rekonstrukcí Negrelliho viadukt, loni začala přestavba trati mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Letos plánuje Správa železnic vyhlásit tendry pro stavbu Praha-Ruzyně – Kladno a modernizaci stanice Praha Masarykovo nádraží.

Následovat by měly práce v úseku Praha-Ruzyně – Praha Letiště Václava Havla a na novostavbě stanice přímo na letišti. Od roku 2025 se pak plánuje přestavba tří úseků mezi novou zastávkou Praha-Výstaviště a stanicí Praha-Ruzyně. Na závěr přijde na řadu tzv. zaokruhování, které umožní přímé spojení letiště s Kladnem.

Tagy Bubny-Výstaviště Správa železnic
68 komentářů