Přehledně: Správa železnic představila hlavní letošní výluky, má rekordní rozpočet 70 miliard korun

Práce stroje PM 1000 URM na trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPráce stroje PM 1000 URM na trati mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dopady na provoz mají být letos menší než loni.

125 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Je potřeba uvést několik skutečností. SFDI si podle plánu investic bude muset letos půjčit na investice do dopravní infrastruktury cca 30 mld Kč, to znamená jen na úrocích příští rok skoro 1 mld Kč. Navíc stát se chystá prostřednictvím SŽ v příštích 12 letech invstovat do železnic cca 1,5 bilionu Kč ( včetně VRT). Skoro všichni zde fandíte železnici, tak bych byl rád, aby mi alespoň jeden z Vás objasnil, kde se na to vezmou peníze. Samozřejmě si na to můžeme půjčit, ale i při půjčce Z EIB za 3 % to ročně jen na úrocích dělá 45 mld Kč… Číst vice »

Petr

Michate paty pres devaty. Kdyz chce stat rozpustit 1.5 bilionu v zeleznici, tak se musite ptat statu kde se na to vezmou penize. Protoze zdaleka ne kazdej fanousek zeleznice podporuje statni vydaje prave tak jak je planuje stat.

Alibaba

Tak když si myslíte, že si stát tu uvažovanou částku (1,5 bil. Kč) půjčí najednou a je ji schopen za rok prostavět, tak se nedivte, že to nechápete.

Honza

Já si to nemyslím, financování je postupné a bylo to uvedeno na železničářské konferenci myslím 30.3.2023.
Sežente si ty materiály.
Bohužel, pokud bude stát hospodařit jako teď, tak si i na splátku úroků si budeme muset půjčit
Zrovna Vy, takový odborník, by jste mi teda mohl vysvětlit jak se to bude financovat.
Že to bude obrovský průšvih je jasné, už i proto, že se k té ekonomice tady nikdo nevyjadřuje, nenechá se to rozumně obhájit.

Alibaba

Tak když bude financování postupné, tak proč píšete hned o úrocích 45 mld Kč? Ty budou narůstat postupně.

Jinak očekávám, že financování bude kombinace zdrojů: státní rozpočet, SFDI, evropské dotace a půjčky ECB. Těch 12 roků, na které je to rozepsané se mi nezdá, podle mě to bude minimálně rozložena na 20 let, ne-li více.

Stát si půjčuje na kdejaké blbosti (ono v tom rozpočtu nepoznáte, na co to bylo v konečném důsledku půjčeno), takže si musí rozmyslet, co je pro něj priorita.

Jako průšvih to nevidím, pokud opravdu někdo nemyslí váženě utratit 1,5 bil Kč za 12 let.

Honza

1) Budeme platit i ůroky z úroků (ale úroky nejsou ve studiiích proveditelnosti započítány, takže rozpočet na VRT bude ještě větší 2) SFDI = v podstatě státní rozpočet 3) podíl EU dotací počítají 4 % z celkových nákladů na VRT ( odpovídá dotacím na VRT v západní Evropě) 4) Rozpočet jen na VRT je 1,269 mld Kč (úroky nezapočítány), právě pokud se cca 850 mld proinvestuje do 12 let, pokud to bude déle znamená to i vyšší investice. 5) V částce 1,269 mld. není započítána přetavba velkých železničních uzlů (Praha, Brno, Ostrava). Dle SP to bude cca 200 mld 6)… Číst vice »

Alibaba

ad 1) To platí obecně pro dluh, obecně si bude půjčovat státní rozpočet, nečekám, že půjčku dostane přímo SŽ. ad 2) Tak je nebo není? Kdyby byl, tak na to není samostatná organizace SFDI, ale spravuje to MD. ad 3). No a? Něco zaplatí, 4 % se mi zdají málo, mám pocit, že vám tam vypadla nula, takže to je 40 %. ad 4) Nechápu, rozdíl mezi 1,269 mld Kč a cca 850 mld Kč. Co tím myslíte? Těch 419 mld se vám ztratilo kde? Těch 12 let jste vzal vlastně kde? To tady nejsme schopni postavit, nejsou tu stavební… Číst vice »

Honza

Děkuji za Vaši reakci, prosím sežente i prezentace pana Ing. Zbyňka Shořelici ze SFDI a pana Tomáše Janeby z ARI z Konference Železnice 2023 konané 30.března a vše Vám bude jasné. 1) Kritizoval jsem, že úroky nejsou zahrnuty do ekonomické analýzy projektů VRT, což si myslím, že by určitě mělo být, protože ty úroky budou obrovské a budou významně ovlivňovat ekonomiku celého projektu 2) SFDI se financuje převážně z rozpočtu (80%), letos rozpočet 150 mld, z toho cca 27 mld z fondů EU a pak cca 30 mld si musí půjčit ( poprvé v historii ) prostě není ani na… Číst vice »

Alibaba

ad 3) Já odnikud nečerpal, to je můj odhad na základě čerpání dotací na jiné projekty, kde se proplácí i více.

ad 4) S časem narůstají nejen náklady ale i užitky.

ad 8) Ano, budou hotové. Co chcete dalšího ještě stavět? Na provoz a údržbu dálniční sítě + I. třída by se mělo vybrat pomocí známek a mýta.

Pokusím se sehnat prezentaci.

Honza

Ad 3) Většinou je na to balík peněz, někdy omezeno i na každou zemi. A pokud budete opravovat stávající tratě a současně stavět VRT, musí se to naředit. Určitě to nebude tak, že jenom proto, že ČR staví VRT, tak dostaneme hodně peněz. ad 4) VRT má význam a s tím spojenou návratnost jako celek, pokud se to bude stavět po koukách -kousek na Moravě, kousek na Vysočivě, kousek u Roudnice, tak ten užitek prostě nebude a náklady porostou právě o ty úroky. Jestli to chtějí stavět, tak by měli postupně vždy 1 větev, jinak to nikdy nepostaví a dopadne… Číst vice »

Alibaba

Já zase postupnou etapizaci stavby VRT chápu jako přidávání kapacity pro železniční síť v místech kde nejvíc chybí. Napojením na stávající konvenční tratě zajistí síťovost. U Anglie se nedivím zařísnutí větve z Birminghamu do Derby a dál na sever. tam totiž vzhlemem ke stávajícím rychlostem na stávajících tratích toho VRT už moc nepřinese a kapacitu bych na rozdíl okolo Londýna viděl jako dostatečnou. ad 8) Tak obchvaty asi ano, ale klidně se to může investovat z mýta. Dálnice jaké? Z ekologického hlediska je právě potřeba je už nestavět, aby se na ně dál nepřesouvala nákladní doprava. ad 9) Nové nádraží… Číst vice »

Honza

Z každé větve z Prahy postavit kousek, no nevím, to pak ale nemusím kupovat vlaky na 300 km / hod, když ty úseky budou dlouhé 30 km. Zlepší tp cestování do Prahy, z příměstské oblasti to bezpochyby, ale celý efekt časových úspor se dotaví až se postaví celá trať. A časové úspory představují 40% benefity a pokud ty nebudou, tak se ekonomiky výstavby totálně v Pr… ad 8) jestli nechce investovat do silnic a dálnic tak jste s odpuřštěním totální Mimoň, ale to je jen Vaš názor. 9) A nádraží v cenru Brna za 50 mld je realita. A nádraží… Číst vice »

Alibaba

Nemusí pro začátek kupovat vlaky na 320, nikde jsem o tom ani nečetl, že by se s tím hnedka počítalo. Čas úspor přijde hned (podle otevírání jednotlivých úseků), na VRT se bude jezdit minimálně 200 takže soupravy budou muset být na to uzpůsobené viz i soutěž na R9. Není potřeba investovat do dálnic, ptal jsem se do jakých ještě (kromě rozestavěných)? Dálnice neřeší ekologii. Rozporoval jsem 50 mld za Vídeňskou. Odhaduji počet kolejí na 4, délka nástupišť bude 400 m, to bude tak cena do 1 mld.A to ještě odhaduji moc. V Jihlavě dvě nádraží jsou (město potřebuje rekonstrukci tak… Číst vice »

Honza

Kde se vezmou peníze na VRT jsem od Vás nikde nečetl, jen stále megalomansky ve všech komentářích vyprávíte jaké to bude mít přínosy. Takže přesně z jakých rozpočtů čí fondů se to bude financovat, konkrétně!!! Jihlava s 50 tisíci obyvatel 2 nádraží pro Vás za pár korun, jste šílenci. A silnice a dálnice se zaplatí, z mýta, spotřební daně, DPH z ponných hmot, z automobilového průmyslu atd. Spíše mi ukažte z čeho se zaplatí ty vaše železnice. S6 příjem z použití dopravích cest cca 3,5-4 mld. útrata ročně přes 50 mld, takže celkově mínus 46 mld. ČD pokud by nerozpustili… Číst vice »

Alibaba

Financování jsem vám psal zde: https://zdopravy.cz/prehledne-sprava-zeleznic-predstavila-hlavni-letosni-vyluky-ma-rekordni-rozpocet-70-miliard-korun-157468/#comment-1004140

Ano jsou to obecné zdroje, po jednotlivých položkách v kapitolách příslušných rezortů můžete pátrat sám. Z mé zkušenosti šli peníze do dopravní infrastruktury právě z těchto zdrojů.

Nechápu co se vám nelíbí na jihlavě? Dvě nádraží tam teď jsou a k tomu se přistaví nádražíčko (dvě koleje navíc se dvěma nástupištěma = minumum toho co by mělo být) na VRT. Co by tam mělo (nemělo) být podle vás?

Železniční dopravu (investice a provoz)si stát platí z rozpočtu. Je to politické rozhodnutí.

Honza

Už jste trapnej s těma vašema výmluvama. Stát si už teď půjčuje na údržbu státvající infrastruktury a VRT má stát 1,269 bilionu a určitě to bude jětě více. Kde máte ty peníze??Podle Vás je v pořádku nasekat další dluhy. Jste na SŽ úplně všicni stejní, když už nevíte kudy kam, řeknete, že je to politické rozhodnutí. Kdo to zaplatí, nikoho z vás Nezajímá.
Právě vláda zvýšila DPH na jízdné, což určitě příláká další cestující. Levá ruka neví co dělá pravá, Vypraví jak chtějí aby lidé cestovali vlakem a pak nepřímozvýší jízdné.
A na takovéhle lidi vy se odvoláváte.

Alibaba

Ano, stát si půjčuje, ale jak to souvisí s tím, že financování infrastruktury je z vyjmenovaných zdrojů?
Jste schopen určit, které půjčené peníze (do státního rozpočtu) jdou do železnicem které na důchody a které třeba hasičům?
Pokud nebudou peníze v těch zdrojích, tak se velikost investic sníží.

Není v pořádku sekat další dluhy.

medvěd

Proč státní instituce mají peníze u komerčních bank?

Máme inflaci jen 16% a nabídla se půjčka EIB na 3% . Cizí banky si půjčí od ECB za 0,5-3% a prý naše ČNB jim zhodnotí vklady na 7%. a dluhy ČNB (loňi to byla pořádná darda) se nepočítají do státního rozpočtu.

Tak mi řekněte kdo koho živí…….

Tomáš Záruba

Běchovice – Poříčany: Takže po 30 letech by se mohla povést 160ka kolem Rostoklat a V130 apod? 😉

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

To spíš ne. Takový pokrok?

David

Z větších akcí se dodělává:
Bohosudov
Plzeň-Koterov
Praha – Mstětice
Pardubice
Bezpráví
Dluhonice

Začíná:
Střelice – Zastávka
Mstětice – Neratovice
Praha-Výstaviště
Kladno – Ostrovec

Možná se zahájí:
Kyjice – Chomutov
Beroun – Karlštejn
Branický most
Přibyslav – Pohled
Křižanov – Vlkov
Brno-Královo Pole

Mohlo by toho být víc.

Georg

je to takove srani okolo kaplicky, no. 🙂

Jiří Kocurek

A přesto je většina koridorových tratí hotových. Kdyby se čekalo, až se začne velký a pořádný úsek, tak dodneška není hotové nic.

Ic540

Do kolonky možná se zahájí bych ještě doplnil Havířov Havířov Střed. Snad prý v září…?

kodl

A co elektrifikace zeleznice v krajskem meste zlin? Jako kazdy rok, jiz za 4 roky zaciname, co?

Radim

A může za to SŽ? Mám pocit že jsem někde zachytil že do toho někdo ze Zlína hází vidle, proto se ptám…

David

Elektrizace bohužel vadí hodně lidem okolo trati a bojují proti ní všemi dostupnými prostředky.

Jiří Kocurek

Oni si naptali Patrika? 😀

Co vím, tak je to pár jednotlivců, kterých se to přímo dotýká, ti snad mají právo se k tomu vyjadřovat.

Trafopájka

Proč jim to vadí? Žijí snad ze smradu ze spálené nafty?

Jiří Kocurek

Jeden tam má firmu, do firmy příjezd přes přejezd a nechce o tenhle příjezd přijít.

Zeryk

Tak sz nemá ani vykoupené pozemky.

Leinad

Z některých míst v Pražském katastru na hlavák to je dál, než z některých míst ve Zlíně na nádraží Otrokovice.

Jiří Kocurek

Výborně! Takže Metro od Baťovy nemocnice až do Malenovic, berete?
Nebo snad hlavní pražské nádraží v Malešicích?

Sova

Hodila by se tabulka s datumy, aby to bylo opravdu přehledné.

Granja

Viz. Plán výluk na webu SŽ.

David

Ten není pro běžné cestující vůbec přehledný.

Jan Svoboda

Absolutní priority SŽ by měly být:
VRT Polabí
Krušnohorský tunel
tunel Praha-Beroun
NemaŠe
ŽU Brno
Brno-Přerov
VRT Moravská brána
Otrokovice-Zlín-Vizovice
Ostrava-Frenštát p. R.
Mladá Boleslav – Liberec
Praha-Kladno
Nové spojení 2

Je ale krásně vidět, že pro SŽ to asi moc priority nejsou…

Martas

Tenhle rozpočet by padl na první položku a ještě by to postaveno nebylo. To jsou peníze i na opravy, ne jenom nové stavby. Těch 70mld zní jako velké číslo, ale když si člověk od toho odečte opravy budov (které jsou po ČD v dezolátním stavu), opravy tratí, tak na nové stavby zbyde opravdu minimum.

Jan Svoboda

Vím, že těch peněz není úplně nejvíc, ale dá se s tím pracovat. Neříkám, že všechno má být postaveno za rok. Ty stavby se budou stavět docela dost času a financování bude rozloženo v čase. Upřímně bych byl štastnej, kdyby se celá zrealizovala alespoň jedna položka z tohohle seznamu…jenomže je celkem nepravděpodobné, že některá z nich bude hotová do roku 2030 a to je průšvih.

Radim

No, něco z toho by se stihnout dalo, třeba ten „kousek“ VRT Polabí…

Tomariero

Tak k seznamu bych přidal Plzeň-SRN, a osobně věřím v to že minimálně NemaŠe, Plzeň-SRN, většina na Kladno, Brno-Přerov a VRT Polabí a Frenštát snad budou v roce 2030 alespoň v průběhu stavby. Zbytek těžko říct.

Petr

Jak na prvni polozku? Vsak to jsou vsechno stavby na ~10 let a ten rozpocet je na rok.

Georg

to se nepostavi za jeden rok… 🙂

Petr

Ja bych misto VRT Polabi bych dal VRT Stredni Cechy, misto Krusnohorskyho a Berounskyho tunelu cely spojeni Praha – Plzen – SRN.
A to by pro zacatek mohlo stacit.

Jiří Kocurek

Odsun nádraží v Brně má být priorita? Aby to na vlak bylo od šaliny dál, s přestupem a naprosto nedostačujícím propojením s páteřní 1 a 8?

Granja

O kolik metrů bude ta šalina dál od vchodu/východu u nového nádraží?

JiriP

To, ze se něco letos nezačne stavět, neznamená, ze to není priorita. VRT priorita rozhodne je, ale ještě to není tak daleko.

Georg

ono k tomu vrt polabi by chtelo jeste neco v praze, aby se vlaky dostaly na zacatek trati…

Alibaba

Na začátku provozu na VRT tam budou jezdit linky co už jezdí po trati Praha – Kolín, takže si jen v Běchovicích na VRT odbočí a za Poříčanama najedou zpět. A jak budou linky přibývat, tak by se měla z Běchovic do Libně postavit 4. kolej a taky po vybudování VRT do Hradce by mělo být VRT spojení z Běchovic na Zahradní Město.

Georg

liben-hlavni je uzke hrdlo dve koleje, spis sem myslel to zahradni mesto…

Alibaba

Hrdlo Libeň – Prahlavák – (Smíchov) by bylo vhodné vyřešit pomocí NS2.

Alibaba

A když se tyto stavby teprve připravují, tak se nemá nic jiného stavět (to co prošlo už stavební přípravou a dostalo to už stavební povolení)?

Jan Svoboda

Nechápu, jak se může třeba NemaŠe teprve připravovat, to přeci má být už dávno připraveno, rozhodně dřív než některé stavby, které letos začnou…

Georg

uprimne receno, on to az tak zasadni usek neni. mnohem lepsi by bylo nejake podobne dilo tesne u prahy…

Granja

Tím úsekem se završí smysluplnost vložených miliard za celá léta do této stavby.

Alibaba

Podle mě to nemůže být připraveno hodně dopředu, protože různá potvrzení ke stavbě vydaná správci inženýrských sítí jsou platná jen určitou dobu (myslím že je obvyklé 2 roky), a pak je třeba to oběhat znova, pokud se stavba nezačala.

Jan

Provozovatelé NAD se radují…

Vojtěch

Pokud 30 kilometrů nových tratí tak no problém údržba je to potřeba.

Vojtěch

Jo ona za to nic nového nebude

dizgrafyq

Průměrný rozpočet – průměrné flikování současné sítě.
Rekordní rozpočet – rekordní flikování současné sítě.

XB-1

Závěr: „neflikovat“, ale raději nechat postupně rozpadat?

Radim

No, na něco by se mohli vykašlat, třeba oprava „před chvíli“ zrekonstruovaného koridoru se dá určitě o 1-2 roky odložit s tím, že tam prostě snížím rychlost.Chápu, že to je krajní řešení, jenže jinak se zřejmě nikam nepohneme…

Georg

jakoze nechame rozpadnout koridor a penize propadnou, protoze nic jineho neni vypapirovane? 🙂

Granja

Jedna rekordní vlaštovička jaro opravdu neudělá.

Twix

V titulku se píše „Přehledně“, ale vidím tu napřeskáčku namíchané všechno možné, velké i malé akce, opravy i novostavby, není to řazené ani podle datumů, promíchané tratě s budovami a trakčním vedením… snad aspoň interně v tom má SŽ větší pořádek.

Šalina na Špilas

Jaroslav Hašek by měl radost:
„Správa mírného pokroku v mezích zákona.“

Protože SŽ se chová přesně takto.

Jiří Kocurek

Bez údržby to dojde až semka: https://www.railpage.net/vykolejeni-pendolina-dne-1-12-2007-praha-kyje-praha-dolni-pocernice/

A pak bude neskutečný řev, proč se nedělala údržba dávno před tím. Od těch samých, kteří nadávají, když se dělá.

Šalina na Špilas

Údržbu nekritizuji. Proč ale ŘSD staví nové úseky D35 a jiných dálnic a SŽ pouze udržuje? Letos není zahájena žádná stavba, která přinese zlepšení oproti původnímu stavu (např. Brno – Přerov, NemaŠe, …), nepočítám-li kilometr v Praze u Výstaviště. A toto právě kritizuji.

Jiří Kocurek

Trať 300 není, protože teprve žádají o územní rozhodnutí. Přeskočit se to nedá…

Permonik

A kolik silnic II a III třídy udržuje a buduje ŘSD?

Možna by to chtělo porovnát stejné parametry.

libor

dělá to kraj, ale peníze dostává od státu , potažmo ´daně, dotace, sfdi apod…

Šalina na Špilas

Dobře, stačí 2 minuty na Wikipedii:
Železniční síť v ČR – 9355 km
ŘSD dálnice – 1363 km
ŘSD silnice I. třídy – 5597 km
Celkem ŘSD – 6960 km.

SŽ:ŘSD 9355:6970, cca 3:2. To není o tolik, aby SŽ musela pouze opravovat a nestavět nové.

Permonik

Ano ty hodnoty znám, takže Správa železnic tedy dostava ročně o 50 procent financi více než RŠD…

Šalina na Špilas

Nedostává, jenže:
– poměr rozdělených financí má v posledních letech trend překlápět se ve prospěch SŽ a ta to vůbec svým chováním nereflektuje
– naopak je ve výstavbě méně staveb, které něco zlepší (např. nedávné modernizace IV. koridoru, nic takového se nyní neprovádí)
– ŘSD také řeší problémy, jimž šlo snadno předejít (zvlněná nová dálnice u Ostravy pár let zpátky), ale přesto zvládá i investovat
– není vůbec vidět snaha s tím něco dělat

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ale o tom jim vůbec nejde. Správě jde o udržení monopolů firem, předražování zakázek. A o šudlání stávajícího stavu.

Granja

On té SŽ nikdo nevelí, je to stát ve státě a opravdu si tedy může dělat co chce?

Petr

Jak vyřešili tu zvlněnou dálnici na průtahů Ostravou? Jel jsem tam před dvěma měsíci a dost mě to překvapilo. Takže bych byl v porovnání opatrný

Kování

To přece není o SŽ ale ministerstvu, kolik nových tratí MD schválilo, kolik jich je v územních plánech a jak je to dlouho? Dálnice a různé obchvaty jsou v územních plánech od 90. Let, kolik tam je nových tratí? Podpora nových silnic má několikanásobně větší podporu než tratě a není to jen o statut ale i o obcích.

Petr

A ono Výstaviště, Kladno, Čelakovice a přilehlé úseky nejsou v podstatě novostavbami?

XB-1

Protože železniční síť, tam kde dávala smysl, byla u nás +/- dokončena před 100 lety. Od té doby tu žádné megapole, které by potřebovaly železniční napojení, vesměs nevznikaly. Jde spíš o to zlepšit parametry/kapacitu již existujících tras.

Granja

To snad platí zcela obecně a nikoliv jen u železnice.

PetrH

Hmm, kolik přibylo za těch 100 let aut a kolik vlaků?

Petr

Jo? A jel jste po D11 mezi sjezdy Poděbrady a Vrbová Lhota v poslední době? V obou směrech to stojí za to. Od Sjezdu Sadská k Vrbovce se to též začíná rozpadat. A to nemluvím o silnici 1/35 od Svitav na východ. Občas by se do nějaké diry vešlo i kolo. A mluví tu někdo o zrychlení? Jen se to zaflikuje, jak říkáte. Ale řidiči přeci podle vás rozdíl nepoznají. Jako na železnici. Takže údržba je nutná.

Zeryk

Nejsme na Slovensku.

Martin

U Starého Města se jednokolejně jezdí už od půlky března. Nestaví se „most na dálnici“, ale na dvou místech celkem 4 poloviny mostů nad přivaděči k dálnici.

Petr

Ty jo, 70 miliard, tak to budou urcite desitky kilometru novejch rychlejch trati…

Petr

Budou, zruší se tam NAD a pomalé jízdy

Jan Kalát

Stejně to je zbyteční za rok to budou dělat znovu….

Petr

Je to zbyteční. Gratuluji, tohle je názor vypovídající o naší společnosti. Neumíme ovládat ani základní gramat““y““ku. Ale jsme mistři na hokej, fotbal a evidentně i dopravu

MilanSima

Posledně se psalo, že úsek Karlštejn-Beroun se má začít dělat v září tohoto roku. A teď se píše, že ještě neni vysouteženo! Takže se to zase posouvá?

JiP

Presne dle schematu SZ, utrati se desitky miliard a cestujici nepozna naprosto nic a jizdy doby porad jak za konezprezky. Vyhozene penize oknem.

libor

bohužel smutná pravda…. pak se nedivte, že se jezdí a vozí zboží po asfaltu (betonu)

Jiří Kocurek

A pro ty nákladní vlaky je potřeba víc jak 200 km/h?

libor

to ne, ale pro osobku ano… jenže způsob rekonstrukce je silně zaostalej. chápou 120 někde na lepší lokálku. ale koridory a lepší tratě klidně 200…

Pišta

Do starých silnic se také musí vrážet neustále peníze a povolená rychlost se nezvyšuje.

Jiří Kocurek

Ony se dokonce vyměňují i staré vodovodní trubky. Voda v nich není mokřejnší, člověk to nepozná…

JiP

Ale pozna, kolego, pozna se to na snizeni mnozstvi uniku vody, ktery je zahrnut jako fixni polozka do ceny vody.

JiriP

Kolega Kocurek mínil, že i stávající tratě potřebují udržovat, jinak to bude vypadat jako na Slovensku. Podobně jako u vodovodních trubek to funguje i s kolejemi, akorát místo menšího množství uniklé vody získáte vyšší rychlost oproti stavu, kdy byste nic nedělal. A co si budeme, i vyšší bezpečnost.

JiP

Vyssi rychlost? A prosim vas kde? To jako myslite ze se nekde obcas zvysi rychlost z 65 na 70 km/h? Tak toto ja skutecne za zrychleni nepocitam.

JiriP

Například na mostě na Výtoni, kde už se aktuálně jezdí max 10 km/h. Ale mé tvrzení platí zcela obecně. Pokud nebudete dávat do údržby ani korunu, časem tam nebudete jezdit vůbec nebo budete řešit události, viz vykolejené Pendolino v Žilině.

JiP

Problem je, ze i na silnicich treti tridy mate rychlostni limit vyssi nez je mnohnde na nasich tranzitnich koridorech. Rychlost se sice nezvysuje, ale oproti zeleznici nabizi silnice prakticky ve vsech myslitelnych smerech nasobne rychlejsi dopravu nez vlak.

Petr

Kazdej rok se v Cesku otevre ~20 km novejch dalnic a k tomu nejaky obchvaty. Tam vsude se zvysuje rychlost o ~40 km/h. Vloni se – pravda – zprovoznilo 20 km solidni rychlejsi trati na 4. koridoru. Ale to je spis vyjimka. Kdy se neco podobnyho povedlo pred tim? A kdy se to povede zas?

Granja

Je to jednoduché: Až o tom někdo rozhodne. Bez zadání (pozitivního/negativního) není nic.

David

To je omyl, cestujíci to díky hakovnicnim pozná! Budou častější kompletní výpadky.

Jiří Kocurek

Takže pán by raději červený terč místo údržby? Protože se vzteká a chce se pomstít?

JiP

Ona ta cestovni rychlost se od cerveneho terce velmi casto nijak dramaticky nelisi. Nase zeleznice je sitovy skanzen, cest nekolika vyjimkam.

Alibaba

Jenže „červený terč“ = 0 km/h. Což já považuji za dramatický rozdíl.

David

Když už jsou stroje na údržbu kolejového lože,existuje nějaká podobná automatizace na údržbu zábradlí?

Joe

A co hákovnice na elektrizovaných úsecích, budou, budou? Cca 14 dní zpátky se v Bezpráví chytil panter. A to se už slibovalo, jak se tam hákovnice do konce výluky používat nebude.

Karel

Kdyby se nechytil, tak to dost pravděpodobně někdo z montérů „chytil“ daleko hůř.

medvěd

Hákovnice je důsledek chyb strojvedoucích – nestažený sběrač. Jak jinak chcete zabezpečit, aby dělníci při práci na troleji „přežili“ „zásah 3 kV nebo 27 kV“ ? Proč „navádíte“ k vraždě elektrickým proudem ?

Granja

Protože on ani nikdo z jeho rodiny na TV tam nepracuje.

Gwann

A bez hakovnice to nejde? Já slyšel, že jde…

Joe

Já navádím? A kde? To SŽ se prsila, jak do konce výluky už toto opatření nebude potřeba a dokáže bezpečnost zajistit i bez nich. Tak tu nemelte blbosti a nevydírejte city.

veli.k

Na jednu stranu hezké, na druhou stranu je potřeba říct, že takřka nic z toho co tu je napsáno, nepřinese cestujícím zkrácení jízdních dob nebo odstranění přestupů. Kde je elektrizace a modernizace dnešní lokálkové trati do krajského města Zlína? Jak píše kolega Džamel, kde je úsek Týniště – Častolovice – Solnice? To jsou obě stavby, které se slibují roky a odkládají roky. Kde je modernizace jihlavského uzlu, kde je dokonce už pravomocné stavební povolení? Kde je léta slibovaná miliardová modernizace a zrychlení trati Kostelec u Jihlavy – Telč – Dačice – Slavonice? Na mě je to tedy celé málo ambiciózní.

Karl vB.

Modernizace ŽST Jihlava město: 2024 – 26
Modernizace a elektrizace trati č.. 331 Otrokovice – Vizovice:
2025 – 29
Revitalizace trati č. 227 Kostelec u Jihlavy – Slavonice: 2026 – 27
Stav k 1.5.2023
https://mapy.spravazeleznic.cz/

Karl vB.

Pro mínusáře:
Jedná se o pouhý výběr oficiálních dat z veřejně dostupného zdroje, který jsem uvedl.
Klidně mínusujte, až do roztrhání těla, když vám to zajistí lepší den. :-).

xyz

Kterýžto výběr dat si může zasloužit udělený mínus.

Zejména u takové revitalizace t-227, jejímž předstupněm (zpětně vzato – hahaha) byla výstavba nových nástupišť ve Slavonicích (+ nedlouho poté nové SZZ tamtéž), Dačicích a Třešti.

veli.k

To nikdo nerozporuje. Já rozporuji to, že ta mapa je úplně k ničemu, když se tam ty termíny posunují a mění sem tam, je to jak trhací kalendář. Některá akce zmizí, pak se zase jen tak objeví, vůbec to není směrodatné. Bohužel.

Karl vB.

Ano, v tom máte naprostou pravdu.
Mapa staveb SŽ se svojí proměnlivostí termínů velmi přibližuje ke kdysi populární rozhlasové relaci:
„Stav vody na českých tocích dnes v 7 hodin ráno“.
https://www.youtube.com/watch?v=UojizOj9gC4

broge

Jenže tato data se každý rok postupně posouvají do budoucnosti. Takže to nemůžete brát vážně. Např. ta kostelecká lokálka se měla dělat už letos 🙂

Džamel

A nějaký další pokrok v úseku Týniště – Častolovice – Solnice se letos chystá? Nebo to po pár etapách skončilo u ledu?

Alex

Info že SZ začátek roku 2024 a konec 5/2026 trat Týniště – Solnice.

David

Takže jako každý rok, příští rok začneme?

Luboš Beneš

Již brzy