lot
Infrastruktura Železnice Zprávy

Správa železnic tají, za co na nádraží v Pardubicích utratí téměř dvě miliardy. Začne záchody

Hlavní nádraží Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Hlavní nádraží Pardubice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železnic nechce sdělovat detaily k rekordní investici do budovy pardubického hlavního nádraží. Centrální komise jí nedávno schválila projekt v hodnotě 1,72 miliardy korun. Deník Zdopravy.cz žádal podrobnosti k záměru včetně rozpisu uvedené ceny.

„Vzhledem k rané fázi projektu poskytovat podrobnější rozpis investičních nákladů nebudeme,“ sdělila mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Chystaná rekonstrukce, která by měla začít ještě letos, se přitom zcela vymyká ostatním nádražním opravám a předčí například i rekonstrukci Národního muzea. Rozpis ceny pak bývá běžnou součástí dokumentace předkládané centrální komisi. Deník Zdopravy.cz si o něj následně zažádal podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Některé podrobnosti však zveřejnil na svém webu pardubický poslanec za hnutí ANO Martin Kolovratník, který je zároveň místopředsedou správní rady Správy železnic. Podle něj nákladná oprava začne na záchodech.

„Osobně jsem od Vás obdržel desítky podnětů na zastaralé toalety, které už nesplňují standardy dnešní doby. Po konzultaci s kolegy jsme se proto rozhodli začít samotnou rekonstrukci nádraží právě modernizací toalet. Tuto fázi pracovně označujeme jako etapu 0,“ napsal Kolovratník.

Následovat bude první etapa oprav. Na rekonstrukci toalet naváže podle poslance rekonstrukce střední části nádraží a výškové budovy. „Stavební správa východ (SSV) v současné době připravuje podklady pro vypsání výběrového řízení na zhotovitele této etapy. K vypsání soutěže by mělo dojít v červnu letošního roku. Práce se tak naplno rozběhnou koncem léta a budou trvat do konce příštího roku,“ píše poslanec.

Náklady na realizaci první etapy jsou podle něj odhadovány na 450 milionů korun bez DPH. Ke kompletnímu dokončení rekonstrukce pak bude zbývat opravit halu, východní provozní křídlo a západní křídlo s bytovým domem. V tomto případě by stavební práce měly probíhat mezi lety 2022 a 2023. Celý soupis prací z Kolovratníkova webu je uveden pod článkem.

Rekonstrukce ostatních nádražních budov se přitom té pardubické cenově ani neblíží. Zřejmě nejnákladnější je oprava historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, kde se celkově počítá zhruba se 750 miliony, k nejnákladnějším bude patřit i oprava novorenesančního nádraží v Českých Budějovicích, která si vyžádá zhruba 600 milionů. U Smíchovského nádraží se počítá s náklady kolem 400 milionů.

Pardubické nádraží předčí i rekonstrukci budovy Národního muzea, kde ze soutěže vzešla cena 1,635 miliardy korun včetně DPH. Nedávná rekonstrukce barokního areálu hospitalu Kuks vyšla na půl miliardy.

Schéma výpravní budovy Pardubice hl.n. Pramen: Správa železnic/web M. Kolovratníka
Schéma výpravní budovy Pardubice hl. n. Pramen: Správa železnic/web M. Kolovratníka

Chystané práce na budově pardubického hl. n. (Pramen: web M. Kolovratníka):

– Odstranění stávajících skladeb střešních plášťů a provedení nových střech.
– Komplexní stavební řešení interiérů vč. zajištění bezbariérových přístupů a hygienického zázemí.
– Komplexní stavební řešení vnější obálky budovy (fasády, střecha).
– Snížení energetické náročnosti budovy (výměna výplní otvorů za repliky a částečné zateplení min. na výškové části objektu).
– Komplexní výměna vnitřních rozvodů ZTI (voda, kanalizace).
– Komplexní výměna vnitřních rozvodů VZT.
– Komplexní výměna vnitřních silnoproudých rozvodů (elektroinstalace).
– Výměna a rozšíření vnitřních slaboproudých rozvodů (rozhlasové zařízení, elektrická požární signalizace, poplachový zabezpečovací a tísňový systém a elektronická kontrola vstupu, kamerový systém, informační systém pro cestující, dálková diagnostika technologických systémů, pokrytí Wi-Fi ve veřejných prostorách, vnitřní sdělovací a datové rozvody a úpravy stávajících slaboproudých rozvodů).
– Komplexní výměna tepelných rozvodů.
– Vytvoření nových kancelářských prostor pro složky Správy železnic –⁠ vybudování centrálního školícího střediska. Dojde k využití současně nevyužívaných prostor v budově.
– Vybavení všech nově navrhovaných kancelářských prostor na současné hygienické požadavky.
– Doplnění objektu o výtahy pro potřeby bezbariérového přístupu do všech částí budovy.
– Doplnění objektu o 3 eskalátory na každém ze schodišť do podchodů. Celkem je navrženo 6 eskalátorů pro potřeby snadnějšího překonání výškového rozdílu mezi halou a podchody a v souladu s potřebou sjednocení technického řešení s infrastrukturální stavbou uzlu Pardubice.
– Úprava dispozičního uspořádání objektu na současné provozní podmínky a požadavky ve veřejně přístupných částech a neveřejně přístupných částech, tzn. s cílem optimalizace a maximálního využití prostor celé výpravní budovy.
– Rozšíření nabídky doplňkových služeb pro cestující veřejnost v ŽST kategorie B.
– Zvýšení ploch pro komerční jednotky. Předpokládá se, že služby cestujícím nabízené v rámci rozšíření komerčních ploch rozšíří stávající nabídku služeb.
– Doplnění cykloboxů do nabídky služeb pro cyklisty a cestující veřejnosti. V rámci služby cykloboxů bude umožněno nabíjení elektrokol.
– Úprava zpevněné plochy mezi západním křídlem a budoucí hranou stezky pro pěší.
– Vybudování rezidenčních parkovacích ploch v suterénní části budovy.
– Provedení nadzemního objektu pro automatický parkovací systém včetně úpravy plochy u tohoto objektu.
– Úpravy a rekonstrukce stávajících anglických dvorků.
– Umístění nového trafa pro zajištění dostatečného množství elektrické energie ve stavu po rekonstrukci na základě předpokládané výhledové bilance elektrické energie.
– Zvýšení bezpečnosti cestujících v budově instalací CCTV napojeného na 24 hodinový dohled. Ve výpravní budově bude přemístěna stávající občasná služebna Policie ČR.
– Doplnění informačního systému a rozhlasu včetně stavební připravenosti pro umístění informačních systémů v prostoru přednádraží (MHD) a terminálů B (IAD).
– Stávající prostory pro čekání cestujících v hale budou rozšířeny o samostatnou čekárnu pro matky s dětmi, která bude temperována.
– Stávající nefunkční kino bude upraveno na multifunkční prostor. Prostory kina musí být upraveny i v souladu s požadavky památkové péče. Nebude umisťována audiovizuální technika, ale budou stanoveny a provedeny přípojné trasy pro její napojení. Vybavení prostor kina bude na budoucím nájemci.
– Stávající neuspořádaná solitérní zeleň na ochozu v hale výpravní budovy bude upravena a doplněna o další prvky zeleně.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdeněk

A kam přestěhují Krychliče?

Alibaba

Proč by ho měli stěhovat? Já mám furt za to, že bydlí někde v Nemošicích.

Ladakl

Podzemní prostory na tomto nádraží jsou poměrně zajímavé a svým rozsahem velké.Svou rozlohou jsou pod celou budovou.Kromě dříve přístupného kina ( občas se tam ještě nějaké představení odehrálo – je v poměrně dobrém stavu ) tak byla v podzemí i kavárna hned u kina. Dříve ještě na jiném místě byla dokonce i jídelna pro zaměstnance. Pak je tam poměrně dost skladů, dnes už zavřených dílen. Jsou tam chodby, kterými jezdila pošta z budovy pošty až na nástupiště. Pak tam jsou objekty civilní obrany ( z jednoho z nich se měla řídit i doprava, pokud by došlo k ohrožení), tedy bunkry… Číst vice »

medved

V te hotelove vyskove budove bude zase hotel? Anebo bude nejak jinak pristupna verejnosti?

Dominik

SŽ tam stěhuje kanceláře a asi tam vznikne i školící místnost.

Joseph

Ekonomický úsek pro Správu železnic… mj.

Od lesa

další kutlochy pro povaleče a darmožrouty? pardon – pro systémové specialisty…

Jarin

Z toho výčtu mi tak nějak vyplývá, že ochozy zůstanou nadále nevyužívané. To je škoda. Jen tam asi přibyde víc květináčů a žádná terasa s lavičkama nebo kavárnou.
Hlavně že jsem někde četl, že plánují tu hotelovou budovu uvést do původního stavu snad včetně historických vypínačů.

DDT

Byli donuceni plánovat do zcela původního stavu. To je taky důvod, proč cena narostla – do celé budovy se budou na zakázku vyrábět repliky původních vypínačů, zásuvek a dalšího vybavení. A údržba pak bude taky slušná paleta, speciálně vypínače mají v kancelářských budovách nemalou úmrtnost, protože někteří jedinci do vypínačů mlátí jak hluchý do vrat.

medved

Nevite, co na ochozech bylo puvodne? Ja si je uz pamatuju jen s tema obrovskejma kvetinacema a zadnym jinym vyuzitim. Moje pamet zacina tak asi kolem roku 1973.

Vlado

Hm pan poslanec Kolovratník začne na záchodech ,no tam nemá co posrat od toho to je a hajzík patří do hajzlu.Když mě nevyšlo letiště nacpu se na dráhu a až mě vyhodí z dobré správy tak rozeseru autobusyZakázka jistě předražená není a vše půjde tam kam má,pan posranec je muž činu ,stejně jako první muž hodný hodnosti nejvyšší železničář středně velké železniční společnosti (o 63 zaměstnancích) jistý B A ,zachránce všech lokálek v Čechách ,největší podnikatel R J co vlastně naučil lidi kvalitně cestovat vlakem a L N co i z tramvaje udělal rychlovlak.,Ano za kafe a bagetu dokáže cestující… Číst vice »

pkajetan

Bohužel nepíšete na adresu všech mocných, ale ne-mocných, spíš loutek, které se dobrovolně rozhodly v tom globalistickém svinstvu jet… jenže všeho dočasu – už nadpis článku zní optimisticky: nejdříve půjdou všichni do hajzlu.. 🙂

Pandrhola

Je to darda, ale asi to přemrštěné nebude, když se tam má dělat i parkoviště pod budovou, komplet nové vnitřky, výtahy, eskalátory, atd… Pak to naskakuje celkem rychle. Otázka je, zda na to vůbec bude.

Standa

Tak já nevím co ti lidi chtějí.. Diskutuje se tu o krabici a že by bylo fajn postavit novou… Nechcete náhodou vyplnit kolejiště mezi 1 a 4 nástupiště a postavit si tam nějakou budovu jako v Ústí třeba když se vám toto nelíbi?

Joseph

Tak ještě na těch záchodcích udržet pořádek. V Kolíně nádraží opravené, záchody včera bez toaletního papíru a prkénko pokálené. Někteří lidé jsou čuňata. A údržba na tom kolínském pánském záchodku také. Už to tam muselo být nějakou tu hodinku… (nešlo to odstranit).

Lukáš Smolka

To je cena za kompletní rekonstrukci že? To vyjmenované je jen k té první etapě. V dalších etapách se mají předělat výšky peronů na 550 mm nad TK, vybudovat nové ostrovní nástupiště. Eskalatátory na nástupiště, výtahy pro handikepované. Takže ta cena mi připadá reálná. Ono se totiž bude nejdříve něco muset zbourat aby se to mohlo postavit znovu a lépe myslím ty perony, výtahy a eskalátory. Kromě toho je do toho započítána kompletní modernizace svršku a spodku, řešení odvodnění kolejiště, instalace nových výhybkových konstrukcí, zapojení do CDP, rekonstrukce trakčního vedení. Ta cena je velmi rozumná za to co v té… Číst vice »

David

Nikoli, ta cena je pouze za rekonstrukci budovy. Rekonstrukce kolejiště a nástupišť stojí dalších 4.4mld.

Jan Sůra

Není, to je jiná akce, která se už soutěží

Surio Mario

Pardubickému nádraží nejvíc prospělo odstranění těch odporných kolotočových stánků, které stály v hale. Pevně doufám, že tahle hrůza už se tam nikdy nevrátí.

marty-t2

neměli by náhodou kvůli přehlednosti etapu 0 přejmenovat na etapu 00 ? 🙂

Jenda-71

Nebylo by levnější postavit novou kopii této budovy?

sladlu

Nadpis me pobavil 😀
Vzpominate na scenku z filmu Den nezavislosti… prezident je prekvapeny , kde se berou penize na bunkr oblast 51… „50$ za prkenki na zavhod“

Kalanis

Přemrštěná cena? Že do toho kecají (a neplatí to) památkáři…

Radim Cenek

Ono je těm našim daním vcelku jedno, jestli cestou z ministerstva financí do stavebních firem protečou přes SFDI nebo přes ministerstvo kultury.

Od lesa

ono je to spíš daňovým poplatníkům už jedno, kterej darebák to rozkrade…

náhodný kolemjdoucí

Opravdu má smysl prodlužovat život krabici z padesátých let? Demolice+nové nádraží, to by mohlo vyjít i levněji. Nové nádraží by také mohlo být lépe přizpůsobené dnešním požadavkům, čemuž se při rekonstrukci lze pouze přiblížit (s nosnými zdmi prostě nehnete).

Dominik

A které dnešní požadavky budova nesplňuje?

Jiří Šrámek

Ta budova je dispozičně naprosto funkční. Sice je vždy co zlepšovat, ale ne za každou cenu.

náhodný kolemjdoucí

Uznávám, že do toho nemám moc co kecat, když to nádraží moc neznám. Ale už u více nádraží se řešilo, že některé prostory jsou dnes zbytečně velké (a jejich údržba a úklid taky něco stojí) a jiné zas zbytečně malé.
Tento argument sám o sobě nestačí k tomu, aby se hned muselo stavět nové nádraží. Ale kdyby varianta nové stavby náhodou vyšla levněji, byl by to příjemný bonus. 1,7 mld za rekonstrukci je fakt dost, varianta nového nádraží by podle mě stála přinejmenším za zvážení a odhad nákladů.

Dominik

Jediným rozhodovacím faktorem by neměla být cena, jelikož levnější automaticky neznamená lepší. A ani nové neznamená automaticky lepší.
Dispozičně je to nádraží docela dobře řešeno (i když bych uvítal, kdyby tam byla ještě klasická čekárna, krom ČD Lounge, třeba místo Costa Coffee), pravda v podzemí jsou nyní nevyužívané velké prostory (nevím proč například skončilo kino), ale to se má změnit.

realista

Dominik: Doufám, že vás nenapadla taková pitomost jako situovat čekárnu do podzemí – zejména kdyby ani neměla přímé napojení v jedné úrovni na oba podchody. A stejná pitomost je vůbec i jen uvažovat za takových podmínek o situování do podzemí i dalších zařízení potřebných pro cestující, například nákupních možností občerstvení pro cestující, apod. – tam lze snad jakž-takž umístit jedině úschovnu zavazadel, protože s jejím využíváním je obvykle spojen dostatek času, a pak ještě to „kino cestujících“ (fungující jako čekárna), ale jinak využívání podzemí asi PRO CESTUJÍCÍ žádným přínosem není.

Dominik

Realista: ne čekárnu do podzemí opravdu dávat nechci,nta by měla zůstat ve vestibulu (proto jsem ji navrhl místo Costa Coffee, to je podle mě nejméně postradatelné, ještě by možná byla varianta místo toho krámku vedle WC, ale tam se nezdá být dost místa). A pro vaší informaci, krom parkoviště, kavárna je taky jedna z variant, co by v podzemí mohlo být (a je o tom opravdu uvažováno, není to jen můj výmysl). A proč ne, proč tam neumístit úschovu zavazadel, současná (když nepočítám věci, které lze uložit na informacích) je docela z ruky. Nebo by tam též mohl být třeba… Číst vice »

Alibaba

Já si myslím, že kino skončilo, protože si v době multikin na sebe nevydělalo. Jinak v Pardubicích skončilo po revoluci těch kin více.

DDT

Přesně tak, kino Čas stejně jako všechna ostatní klasická pardubická kina nepřežilo dlouhodobou cenovou válku dvou místních multiplexů.

Lemmy

Ono to sice je až z 50. let, ale je to jakási kulminace čs. funkcionalistické nádražní architektury a je to postaveno velkoryseji než třeba Smíchov (který už byl i vylepšený nějakým komunistickým „uměním“).

Alibaba

Až budete „pravidelně kolemjdoucí“, tak vám to tak hrozné nepřipadne. Řekl bych, že je prostorově navržené dobře až nadčasově. Jaké vy máte ty požadavky dnešní doby?

Zbyněk

Mohlo být o 300 metrů blíže městu. Místo pro budovu i kolejiště tam je. Jen by se musely zbourat provozní budovy SŽ.

Alibaba

Nádraží (budova) na třetím místě v Pardubicích? Hmmmm…
Je pravda, že kdyby to předělávaly zároveň s přednádražím, tak by to asi šlo, jenže město to vidí jinak, dopravní uzel je v současném místě. Jen se obávám, že ty budovy: https://mapy.cz/s/nerebucesa už nejsou SŽ ani železnice (maximálně pošta je státní), ale nějaké logistické firmy (mimo poštu). Navíc by se musely předělat i nástupiště v celé délce a podchody. Takhle se nástupiště „jen“ prodlouží. A taky pak někam nacpat poštu.
Nebo jak si to přestavujete?

pkajetan

tady nejde o krabici, tady jde o prachy pro ANO/ČSSD, které ovladají kraj

Od lesa

tak jasně, proto budeme dalších 10 let jezdit ve vozech made in ddr
už by je měli pověsit za kule do průvanu a jakí prvního Netolického!

Dominik

Uvidíme, ale vzhledem k tomu, co všechno se bude dělat se mi ta cena nezdá tak přemrštěná. Jen si nejsem zcela jistý, co se myslí zvýšením ploch pro komerční jednotky, že se z toho udělá nákupák jak v Praze na hlavním?
Ještě kdyby ty obchody měly rozumné ceny, ale naštěstí je poblíž Albert.
Spíš jsem doufal, že se na obvod vrátí fotky z Pardubického kraje, jako tomu donedávna bylo, poslední zmizely od toalet.

Alibaba

No, já jsem zvědavý na rezidentní parkování v podzemí a automatický systém k němu. to vypadá, že taky velkou část peněz spolknou protipožární zabezpečení.

DDT

Poslední fotky ještě existují – jsou nad schodišti do podchodů. Tam naštěstí nejsou žádné kasy ani obchody, tudíž nebyl důvod fotky zapatlat reklamou.

Dominik

Děkuji za opravu, na ty jsem zapomněl.

medved

Byly tam puvodne fotky z celeho Ceskoslovenska, ne jen z Pardubickeho kraje

Dominik

Já už si pamatuji spíš jen ty Pardubického kraje.

Petr

Ta cena mě také šokovala a to ještě zhruba pred dvěma lety investovali minimalne do jednoho patra pres 40 mil. Kč.

Liška

No když do všeho kecá dědic práv Řepa, ale platit to nemusí, tak to se to poroučí. Hlavně že z toho vznikne pěkný pomník alá 50. léta. V dnešní době úspor takhle zbytečně vyhodit přinejmenším stamiliony, je trestuhodné. Jako na československé poměry je ta nádražní budova celkem zajímavá a snad i hezká, ale když se podíváme po Evropě, tak to nic zvláštního není. Mnohem hodnotnější jsou nádraží jako třeba v Norimberku, Drážďanech, Frankfurtu, Curychu atd. Takže já bych z toho památkovou ochranu sejmul a normálně tu budovu max. za poloviční částku opravil a zmodernizoval, aby to bylo na úrovní 21.… Číst vice »

Dominik

Souhlasím, když by se udělala replika daných věcí z nových materiálů, tak proč ne. Ale byla by škoda, kdyby s rekonstrukcí zanikla i mapa ČSR uvnitř, či budova ztratila svou typickou barvu zvenčí. Naopak bych po obvod haly vrátil fotografie Pardubického kraje.

Surio Mario

Fotografií je obrovská škoda, ale dalo se to čekat. Nejdřív povolili jejich likvidaci jednomu obchodu, pak druhému, pak povolili prodejně kafe a občerstvení úplně zlikvidovat pás, na kterém fotky byly. A pak už to byla jen otázka času, kdy budou chtít vlastní reklamu místo fotek všichni nájemci. A přitom stačilo dát do smluv, že reklamní banner nebo svítící transparent smí být až na/ve výloze, a ne že tím přelepí součást výzdoby haly. :-/

pozorovatel

Nespadalo to nádraží v té době náhodou pod Filipa, když ještě škodil v Hradci Králové? Organizační struktura SŽDC přece úplně přesně krajskému uspořádání státní administrativy neodpovídá.

Dominik

Mám dojem, že poslední fotky (tedy u toalet) zmizely až po odchodu Filipa, ale jinak ano, zbytek se odehrál za jeho vlády, ale jak známo, on toho způsobil více.

Alibaba

Jako malýmu se mě líbili hlavně proto, že fotky byly z celýho Československa. A když tam chodím teď, tak mi podvědomě chybí (jakékoliv fotky odkudkoliv).

D.S.

Škoda, že s rekonstrukcí skončil i pivovar Bahno.

Dominik

Je to škoda, že už tam nemá provoz, ale naštěstí neskončil úplně, přestěhoval se do Prachovic.

*h8*

To je sice fakt, jenže v Prachovicích si jeden neudělá cílenou zastávku cestou z Prahy na Moravu anebo na přestupu cestou z Hradce či Liberce 🙁

M H

Pivnice Bahna byla velmi příjemná, když jsme jí náhodou na nádraží objevili. Hospody a pivnice na nádraží patří, zvláště pokud jde o velké přestupní uzly či cílová místa turistů…jen doufám, že tam místo ní nebude nějaký fast food či trafika s bagetami a colou.

Dominik

Nebude, musela pryč, protože v těch místech má být průchod ven na nový autobusový terminál.