Po dálnici z Prahy do Lince v roce 2031. Začala stavba příhraničního úseku

Zahájení stavby D3 Nažidla - st. hranice (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby D3 Nažidla - st. hranice (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Koncem letošního roku se má otevřít 30 nových kilometrů D3 mezi severním okrajem Českých Budějovic a Kaplicí nádražím. 

V sousedství jihočeské obce Dolní Dvořiště byl dnes poklepán základní kámen nové dálniční stavby – 3,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D3, který skončí u hraniční čáry. Zatímco rituál s kladívky proběhl bez zádrhelů, následný přípitek pokazil desetistupňový mráz; připravený nealkoholický sekt během projevů zmrzl.

Dálnici k hranici s Rakouskem postaví českobudějovická společnost Swietelsky stavební, jejíž rakouská matka sídlí v nedalekém Linci. Smluvní cena je 875 milionů korun, což je o 30 procent méně, než kolik činil předpoklad silničářů při vypisování tendru (1,25 mld. Kč).

D3 Nažidla - st. hranice. Pramen: ŘSD

D3 Nažidla – st. hranice. Pramen: ŘSD

Doba realizace je 25 měsíců, podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla by ale mohlo být hotovo už před Vánoci 2025. „Velmi brzy zahájíme i vedlejší dvanáctikilometrovou stavbu Kaplice nádraží – Nažidla,“ doplnil Mátl. Tím bude rozestavěná dálnice sahat od severního okraje Českých Budějovic až na hranice.

Dnešní zahájení proběhlo za účasti rakouských médií i zástupců společnosti ASFINAG, což je rakouský protějšek ŘSD. Rakušané na českou D3 naváží se svou rychlostní silnicí S10, budou mít ovšem zpoždění.

Nedávno po osmileté přestávce zahájili stavbu sedmi nových kilometrů rychlostní silnice S10 v úseku Freistadt Nord – Rainbach Nord, i po jeho dokončení jim ale bude k hranicím zbývat téměř devět kilometrů.

„U posledního úseku se nyní intenzivně zabýváme projektovou činností, zahájení stavby předpokládáme v roce 2028,“ řekl Leopold Lechner, vedoucí výstavby S10 ve společnosti ASFINAG. Hotovo by podle něj mělo být v roce 2031. „A to je také reálný termín pro dokončení středočeské části dálnice D3. V roce 2031 tak dojedeme po dálnici z Prahy do Lince,“ doplnil český ministr dopravy Martin Kupka. Současnou silnici I/3 označil za silnici smrti.

Zatímco v Jihočeském kraji se dálnice D3 staví, u středočeské části ŘSD teprve zadalo zakázky na zpracování dokumentace pro stavební povolení. Zároveň běží územní řízení.

Pokud jde o otevírání nových úseků D3, koncem letošního roku se má otevřít 30 nových kilometrů mezi severním okrajem Českých Budějovic a Kaplicí nádražím.

Silnice I/3, česko-rakouská hranice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba dálnice D3 Hodějovice - Třebonín (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba dálnice D3 Hodějovice - Třebonín (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby D3 Nažidla - st. hranice (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudoucí D3 Nažidla - st. hranice (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby D3 u hranic zajímalo i rakouská média. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudoucí D3 Nažidla - st. hranice (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSilnice I/3, česko-rakouská hranice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZákladní kámen dálničního úseku D3 Nažidla - hranice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

 

 

Tagy D3 Nažidla - st. hranice
95 komentářů