Po dálnici z Prahy do Lince v roce 2031. Začala stavba příhraničního úseku
Zahájení stavby D3 Nažidla - st. hranice (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Koncem letošního roku se má otevřít 30 nových kilometrů D3 mezi severním okrajem Českých Budějovic a Kaplicí nádražím.
Jo ale u Brna je to obráceně 😀 rakušaci na čáře a u nás se hádají o rybníčky 😀
Po D4 do Písku, pak po I/20 do Budějovic a pak po D3 do Rakouska.
Hurá!
Nevěřím. Sice budu držet palce, ale nevěřím.
Pokud někdo slibuje D3 do 8 let, tak by měl řešit i stavby v Praze- D0, Vesteckou spojku, obchvat Písnice atd…
Jinak se stále bude jezdit po Kbelské, kde je jen jeden pruh k D8 + ta neosvětlená sra*ka na křížení D0 s D10… Podobně zprasené MÚK jako jsou ty na SV Prahy se jen tak nevidí…
Ještě je jedna na severozápadě Hradce.
Pomalá železnice z velké části v trase koňky vs. dálnice nahrazující už teď rychlou a kapacitně dostačující silnici 1. třídy – to je fakt velmi dobrá ilustrace rozdílných investic v posledních 90 letech…
No nevim, jezdite po I/3 pravodelne? Ja jo …Me teda neprijde ani rychla a ani kapacitne dostacujici. A bezpecna uz vubec ne…
Nejezdí, nemá ani automobil a proto bude prudit s kolejema
Není nad kvalitní argumenty. Samozřejmě jsem tam jel mnohokrát, viděl jsem intenzity provozu a většinu sídel (Kaplice, Velešín, Dvořiště, Včelná aj.) silnice míjí. Nepopírám, že se prioritně (= mnoho let dozadu) měla řešit kritická místa – asi zejména úsek Zvíkov-Kaplice-nádraží, ale po celé zemi chybí stovky obchvatů na silnicích s podobnou/vyšší intenzitou a tady budeme dělat obchvaty obchvatům.
Jakože než budou obchvaty každé vesnice, tak podle Vás se nemají stavět dálnice ani ty nejzákladnější jako je napojení přes hranice na Jih? Naštěstí nejsme už v socialismu, kdy za hranice mohl jenom někdo. Jel sem tam letos 3krát a pokaždé projet od Budějovic na čáru zabralo nejvíc času, takže počtvrté jsem to vzal radši přes Mnichov a Plzeňsko než tohle martyrium přestože je to dál a projedu víc paliva.
Och už je 2024, omlouvám se bylo to loni 🙂
Jen zpochybňuji prioritizaci této dálnice s ohledem na intenzitu provozu, děsivý stav souběžné železnice a na to, že se většině sídlům vyhýbá. Myslim si, že priorita je to častečně politická, přinese to víc bodů než obchvaty, opravy a třeba D55. Porovnejte pole u Velešína s intenzitami provozu a utrpení obyvatel Miličína, Dasného, Újezdu n/L, Veselí n/M, Říčan a mnoha podobných měst/vesnic.
Souhlasim s Vami v tom bode, ze asi lze u MDCR/RSD sledovat trend odkladani obchvatu a vubec realizaci staveb na silnicich I. tridy, byt z pohledu povolovacich rizeni u nich neni problem – viz sachy s prelozkou I/20 na sever od CB, ale i posuny obchvatu na I/38, prestavby I/53 z Lechovic do Pohorelic atd… aby to nedopadlo jak za pana Barty a neodsunulo se to do “nikdy”.
Mimochodem, pokud vim, tak zrovna Ricany pred lety obchvat vyslovne odmitly?
Vy jste se normálně pomátnul. Tohle je trasa mezinárodního tahu s tranzitem, od Budějc na jih to je samej horizont, u Velešína i serpentýny, smrťáky několikrát do roka a podle vás to je v pohodě kapacitní silnice?
Chybí použitelná železnice pro větší objemy a vyšší spolehlivost přeprav, to je ta potíž. Rozšiřováním silnic neřešíte příčinu, jen látáte následky. Mimochodem, tento směr je jeden z nejslabších obecně…
V silniční diskuzi (a asi často i u železnic) často vůbec neplatí argumenty typu dělat méně politicky populární opravy/obchvaty/tunely místo novostaveb, porovnat intenzity provozu, indukce zvyšující nároky na silnice/parkování okolo novostavby, prioritizace, splodiny/hluk/bezpečnost ve vesnicích/městech, historický dluh – spíš se jede na emoce a osobní invektivy.
Jenže pak se v Budějovicích na Strakonické propojí E 55 a E49, já ji pravidelně přecházím jako chodec, a než mám zelenou, projede kolem mne cca 30 kamionů, nestačím se divit. Či-li nemůžete nikdy řešit jen jeden úsek nějaké dálnice, ale pouze jako celek. Je to E 55, a tu musíte posuzovat jako celek, propojuje sever a jih Evropy. A EU na ní klade velký důraz. Proto se vás také EU neptala na názor. Tedy ani mne.
K tomu horizontu – takže děláme investice, protože lidi předjížděj jako magoři? A tedy zdvojkolejníme souběžnou železnici, protože občas někdo projede červenou? Podle mě se přejíždění plné čáry musí více hlídat a trestat, pokud je to nejnebezpečnější prohřešek spolu s alkoholem…
Označit silnici I/3 CB – HD za „rychlou a kapacitně dostačující silnici 1. třídy“ vyžaduje vážně velkou odvahu, nebo absolutní neznalost reálií.
https://www.google.it/maps/@48.7862458,14.456885,3a,75y,164.27h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDlwmCB7WyvXyS05Cz5wBEw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Každopádně zrovna obchvat dolního dvořiště (tedy právě zahajovaná stavba) je rychlá a kapacitně dostačující zcela jistě.
Ano, ale dostačující je právě jen tenhle asi dvoukilometrový úsek. Nažidelský dolík (20 mrtvých v roce 2003), přetížená styková křižovatka v Kaplici (ve špičce ji prakticky nelze přejet), klikatý přejezd u kaplického nádraží, strmé esíčko přes trať u Netřebic (při každém sněžení zablokováno kamiony), nebezpečné horizonty u Bukovce – to fakt vyhovující silnice není.
Ano, máte pravdu, těch 5 km okolo Dvořiště, zakončených pravoúhlou zatáčkou u čerpací stanice, je dostačujících.
https://mapy.cz/zakladni?l=0&x=14.4510263&y=48.6515789&z=17&base=ophoto
A co ty další navazující úseky směr CB?
A tím chcete říct, že D3 nemá končit na hranicích, ale před Dvořištěm?
Tím chci říct, že realizace tohoto úseku mohla klidně několik let počkat (například ji sladit s výstavbou Rakouského přeshraničního úseku) a ušetřené finance mohly být použity na potřebnější stavby. Těch které pro nedostatek financí odkládáme máme docela zásobu.
No jistě. Víte kolik stojí jen vybavení staveniště? a kolik by to činilo procent z celkových nákladů na ten poslední 3,5 km krýtký úsek?
Takhle se to udělá na jeden zátah s předchozím úsekem a vyjde to mnohem levněji, než na pár let organizovat samostatnou dostavbu toho posledního camfouru.
Naposledy když jsem zde zmínil nutnost železničního napojení na Linec a Mnichov, byl jsem uklidněn, že nic takového nepotřebujeme, protože už nejsme Rakousko-Uhersko, ani jsme nezabrali Bavory. Evidentně to samé neplatí, když se má stavět dálnice, zajímavé…
Potřeba je obojí a obojí najde využití.
Jenže oni někteří si myslí, že všecko se dá vozit ***. Sice to není pravda, ale vzali si to jako boj jediného správného způsobu dopravy. Že by se to mělo řešit podle přpravního proudu pak takové nezajímá.
Kdyby ze silnic zmizelo 90% osobáků a nahradilo to MHD (a dejme tomu, že těch zbylých 10% je teda MHD nenahraditelných), nemusíme řešit zkapacitnění silnic a dálnic, ani smrťáky na „nebezpečných“ úsecích… To je prostě fakt. Bohužel „investováním“ do železnice způsobem, jakým se to dělalo posledních 60 let, ničeho takového nedosáhneme…
Obojí najde využití jen při dalším nárůstu objemů. Jsou to spojené nádoby, jenže to dnešní zkreslenou optikou (desetiletí víceméně dlabání na koleje versus vehementní rozšiřování silnic) prostě málokdo vidí. Chceme nárůst objemů, zvyšování spotřeby, války o zdroje? Fajn, plácněme do krajiny oboje. Ovšem, pokud se u kolejí bude nadále na rozdíl od silnic (!) posuzovat celková efektivita, po dostavbě dálnice v nejslabším směru z Prahy to stejně „nevyjde“.
Jako kapacitně dostačujíci? Víte o čem je řeč, vůbec???
Ty jo, kde jsou ty časy, když jsme lítali ještě na začátku devadesátek, po starý, pěkně přes Dolňák..
Nojo, už i Východ pomalu dohání zbytek Evropy a na hlavním tahu se začíná budovat dálnice.
A podíl kolejí na přepravách snižovat někam k západním 10 %…
.. a pašovali kalkulačky, protože na ně bylo nehorázné clo, Tesla by přišla o práci a dělnickému lidu jsou k ničemu. 😛
Tvl:)romány bych mohl psát zde:) Rakouští celníci my říkali Lamplmayer, protože jsem dělal jeden čas v motorestu Lamlmayer v Götschtce, kde je teď tunel S10 a sázel jsem šéfové sportku, šťastných 10, tahal do Rakouska pizzu, cigarety..:) nekonečná bezstarostnost mládí:)
„Jelikož Ministerstvo dopravy nepovažuje D3 za prioritní, počítá se s dostavbou v roce 2013 a možná ještě později.“ článek z roku 2004 (dostavbou se myslí celá trasa od Prahy)
Takže vlastně nelhali…
2031? Pod Mátlem tomu skoro i začínám věřit. Je neuvěřitelné, jak diametrálně odlišných výsledků dosahuje ŘSD ve srovnání s Dobrou Správou. Tak snad budou do 6 let všechny dálnice rozestavěné a Radek Mátl bude moci dělat generálního na SŽ. Pak se třeba bude najednou stavět 200 km vrtek. Do té doby tam prostě musíme nějak přežít Manekýna a tu krimibandu, která ho tam drží.
#Mátljeborec #svobodaven
Vzhledem k tomu, ze stavajici sit dalnic (i planovana) je poplatna dobe, kdy byla nakreslena (90. leta), tak si myslim, ze na RSD bude dost prace i po jejim dokonceni. Minimalne alternativa k D1/D5 v trase Humpolec Tabor Plzen, pripadne D38 Kolin H. Brod Jihlava …
To by se ale musela aktualizovat Politika územního rozvoje. A to je celkem velký proces. Nějaká snaha byla, ale usnulo to. Určitě by bylo potřeba stávající záměry po 30 letech doplnit.
A pak jsou tací, co věří tomu, že přetrasováním a začáktem o nuly se to urychlí a zbaví se připomínek dotčených obcí. 🙁
Píše doplnit, ne změnit. Dálnice na rozdíl od železnic chceme, ne? 😉
Jasně, a železnici už komplet zabalit…
Má byt dálnice Brno-Budejovice-Písek-Plzeň.
Humpolec-Tábor-Plzeň si nemyslím ze někdy bude
Jen dodám, ze aktuálně se mezi Budejovicema-Pískem má stavět nová silnice první třídy, takže nějaká dálnice možná tak za 30 let. Spis víc
Jo k nové silnici I. třídy ještě dálnice, přitom vedle klikatá jednokolejka. Fajn. 🙂
Píšete bludy. Žádná nová silnice. Má se postavit obchvat Dasného a Češňovic jako čtyřpruh a kousek dál ještě přidat třetí pruh k současné silnici.
naprosto dostačující a řekl bych že i lepší je právě spojení ve stopě I/19 od Humpolce přes Tábor a kolem Písku na Plzeň (nebo o něco severněji), bude to velmi dobře využitelné jak pro trasy Brno-Budějovice, tak i Plzeň-Budějovice v kombinaci D19-D4-I/20 (vylepšená) a bude z toho zároveň profitovat Vysočina, Tábor a také hlavně potenciální dálkový tranzit sever-jih od Polska přes Pardubice-Havl.Brod-Tábor-D3 (Rakousko) a současně mezikrajské spojení Hradec/Pce – České Budějovice, které je vážně nežádoucí realizovat přes Prahu. Případná dálnice Brno-Třebíč-ČB nebude ke zmíněným relacím využitelná kromě Brno-ČB
dálnice Brno-Třebíč-ČB je hodně důležitá. Nebo alespoň pořádné železniční spojení. Oboje je dnes tragédie. Proč má být vše nejlepší jen v Praze/středních Čechách?
Naopak, nejdříve pořádné železniční spojení, pak případně další silnice. Vlak nemá být módním doplňkem, zvláště ne tam, kde je vyžadována velká kapacita.
Podívejte se na sčítání provozu a možná se vám rozsvítí.
Ona vubec cela oblast ohranicena J. Hradcem, Trebici, Znojmem a rak. hranici je dopravne na tom dost tragicky, jak z pohledu zeleznice, tak i silnic..holt daleko do Prahy 😉
Jako brno CB Plzen by se mi libila vic, ale jsem realista, budeme radi, kdyz to potahnou z Humpolce pres Tabor
O tom se sice mluví ale někdy mezi 30. a 50. léty
Na středočeskou čekám od mých 18 let co jsem dostal řidičák. V roce 2031 mi bude 50. To bych čekal pěkně dlouho. Masakr
Nic si z toho nedělejte,já to mám podobně,jen je to dálnice na Vídeň. Vy ale máte šanci,že se D3 dožijete😁
Mám to úplně stejně … v roce 1993 (bylo mi 18 let) jsem si koupil Svět Motorů kde byla plánována síť dálnic do roku 2010 (mám ho ještě někde schovaný) no a v roce 2031 mi bude 56 a snad se konečně projedu po kompletní D3
Jste nenapravitelný optimista.
Chudáci profesionální poklepávači a otevírači. I ta šáňo zamrzlo a chlebíčky v tý zimě snad ani nemohly chutnat: Jediná výhoda, že i slavnostní projevy byly omezeny na minimum
Už i to počasí se proti naší vládě spiklo. Už i ten dědeček Mrazík jim překazí hody 😊
Poklepání je v pohodě, v Německu (a asi i v Rakousku) se dělá tradičně Spatenstich, tedy první rýpnutí (rýčem) do země. A to by v té zmrzlé půdě nešlo nejspíš vůbec 🙂
Neberte to tak doslova, oni tam soudruhům na tu trachtaci vždycky navezou čersvou fúru písku, aby se lopatička dobře zabořila i těm, který pořád seděj za počítačem, nebo za volantem.
https://cache.pressmailing.net/thumbnail/story_hires/423beeed-0b9f-49ee-ad14-864e87a5d86e/Vishay_Spatenstich_20-03-2023.jpg.jpg
Naštěstí doba, kdy dělnické práce byly vedoucí a preferovanou pozicí jsou naštěstí pryč, a alespoň část lidí si je vědoma, že bez těch, co celý den sedí za počítačem, to nejde.
Není to tak dávno, co nějaký politik zcela vážně navrhl, že by se mohlo stavět bez projektů, protože projektanti přípravu stavby zbytečně zdržují.
Tak to by byla dobrá komedie:
Chci most!
Kde a jaký?
Vy jste stavební firma, vy to máte umět!
Ale neřekl jste kde ten mo-
řev: Vy si tady nebudete vyskakovat!!
Proč tolik mínusů. Fakt to někdo řekl. Stejně tak se šéf NKÚ vyjádřil, že projektanti nemají nárok na mzdu a mohou pracovat zadarmo.
Až bude tahle dálnice hotová, tak to asi bude dost rána pro konkurenceschopnost Jižních Expresů v úseku z Budějovic do Lince proti autobusům.
Chce to novou trať.
Budejky maji kolem 100k lidi, fakt si myslite, ze treba dokazou vyprodukovat co hodinu 400 lidi co by rado vlakem do Linze? Nebude lepsi co pul hodiny autobus? Rozhodne bude o mnoho miliard levnejsi a tak o 2 dekady driv.
Nez se na draze neco postavi, tak uz to budou autonomni auta a autobusy.
Když uděláte spojení Praha – Linz pod dvě hodiny, což by s novou tratí ČB-Linz a NemaŠe asi šlo, tak se bavíme, nejen o dvou hodinách do Linze, ale i třeba 2 a půl hodinách na letiště v Linzi, cca 3:40 do Vídně, Salzburgu 3:20, Innsbruck a Graz za 5:30 a nebo cca 5 hodin do Mnichova. To už by některé cestující přilákat mohlo. Když si ještě připočtu příměsto mezi ČB – Velešín – Kaplice a Freistadtem a Linzem a jednoduché dojíždění expatů, výlety do Rakouska (z Krumlova jezdí spousta shuttlů, protože alternativa skoro neexistuje)… No asi to stále nestačí,… Číst vice »
Jenže když bude dálnice pro autobus po půlhodině, po vlaku už vzdechne málokdo. A takhle my to tady s oblibou děláme. Náklady do kamionů a lidi do aut, třeba na šestipruh. Kdepak nějaký aspoň páteřní vlak…
Po půl hodině?
Tohle je marný. Pro ŽeSnad je to moc do kopce, dálkovka to neuživí. Že by se začalo nějak výrazně jezdit do Alp vlakem si nemyslím. Zvláště v konkurenci dálnice. Prostě prostor pro dálnici a ČD/REGIO…/OBB bus. Buhužel.
No, tohle je marný… A ani ne proto, že to je ve směru z Lince moc do kopce… a) je třeba mít nějaké zboží, které z Čech máte důvod vozit do Rakouska nebo Itálie či naopak. Morava má Břeclav, Německo nemusí jezdit přes CZ. b) je třeba mít SPOLEHLIVOU dopravní cestu a ne, že je tam třikrát ročně výluka, protože kvůli osobce nesmí být dvě a více výluk na jedné trase. A tak pak jezdíte 14 dní přes Plzeň a 2 x 14 dní přes Břeclav. A k tomu když zafouká, zaprší či zasněží, tak se začasto od Chotýčan po… Číst vice »
Jenže nebude obdobný problém i v budoucnu s tratí z Gmündu do Vídně (kde navazující trať přes Třeboň se má elektrizovat právě primárně kvůli nákladní dopravě)? To je také jednokolejka, takže jakákoli výluka znamená zastavení provozu. V Česku to sice jde objet přes Budějovice, ale v Rakousku žádná alternativa není.
Samozřejmě, že bude. Taky proto tam nejsou žádné vize desítek párů vlaků, ale pěkně jen 4 páry a u těch věřím, že to půjde. My dáme jeden.
Na druhou stranu kontejneráky z Janova nebo Terstu autobusy nepřevezete. Inu správný mix infrastruktury železniční a silniční
Kdyby se v ramci modernizace trate 226 provedla nejen elektrizace, ale i zdvojkolejneni, mame tady slusne naslapnuto na dobry nakladni koridor sever – jih… ale to bychom asi chteli moc
stojí to za úvahu, než bude dokončen Brenner basis tunel
Dobré je vědět všechno a ne jen tady „onanovat“ nad mapou…
a) máte takové zboží? Kolik nákladních vlaků dnes z oblasti Vídně do oblasti ČB, Praha, Plzeň, Berlín, možná Hamburk jezdí?
b) pokud takové zboží máme, pak přes Břeclav a CETR je 6,6 promile stoupání, přes Tábor je 10 promile, což je rozdíl nějakých 800 tun na lokomotivu (2400 / 1600 tun).
c) zrychlení v nákladní dopravě dvojkolejkou o jednu hodinu nákladní doprava není schopna využít, protože musí kvůli nespolehlivosti jakéhokoliv z článku řetězce potřebností držet obrovské rezervy.
c) osobně považuji navržený způsob modernizace tratě 226 za naprosté maximum možného…
Tohle jsou vsechno moc pekna cisla, ale ted mi reknete – kolik nakladnich vlaku pres Breclav a CETR dneska realne procpete? A jak dlouho to pojedou? To zaprve. Zadruhe, ja teda nevim, ale je nekde napsano, ze ty vlaky musi zacinat/koncit vyhradne ve Vidni?
Dnes reálně jezdí mezi Brnem a Kolínem 60 vlaků denně. A zdaleka ne všechny jsou z Rakouska.
Ty vlaky nemusí samozřejmě končit ve Vídni, ale obě tratě, jak přes Břeclav, tak přes Velenice vedou do Vídně a teprve tam se dá pokračovat nějak smysluplně dále…
Odpověď je kamion. Stavíme přednostně kapacitní silnice. Bohužel.
To už platí teď,.busem je tam člověk za 90 minut, vlakem za 130. Na druhou stranu ta poptávka není moc velká takže ani ty busy moc nejezdí.
Možná je to i tím, že ty busy zastavují v Linci na tom nejdebilnějším místě (Industrizeile), co kdy kdo vymyslel a dostat se na vlakové nádraží, aby člověk pokračoval, je dost pain. Díky tomu já jezdím vlakem, ač je to dost unavující cestování v tomhle úseku.
Když si Rakušáci v docela složitém terénu poradili a postavili parádní S10, jistě si poradí i s novou tratí. Jde ale o to, aby my jsme si velmi brzo poradili s tunely NemaŠe a odstranili tak úzké hrdlo na severojížním evropském tahu.
Pokud by z obou stran byla nová dvojkolejka a mezi tím zůstalo 15 km jednokolejné klikatice, místy zadlabané do skály, tak by to investice do tratí na sever i na jih od CB dost znehodnocovalo.
Jenže tak to nejspíše bude. Kdo bude chtít cpát peníze do kolejí, když má vedle parádní silnici…
Řetěz je tak pevný, jak pevný je jeho nejslabší článek. Pokud by se v dohledné době neudělaly Nemaše, došlo by ke znehodnocení dosavadní investice – modernizace v úseku Benešov – Ševětín, protože těch posledních 15 km do CB by fungovalo, jako špunt.
Navíc by bylo velmi těžké přesvědčit Rakušáky k účasti na společné modernizaci té koňky CB -Linz.
Pokud by to byla přeshraniční spolupráce, snáze by se na to hledala finanřní podpora z unijních zdrojů.
Když bude trať tak budou lidi. Zjistí pak že to má smysl a začnou tam jezdit. České Budějovice – Linz do 20 minut a Praha – Linz do 1 hodiny a hned začnou lidi jezdit a napojila by se tak konečně Praha na vlaky do hor a k moři
Znáte Hlavu XXII? Tak to je přesně ono. Nikdo tu nejezdí, proto není rychlá trať a rychlá trať není, protože tu nikdo nejezdí.
Zatím to vypadá, že po dokončení tunelů NemaŠe to bude z Prahy do ČB za 1.30 h. Praha hl.n. – Linz hl.n. je vzdušnou čarou 200 km. Aby se to stihlo za hodinu, musela by to být VRT na 300 km/h. Kudy byste ji chtěl vést? Zkuste to navrhnout a třeba se to ujme.
No ale kdo podle vás bude jezdit z Budějc do Lince?
Mezi Olbramovicemi a Sudoměřicemi rychlá trať je. Osobák se tam nazaplní, protože… okolní obce jsou malé.
Linec není Vídeň, Vídeň je 10x větší, Vindobona má 7 vozů.