Rakušané se po letech znovu pustili do budování S10 směrem k českým hranicím

Rakouská rychlostní silnice S10. Pramen: ASFINAGRakouská rychlostní silnice S10. Pramen: ASFINAG

Stavba, o které ASFINAG mluví také jako o západním obchvatu Rainbachu, má být hotová v polovině roku 2027.

V Horních Rakousích se po osmileté přestávce dalo v listopadu znovu do pohybu budování rychlostní silnice S10 směrem k českých hranicím. Rakouský ASFINAG (státní správce silnic a dálnic) zahájil stavbu sedmi nových kilometrů v úseku Freistadt Nord – Rainbach Nord.

Stavba, o které ASFINAG mluví také jako o západním obchvatu Rainbachu, má být hotová v polovině roku 2027. Její součástí bude i ražený kilometrový tunel Vierzehn se dvěma tubusy. Dálnice bude zakrytá i na 255 metrech u Rainbachu. Celková výše investice je 346 milionů eur (cca 8,4 mld. Kč).

Tunel Vierzehn bude maximálně 40 metrů pod povrchem. Pro jeho stavbu platí mimo jiné zákaz nočních odstřelů, což ražbu protáhne na 540 dnů. Na trase vznikne například také 1,3 kilometru protihlukových stěn nebo dva přechody pro zvěř (tzv. ekodukty). Severně od tunelu Vierzehn má být maximální povolená rychlost 130 km/h, na hotových úsecích S10 je dnes maximum 100 km/h.

Úsek S10 od Freistadtu ke křižovatce Rainbach Nord. Pramen: ASFINAG

Úsek S10 od Freistadtu ke křižovatce Rainbach Nord. Pramen: ASFINAG

Rakušané se k další výstavbě S10 směrem do Čech rozhodli po dlouhém váháním. Na konci roku 2015 přivedli S10 od Unterweitersdorfu do Freistadtu, příprava dalších úseků se ale zadrhla a vedly se debaty o smysluplnosti dálnice. Rakouské ministerstvo klimatu (a dopravy) nakonec po opětovném zkoumání dalo v roce 2021 dokončení S10 zelenou.

V jižních Čechách se naopak mezitím stavba rozběhla; aktuálně je ve výstavbě 30 nových kilometrů od severního okraje Českých Budějovic po Kaplici nádraží. Poslední dva úseky (Kaplice nádraží – Nažidla a Nažidla – Dolní Dvořiště) se mají začít stavět ještě letos.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předpokládá, že dálnice D3 bude na hranicích v roce 2025. Tam ale bude končit provizorním sjezdem, neboť „přes čáru“ mají stavět Rakušané. Ti sice záměr dotáhnout S10 až k hranici nyní potvrdili (v Rakousku bude chybět necelých devět kilometrů), stále ale zvažují několik variant. Teprve v roce 2025 má začít proces EIA.

Tagy ASFINAG D3 Rakousko ŘSD S10
135 komentářů