„Chceme stavět jako za Béma.“ Praha ukázala všechny dopravní projekty, které letos vznikají

Terminál Smíchov, vizualizace. Pramen: Město PrahaTerminál Smíchov, vizualizace. Pramen: Město Praha

Ze 14 velkých pražských stavenišť tvoří hned 11 dopravní stavby.

Náměstek pražského primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček představil na setkání s novináři klíčové velké stavby, které se v metropoli staví či začnou stavět během letošního roku.

Upozornil, že v seznamu nejsou zahrnuty různé úpravy náměstí, ale jen skutečně rozsáhlé projekty. „Staveb je za 50 miliard,“ upřesnil objem zahrnutých projektů.

„Máme nedosažitelný cíl, aby se stavělo jako za Pavla Béma. Bylo to fajn,“ připomněl s nadsázkou Hlaváček éru, ve které vznikl například tunelový komplex Blanka.

Ke kritice pomalého tempa přípravy nových staveb dodal, že v Praze se staví, a to širokopásmově ve všech oblastech. „I když blbá nálada trvá,“ podotkl náměstek.

Z prezentovaných 14 projektů tvoří hned 11 dopravní stavby. Následující přehled ukazuje, v jaké fázi se nacházejí.

Václavské náměstí

Revitalizace náměstí začala už v roce 2023 spodní částí. Letos se zahajuje ta horní, díky které se na před muzeum vrátí tramvaje, přibudou stromořadí a rozšíří se prostor pro pěší a cyklo dopravu. Zároveň se opraví stropní desky podchodů stanic metra Muzeum a Můstek. Investici má na starosti dopravní podnik, vyjde na 1,2 miliardy korun.

DPP podepsal smlouvu s Eurovií, stavba tratě na Václavském náměstí může začít

Negrelliho viadukt

Na kompletní rekonstrukci viaduktu Správou železnic navazuje projekt zasklení prvního z oblouků, které je dalším krokem k oživení mostu i celé lokality. Budoucí zasklené oblouky by měly následně sloužit k dlouhodobým komerčním a kreativním pronájmům, ale také ke krátkodobým pronájmům pro start-upy. Pilotní oblouk se dokončuje, probíhají měření vlivu zasklení na konstrukci viaduktu.

Praha zasklila první oblouk Negrelliho viaduktu. Bude testovat teploty a hledat nájemce

Masarykovo nádraží

Dostavba nádraží kromě rekonstrukce, rozšíření a nutné modernizace nástupišť zajistí i jeho lepší propojení s městem. Nad prostorem kolejiště a nástupišť vznikne platforma, která zásadně rozšíří prostupnost lokality. Zeleň na ní bude mít na starosti společnost Penta, která se na celé proměně „Masaryčky“ podílí několika objekty a financovala i nové skleněné provedení výstupů z metra.

Stavba začala letos v únoru, dokončena bude až v roce 2027, jelikož přestavba probíhá za provozu nádraží. Náklady jsou 3,4 miliardy, na starosti je má Správa železnic.

„Masaryčka se nikdy nezruší, ač se o tom vždy po 20 letech opakovaně mluví,“ uvedl Hlaváček. Nádraží bude dočasnou konečnou pro budovanou rychlodráhu z Kladna a z letiště.

Později bude ústit do Železničního uzlu Praha, což bude soustava tunelů propojující příměstskou a dálkovou dopravu na novém podzemním terminálu v prostoru Státní opery. „Uzel přinese úplnou změnu paradigmatu příměstské dopravy,“ popsal Hlaváček.

Velkolepá přestavba Masaryčky zahájena. O obří zahradu nad nástupišti se má postarat Penta

Terminál Smíchov

Smíchovské nádraží se promění v dopravní terminál městské, příměstské i regionální dopravy. Správa železnic letos zahájila první etapu rekonstrukce nástupišť, v příštím roce započne i návazná městská výstavba.

Dokončeno má být v roce 2030. Praha do terminálu investuje osm miliard, SŽ dalších 4,9 miliardy. Pod střechu terminálu se přesune i současné autobusové nádraží Na Knížecí. Vznikne zde P+R parkoviště pro 900 aut, polovina míst má být s nabíječkami. V objektu má být i ředitelství SŽ.

„Zkoordinovat práci SŽ a města dalo spoustu práce mnoha lidí. Až bude dokončen i navazující tunel Beroun, přinese to takové zkapacitnění dopravy, že lidé už nebudou muset sedat do aut,“ popsal náměstek.

Nové kolejiště i perony. Začala čtyřmiliardová přestavba Smíchovského nádraží

Metro D

Nová 10,6 km dlouhá trasa spojí celkem deset stanic. Během nyní probíhající první etapy je stavěn úsek Pankrác – Olbrachtova, dokončen bude na podzim 2029. Samostatně však fungovat nemůže, soutěž na druhou etapu se kvůli námitkám podaným na antimonopolní úřad zasekla. Nyní se čeká na nové vyhlášení vítěze tendru, původní bylo zrušeno. Investorem je DPP.

Zlom v tendru na metro D: Dopravní podnik kvůli referencím ustoupil a zrušil vyhlášení vítěze

Nádraží v Bubnech a železniční trať

Během posledních měsíců pokračuje výstavba budoucího nádraží včetně železniční trati ze stanice Praha-Bubny do stanice Praha-Výstaviště. Projekt v budoucnu doplní i výstavba na přilehlém brownfieldu a výstavba Vltavské filharmonie. S ohledem na to vzniká i podjezd pod Negreliho viaduktem pro budoucí přeložku tramvaje.

Obrazem: Nové nádraží Bubny už roste do výšky. Dron fotil největší pražské železniční staveniště

Pražský okruh 511

Úsek leží mezi Běchovicemi a D1 náleží k dálniční síti, jeho výstavba je tedy rolí ŘSD. Hlavní město přispívá k úpravě okolí, díky kterému stavba zapadne přirozeně do krajiny a nebude tvořit bariéru. Součástí 12,6 km dlouhého úseku budou dva tunely, čtyři mimoúrovňové křižovatky, pět mostů a dvě lávky pro pěší a cyklisty. Zahájení se očekává na konci tohoto roku, dokončení v roce 2027. Náklady budou 15,7 miliardy.

Podle Hlaváčka se díky stavbě uvolní celý přetížený sektor města na Chodově či Spořilově. Následovat bude zahloubení spořilovské spojky, které nejde nyní provést kvůli současné přetížené dopravě.

Na novou část Pražského okruhu vyjedou poprvé bagry, ŘSD vybralo archeology

Libeňský Most

Během letošní roku započne dlouho očekávaná rekonstrukce inundačního mostu, který se doposud nacházel v dezolátním stavu. Projekt počítá s celkovým nahrazením konstrukce, ale také s revitalizací okolí. Demolice inundačního mostu, jehož poškození v lednu zastavilo na části soumostí tramvajovou dopravu, začala tento týden.

Dokončení nové konstrukce mostu se očekává v roce 2025. Část mostu přes Vltavu pak nahradí tvarová replika, její dokončení si však Hlaváček netroufá odhadnout. „Největší zdržení byly vazby na sousedy, České přístavy jsou těžký partner,“ podotknul náměstek.

Libeňský most nahradí „tvarová replika“. Praha překvapivě mění zadání oprav, zbudou jen pilíře

Dvorecký Most

Stavba Dvoreckého mostu se od založení jeho pilířů významně posunula a během roku 2024 propojí oba břehy. Následovat budou práce na dokončení mostovky a technologií. Most představuje nejen potřebné propojení Podolí a Smíchova, ale také zvyšuje potenciál plánovaných tangenciálních propojení tramvajové sítě. Dokončení se však kvůli problémům s podložím přesunulo do roku 2025.

Kromě samotné dopravní funkce bude most nabizet i nově navržený veřejný prostor na obou předmostích. Na podolské straně vznikne kulturně-rekreační zázemí v podobě lezecké stěny, skateparku a amfiteátru. Na Smíchově vznikne park v podobě světelné zahrady, kam výtvarník Kryštof Kintera umístí pouliční osvětlení z celého světa.

Dvorecký most z výšky: V korytu Vltavy vyrostly jeřáby, stavbaři se snaží dohnat zpoždění

Barrandovský most

Barrandovský most bude letos zrekonstruován s ročním předstihem. Jeden z nejvytíženějších mostů v Česku přichází do závěrečné fáze oprav. Náklady 750 milionů hradí Praha.

Dvě etapy v jednom roce. Letošní oprava Barrandovského mostu bude nejnáročnější, varuje Praha

Další plány na silnicích i kolejích

Další plány na chystané strategické dopravní stavby představil ve středu také zástupce ředitele Institutu plánování a rozvoje Marek Zděradička.

Pro Prahu je podle něj klíčové dokončení Pražského okruhu, ze kterého už sice stojí 50 procent, ovšem nespojitě, takže svou základní funkci rozprostřít dopravu neplní. I s dokončením letos zahajované stavby 511 vznikne teprve „třičtvrtě okruh“.

Pražské plány počítají také s vysokorychlostními tratěmi VRT, plánuje se již zmíněné železniční propojení centra. Takzvané Nové spojení II. (neboli metro S) spojí železniční ramena Smíchov – Vršovice s Masarykovým nádražím. „Dostáváme otázky, zda to není příliš megalomanské. Cestujících však přibývá a podzemní tunely umožní i napojení na VRT,“ uvedl Zděradička.

Představené plány počítají i s dostavbou Městského okruhu na severovýchodě, s tím bude souviset i tunelový podjezd Hloubětínem, který jako předstihová investice okruhu uleví zácpám na Průmyslové ulici.

V rámci metra D se již projektuje i dalším severním prodloužení až na na Náměstí republiky, které obslouží i oblast hlavního nádraží.

Strategické plány také zahrnují nové tramvajové trati, přibýt má celkem 40 kilometrů.

Všechny chystané projekty si můžete prohlédnout na následujících snímcích z prezentace:

Strategické dopravní investice v Praze. Zdroj: IPRStrategické dopravní investice v Praze. Zdroj: IPRStrategické dopravní investice v Praze. Zdroj: IPRStrategické dopravní investice v Praze. Zdroj: IPRStrategické dopravní investice v Praze. Zdroj: IPRStrategické dopravní investice v Praze. Zdroj: IPR
Tagy IPR Praha Magistrát hlavního města Prahy praha Přehled přípravy velkých infrastrukturních staveb
193 komentářů