Zlom v tendru na metro D: Dopravní podnik kvůli referencím ustoupil a zrušil vyhlášení vítěze

Tunel mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýTunel mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Obří zakázka se vrací do fáze vyhodnocení nabídek. Vyřazení uchazeči uspěli s protesty ohledně referencí.

Třicetimiliardový tendr na výstavbu druhého úseku nové linky metra D Olbrachtova – Nové Dvory se vrací do fáze, ve které byl v září loňského roku.

Představenstvo pražského dopravního podniku (DPP) ve středu rozhodlo o zrušení výběru vítěze. Podle vyjádření DPP jej k tomu vedly aktuálně získané nové informace v souvislosti s ověřením detailů jedné z referencí vítězného uchazeče.

DPP v září vybral jako vítěze skupinu vedenou firmou Subterra, přestože nabídla až druhou nejnižší cenu. Nyní hodnoticí komise vítěznou nabídku se zohledněním nových informací znovu posoudí.

Podle DPP to však nic nemění na skutečnosti, že podnik nadále trvá na vyloučení sdružení Porr, Vinci a Marti (PVM) ze soutěže pro nesplnění podmínek zadávací dokumentace.

Právě toto sdružení, které podalo do tentru nabídku s nejnižší cenou, se proti svému vyřazení tvrdě ohradilo a spustilo kampaň za přehodnocení celého tendru. V rámci ní podalo i námitky na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS).

Soutěž na metro D čeká hloubkový interní audit, prověří reference

Ten v lednu rozhodnutí o výběru vítěze tendru zrušil a konsorciu vedenému firmou Porr tak vyhověl.

Radní hlavního města Prahy následně uložili dopravnímu podniku vypracování hloubkového auditu soutěže. Audit se zaměřil právě na hodnocení referencí uchazečů o veřejnou zakázku. Jde totiž o oblast, kterou vyřazený účastník a úřad řeší nejvíce.

„Detail reference nelze povrdit“

DPP ovšem upozorňuje, že hodnoticí komise DPP loni v září rozhodla jednomyslně a následně vítěze jednomyslně potvrdilo i představenstvo podniku.

Při výběru vítěze DPP postupoval striktně podle zákona o zadávání veřejných zakázek, s péčí řádného hospodáře a na základě informací v podaných nabídkách, které si DPP prověřoval i nad rámec zákonných povinností,“ říká generální ředitel DPP Petr Witowski.

Přesto se nyní podle něj podnik pustil do dalšího ověřování stěžovatelem napadených referencí. „V rámci tohoto ověřování jsme se dostali do bodu, kdy nám žádný subjekt, které vítěz v referencích uvádí, není schopen jednoznačně potvrdit tak bezprecedentně velký detail reference, který stěžovatel napadá,“ dodal Witowski.

Tyto skutečnosti podle něj nemohl nikdo v době prvního vyhodnocování nabídek znát ani předvídat.

Je pro nás klíčové, aby tato zakázka byla vysoutěžena naprosto transparentně a s péčí řádného hospodáře,“ říká Witowski.

Problém s referencemi

Údajně nekorektní reference jsou jedním z argumentů, kterými se Porr a skupina Vinci Construction rozhodly proti výsledkům tendru bojovat. Firmy si dokonce pro tento účel najaly PR agenturu a snažily se o svých argumentech přesvědčit veřejnost.

Porr se tvrdě brání vyloučení z tendru na metro D. Zveřejnil své pochybnosti

Podle generálního ředitele Vinci Construction Martina Borovky jsou některé zkušenosti pracovníků Subterry nepravdivé. Firma dokonce novinářům v září představila připravené fotografie z Facebooku jednoho ze stavbyvedoucích, které mají dokazovat, že u referované stavby před 15 lety nebyl.

„Reference Subterry na vzduchotechniku je navíc podepsána mateřským Metrostavem, což je zakázáno,“ uvedl ředitel společnosti Porr Dušan Čížek.

Příliš nízká cena?

Vítězná nabídka tendru byla o 2,2 miliardy vyšší než nabídka vyřazeného konsorcia. DPP to na podzim zdůvodnil nedostatečným vysvětlením příliš nízké ceny nabídnuté Porrem a dalšími nedostatky nabídky. Zároveň DPP podal trestní oznámení na ovlivňování členů hodnoticí komise.

Vedení Porru a skupiny Vinci Construction se proti těmto důvodům a celému vyhodnocení tendru ohradilo a podalo oficiální námitky proti vyloučení na ÚOHS, ale i na Evropskou investiční banku, u které Praha čerpá úvěr.

Stavba nové linky pražského metra začala loni, ve výstavbě je nyní kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká diskutovaný tendr. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice.

Tagy dpp Metro D Petr Witowski Porr Subterra tendr Vinci
44 komentářů