Nové kolejiště i perony. Začala čtyřmiliardová přestavba Smíchovského nádraží

Smíchovské nádraží před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSmíchovské nádraží před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

K nynějším třem peronům přibude čtvrté ostrovní nástupiště s jazykem.

Na pražském Smíchově dnes oficiálně začala hlavní etapa modernizace zdejší železniční stanice. Smíchovské nádraží dostane nové kolejiště, nástupiště se změní na bezbariérová. Zakázku získalo sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS, Hochtief CZ a Elektrizace železnic Praha s cenou 4,144 miliardy korun. Stavět se bude tři roky.

Je to velký krok pro Prahu i českou železnici,“ uvedl při slavnostním poklepání kladívky do kolejnice ministr dopravy Martin Kupka. Vyzdvihl hlavně intermodálnost projektu, do terminálu se přesune i dálková autobusová doprava.

Zahájení rekonstrukce pražského Smíchovského nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýZahájení rekonstrukce pražského Smíchovského nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýZahájení rekonstrukce pražského Smíchovského nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýZahájení rekonstrukce pražského Smíchovského nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýZahájení rekonstrukce pražského Smíchovského nádraží. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Modernizace nádraží je podle něj unikátní i výší investic. Jen ty za státní část přesáhnou včetně lávky do Radlické 5 miliard korun, přes 3,5 mld se bude čerpat z fondů EU.

Rekonstuujeme Masaryčku, stavíme trať Výstaviště – Bubny. Snad i naši následovníci budou hodnotit tyto stavby jako nadčasové a velkorysé,“ uzavřel Kupka připomínkou na další velké pražské železniční projekty.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda ocenil, že se přípravy projektu stihly v krátkém čase. „Takhle velký rozsah platformy není zvykem ani v Evropě,“ uvedl k části terminálu, která na rekonstrukci nádraží naváže a celou budovu obalí do obří krabičky.

Zároveň se předem omluvil cestujícím za komplikace. Frekvence lidí na Smíchově je podle něj 16 000 denně, celkový přesun cestujících je však dokonce kolem 30 000.

Nechci se poměřovat, ale kromě 5 miliard státnich investic bude dalších 7 miliard investovat město právě do oné platformy. Vytvoříme terminál pro 21. století,“ dodal k tomu náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Zdůraznil, že Praha bude potřebovat s investicemi pomoci od státu i od EU. Náměstek primátora Petr Hlaváček pak připomněl, že celá oblast Smíchova je puzzle a k rekonstrukci nádraží se musí doplnit i nový Výtoňský most a železniční tunel Praha – Beroun.

Chystají se výluky

Stavba bude probíhat za provozu s částečnými výlukami. Ty největší přijdou v roce 2025, a to kvůli mostům přes Nádražní a Strakonickou ulici. Na nových mostech budou tři koleje. Ve stanici k nynějším třem peronům přibude čtvrté ostrovní nástupiště s jazykem, tedy se třemi nástupními hranami. Modernizací projdou oba podchody.

Smíchovské nádraží také dostane přímé napojení na Pražský semmering, což je trať do Hostivice. Semmering byl na Smíchov donedávna napojen pouze skrze zastávku Praha-Smíchov severní nástupiště, toto nádraží se ale zrušilo a koleje snesly. Vystěhovat se odsud musel nejen motorák do Hostivice a Rudné (jezdí dvojitou úvratí z provizorního nástupiště), ale i RegioJet.

Nádraží bude také osazeno novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením a informačním systémem.

Modernizace železniční stanice je součástí plánu na proměnu Smíchovského nádraží v Terminál Smíchov, což má být největší přestupní uzel veřejné dopravy v metropoli. Završit se má zbudováním autobusového nádraží, které dá celé lokalitě vnější vzhled, neboť ji „zabalí do úhledné krabičky“.

Na střechu Terminálu Smíchov se autobusové nádraží přesune z dnešní lokality Na Knížecí. Součástí dnes zahájené etapy prací je i zbudování základů pro pilíře autobusového nádraží.

Investorem modernizace železniční stanice je Správa železnic, autobusové nádraží nad ní zaplatí magistrát. Ten v prosinci vypsal tendr s předpokládanou hodnotou osm miliard korun. Začít stavět chce koncem letošního roku.

Samostatnou etapu představuje rekonstrukce výpravní budovy, která proběhne v letech 2026 až 2028 a kterou rovněž zastřeší autobusový terminál. Zchátralé jižní křídlo včetně muzejního protiatomového krytu pod ním bude zbouráno, místo něj vznikne budova pro obchod a služby. Součástí plánu je i výměna stropní desky stanice metra, kterou provede pražský dopravní podnik.

Jan Šindelář, Jan Nevyhoštěný

Smíchovské nádraží před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářV posledních měsících provozu na Smíchově využíval RegioJet k obratu souprav i 1. nástupiště. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSmíchovské nádraží před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSmíchovské nádraží před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZáběr z vlaku při příjezdu do stanice Praha-Smíchov. Foto: pohledzvlaku.czSmíchovské nádraží po modernizaci, vizualizace. Pramen: SŽPodoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci. Foto: Správa železnicSmíchovské nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Tagy Smíchovské nádraží Správa železnic Terminál Smíchov
93 komentářů