Budějovice se dočkaly jižního obchvatu, na významu nabude až po dostavbě zpožděné D3

Jižní tangenta podchází trať z Budějovic na Krumlov. Pramen: ColasJižní tangenta podchází trať z Budějovic na Krumlov. Pramen: Colas

Stavba Jižní tangenty si vyžádala mimo jiné přeložení dvou tratí: na Horní Dvořiště a na Český Krumlov.

Zástupci Jihočeského kraje v úterý slavnostně uvedli do provozu takzvanou Jižní tangentu, která tvoří obchvat Českých Budějovic. Náročná stavba si vyžádala 1,1 miliardy korun s DPH, z čehož kraj zaplatil přes 600 milionů. Přispěly i evropské fondy a stát.

Konkrétně jde o téměř tříkilometrovou západní část Jižní tangenty, kterou od března roku 2021 stavěly společnosti Colas a FIRESTA-Fišer. Nová silnice propojuje hlavní tah z Budějovic na Český Krumlov s dálnicí D3. Má výrazně ulevit krajskému městu od dopravního zatížení.

Věc má ale háček. Dálnice D3 kolem Budějovic měla být hotová už loni v září, termín jejího otevření se ale posunul až na konec roku 2024. Tangenta tak pomůže zatím především místní dopravě a obcím na jih od Budějovic. „Říkal jsem si, jak se karty otočily. Zprvu to vypadalo, že bude Jihočeský kraj dohánět stavbu dálnice D3, která je v gesci ŘSD. Tak nakonec je hotova dříve, původně to mělo být přesně o rok obráceně, ale já pevně doufám, že příští rok dálnici D3 otevřeme, aby se smysl téhle nové, hezky vypadající komunikace, naplnil,“ řekl při otevření tangenty ministr dopravy Martin Kupka.

Budoucí D3 a Jižní tangenta u Českých Budějovic. Pramen: ŘSD

Budoucí D3 a Jižní tangenta u Českých Budějovic. Pramen: ŘSD

Jihočeský hejtman Martin Kuba mu mimo jiné připomněl, že Budějovice potřebují podobnou spojku i na severu jako propojku písecké I/20 s dálnicí D3 a třeboňskou silnicí I/34. Tu připravuje Ředitelství silnic a dálnic. „Je to velmi důležitá věc a my jsme celému procesu moc pomohli tím, že jsme vykoupili pozemky a připravujeme celý proces stavebního povolení,“ uvedl hejtman. ŘSD předpokládá, že stavba začne příští rok.

Nově otevřená Jižní tangenta obsahuje dvě okružní křižovatky, čtyři mosty, sloučenou cyklostezku s chodníkem pro pěší, jejíž součástí jsou dvě lávky, a 300 metrů protihlukových stěn. Vyžádala si také přeložení dvou tratí: na Horní Dvořiště a na Český Krumlov. Pod tratí na Krumlov vznikla velká okružní křižovatka. Jde o krajskou silnici II. třídy, na silnici II. třídy se změní po dokončení D3 i dnešní silnice I/3.

Jižní tangenta podchází trať z Budějovic na Krumlov. Pramen: Jihočeský kraj/David Hocke

Jižní tangenta podchází trať z Budějovic na Krumlov. Pramen: Jihočeský kraj/David Hocke

V přípravě je i 5,5 kilometru dlouhý východní úsek Jižní tangenty (II. etapa). U dálnice D3 naváže na západní část a vyústí na novohradskou silnici II/156, kterou se kraj v posledních letech snaží „zušlechtit“ obchvaty obcí. Stavět se má v letech 2026 až 2029.

Tagy České Budějovice D3 I/3 Jihočeský kraj Jižní tangenta
30 komentářů