Infrastruktura Železnice

Praha – Liberec za 77 minut. Nekonečný příběh slibů o rychlejších vlacích pokračuje

Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra
Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra

Provoz na silnici mezi Prahou a Libercem houstne, přibývá nehod. A také slibů, jak se bude jezdit mezi oběma městy rychle a pohodlně vlakem. Realita je ale jiná. Nejméně dalších deset let bude auto podstatně rychlejší cestou.

Z centra Prahy do Mladé Boleslavi za 41 minut, až do Liberce 77 minut. To je zatím nejoptimističtější varianta projektantů, kteří už poněkolikáté vymýšlí, jak zrychlit železnici z Prahy na sever. Kudy pojede?

Správa železniční dopravní cesty na konci září představila členům dopravního výboru Zastupitelstva  Středočeského kraje několik variant. Teď čeká projektanty počítání, jaká vyjde ekonomicky nejlépe. „Po mnoha letech dochází alespoň k nějakému posunu v plánování. Už teď je ale pozdě. Počty aut na silnici jsou už alarmující, zejména v Mladé Boleslavi, dochází čím dál častěji ke kolapsům provozu,“ říká železniční odborník Jindřich Berounský.

Server Zdopravy.cz získal aktuální prezentaci připravované studie proveditelnosti, z které vyplývají tři základní varianty. První počítá s nejmenšími změnami.Vedla by po stávající trati přes Všetaty, rychlost by se zvýšila na 120, místy až na 160 kilometrů v hodině a do Mladé Boleslavi by se vlaky elektrizovaly. Nově by vznikla takzvaná Dalovická spojka v Mladé Boleslavi pro přímé napojení  zastávky Mladé Boleslavi město.

O příliš velké zrychlení nepůjde: vlaky z Prahy do Liberce by podle návrhu jezdily nejméně 122 minut, což není oproti současnému stavu velké zrychlení a stále výrazně pomalejší, než kombinace autobusu a metra. Nejrychlejší vlakové spojení z Liberce do Prahy dosud trvá 2 hodiny a 35 minut.

Taková verze se nelíbí Libereckému kraji, protože nepřinese zásadní zrychlení. „Určitě požadujeme, aby byla trať elektrifikována až do Liberce,“ říká hejtman Martin Půta.

Druhá varianta je podobná, počítá ale se zrychlením mezi Turnovem a Libercem díky tunelu z Hodkovic do Šimonovic.

Nejrychleji přes Lysou

Třetí varianta je podle doby jízdy nejrychlejší. Vede přes Lysou nad Labem, využít se má i chystané modernizace trati z Prahy do Hradce Králové. Z Milovic pak vznikne takzvaná Všejanská spojka, která která trať přivede ke spojnici mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví. V Mladé Boleslavi by měl současně vyrůst nový terminál v prostoru stávající zastávky Mladá Boleslav město, kam přijedou vlaky po nové trase: od Bezděčína pod vrchem Chlum a podél nákupního centra Olympia.

Směrem do Liberce počítají projektanti s vybudováním spojky u Ohrazenic, která odstraní zajíždění do Turnova pro expresní vlaky a tunelem z Hodkovic nad Mohelkou do Liberce.

Všechny varianty počítají s vedením tratě podél Jizery mezi Mladou Boleslaví a Bakovem nad Jizerou, kde je už dnes nedostatek prostoru pro další kolej.

Přímý rychlík jako průkopník rychlejšího spojení?

Současně se přitom už dál mluví i o vysokorychlostním spojení pro vlaky nad 250 kilometrů v hodině pro spojení s Polskem. To je ale zatím nejisté z více důvodů: není zatím jasné, zda povede spíše přes Hradec Králové nebo Liberec. „Je to něco tak vzdáleného, že nemá smysl nyní toto řešit,“ míní Půta.

Ten by jako první krok uvítal, kdyby alespoň stát objednal mezi Prahou a Libercem přímý rychlík. I když by byl dobou jízdy oproti autobusu či autu mnohem pomalejší, mohl by to být první konkrétní krok k podpoře železnice mezi oběma městy. Ministerstvo dopravy plán zamítlo.  „Jsme jediným krajským městem, které nemá přímé spojení s Prahou. Ministerstvo nám odpovědělo, že mezi oběma městy jezdí dostatek autobusů a tak není potřeba rychlík dotovat,“ řekl Půta.

Správci železnice čekají, jak vyjdou ekonomické analýzy, ale i další studie, které zhodnotí rizika stavby. SŽDC se vyhýbá odpovědi kdy by se mohlo začít stavět. „Časový horizont realizace je velmi závislý na studií doporučené variantě,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Už teď je přitom jasné, že stát s tratí do Liberce zaspal. Provoz na D10 nehoustne jen laickým pohledem řidičů, ale i podle dat ze sčítání dopravy. Například v roce 2010 projelo v Kosmonosích u sjezdu na Průmyslovou ulicí denně v průměru 25 424 aut, loni to při sčítání bylo už 46 017 vozidel. Podobným tempem roste podle dat ze sčítání provoz na celé D10 i silnici I/35 v úseku mezi Turnovem a Libercem.

19 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Tak objednejme každých 10 minut autobus a vhoďme ho do všech IDS po cestě + TR10 + mu udělejme cestu s přestupy v Libni a Holešovicích, ať to má návaznost na vlaky

    • Mladá Boleslav příští rok spadne kompletně pod PID, takže v tomto ohledu něco podobného uvidíme. Určitě to nebude interval 10 minut, ale aspoň něco.

  • Řešení konkurenceschopného spojení Praha – Liberec je podle mě velmi vzdálené. Mělo by se začít od Prahy a v první fázi vyřešit slušné napojení Mladé Boleslavi, která má i velký nákladní význam. Na druhou stranu mít jen narovnanou trať, která není VRT a zároveň míjí většinu obcí, je taky k ničemu. Proto bych začal pracovat s tím, co je, a postupně to rozšiřoval:

    1. Částečně zdvoukolejnit a elektrifikovat 070 Praha – Všetaty – MB s lokálními přeložkami. Pomůže to navíc příměstskému provozu a nákladní dopravě. Do budoucna lze počítat s napojením na VRT u Neratovic.
    2. Zrealizovat Všejanskou spojku a elektrifikovat Milovice – MB*
    3. Řešit úsek MB – Liberec.
    4. VRT

    *Jak už tady zaznělo, u trasy přes Lysou n/L bych byl velmi opatrný s výhledovou kapacitou v úseku Praha – Lysá..

  • Ještě mi zde chybí jedna alternativa. Výstavba tunelu Balabenka-Čakovice , který by byl využit i VRT z Prahy do Berlina
    a dále optimalizace ve stávající stopě. Úspora dalších deset minut. Tím jsme na jízdní době z Mladé Boleslavi do Prahy na nějakých padesáti minutách…

  • Bez dvoukolejné tratě nemá smysl zavádět jakékoliv dálkové spojení, protože cestující opravdu nejsou zvědaví několik týdnů v roce přesedat na NAD, protože je „zase“ výluka…

  • Prosím, když máte průhledné PNG, hoďte pod to nějaké bílé pozadí, jinak se to v tom lightboxu nedá rozumně prohlížet.

  • Ze všech druhů zrychlování dopravy bych uvítal rozšíření D10 na šestipruh. Na této trase vlak NIKDY nebude moci rychlostně soupeřit s autem. To by museli natáhnou naprosto rovný šinkansen, a to je při přehuštěnosti osídlení NAPROSTO NEREÁLNÉ. A než se vůbec rozhoupou ke stavbě, tak už tam bude stát barák na baráku.
    A jak vypadá vykupování pozemků pro liniové stavby, to víte zajisté všichni… 🙁

    • Šestipruh na bývalé rychlostní komunikaci? To je pravděpodobnější její průtah až do Polska, ale rozšíření ne, vždyť se o tom neuvažuje ani na D1.
      Netvrdil bych, že vlak nikdy nepředežene auto, je to jen otázka financí. Pokud by se celá trasa modernizovala na 160 km/h, elektrifikovala a zdvojkolejnila, železnice by snadno konkurovala autobusům, obzvlášť z centra Prahy, protože do Liberce se pokud vím jezdí z Černého Mostu a to je 20 minut metrem navíc.

    • Pokud je D10 přetěžována v oblasti Mladé Boleslavi, asi dává smysl aspoň tam ten šestipruh dodělat, ne?

      Ke zdvojkolejnění: „vedením tratě podél Jizery … kde je už dnes nedostatek prostoru pro další kolej.“ Takže ono to není jen o zdvojkolejnění, ale i o přeložkách, dlouhých tunelech a novostavbách…

    • Z uvedeného (42 kvozidel/den u Prahy) nevyplývá, že by měla být nějak přetížená (kdyby bylo u Bolky větší číslo, jistě by ho uvedli). Šestipruh se navrhuje až při předpokládaném zatížení nad 50 kvozidel/den.

  • Pokud zvítězí nejekonomičtější varianta s pouhou modernizací tratě přes Všetaty do Mladé Boleslavi, dopravě se moc neuleví. Na trať bude sice možné poslat kapacitnější spoje, ale celá trať je tak špatně navrhlá, že by se musela v několika úsecích narovnat aby došlo ke zvýšení rychlosti. Při této úvaze už nedává smysl investovat takové prostředky do pouhé jednokolejné trati.

    Dle mého názoru by se měla dostavět nejprve Všejanská spojka, neboť jde o nejkratší úsek, a to ve dvojité stopě od Čachovic až do Lysé. Původní trať Lysá-Milovice by byla zachována pro nákladní dopravu.

    Pokud by na nic z toho nezbyly investiční prostředky, pořád mi vychází nejlépe alespoň jednostopá Všejanská spojka a výhybny na trati Lysá-Milovice. V tomto případě by se mohla zhostit osobní dopravy Praha-Liberec například Arriva se svým super motorákem.

    • No ona je otázka jak by se ty vlaky do Boleslavi vešly mezi Prahu a Lysou. Tady je to bohužel tak zanedbané, že i u Liberce i u Prahy jsou třeba obrovské investice, aby to vůbec začalo fungovat.

    • Mezi Prahou a Lysou by měla být po modernizaci a zavedení předpokládaného rozsahu dopravy volná jedna rychlá trasa za hodinu.

    • No jedna rychlá trasa je krapet málo, ve špičce potřebujete 2-3x v hodině Sp Ml. Boleslav a 1-2x v hodině Liberec/(Turnov).

  • Všejanská spojka= 6 km nové tratě z Milovic do Všejan. Okamžitě by vzniklo rychlejší spojení Prahy a Liberce než dnes přes Všetaty. Toto by naši předkové postavili za půl roku. Hned by se mohla trať začít využívat. Nejprve dieselem a postupně jak by se elektrizovalo, tak elektrickými vlaky. Ale to by musel někdo chtít. Takže nazývejme věci pravými jmény. Nechuť za tím stojí.

  • Souhlas s tím, že spojení Praha-Ml. Boleslav je velmi problematické (chybí páteřní rychlá kolejová doprava a na ní navázaný IDS), ale je to tak jediná věc, která by se měla ASAP řešit a argumentačně podložit. Spojení do Liberce bude méně zatížený kus, tím pádem spíše následuje.

    A opět – chápu, že v ČR „nejsou lidi“, ale označovat náhodně vybrané šotouše (grafika v ČT Vyku a štíplístka Berounského) jako odborníky na dopravu už je trochu komické…