Železnice Zprávy

Rychlík Praha – Liberec nebude. Kraj ani stát ho nezaplatí

Motorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Motorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Myšlenka na obnovení přímého železničního spojení mezi Prahou a Libercem zůstane i nadále jen v myšlenkách některých vlakových nadšenců. Přímý vlak, který se objevil v prvním návrhu jízdního řádu, nevyjede.

„Žádný objednatel se nakonec nerozhodl pro jízdní řád 2018 objednat přímé vlaky Praha – Liberec, proto i my jsme stáhli žádost o příděl kapacity,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Podle něj to nijak nesouvisí s tím, že na trase nově vypukl konkurenční boj autobusových dopravců RegioJetu a Flixbusu.

Jak Liberecký kraj, tak ministerstvo dopravy vznik nového přímého spojení nepodpořili. Liberecký kraj zůstává nadále jediným krajským městem, které nemá v závazku veřejné služby přímé spojení s Prahou. Cestující jsou odkázáni na linky komerčních dopravců.

Myšlenku přímého vlaku tlačil člen dopravního výboru Libereckého kraje nominovaný ANO Jaroslav Šrajer. Stávající vedoucí provozní jednotky ČD Cargo to vysvětloval tím, že mezi Prahou a Libercem jezdí každý den hodně lidí do práce a vlak by využili.

Návrh jízdního řádu byl ale postaven tak, že by ho využili maximálně ti, co mají režijní jízdenku nebo tráví rádi čas ve vlaku. Vlak měl vyjet z Liberce v 6.48, na pražské hlavní nádraží má přijet v 8.51. Zpět měl jet už ve čtyři hodiny odpoledne, takže zaměstnanci s osmihodinovou pracovní dobou by ho těžko využili. Oproti současnému nejrychlejšímu spojení za 2 hodiny a 35 minut by vlak jel o půl hodiny rychleji. Netradiční byla i jeho trasa přes Poříčany a Nymburk namísto kratšího spojení přes Všetaty.

Vlak je mezi Prahou a Libercem kvůli nevhodné trase těžko konkurenceschopný. Už desítky let se vymýšlí rychlejší spojení, zůstává ale zatím jen dopravních studií.

Mezi Libercem a Prahou má dnes téměř monopolní postavení RegioJet. Zejména ve špičkách jsou ale jeho autobusy na několik dní dopředu vyprodány. Právě vlak by mohl autobusům odlehčit. Kromě toho ještě na trase s pár spoji jezdí ČSAD Liberec a FlixBus.

6 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Bohužel nevím, že by někdo plánoval podstatný uprade Praha Čelákovice. Což je podstatné jak pro Boleslav a Liberec, tak pro Hradec Poděbrady a spol. Hlavně že vymýšlejí 10 VRT.

  • Myslím že rychlíky v této relaci neuvidíme do doby než bude opravena trať a nataženo trolejové vedení, jenže jak víme, tak je to v severní části republiky kde je stejnosměrná soustava a ta je určena k náhradě (otázka kdy). Jenže na revitalizace a reelektrizace máme asi nutnější tratě, než tuto do Liberce, namátkou úsek mezi Nedakonicemi a Přerovem či Svitavami a Č. Třebovou.

    Co do rychlosti jsou tu ještě důležitější tratě, například většina tratí v západní oblasti prahy, tratě v Praze samotné nebo dokončení koridorů, v rámci možností a zvyšování rychlosti na již hotových úsecích, kde není prozatím v=160km/h. Pak samozřejmě i velmi důležitý tunel kolem Bezpráví, doufejme že v maximální variantě a se zachováním současné tratě jako se to dostalo nedávno do vládních materiálů.

    Pokud nenastanou nějaké nové skutečnosti tak se mi nezdá že bychom v dohledné době mohli přímé rychlíky do Liberce vidět.

    • A není to špatně, že do Lbc nevede trať hodná 21. století?

    • chce to prášiť projekt „V.koridoru“ z Milovic do turnova či kde to…. Ale to je asi sci-fi najťažšieho kalibru

    • A presto se stale objevuji uvahy typu 300km/hod praha-brno a nebo 200km/hod brno-prerov.V ODBORNYCH CASOPISECH!!trate rozbite,to se neda popsat a tihle pisalkove vymysleji argumenty.prijrdte do gubernie severni morava a svezte se na trati bohumin-c.tesin.hruza zacina v detmarovicich.nekritisuji poddolovany usek louky nad olsi.a tak tem pisalkum lze doporucit studene obklady.

    • Martin:
      Jo ale co je taková trať hodná 21. století? Je to 160, 200, nebo 350km/h?

      Osobně si spíš myslím že by měly být všechny tratě spojující krajská města stavěny na 120+ km/h, minimálně, pokud jsou přírodní podmínky náročné, pak ano, i nižší rychlosti jsou přijatelné, ale alespoň těch 80-90km/h. Liberecko má myslím smůlu v tom že tudy nebude nikdo moc chtít ani vozit náklad, ne bez elektřiny, na to je to příliš hornatý terén, to je obrovských rozdíl proti třeba trati Břeclav-Znojmo, kde přeprava nákladu roste a tedy v rámci revitalizace se na těch 120km/h jde.

      VS:
      Kéž byste se pletl, ale nevím co by mohlo ten koridor uvést v život, nejspíš by tam muselo existovat něco víc než jenom Liberec(ko) a nejspíš by to i muselo pokračovat do zahraničí. A pak bude někdo po takovéto trase, byť by třeba pokračovala do Rakouska, něco vozit?

      sochovsky:
      Trať do Přerova rekonstrukci potřebuje, takže stavět rovnou na 200km/h myslím není vůbec zlý nápad.

      P.S. Mohli by správcové Webu navýšit počet zobrazených článků na hlavní stránce? Mizí příliš rychle, někdy i během jednoho dne. Také by asi nebylo na škodu aby byl navýšení počtu úrovní zanoření v diskusi, se současným nastavením může brzy začít vznikat trochu chaos.