Pomalá cesta k rychlejší železnici do Liberce. Projektuje se jen pár kilometrů

Nádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNádraží v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Žádný úsek nové trati dosud nedospěl do povolovacího procesu.

Více než tři měsíce poté, co centrální komise ministerstva dopravy schválila studii proveditelnosti pro zrychlení železničního spojení z Mladé Boleslavi do Liberce nedošlo zatím prakticky k žádnému posunu v přípravě stavby. Jediný pokrok je informace, že se nová dráha rozdělí na pět úseků. K zásadnímu posunu nedochází ani u úseku z Prahy do Mladé Boleslavi, kde u většiny nové trati není ani záměr projektu.

Vyplývá to z odpovědí Správy železnic a ministerstva dopravy na dotaz deníku Zdopravy.cz k posunu v přípravě. Trasa nového spojení byla po osmnácti zpracovaných studiích schválena letos v květnu.

„Předmětná část je v raném stádiu přípravy, kdy zatím není možné operovat s konkrétním časovým horizontem soutěže na projektanta nebo zpřesňovat termíny realizace oproti předpokladům ve studii,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

První posun příští rok

Teprve příští rok má dojít k dopracování záměrů projektu u prvních tří úseků z pěti z Mladé Boleslavi do Liberce a na hranici s Polskem. „Teprve potom může přijít na řadu navazující zpracování dokumentací pro povolovací proces. Nezbytnou podmínkou ale bude také zanesení dílčích úseků nové trasy do zásad územního rozvoje Libereckého a Středočeského kraje,“ dodal Gavenda.

Detailně: Tři nové tunely, 200 km/h a částečně jednokolejka. Jak se má změnit cestování mezi Prahou a Libercem

Jak vypadá rychlost přípravy nových tratí, je vidět i na postupu prací u spojení Praha – Mladá Boleslav. V roce 2018 stát slíbil v memorandu například i Bezděčínskou spojku pro lepší napojení automobilky do Nymburka. Po pěti letech se nejen nestaví, ale stavba nemá hotovou ani základní dokumentaci pro územní rozhodnutí.

Nová železniční trať i silnice. Stát slibuje Škodě Auto přes 7 miliard do dopravy

„Na rameni Lysá nad Labem – Mladá Boleslav se v současné době zpracovávají záměry projektů modernizace a elektrizace trati Nymburk – Nepřevázka a rekonstrukce traťového úseku Mladá Boleslav město – Mladá Boleslav hlavní nádraží. Pro stavby Bezděčínská spojka a ŽST Mladá Boleslav východ pak probíhá zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí. A v případě Všejanské spojky se aktuálně vyhodnocuje výběrové řízení na zpracování dokumentace pro společné povolení. Jakmile bude projektant vybraný, dojde v rámci projekčních prací na projednání záměru s dotčenými subjekty,“ dodal Gavenda.

Správa železnic po schválení studie proveditelnosti uvedla, že se stavbou počítá v příštím desetiletí. Po dokončení stavby za 51 miliardy se má jízdní doba z Prahy do Liberce zkrátit na 69 minut, dosud je jízdní doba dvojnásobná.

Tagy Ministerstvo dopravy Praha - Liberec Správa železnic železniční spojení Praha - Liberec zrychlení trati Praha - Liberec
67 komentářů