Detailně: Tři nové tunely, 200 km/h a částečně jednokolejka. Jak se má změnit cestování mezi Prahou a Libercem

Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Stát počítá na nové trati s expresní vrstvou i rychlíky Kolín - Liberec.

Desítky let zanedbávané železniční spojení mezi Prahou a Libercem se má podle včerejšího rozhodnutí centrální komise dočkat v příští dekádě výrazného zlepšení a zkrácení jízdních dob na polovinu, a to 69 minut. Přinášíme detailnější analýzu, co vše vybraná varianta 200PF s odhadovanými náklady 51 miliard korun přinese. Kompletní studie proveditelnosti je ke stažení zde.

Jde o data ze studie proveditelnosti, kterou zpracoval Sudop Praha. Varianta 200PF je nakonec kompromisem, Liberecký kraj požadoval ještě dražší řešení pro kolejové napojení Jablonce nad Nisou. To se ale nakonec měnit nebude.

Studie neřešila zrychlení z Prahy do Mladé Boleslavi, to pokrývají plány na Všejanskou a Bezděčínskou spojku. Trasa trati vede z Mladé Boleslavi do Turnova z velké části ve stávající stopě, má dojít ke zrychlení v některých úsecích na 200 kilometrů v hodině. Ke zdvoukolejnění dojde mezi Mladou Boleslaví a Bakovem nad Jizerou a Mnichovým Hradištěm a Příšovicemi. V úseku Debř – Bakov n. J. je z důvodu zdvoukolejnění navržena úplná přeložka trati do nové stopy. Součástí bude dvoukolejný tunel o délce cca 1,1 km a dvou estakád o souhrnné délce cca 600 m.

Mezi Loukovem a  Doubím u Turnova je navržena nová jednokolejná trať délky 6,5 km s rychlostí  200 km/h, v porovnání se stávající tratí dochází k jejímu narovnání. Před Turnovem vznikne odbočka, která umožní vedení vlaků mimo úvrať v Turnově. Od Doubí je pak trasa narovnána mimo Sychrov s tunelem o délce 2,3 km, další tunel je pak z Hodkovic nad Mohelkou k Liberci pod Jeřmanicemi o délce 3,95 km. Součástí budou čtyři estakády o délce téměř kilometr.

Stávající trať přes Sychrov a Jeřmanické sedlo je navržena ke zrušení, vyjma úseku Hodkovice n. M. – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který je zachován pro potřeby nákladní dopravy.

Elektrizace až k polským hranicím

Součástí rozsáhlých úprav je i elektrizace trati z Liberce do Černous a dál do Polska, především kvůli zvýšení potenciálu trati pro nákladní dopravu. Elektrizace se má týkat i tratí Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem a Frýdlant v Čechách – Nové Město pod Smrkem. Úsek Nové Město pod Smrkem – Jindřichovice pod Smrkem je navržen ke konzervaci (zachování infrastruktury s minimem provozních nákladů) pro možnost případného výhledového obnovení přeshraničního spojení do Polska.

Součástí studie jsou i úpravy tratě z Turnova do Dvora Králové, podle studie je možné zde zkrátit jízdní dobu až o 30 minut. Jablonec nad Nisou bude nadále bez přímého železničního napojení do Prahy. Plány počítají s tím, že každý vlak zastaví v Hodkovicích nad Mohelkou, odkud pojede autobus.

Stát podle studie na trati počítá se zavedení linky Ex7. Doba jízdy bude 68,5 minuty z Prahy do Liberce. Současně má dojít k zavedení linky R22B mezi Kolínem a Libercem. Podle studie ministerstvo dopravy počítá pro linku Ex7 s nasazením vratných souprav typu railjet.

Mapa rychlejšího spojení Praha - Liberec, úsek Mladá Boleslav - Turnov Foto: Správa železnicMapa rychlejšího spojení Praha - Liberec, úsek Turnov - Liberec. Foto: Správa železnicTrasa spojení Mladá Boleslav - Liberec. Foto: SŽ
Tagy Praha - Liberec Správa železnic železniční spojení Praha - Liberec zrychlení trati Praha - Liberec
271 komentářů