Infrastruktura Železnice

Kudy rychlovlakem do Polska? O lepší trať se přetahuje Liberec s Hradcem Králové

Jednotka pendolino Českých drah. Foto: Jan Sůra
Jednotka pendolino Českých drah. Foto: Jan Sůra

Na plánované mapě navrhovaných rychlých spojení je trať z Prahy do polské Vratislavi zanesena jako přímka vedoucí mezi Libereckým a Královéhradeckým krajem dál do Polska. Záměrně. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zatím neví, kudy spojnici do Polska vést a čelí tlaku obou krajů, které rychlovlaky chtějí vést po svém svém území.

Územně-technická studie, která řeší alespoň základní směry, je zatím proto navržená v několika variantách. „Musíme se shodnout s polskými partnery, kudy trasu chtějí vést,“ říká vedoucí odboru strategie SŽDC Radek Čech. S polskou stranou budou jednat na začátku října.

Čech nechce říct, zda nějaká varianta vychází lépe, než druhá. Na železniční konferenci pro kraje ale uvedl, že zlepšení dopravní obslužnosti Pardubic a Hradce Králové by přinesla už jen výstavba vysokorychlostní trati z Prahy do Brna, která by provozu na koridoru ulehčila. Navíc už dnes Pardubice i Hradec Králové, kde se chystá zrychlení stávající trati, patří mezi města s výbornou železniční dostupností do Prahy. Liberec naopak patří mezi nejhorší, s dobou jízdy přes dvě hodiny.

Liberecký kraj proto stupňuje tlak na stát, aby začal řešit železniční spojení Praha –  Mladá Boleslav – Liberec. Kraj požaduje, aby koridor do Polska vedl přes Liberec. Kraji se nelíbí ani to, že zatím varianty studie proveditelnosti počítají nejméně s dobou jízdy 1 hodiny a 25 minut mezi Libercem a centrem Prahy, což není oproti silnici zásadní rychlost.

Ve hře je pro Liberecký kraj i vyhledávací studie vysokorychlostního železničního propojení Praha – Liberec/Hradec Králové – státní hranice CZ/PL, jejímž cílem  je navržení mezinárodního koridoru rychlého železničního spojení evropského významu přes Hradec Králové, nebo Liberec, které je možné napojit na česko-polské hranici do stykových bodů Královec nebo Jindřichovice pod Smrkem.

V případě vedení vysokorychlostní tratě přes území Libereckého kraje, jsou v úseku Praha – Liberec navrženy 3 varianty ve zbývajícím úseku z Liberce na st. hranice s Polskem jsou navrženy 2 varianty s maximální rychlostí 250 a 350 km/hod. Navrhovaná doba cesty mezi Prahou a Libercem je do 35 minut.

Liberecký kraj vysvětluje vedení koridoru Praha – Wroclaw přes území kraje obsloužením většího počtu obyvatel včetně  včetně průmyslového centra v Mladé Boleslavi, má být i levnější o 20 miliard korun. „Královehradecký kraj, na rozdíl od Liberce, s Prahou již v současnosti spojují dvě elektrizované železniční tratě, které postupně procházejí modernizací na rychlost až 160 km/h,“ uvedl Liberecký kraj ve svém prohlášení.

„Je to dlouhodobě neutěšená situace, kdy z Liberce do hlavního města cestující jedou dvě hodiny. Na rozdíl od jiných rychlíkových spojů do krajských měst v České republice ho nijak nefinancuje ministerstvo dopravy. Pokud je jeho cílem sto minut z centra Liberce do centra Prahy, tak to považuji v 21. století za úsměvné,“ komentuje hejtman Martin Půta.

SŽDC se navíc chce připravit i na variantu, že nebude mít od Poláků jasné stanovisko, kudy trasu vést. Na složitou domluvu s polskými sousedy je ostatně česká doprava zvyklá. Vybudovat silnici mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou polským územím za peníze německého a českého státního rozpočtu trvalo přes deset let, ještě déle se mluví o rekonstrukci peážní tratě na stejném místě.

Taková verze hraje pro zrychlení směrem do Liberce, protože v trase bude Mladá Boleslav. Automobilka Škoda Auto už před několika měsíci vyzvala stát, ať posune přípravu vysokorychlostních tratí. Pro libereckou variantu hraje ještě další důvod: jednou z verzí je využít plánovaný výjezd z Prahy po rychlotrati do Drážďan tunelem z Balabenky za Prosek. Tím by vyšla i lépe ekonomická návratnost trati do Německa.

(Autor bydlí v Liberci a tím pádem přiznává zaujatost pro variantu přes Liberec.)

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Osobne si myslim, ze by bylo vhodne mit obe varianty. Vsak dalnice vedou do obou mest. A prioritou CR by melo byt propojeni VRT vsech krajskych center a vetsich mest a regionalnich uzlu v trase.
    Kazdopadne by se melo pracovat na vice variantach, aby nedochazelo k dalsim posunum.

  • Jednoduchá pomoc, vytáhněte stará pravidla platná od staveb prvních tratí, Maximální rychlost, Minimální stoupání a Nejmenší cena. Dále je také třeba uvažovat délku a případné napojení na další trasy. Vzhledem k tomu že se do dokončení celé sítě VRT může stát kdoví co, tak bude vhodné aby i jen jedna VRT výrazně zrychlila dopravu. Pokud máme zajistit spojení Polska a Rakouska a v Polsku by měla existovat VRT Varšava-Vratislav, pak by bylo vhodné aby VRT vedla takovým směrem aby na ni bez zbytečných zajížděk mohly přejet vlaky z Vídně.

    Nevím jaká je v Polsku situace, ale je myslím dost možné že VRT povede jako přestavba tratě na Valbřich, je totiž dost přímá až po Swiebodzice, pak je složitější terén, pak by se dalo snad nějak na Meziměstí, u nás je pak také ne zrovna jednoduchý terén, ale méně komplikovaný než v Libereckém kraji. myslím že pokud se příjme že tady ten složitý úsek se udělá na 200km/h a s tím že v Hronově a Náchodě bude muset být propad, nebo se to povede tunelem, nemuselo by to být špatné. Za mne tedy spíše varianta přes Hradec.

  • Tipuji, že nejrozumnější by byla „kombinace polovin“ – z Prahy do Liberce (bez pokračování) a z HK do Polska (bez nového úseku z Prahy). Z vnitrostátního hlediska by to mělo přínosů asi nejvíc. Vyjdeme-li z budoucích 160 km/h Lysá – HK a nějaké přijatelné rychlosti Praha – Lysá popř. Poříčany – Nymburk a současně z toho, že stávající koridor Praha – Olomouc bude přece jenom uvolněn VRT přes Brno, VRT Praha – Hradec asi opravdu může ještě počkat, přinejmenším ve východočeském úseku. Přeshraniční úsek za Libercem by měl využití minimální, v hradeckém případě je tam jako solidní cíl Trutnov, z polské strany je to trochu podobné. Ten „čistě přeshraniční“ úsek by zde byl velmi krátký.

  • O 20 miliard levnější přes Liberec než přes Hradec? Ten kdo to řekl, tak ten upadl ne? Kolik by muselo stát množství tunelů a mostů přes hornaté území do Liberce? Do HK je to v podstatě jen rovina. Není potřeba žádný tunel. A to mi chcete říct, že razit tunely je levnější než stavět na rovné ploše? Tady by se měl někdo nad sebou zamyslet.
    Rychlotrať na Liberec je nesmysl. Až bude mít náš stát peněz jako v Dubaji, tak poté se o tom můžeme bavit. Každopádně je smutné, že Liberecko má takhle špatné napojení, ale nemůže si kraj myslet, že kvůli stotisícovému Liberci a 45 000 Jablonci si stát hrábne hlouběji do kapsy.
    Rychlotrať na Hradec obslouží jak 95 000 Hradec Králové, tak nedaleké 90 000 Pardubice. To jsme skoro na 200 000 a vyjde to pro stát levněji.

    • Krkonoše či Orlické hory jsou také rovina? bavíme se o celé trase, ne do HK či LB.

    • Nezapomínejte, že v blízkosti budou dvě tratě na 160 km/h (hradecká se bude tak jako tak modernizovat), spojku mezi těmito východočeskými městy také na 160 km/h (částečně realizováno už dnes, co nevidět se bude pokračovat dál z PUE na HK) a vše dvojkolejné. A by měla vést ještě VRT? Tohle bych považoval za utrácení těch „dubajských“ peněz. Zejména když železniční infrastruktura v okolí Liberce nadále vede ve stopě z konce 19. století. No a je vesměs jedno, zda tunely a mosty povedou přes jedny hory nebo druhé (hádám, že to víte, ale pro připomenutí – i za Hradcem jsou hory, které je potřeba překonat).

  • Bude-li to varianta přes Liberec, vyjde nám brutální tempo obnovy / výstavby železniční infrastruktury na každých 200 let.

  • Nevím, o čem se tady baví, když dneska nejsou schopni vykoupit pozemky pro pár kilometrů dálnice a vyprecizovat přípravu stavby tak, aby nebyla napadnutelná ze strany takových podvratných „organizací“, jako jsou např. Děti Země, kteří jsou schopni jakoukoliv stavbu blokovat řadu let. Jak pak chtějí postavit takovéto náročné liniové stavby????

  • Chápu a rozumím zoufalé situaci Libereckého kraje ohledně železničního spojení, ale upřímně nevím, kde vzali prohlášení o modernizaci tratě na Hradec Králové na rychlost 160 km/h, to se reálně prostě neděje. Každý rok se látají nejhorší úseky, aby byly vůbec provozuschopné. Nejméně čtvrt roku jsou výluky, kdy provoz odklánějí přes Sadskou na koridor s patřičným zpožděním. Běžný jízdní řád se rok od roku spíše zpomaluje a stejně není dodržován. A to nemluvím o situacích, kdy se něco pod*lá na koridoru a všechny vlaky odklánějí na tuto trať. Průměrné zpoždění ranního spoje za poslední měsíc 14 min., viz babitron. Tedy železniční dopravní obslužnost HK – Praha 2 hodiny, to je skutečná paráda (vím, že přes Pardubice je to rychlejší, ale zase s přestupem, který ne vždy vyjde).

    • Rekonstrukce trati VOCHOC (Velký Osek – HK – Choceň) je již odsouhlasena a pracuje se na přípravné dokumentaci. Byla vybrána varianta maximální (dvojkolejná na 160 km/h). Dále se připravuje rekonstrukce tratě Kolín – Děčín, v úseku Libická spojka (napojení od HK) do Lysé nad Labem taktéž na 160 km/h.

  • A není to jedno kudy. Ten vysokorychlostní vlak má-li být vysokorychlostním tak by měl zastavit jen každých 150 -200 km. Což je z Prahy s bídou Liberec nebo Hradec. Zastávka v Boleslavi je nesmysl, poněvadž by to už nebyl vysokorychlostní vlak kdyby se měl pořád rozjíždět a zase brzdit.

    • V Německu Vám také ICE zastavuje v Ingolstadtu , což je v podstatě analogie Mladé Boleslavi..

    • Zjistěte si něco o trakčník vlastnostech vlaků. Zastavení v Liberci není problém ani pro nejvyšší vrstvu. V Boleslavi zastaví vrstva nižší.

  • To je dnes překlepů 🙂
    Ale k věci: Já se bojím, aby to nedopadlo tak, že SŽDC postaví trať na jiný hraniční bod než než Poláci. Opravdu by mě to nepřekvapilo.

    • Mně přijde podivný už jen omezení výběru na stávající hraniční body (i když u obou by bylo fajn mít přeshraniční místní spoje). To skončí VRT na hranici a dál se pojede po tom, co je? Nebylo by lepší jen vzájemně koordinovat vnitrostátní rychlá dálková spojení a ta na základě dohody propojit? Stejně bude většina frekvence vnitrostátní a potřeba je lepší trať v obou směrech (do Hradce by však zatím stačilo zlepšit parametry a přidat druhou kolej).

  • Víc, jak 20 let stát jen slibuje. Pro nás z Liberecka již dávno úsměvné, divím se, že pro autora článku ne trapné.

Newsletter

Partneři


Výběr editora