Autobusy Nová mobilita

V Kroměříži začíná jezdit hybridní autobus Volvo, do 30 km/h využívá baterii

Autobus Volvo 7900 pro Kroměříž. Foto: KTS
Autobus Volvo 7900 pro Kroměříž. Foto: KTS
Oproti čistě dieselovým autobusům má zhruba o čtvrtinu nižší spotřebu nafty.

Kroměříž je dalším městem, které začne v městské hromadné dopravě používat hybridní autobus. Radnicí vlastněné Kroměřížské technické služby (KTS) zakoupily autobus Volvo 7900 Hybrid. Zaplatí za něj 6,5 milionu korun.

Nákup nového autobusu oznámila radnice na svých stránkách. K nákupu došlo poté, co ho loni testovali. Hybridní autobus kombinuje pohon na naftu a elektřinu. Při rozjezdu a jízdě do rychlosti 30 kilometrů za hodinu využívá baterii, při rychlejší jízdě jede na naftu. „Velkým kladem je naprosto tichá jízda při rozjezdech. V porovnání s dieselovým autobusem hybridní technologie dosahuje asi pětadvacetiprocentní úspory paliva,“ popsal vedoucí provozu MHD Jaroslav Černý.

Vozidlo je vybaveno automatickou plošinou pro nástup a výstup vozíčkářů, autobus je plně klimatizován a vybaven USB zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky. Nový autobus doplní sedm více než deset let starých vozidel Volvo, která jezdí na naftu. Kromě toho KTS disponují třemi autobusy značky Iveco, které jezdí na stlačený zemní plyn (CNG). Pořízeny byly v letech 2017 a 2018. „Rádi bychom v obnově vozového parku MHD pokračovali. Bez dotací se ale v případě nákupu více autobusů najednou neobejdeme. Bohužel, vhodný dotační titul dosud vypsán nebyl,“ uzavřel starosta Jaroslav Němec.

V Kroměříži jezdí autobusy na celkem osmi linkách městské hromadné dopravy.

Hybridní autobus Volvo 7900LAH jezdí od loňského roku i v Českých Budějovic. Tamní dopravní podnik jej koupil po několikatýdenním testování, když předtím se testoval i v Praze.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miroslav

Se zas někdo vzbudil,ne?

Petr

Mě fascinuje, jak se zase zdůrazňuje, že bus má USB pro dobíjení drobné elektroniky. Kolik času v tom buse stráví běžný cestující při jedné jízdě městem velikosti Kroměříže? A kolik procent kapacity baterie svého mobilního zařízení si za tu dobu stihne dobít?

M19

Tak čtvrt hodiny, kolik kapacity to bude záleží i na tom mobilním zařízení resp. jeho baterii, minimálně však nebude dále ubývat, to se také hodí.

Leinad

U těch krátkých časů taky má vliv, jestli bus umí quickcharge (nebo jinou normu) a jestli si sednou s nabíjeným zařízením.
Dnešní tablety umí žrát víc než 5V*450mA, takže i při připojení se vybíjí.

M19

Ale pomaleji, prostě je to lepší než vůbec nic.

libcha

Já jsem hybridním Volvem jel v Budějovicích, asi je to podobný typ, jen kloubový.

Překvapilo mě, jak hlučný ten spalovací motor je (vůči cestujícím sedícím u něj), a hlavně, jak špatně ten hybrid (z laického pohledu) fungoval: během rozjezdu se jelo na baterii, pak naskočil spalovák, ale typicky zrovna v momentě, kdy šel bus do výběhu. Působilo to dost nesladěným dojmem.

Schottky

Hybridní autobus je dobrý kompromis. Kombinuje výhody el. busů. Tj. Tichý a plynulý rozjezd a zároveň eliminuje jejich neduhy jako horší dojezd a větší zatížení životního prostředí obrovskými bateriemi.

Přitom jak ten bus furt zastavuje a rozjíždí se, tak ta rekuperace při brzdění taky udělá svoje.

Ale otázka je jak to bude v praxi. Ale zatím se mi to zdá jako ideální alternativa k El. Busům.Ani cenově to evidentně není nic šíleného.

Kubrt

K té ceně – je to bývalý předváděcí bus, vyrobený 2017.

M M

MHD v Kroměříži stojí za h**, hybridní autobus na tom nic nezmění

Jan Sova

Kroměříž jako Přerov, v tom bude ta MHD stejná. Prostě dopravně nepropustné komunikace, urbanisticky nezvládnuté (čti rostlo to jak plevel do atypických tvarů).

Par

Hybrid u městké basuvky má smysl. furt staví furt se rozjíždí… přitom běžnému autobusu chybí jen baterka, protože eletrický retarder už má každý bus. stačilo to jen vhodně vyřešit, zapojit baterku k retadéru atd… dle mě to je efektivnější než budovat drahou infra pro rychlodobíjení.. těch 25% uspory určitě rychle zaplatí co ten bus stojí navíc.

PetrB

Tak v MHD Kroměříž má Volvo, dalo by se říci, svoji tradici…

slsp

Poznamka autora: clanok je o jednych z uplne prvych seriovych hybridov modelu 7700 (vyrobne cisla 10-49, ak si dobre pamatam, z roku 2011), prevadzkovanych v meste z narocnymi klimatickymi a topologickymi podmienkami. Dnes je ta technologia o kus dalej a ani zimny Kromeriz nebude az taky hardcore.

ABC

ale pořád to pobaví 🙂

PAN

Proto to koupili. Aby to byl právě hardcore:)

medvěd

Ten rozjezd na elektřinu je supr, zažil jsem to v Českých Budějovicích. Inu někdo myslí na cestující – plynulý rozjezd.

Big Fat Fabulous Woman

Kroměříž má vlastní dopravní podnik?

Jan Novak

Má technické služby, jak se píše v článku….

Jirka

Pořád máme víc busů, než ČSA letadel 😀