Autobusy Doprava ve městě

V Budějovicích koupili pro MHD předváděcí hybrid Volvo v bruselských barvách

Hybridní autobus Volvo ve službách českobudějovické MHD. Pramen: DPMCB
Hybridní autobus Volvo ve službách českobudějovické MHD. Pramen: DPMCB

Dopravní podnik města České Budějovice (DPMCB) vnesl jasno do budoucnosti velkokapacitního hybridního autobusu Volvo 7900LAH, který v první polovině loňského roku budil pozornost i v pražských ulicích. Předváděcí vůz v barvách bruselského dopravního podniku STIB posílí natrvalo právě budějovickou MHD.

DPMCB vůz testoval v provozu loni v říjnu a nyní se rozhodl pro jeho zakoupení. Autobus najezdil při testech v krajském městě přes 4 000 kilometrů s průměrnou spotřebou 34,41 litru na 100 kilometrů. „Což představuje mimořádně příznivou spotřebu, zejména s ohledem na podmínky provozu a fakt, že se jedná o kloubový vůz,“ uvedl dnes budějovický dopravní podnik.

Autobus kombinuje pohon naftového motoru a baterie. Baterii využívá především pro rozjezdy, při dosažení rychlosti 30 km/h přepíná na naftový motor. Baterie se dobíjí při brzdění. Výhodou hybridů je, že nepotřebují žádnou dobíjecí infrastrukturu a nemají omezený denní dojezd. Jízda je rovněž plynulejší a tišší. Nevýhodou je především vyšší cena oproti klasickým dieselům.

„V případě Volva 7900LAH se jedná o opravdu chytrou technologii, jejíž ekonomický efekt do značné míry závisí na schopnosti řidiče,“ uvedl šéf DPMCB Slavoj Dolejš. O efektivitě jízdy je řidič informován skrze zabudované diody. Podle Dolejše přitom budějovičtí řidiči hodnotili autobus v říjnu velmi kladně, a to včetně detailů, jako je řešení čelního skla, které redukuje slepý úhel.

Volvo 7900LAH bude do českobudějovického dopravního podniku dopraveno dnes, do provozu se má zapojit ještě do konce května. DPMCB za něj zaplatil 6,347 milionu korun bez DPH.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Liška

Bruselské barevné řešení zůstane nebo bude vůz přemalován do standardních budějovických barev?

Martin

Jaromír Jágr je nervózní – Česko je šokováno
Po Jaromír ukázat svou novou platformu živě na televizi 107% více milionářů v Česku
Reklama

Pardon za vsuvku, spise dotaz na redakci, jak muze projit takova reklama? S takovou cestinou je docela riziko na to kliknout i omylem… 🙁

Andy

Reklamu nevybírá redakce, ale nabídky jsou tvořeny na základě stránek, které navštěvujete. Zkuste prohlížet min debilit a reklamy se přizpůsobí 😉

Martin

No, nevim odkud se tahle debilita vzala… 😀
Ale jestli je to neco nebezpecneho, tak by to nemelo na stranky projit ani v pripade, ze s tim redakce nema nic spolecneho… odkaz byl na firmu Herzog v nemecku…

Jan Sůra

Zeptejte se u googlu, které na našich stránkách provozuje reklamní systém.

Lemmy

Spíš je otázka proč Google trvale podporuje reklamní kampaně podvodníků. (Jak tohle, tak různé fotky vajíček a dalších podivností jako zázračný recept na zlepšení sluchu.)
K Jágrovi: https://pooh.cz/2020/05/08/jaromir-jagr-nastrojem-podvodu-na-zbohatnuti-pres-kryptomeny/

Říkal jsem si jestli není dobré důsledně na to klikat, což podvodníky stojí prachy (klidně jednotky korun) a naopak tím pomůžete panu domácímu. Na druhou stranu z tooho má prachy i Google a klikání ho motivuje k většímu zobrazování reklamy tady… 🙁

PetrB

Jeden autobus, to ty cestujici a DP vytrhne. 6,3 milionu korun v tahu, ale ze pan reditel chce definitivne zrusit nocni linky, aby se v ramci uspornych opatreni usetrilo se radeji ani nezminuje…
Viz. profil Pirati Ceske Budejovice na Facebooku

OndraS

Jak se na takovou věc dělá výběrové řízení? Ví někdo?

Filip

Normálně zadáš podmínky opotřebení atd. a když někdo splňuje a má zájem přihlásí se. Ale je fakt, že na ojeté a předváděcí autobusy se moc často vyběrko nedělá.

Gajda

Tak na to co a za kolik koupili jim rozhodně není co vyčítat, myslím, že je to dobrá koupě.

liposh

A neví se, kde se tohle Volvo vyrábí? Protože před pár lety v Brně jezdilo na zkoušku Volvo vyrobené v Polsku a to byl děsnej křáp, po pár dnech všechny šroubky a věci uvnitř povolily a všechno uvnitř autobusu rachtalo a třáslo se. Tady musím vyzdvihnout Solarisy, které jsou v kabině pro cestující nezvykle kvalitně smontované.

Jindra

No zrovna Solarisu bych o kvalitě moc nemluvil. Alespoň v Plzni jich řada po pár měsících chrastí a mlátí jak blázen

Jedine vlaky

V Brně se s nimi jezdí docela dost dobře.

liposh

Ano, přesně tak. Zvláště po těch zkušenostech s tím Volvem jsem od těch Solarisů v Brně čekal to nejhorší, ale ono ne. Slyšel jsem, že řidiči si na Solarisy stěžují, ale já, jako cestující jsem dost spokojen. Je ale možný, že je protáhli před nasazením přes ty dílny DPMB a všechno poutahovali a dolepili 😀

M H

Souhlasím, v Brně jsou kastle Solaris ty nejpohodlnější pro cestující (a to jak Solaris Urbino 18, tak i 26Tr). Kastle od SOR i Iveca (Citybus/Urbanway) jsou z hlediska mlácení něčeho spojeného s vydáváním pazvuků a „nárazy“ během jízdy pro cestujícího výrazně méně pohodlné (i když u nových Urbanwayů je to už lepší). Naopak Iveco Crossway (jen polovina nízkopodlažní) je velmi pododlný.

noerf

Liposh: nákup hybridniho autobusu od Volva je zvláštní s ohledem na to, že DPM ČB poslední dobou kupuje vše od Solarisu (trolejbusy a elektrobusy s výzbrojí od Škody Plzeň).
Navíc nákup jednoho vozidla s ohledem na nákup nahradnich dílů, servis mi přijde trochu zvláštní.

Lemmy

Tak zrovna tenhle autobus by byla rarita ve flotile kteréhokoliv DP. Se servisem může pomoci Volvo, i pro ně je to stále experimentální segment, kde potřebujou získat dlouhodobou zkušenost…

Honsa

Polske veci jsou dost kvalitni. Cesky se snazim Max. Vyhybat. Nastesti je Skoda Auto nemecka 😊😘

Radovan Komínek

Škoda, že v článku není žádný údaj o tom, kdy se vrátí vyšší pořizovací náklady. To by měl přece pořizovatel vozidla zkalkulováno a měl by se tím chtít pochlubit, jak dobře hospodaří. Jelikož bylo vozidlo testováno, údaj určitě existuje. Byl bych rád za doplnění. Bez tohoto údaje je článek více politicky proklamační než technicky informující. Neurazím se ani za informaci, že data nebyla poskytnuta. Tím se věc vyjasní také.

Kubrt

To by jistě byly zajímavé informace. Na druhou stranu, ta cena za kloubový autobus, byť tři roky starý, je dost dobrá. Za podobné peníze lze koupit sólo od SORu. Tak snad bude v ČB dlouho a úspěšně sloužit.

Jarek

Asi tak… nové to bude stát trojnásobek…

Filip

TO určitě ne, třeba nové Conecto stojí 160k euro, 6 mil Kč stojí zájezdové autobusy, ne městské.

Kubrt

Bejvávalo. Projdi si zprávy o nákupech autobusů za poslední rok; jasně, ceny nějak oscilují, ale 6 mega za sólo městský autobus není nic mimořádného.

Martin

Pred asi 5 lety jeste v DPP v Praze, viseli cedulky o cene autobusu a solo SOR byl za 7.5mil…

Filip

Jenže vy berete cenu s DPH, pro společnost je zasasadní cena bez DPH. Samozřejmě že cena s DPH je přes 6 mil.

Jan Pytela

To pozitivní hodnocení bude spíše než na ekonomice provozu založené na komfortu řidičů & kvalitě zpracování. Ale za jednu „půjčku“ aerolinkám by takových autobusů bylo…

TPal

A ode dneška nejsou Technické služby Kroměříž (provozovatel místní MHD) jediným provozovatelem autobusů značky Volvo pro účel MHD. A nebo se pletu?

esc

Jedno Volvo 8500LE jezdí i na lince 330 PID.

TPal

Jasně, ale je linka 330 považována za linku MHD?

Martin

No, to je otazka, asi ne, ale ona rada linek PID nahradila ty mestske…

Pražák

Jak píše Martin, některé linky PIDu suplují i linky pražské MHD. Třeba taková 341, do části Cholupic (část Prahy 12) se jinak než touto linkou nedostanete.

Luka5

V PIDu jezdí Volva taky – u dopravců ČSAD Polkost a POHL Kladno.

Erik

Polkostí už nejezdí.

Lukáš F.

Na 302 se objevuje nějaké staré Volvo. Dopravce Retrobus Prostějov.

Tomáš V.

Bohužel, to, co jezdí na 302, to už snad předčí jen ex Hnusor z Bratislavy od Libuše Mikší:-) A Štěpánek, samozřejmě. To je takovej evergreen špíny.

A to má jinak Retrobus docela sympatickou webovou prezentaci (byť jednoduchou): http://www.retrobus-prostejov.cz Je patrný, že nic lepšího se v rámci subdodávek asi vymlátit nedá (resp. ČSAD se očividně moc nechce).

Kernteriér

A není to spíš toto rovněž od L. Mikší?
https://seznam-autobusu.cz/vuz/73949

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO