Kroměříž kupuje další dva hybridní autobusy. Podle města jsou teď pro MHD nejvýhodnější

Hybridní autobus Volvo v Kroměříži. Foto: KTS KroměřížHybridní autobus Volvo v Kroměříži. Foto: KTS Kroměříž

MHD budou zajišťovat dva nové hybridní autobusy, které kombinují pohon na naftu a na elektřinu. 

Kroměřížská MHD se rozhodla vsadit na hybridní autobusy. Minimálně do doby, než vozový park přestaví na elektrobusy. Nyní kupuje dva hybridy, jiné dva už po městě jezdí.

„Musíme nahradit autobusy, které postupně dosluhují. Doporučené stáří autobusů by se mělo pohybovat do deseti let, což většina našich autobusů nesplňuje, nejstarší mají 19 a 20 let,“ uvedl místostarosta Jan Hebnar, jednatel městské společnosti Kroměřížské technické služby (KTS), která MHD v Kroměříži zajišťuje.

Podle ředitele KTS Mariana Vítka se cena jednoho hybridního autobusu pohybuje od pěti do devíti milionů korun. V minulých dvou letech KTS koupily dva hybridní autobusy. 

„Ukázalo se to jako dobrá volba. V současné době jsou totiž hybridní autobusy pro MHD ekonomicky nejvýhodnější,“ dodal místostarosta Karel Holík. Hybridní autobus při rozjezdu a jízdě do rychlosti 30 kilometrů za hodinu využívá baterii, při rychlejší jízdě jede na naftu.

MHD ve městě nyní zajišťují dva zmíněné hybridní autobusy značky Volvo, tři autobusy Iveco s pohonem na stlačený zemní plyn pořízené v letech 2017 a 2018 a sedm vozidel Volvo jezdících na naftu, která jsou starší patnácti let. 

Podle Vítka je ekologická zátěž vozidel na CNG srovnatelná s naftovými motory emisní normy EURO 6. „Jejich nevýhodou navíc je dlouhá doba tankování a to, že v Kroměříži je jen jedna možnost tankování CNG,“ doplnil Vítek.

Budoucností kroměřížské MHD by tak měla být vozidla s pohonem na elektřinu, přestože jejich cena nyní výrazně převyšuje náklady na pořízení hybridních autobusů. Město hodlá usilovat o dotace na stavbu nabíjecích stanic, provoz elektrobusů chce odstartovat v roce 2025.

Tagy baterie hybridní autobus hybridní autobusy Kroměříž Kroměřížské technické služby
8 komentářů