V Kroměříži začíná jezdit hybridní autobus Volvo, do 30 km/h využívá baterii
Autobus Volvo 7900 pro Kroměříž. Foto: KTS
Oproti čistě dieselovým autobusům má zhruba o čtvrtinu nižší spotřebu nafty.
Oproti čistě dieselovým autobusům má zhruba o čtvrtinu nižší spotřebu nafty.
Se zas někdo vzbudil,ne?
Mě fascinuje, jak se zase zdůrazňuje, že bus má USB pro dobíjení drobné elektroniky. Kolik času v tom buse stráví běžný cestující při jedné jízdě městem velikosti Kroměříže? A kolik procent kapacity baterie svého mobilního zařízení si za tu dobu stihne dobít?
Tak čtvrt hodiny, kolik kapacity to bude záleží i na tom mobilním zařízení resp. jeho baterii, minimálně však nebude dále ubývat, to se také hodí.
U těch krátkých časů taky má vliv, jestli bus umí quickcharge (nebo jinou normu) a jestli si sednou s nabíjeným zařízením.
Dnešní tablety umí žrát víc než 5V*450mA, takže i při připojení se vybíjí.
Ale pomaleji, prostě je to lepší než vůbec nic.
Já jsem hybridním Volvem jel v Budějovicích, asi je to podobný typ, jen kloubový.
Překvapilo mě, jak hlučný ten spalovací motor je (vůči cestujícím sedícím u něj), a hlavně, jak špatně ten hybrid (z laického pohledu) fungoval: během rozjezdu se jelo na baterii, pak naskočil spalovák, ale typicky zrovna v momentě, kdy šel bus do výběhu. Působilo to dost nesladěným dojmem.
Hybridní autobus je dobrý kompromis. Kombinuje výhody el. busů. Tj. Tichý a plynulý rozjezd a zároveň eliminuje jejich neduhy jako horší dojezd a větší zatížení životního prostředí obrovskými bateriemi.
Přitom jak ten bus furt zastavuje a rozjíždí se, tak ta rekuperace při brzdění taky udělá svoje.
Ale otázka je jak to bude v praxi. Ale zatím se mi to zdá jako ideální alternativa k El. Busům.Ani cenově to evidentně není nic šíleného.
K té ceně – je to bývalý předváděcí bus, vyrobený 2017.
MHD v Kroměříži stojí za h**, hybridní autobus na tom nic nezmění
Kroměříž jako Přerov, v tom bude ta MHD stejná. Prostě dopravně nepropustné komunikace, urbanisticky nezvládnuté (čti rostlo to jak plevel do atypických tvarů).
Hybrid u městké basuvky má smysl. furt staví furt se rozjíždí… přitom běžnému autobusu chybí jen baterka, protože eletrický retarder už má každý bus. stačilo to jen vhodně vyřešit, zapojit baterku k retadéru atd… dle mě to je efektivnější než budovat drahou infra pro rychlodobíjení.. těch 25% uspory určitě rychle zaplatí co ten bus stojí navíc.
Tak v MHD Kroměříž má Volvo, dalo by se říci, svoji tradici…
Nelze nepřipomenout 🙂 https://www.dailymale.sk/articles/ako-uz–zase-vozim-norov-i-setup_3998
Poznamka autora: clanok je o jednych z uplne prvych seriovych hybridov modelu 7700 (vyrobne cisla 10-49, ak si dobre pamatam, z roku 2011), prevadzkovanych v meste z narocnymi klimatickymi a topologickymi podmienkami. Dnes je ta technologia o kus dalej a ani zimny Kromeriz nebude az taky hardcore.
ale pořád to pobaví 🙂
Proto to koupili. Aby to byl právě hardcore:)
Ten rozjezd na elektřinu je supr, zažil jsem to v Českých Budějovicích. Inu někdo myslí na cestující – plynulý rozjezd.
Kroměříž má vlastní dopravní podnik?
Má technické služby, jak se píše v článku….
Pořád máme víc busů, než ČSA letadel 😀