V Brně začala třímiliardová proměna druhého největšího nádraží, oproti plánům vyjde dráž

Nová nádražní budova Brno-Královo Pole, vizualizace. Pramen: Správa železnicNová nádražní budova Brno-Královo Pole, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Kvůli stavbě dojde k dočasné redukci provozu části regionálních vlaků.

V Brně začala velká rekonstrukce železniční stanice Brno-Královo Pole. Přinese vybudování nové odbavovací budovy a také modernizaci kolejiště na přilehlé trati směrem na Tišnov.

K slavnostnímu zahájení došlo dnes dopoledne. Stavba vyjde dráž, než byly plány Správy železnic. Zakázku s předpokládanou hodnotou 2,62 miliardy korun získalo sdružení firem OHLA ŽS, Subterra, FIRESTA-Fišer a Tramo Rail za 2,95 miliardy korun.

Stanice Brno-Královo Pole je druhou největší železniční stanicí v Brně. Nová odbavovací budova bude i zázemím pro přilehlý dopravní terminál. Přestaví se také kolejiště, všechna nástupiště budou bezbariérová. Stávající podchod se rozšíří, zároveň propojí přednádraží s Myslínovou ulicí.

„Investice do modernizace a rozvoje železnice a dalších dopravních systémů jsou důležité nejen pro rozvoj české ekonomiky. Jsou také prostředkem, jak přimět spoluobčany, aby v ještě větší míře využívali veřejnou dopravu. Jako Brňana mě navíc těší, že se modernizace nádraží nevyhýbá ani jihomoravské metropoli,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala.

Stávající budova půjde k zemi v červenci příštího roku. Nový prosklený objekt bude mít v přízemí pokladny, obchodní prostory a toalety. Uprostřed haly budou eskalátory vedoucí do vyvýšené části s lavičkami pro cestující a dalším komerčním prostorem. Stávající budova ustoupí nově budované už v červenci příštího roku. Po zbourání do dokončení budovy bude zázemí pro cestující zajišťovat provizorní čekárna s kapacitou 250 osob u prvního nástupiště „Toto nádraží se zařadí mezi moderní stanice splňující současné požadavky na pohodlné cestování,“ zdůraznil ministr dopravy Martin Kupka.

Interval z 15 na 30 minut

Přestaví se kolejiště v celé stanici. Vzroste kapacita pro odstavování souprav dálkových vlaků, pro potřeby nákladní dopravy dojde k prodloužení vybraných kolejí. Současně vzniknou nová nástupiště s moderním zastřešením. Stávající podchod se rozšíří, nově povede napříč celým nádražím až do Myslínovy ulice. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí výtahy, nový informační a orientační systém pak usnadní cestování nejen ve stanici, ale i na přilehlých zastávkách Brno-Lesná, Brno-Řečkovice a Česká.

„Práce budou probíhat nejen v samotné stanici, ale také na první koleji od Brna-Maloměřic až po Kuřim. Rekonstrukci navíc úzce koordinujeme s modernizací stanice Vlkov a úseku do Křižanova a také se stavbami města a kraje přímo v Brně,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Nové zabezpečovací zařízení a obnova mostů, propustků a silničního nadjezdu poskytnou zcela nový standard v bezpečnosti a plynulosti železniční dopravy. Průjezd vlaků stanicí bude možný rychlostí 120 km/h.

Omezení provozu je v plánu od března příštího roku do listopadu 2025 a bude pouze částečné. Projeví se sníženou kapacitou trati především v regionální dopravě, a to prodloužením intervalu z dnešních 15 na 30 minut.

Nová nádražní budova Brno-Královo Pole, vizualizace. Pramen: Správa železnicVizualizace budoucí podoby stanice Brno-Královo Pole. Foto: rch.architectsStav stanice Brno-Královo Pole v roce 2022. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová nádražní budova Brno-Královo Pole, vizualizace. Pramen: Správa železnicVizualizace budoucí podoby stanice Brno-Královo Pole. Foto: rch.architectsVizualizace budoucí podoby stanice Brno-Královo Pole. Foto: rch.architects
Tagy Brno-Královo Pole Správa železnic
133 komentářů