V Brně začala třímiliardová proměna druhého největšího nádraží, oproti plánům vyjde dráž
Nová nádražní budova Brno-Královo Pole, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Kvůli stavbě dojde k dočasné redukci provozu části regionálních vlaků.
Mě pobavily ty vizualizace. Zastávkové ICE do Tišnova míjí odklonové ICE z Prahy do Vídně, protože koridor přes ČT stojí. Nebo to jsou nové Jančurovy rychlíky do Bohumína? 😀 Týpek na kole přijel po výpadovce na Svitavy, protože nic jiného z toho směru nevede. 😀 Parádní ženská jde kolem něj směrem, kam by se normáně bála, protože tam pořádně nikdo nechodí a je to tam takové pusté. To parkoviště pro auta vedle nádražní budovy je také nějak divně, od Semálu je tam, myslím, jednosměrka v opačném směru. Naopak mi tam chybí, jak bude vypadat ten přestupní uzel MHD, jako by… Číst vice »
Me zajimalo, zda „Nové zabezpečovací zařízení “ znamena, ze tato cast trati bude pripravena na vyhradnu provoz pod ETCS nebo bude jeste dalsi pozdejsi vyluka.
Me zajima… korektury jsou obcas skodlive.
Prostě Vás to zajímalo a stále zajímá :-).
A co ty lechtive egyptske maluvky a nastupistich? Zustanou?
Takže 1. TK Krpole – Kuřim nakonec reko o 9 (!) let později než reko 2. TK (tehdy při 2,5měs. „nickolejném provozu“)…
Co si tehdy z roku 2015 pamatuju, tak tou 1. TK se mělo navázat o dost dřív než až za 9 let.
Člověk míní…
Na druhou stranu 1. TK byla na rozdíl od druhé obnovována začátkem devadesátek, takže se i přesto konci životnosti teprve blíží.
Opět zas a pořád… Proč kvůli výluce stanice se musí rušit vlaky na S3 To neumí SŽ najít takové technické řešení, aby šel provoz maximálně zachovat? Umí, ale nechce. Nikdo ho k tomu nenutí. A tak bude další skupina lidí, která během výluky přejde z vlaku do automobilu. Tohle nejsou výluky na týden – a půl roku či rok – je dlouhá doba na to, aby s tím část cestujících byla smířena a pokorně ten diskomfort přijala. Navíc severní S3, kromě loňského roku – trpí na rázný způsob výluk už několik let. A prosím neříkejte, že to nejde… 100km, od… Číst vice »
Královo Pole – Kuřim je 8 km, jsou tam dvě zastávky. Normální JD osobáku je 10 min., během stavby bude při omezení na 50 km/h bude možná 14 min. I ten 30 min. takt je při jednokolejném provozu dost na hraně. Jaké řešení byste si představoval? Vložit jednu nebo dvě provizorní odbočky? Kromě vysokých nákladů a nepotřebnosti v pravidelném provozu by to znamenalo výrazné prodloužení stavby – např. v nedávno diskutovaném úseku Drahotuše-Lipník budou dvě odbočky a stavba tak bude probíhat ne po polovinách, ale po šestinách, aby byly využitelné dvoukolejky v dílčích úsecích mezi odbočkami. Pak není divu, že… Číst vice »
A neříkala Správa železnic, státní organizace, že na nových stavbách je už to omezení rychlosti nově V = 80 km/h místo 50 km/h ? Namátkou Lipník – Drahotuše nebo Karlštejn – Beroun ?
Mám za to, že je to podmíněno pevnou zábranou mezi kolejemi. Zde se v dokumentaci píše o 50 km/h, ale pokud by to zvládli s vyšší rychlostí, bylo by to samozřejmě velké plus.
Prostě zase zastaralé postupy…
Kolem prazskeho hlavaku jsou vsichni experti na udrzitelnou architekturu, tady sprzel vyplodi predimenzovany hnus bez souteze a nikdo behem pripravy ani necekne.
Ale cekne. Vlastně je to další zbytečná megastavba v době, kdy prý se musí šetřit. Tři miliardy za výměnu funkčního nádraží na okraj Brna za úplně nové…
Neodsuzuji vaše rozhořčení, ale chci pouze podotknout, že teoreticky mohlo být i zdaleka hůř. Zde je link, (převzatý od nicka „Projektant“, účastníka tehdejší diskuse u zdejšího článku ze dne 16.01 2022), na futuristické vize nádraží v KrPoli, tehdy zřejmě velmi ambiciózního a kreativního pana architekta Petra Parolka: https://brnensky.denik.cz/galerie/navrh_nadrazi_krpole.html?photo=1&back=147814903-2244-50 Myslím, že proti němu je i pan Kotas se svými stany, docela břídil. Doufám, že když jste to uzřel, tak jste z toho nedostal srdeční arytmii, nebo pupínky. Doplním jen, že první návrh objektu schváleného k realizaci (na současných presentacích) ještě obsahoval tři umělecké díry ve střeše nad terasou vedle prvním peronu.… Číst vice »
Vypada to pekne!
Pokud se vám líbí, doporučuji návštěvu České Lípy, tam už léta stojí zmenšená verze.
Tak tato rekonstrukce za 3 miliardy a Hlavák za 2 miliardy a je to prý moc.
Další co nepochopil, že i když to tak podle fotek vypadá, tak na rozdíl od hlaváku v Praze tohle zahrnuje komplet výměnu a rozšíření kolejí a zabezpečovacího zařízení a ještě pěkný kus trati směr Kuřim. Ta nová budova + podchod, který konečně propojí pro chodce dvě městské části, je proti celému rozsahu stavby v podstatě prkotina. Kdežto v Praze za to má být v podstatě akorát ubourání kusu stávající budovy a postavení pergoly nad parkem, nic víc.
Pch, průjezd vlaků na 120, když na Majlont je oblouk na 80.
Vy jste nemístný puntičkář. To je samozřejmě jen nadsázka, jako byste neznal SŽ. Ale zvýšení až do 85 km/h si tam představit dokážu a pro Pendolino ještě víc!
85km/h je ve druhé TK (směr Lesná) již dnes, první TK ji snad bude kopírovat. To nic nemění na tom, že stanicí opravdu nepůjde projíždět 120km/h. Nevím kolik bude od Řečkovic. Před Řečkovicemi je od Kuřimi horní „jen“ 100km/h. V KrPoli dnes stejně zastavuje veškerá osobní doprava (tedy včetně rychlíků). Zpomalovat tak budou jen náklady z až 100km/h na 80.
V 1. TK jsou žebrové podkladnice a pružné svěrky Skl24, na žebrových a rozponových podkladnicích nelze mít horní rychlostníky + pendolino – to je jedna věc.
Druhá je viditelnost stávajících návěstidel v 1. TK (= problém – nelze zvýšit rychlost) – to se stavbou mění k lepšímu – čili po stavbě zde budou rychlosti stejné jako ve 2. TK v současném stavu.
Průjezd stanicí:
V = 100/105/110-120/120* km/h (I=100/130/150/*270 = po výstavbě ETCS)
Od Řečkovic:
V = 100/105/120/120* km/h (I=100/130/150/*270 = po výstavbě ETCS)
Od Lesné:
V = 80/85/85/105* km/h (I=100/130/150/*270 = po výstavbě ETCS)
EDIT: rychlostní profil po výstavbě ETCS pro Pendolino:
V = 120 km/h v úseku Kuřim – Brno-Královo Pole a V = 105 km/h v úseku Brno-Královo Pole – Brno-Maloměřice St.3 – bez ETCS to nejde, kvůli viditelnosti návěstidel pro Pendolino.
A kolik tam těch Pendolin projede? 🙂
To záleží také na tom, kolik jich v době ukončení rekonstrukce ještě bude funkčních,
Momentálně to jsou myslím čtyři.
To se ptáte poněkud předčasně:-)) Teprve se soutěží veřejná zakázka s názvem „„Ověření sjízdnosti TV pro rychlostní profil Vk – příprava a realizace měřící kampaně 2023“ jejíž součástí jsou mj. úseky Vlkov – Řikonín a Křižanov – Sklené – viz níže: Účelem veřejné zakázky je ověření sjízdnosti trakčního vedení v rychlostním profilu Vk pro stanovené traťové úseky pro vydání průkazu způsobilosti dráhy bez omezení. Předmětem veřejné zakázky je komplexní zajištění veškerých kroků a úkonů nutných pro komplexní zajištění ověření sjízdnosti trakčního vedení v rychlostním profilu Vk v souladu s platnými TSI ČSN EN 50367 ed. 3, ČSN EN 50317 ed.… Číst vice »
Před Řečkovicemi je od Kuřimi 90 km/h, dvojité rychlostníky zde zatím nejsou. V opačném směru bylo taky 90, ale teď je 95/100.
Však od konce vlaku po vyjetí z oblouku již od hrotu krajní výhybky může začít zvyšovat na těch 120 km/h, pokud ve stanici nestaví. Takže ten poslední vůz těch 120 na výjezdu ze stanice, (když to fíra pořádně „osolí“) by skoro mohl i dosáhnout. Záleží také na délce soupravy.
Prave ze ve stanici vcetne rychliku vsechno stavi.
Tak až zase rozhrabou Brno – Třebová, tak by teoreticky něco projíždět mohlo, ale pokud to není Pinďa tak max. stovkou na jednom konci, jak už tu bylo napsáno.
Zajímavé však je, že si nikdo nevšiml že tam budou navíc i odstavné koleje!! Pro koho pak.??? Nevíte kdo tam má obraz souprav dálkových vlaků a za 2 roky přibudou další? Kdo ví. Ať napoví…..
No to je skandál! Na nádraží budou koleje? Hanba! 😀
Že by konečně dorazily i pragotrony na nástupiště?
už tam dávno jsou
To je fofr, dnes ráno tam ještě nebyly.
A Malomerice St.3 včetně až před Zidenice, tam co končila modernizace adamovskych koleji, to pořad nic?
V tom úseku má proběhnout stavba „Oprava trati v úseku Brno-Židenice – Brno-Maloměřice – 2. část“ – viz níže: Stav: Příprava, Zahájení realizace: 2024, Konec realizace: 2024 Akce: Strojní čištění kolejového lože, souvislá výměna kolejnic a pražců, svaření do bezstykové koleje a úprava jejích geometrických parametrů. Hned vedle je stavba „Modernizace ŽST Brno-Židenice a úpravy v ŽST Brno-Maloměřice“, ta se ale „smrskla“ pouze na mosty Bubeníčkova – viz text níže: Původní rozsah stavby, který předpokládal modernizaci stanice Brno-Židenice, byl z důvodu značných zmařených investic v přechodném stavu redukován na přestavbu železničního mostu přes Bubeníčkovu ulici. Původní rozsah stavby bude zahrnut… Číst vice »
Je vtipné, že první na řadě v rekonstrukci jsou okrajové nádraží, ale Židenice či Hlavní nádraží vypadají a budou ještě dlouho vypadat stejně jak před 50 lety.
Tak židenice se budou posunovat..
Nové hlavní nádraží, vč. rekonstrukce Židenic, jsou naplánované i s termíny. Nejde všechno naráz.
Hlavák chtějí ODSunovat.
Už je taky na čase, protože v současné poloze a ještě v oblouku, je to dost hrůza.
Jo, přijet vlakem do centra, to je hrůza. Pěkně na periferii – a příště rovnou aut(obus)em, ne? Nádraží v obloucích po světě je… A neúdržbu řešit hned přesunem? No…
Ale houbeles, ono se jen nechce.
Oblouky jsou to nejmenší. Ale když si město nechalo utýct koupi tesca i s pozemkama, to je větší problém.
550 nad TK se na těch ve štatlu hl. n. opravdu, ale opravdu, udělat nedá.
Vzroste kapacita… Bla bla bla a pro nákladní dopravu… Bla bla bla jak to umějí vždycky okecat. To jako že tam bude více kolejí, to asi těžko…
Více kolejí nebude, ale dojde k jejich prodloužení.
By me zajimalo kdo a jak se v ty odbavovaci hale bude odbovavat? jeste existuji zoufalci co chteji postavat u pokladen?
Aspon je tam nejake misto na potraviny a mekac … za 3 mld by tam teda mohla byt i parkovaci dum pro cca 1000 aut i s nabijenim, ale jaksi neni.
A ty rekonstrukce mostu a trati od Malomeric az do Kurimi by se platili z ceho? Navic, dnes uz vime, ze stavet vsude parkovaci domy neni uplne ekonomicke.
Zrovna tady je parkovací dům dost nesmysl. Kdyby to místo bylo špatně dostupné pomocí MHD, že se z okolí hojně dojíždělo autem na vlak, to se říct nedá.
Ano, stačí se podívat na ty hromady „zoufalců“ u pokladen na každém větším nádraží.
Patrně Vám uniklo: https://zdopravy.cz/jihomoravsky-kraj-omezi-papirove-jizdenky-rozsiri-moznosti-kam-nahrat-elektronicke-doklady-184278/
A jaký vliv na to má fakt, že předplatní jízdenky na měsíc a déle se budou od 1. března 2024 prodávat pouze v elektronické formě? U těch pokladem budou lidé, co chtějí jednotlivé jízdné či jedou mimo IDS JMK.
Lidé v JMK znají Univerzální (předplatní/přenosnou) jízdenku IDS JMK
Koneckonců i firma ČD očekává razantní přechod na on-line prodej
https://zdopravy.cz/tri-ctvrtiny-jizdenek-on-line-ceske-drahy-chteji-posilit-v-nakupu-dokladu-pres-internet-168349/
A?
Vám toho dlouhodobě uniká podstatně víc, všímáte si zásadně vždy jen jedné věci vytržené z kontextu, ale celek je naprosto mimo vaše chápání. Nemluvě o splachovací povaze, že se neustále vracíte někam, kde nejste vítán a nemáte k tomu co chytrého říct.
Vaše reakce nemá žádnou věcnou podstatu.
Prostě mlátíte prázdnou slámu.
Inu, máme demokracii, takže i plytčí žvanilové můžou vyjevit názor.
Dokonale jste popsal vlastní příspěvky, gratuluji.
Děkuji za výsledek Vašeho brilantního mozkového trustu Ši-ši-hú.
Mozkový trust, další do sbírky blábolů.
A děkuji za potvrzení mého předchozího příspěvku.
Předražené, stačilo ošolíchat vlaštovky a zbourat barák a postavit místo něj kostku ala Libeň.
A ta kolej Maloměřice-Kuřim se opraví … sama?
Tam ale fakt nejde jen o barák…
Proč hned bourat? Aha, opravovat a doplňovat je ostuda…
Barák se propadá, protože stojí v místě bývalého rybníka. V rohu u hospody to krásně uvidíte na propadlé dlažbě haly.
Tři miliardy za to, aby se místo jedné předimenzovqné budovy postavila druhá. Nevím, jak chcou čistit to šikmý prosklení…ale tuším – tak jako všechno ostatní, tj nijak….
Predstavte si ty kilometry modreho zabradli!
Už se těším.
Tři miliardy jsou podle vás jen za budovu? A za co se teda bude stavět kolejiště stanice a první traťová kolej z Maloměřic až do Kuřimi?
Kolik stála rekonstrukce técdruhé koleje? Stamiliony to byly, to ano, ale ne miliardy…a nějaké to podchodování v tom bylo taky (rampa v Řečkovicích)…
Nedělá se jen kolej, ale i spodek, trakce, zabzař, sanace mostů, sanace zdí, PHSky. To není nic levného.
Neznáte? 1+1 zdarma. 😉
Škandál, oni chtějí prodlužovat koleje pro nákladní dopravu a postavit pěším most přes Ponávku!
Dvorecký most přes Vltavu má rozpočet někde kolem miliardy. To jen tak, pro srovnání.
To je fajn, ale proč k tomu ještě měnit zdravý velký barák za jiný…
Zkuste si ten článek přečíst ještě jednou, abyste měl alespoň nějakou představu, co všechno za ty 3mld bude. Fakt nejde jen o barák.
I tak je to víc než dost…
A kolik je dost?
Baj voko o půl miliardy minimálně.
No jo, ale ten barák je v tom proč? Nevíme asi co, s prachama. Děti ve školách budou obědvat housky se salámem, a basta.
S ohledem na trend homeoffice se kapacita nádraží (baráku) jeví jako předdimenzovaná.
Ono už tak úplně neplatí to co před 20 lety, že ze severu Brna se jezdí centrem na jih za prací/nákupy.
Spíše se prosazuje znalostní ekonomika, právě zčásti odpracovaná v home office
https://www.e15.cz/tema/sila-ohne-jak-v-sobe-zapalit-investorskou-vasen/brno-laka-miliardove-investice-stava-se-hlavnim-mestem-technologii-1410733
V každém případě o zmanažování a zaplacení nádražního baráku v B-KrPole by se mělo postarat Město Brno
Bla bla bla.
I Zvonarku ma platit mesto? A co dal?
Copak privátní autobusové nádraží Brno-Zvonařka neplatí i občané v Jihomoravském kraji?
Obce v JMK, tedy i Brno, platí Jihomoravskému kraji a tento platí dopravcům za dopravní dotace za krajské busy
https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/na-krajskou-dopravu-daji-obce-o-sto-procent-vice-nekterym-se-to-nelibi-20211007.html
Dopravcům se
Dopravcům se dotace nevyplácejí. Dopravci jezdí objednané výkony, ty dostaniu zaplaceny a tržby jsou věcí kraje.
Podle vaší logiky, platí občané kraje i papírnictví naproti, protože si tam úředník koupil tužku.
Zkuste psát o věcech, kterým aspoň trošku rozumíte.
A jaké dotace se vyplácí dopravcům při automobilové spolujízdě?
Můj strýc takto jezdí na směny do Barumky, obvykle s sebou bere 2 až 3 kolegy.
Proč autobus/vlak jedoucí zhruba po téže trase dostává provozní dotace? A můj strýc žádné?
Tak možná by měl dostávat „dotace“ od těch kolegů, kteří si ho objednávají. Jestli mu za to nic nedávají, nebude to chyba kraje, ale strýce. Ale vy to máte v rodině asi všichni podobné, že?
Ostatně kraje objednávají dopravu ve veřejném zájmu, tak co, kdyby strýc zkusil jet autobusem nebo vlakem?
A řešením je přestat dotovat busy i vlaky.
Zejména, když dotace jsou vesměs na státní dluh.
Letadla z Prahy Václava Havla taky nepotřebují dotace.
Takže přestane skoro vše jezdit. Lidi se nedostanou do práce. Super. Ekonomika jen vzkvétá a kolečka byznysu se točí… 😀
Normální je zaplatit to co, spotřebuji.
A proč nejede strýc ani jeho kolegové dotovaným busem či vlakem?
Protože čtyřsměnný provoz.
Tudíž i na jejich bedra se zvyšuje státní dluh kvůli výplatě dotací dopravcům, které tito lidé pracující na 4 směny v Barumce nemají šanci využít.
Běžte se někdy podívat na jakékoliv nádraží v hlavních špičkách a pak zkuste použít aspoň jednu mozkovou buňku. Možná pochopíte, že kdyby se toto nedotovalo a lidi byli nucení přestoupit do aut, tak by doprava totálně zkolabovala. Ono stačí představit si jednu „blbou“ soupravu CityElefantů přeskládat do aut. Kam by se asi tak ta auta vešla?
Když je doprava vlakem tak super, tak jistě pasažéři zaplatí 100% nákladů na svoji dopravu.
Že, dobrý muži?
Tak na komerčních linkách ji přece platí. Respektive platí tržní cenu. Tak co se vám nelíbí. A co kdyby se tedy zpoplatnilo použití všech silnic i osobními vozy. Když je to tak super, měli by platit 100 % nákladů a ne, aby jim údržbu komunikací dotovali ti, co chodí pěšky. 😉
nečitelné. sorry
Opět jste nepochopil… Je společenská nutnost, podpořit aby významná část lidí jezdila hromadnou dopravou, protože v opačném případě by nevyhnutelně nastal kolaps. A to je věc, za kterou se vyplatí poskytnout určité dotace. Že, nepříliš chytrý muži?
nečitelné srorry
Co to je čtyřsměnný provoz? Existuje trojsměnný či nepřetržitý provoz, ale čtyřsměnný, to je nějaký lidový název, ne?
Zkuste google
https://www.odpovedi.cz/otazky/na-jakem-principu-funguje-ctyrsmenny-provoz-a-kde-se-s-nim-lze-setkat
Na internetu je spoustu nesmyslů. Zákon nic takového nezná.
Protože jedno auto se dvěma až čtyřmi lidmi je pořád silně neekologické vůči busu nebo vlaku.
Je normální si zaplatit komplet, co spotřebuji.
Tj. jestliže firma SŽ od dopravců utržila za použití kolejí pouze 6% svých tržeb (zbytek je vesměs na státní dluh), tak ceník firmy SŽ pro dopravce by se měl cca 18x zdražit.
P.S. Máte-li důkazy, že zdanění aut je příliš nízké, tak klidně zdanění zvyšte. Je mi to šumafuk. Na dálkové trasy jezdívám vlakem.
Ten už si po pak nebudete moci dovolit, nebojte. Zůstanete doma. 😉
V zemích, kde nedotují hromadnou dopravu, tak gró dopravy zajišťují busy, maršrutky, kola nebo pěšky
Podle toho to tam vypadá.
Je mi jasné, že tohle je mimo vaši mozkovou kapacitu pochopit. Takže znovu, jsou jisté věci, které jsou prospěšné ze společenského hlediska. Napřiklad hromadná doprava. Můžete si být naprosto jistý, že kdyby nějak výrazně stoupla cena hromadné dopravy a nahrnulo se víc lidí do aut, tak ani vy nebudete schopen se nikam rozumně dostat. Takže i já, který také z větší části jezdím autem jsem rád, že je hromadná doprava dotovaná i z mých daní, protože to alespoň trochu udrží volné silnice. Stačilo by, aby jen malé procento z těch, co dojíždí za prací do měst vlaky a autobusy přesedlo… Číst vice »
Železniční doprava je dotována vesměs na dluh. Nikoliv z daní.
Také proto bylo nutné zdražit daň z kohoutkové vody na dvojnásobek, aby se jakžtakž dařilo splácet úroky ze státních dluhů.
Vaše vzdělání také bylo na dluh. Evidentně mu však dlužíte něco i vy sám. Jak poznáte, která část státního rozpočtu je z daní a která na dluh? To je nějak rozčleněno? Tahle položka je z DPH z toho a z toho, tahle z dluhopisů…?
Co to s tím má společného?
Promiňte, díky řazení diskuze je to pro mě nesrozumitelné.
Nekrmit kolovrátek.
Je to zase ten přihlouplý Axel, že jo? 🙂
Kefelín, čo je to také “předdimenzované”?
Ano, díky za upozornění.
Správně je „předimenzovaný“
Dimenzované předem.
Redakce vypněte už axela to je pořád dokola..
Tak to přestaví na squash a lezecké centrum, no.
ROFL
Trend po covidové homeoffice bublině zase prudce spadl. To není žádný důvod, nechat dopravní infrastrukturu v pravěku. Vlaky jsou ve špičkách pořád narvané.
Jak Vám do Vaší teorie zapadá, že vlaky ČD byly v prvním pololetí využity z 27,1% (před čínským virem to bylo víc)?
Podotýkám, že od 12/2019 firma ČD přestala jezdit spousty venkovských vlaků např. na Zlínsku, tudíž bych čekal, že vlaky ČD letos budou naopak výrazně využitější než před čínským virem.
Venkovský vlak . To je název..ne už fakt ne
Děkuji za Vaši hluboce promyšlenou reakci. Nicméně snaha nalézt nějaký věcný argument ve Vaší reakci je zatím bezúspěšná.
S kým tak obvykle komunikujete? S ročními dětmi? Ty Vám snad dokážou porozumět.
„…se prosazuje znalostní ekonomika…“
jejíž dlouhodobým a nezastupitelným představitelem na tomto serveru jste zejména VY!
To asi zmizí i ta brutální nádražka 😀
Ta už je dávno pryč. 🙁
Minimálně od covidu nefunguje😓
Tak to chce petici po vzoru jistého mostu v Praze. Brutální nádražku nedáme, nebourat!
Nabourat. Zcela jistě je to kulturní památka.
Že jo? Je to o čtvrt století starší než hala v Práglu. Akorát teda autostráda není na střeše, ale kousek vedle…
Ale toho brutálního knihkupectví je mi líto.