Stát odmítl vysokorychlostní trať pod Ústím nad Labem, vypořádání připomínek se protahuje

Stanice Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle ministra dopravy Martina Kupky může pozemní terminál přinést velký rozvoj území.

Plány na vybudování podzemního terminálu budoucí vysokorychlostní trati Praha – Drážďany v Ústí nad Labem narazily u ministra dopravy. Na dnešní konferenci k budování nové spojnice trati uvedl, že variantu s terminálem v podzemí stát nebude dál posuzovat. Přípravu trati provázejí velké spory o vedení trasy, což dobře ukázala i dnešní akce.

Bylo by velmi náročné budovat terminál pod zemí,“ uvedl Kupka na akci Dialog fórum železnice spojuje. Podle něj by naopak mohla Správa železnic a ministerstvo pomoci s architektonicko-urbanistickou soutěží pro pozemní terminál. Ten by se podle něj mohl stát základem pro rozvoj celého území. „Dobrá architektura může město posunout ještě více,“ dodal Kupka.

Podle Kupky padla i verze trasy označovaná jako varianta H, kterou prosazoval podnikatel Martin Hausenblas. Podle Kupky došlo k rozhodnutí o zastavení posuzování této varianty v úseku Litoměřice – Ústí nad Labem na základě jednání s Českou geologickou společností či Správou úložišť radioaktivních odpadů. Podle jejich tvrzení nese trasa velké množství rizik. Trasa vedla hlavně po levém břehu Labe v tunelu.

Martin Hausenblas na akci uvedl, že je vyjádřením ministra zaskočen. „Nebyl jsem o tom informován,“ řekl Hausenblas. Podle Kupky je jeho povinností rozhodnout. Podle Hausenblase od začátku chyběla spolupráce s celým územím na vedení trasy a dohání se teprve poslední rok a půl. Vysokorychlostní železnici označil za největší příležitostí pro region za posledních 150 let. „Nejde dělat nějaké rozhodnutí vrchnosti bez konsenzu,“ dodal.

Ústecký podnikatel představil alternativní trasu rychlodráhy přes Ústecký kraj

Varianta počítala s tunelem po levé straně Labe. Podzemní nástupiště mělo být umístěno 24 metrů pod zemí, trať by vedla pod Labem a pod Klíšským potokem. Prezentace jeho návrhu je ke stažení zde. Podle Hausenblase verze Správy železnic povede k velkým časovým ztrátám pro cesty po městě. Pozemní varianta počítá s vybudováním terminálu v areálu stávajícího nádraží Ústí nad Labem západ. Jindřich Kušnír z ministerstva dopravy odmítl tvrzení, že by nový terminál neobsluhovaly další vlaky příměstské a dálkové dopravy. Jedinou výjimkou budou stávající rychlíky Labe z Prahy do Děčína.

Přes 600 připomínek

Vedení trasy Ústeckým krajem naráží několik let na velký odpor. K souhlasu je potřeba i schválit aktualizaci zásad územního rozvoje. Vypořádání připomínek se ale protahuje, přišlo jich přes 600. „Vypořádání bude hotové nejdříve na jaře a není jisté, zda o nich stihne ještě rozhodnout toto zastupitelstvo,“ řekl náměstek hejtmana Ústeckého kraj Tomáš Rieger. Kupka uvedl, že je potřeba postupovat rychle dopředu a zpoždění označil za špatnou zprávu. Prezentace Správy železnic k vedení trasy je zde. Stavba má začít v roce 2027.

Proti variantě Správy železnic je například Ústí nad Labem, nechce, aby městem jezdily nákladní vlaky.

Ústí nesouhlasí s navrženou trasou vysokorychlostní trati, žádá odklon nákladní dopravy

Tagy Martin Hausenblas Martin Kupka Ministerstvo dopravy Správa železnic VRT Praha - Drážďany vysokorychlostní trať Praha - Drážďany
171 komentářů