Kudy pojedou rychlovlaky Českým středohořím? Podnikatel nevzdává boj o jinou trasu, než chce SŽ

Nákladní vlak na pravobřežce u Litoměřic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNákladní vlak na pravobřežce u Litoměřic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Trasa má podporu části obcí po trase.

Zastánci alternativní trasy navrhované vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan představili lehce upravenou verzi vedení železnice Českým středohořím. Ministr dopravy Martin Kupka přitom již na konci listopadu na konferenci k vysokorychlostní trati Praha – Drážďany uvedl, že se již nebude tato trasa, za kterou stojí podnikatel Martin Hausenblas, dál řešit.

Kromě mírných úprav ve vedení je změnou i nový název. Namísto varianty H se nyní označuje jako Radobýl podle kopce u Litoměřic, pod kterým by měla vést. Trasu připravil Institut Puls ve spolupráci se Sdružením obcí dotčených VRT. Prezentace nové varianty je zde.

“V souladu s našimi hodnotami prosazujeme udržitelná a společensky spravedlivá řešení. Tedy vysokorychlostní železnici, která neobsluhuje výhodně jen Prahu, Ústí a Drážďany ale i obce po cestě a volíme taková řešení, které snižují hlukovou zátěž z nákladní dopravy pro místní,” uvádí ředitel Institutu Puls Adam Ondráček.

Varianta Radobýl. Foto: PulsVarianta Radobýl. Foto: PulsVarianta Radobýl. Foto: PulsVarianta Radobýl. Foto: PulsVarianta Radobýl. Foto: PulsVarianta Radobýl. Foto: PulsVarianta Radobýl. Foto: Puls

Podle Martina Hausenblase mají tunely navržené ve variantě Radobýl například menší sklon. „Tím pádem jimi může projíždět nákladní vlak s větší zátěží a sníží se tím pádem četnost průjezdu nákladních vlaků okolo obcí. Protože jich bude potřeba prostě méně. Zároveň nižší sklon tunelu umožňuje úsporu v energiích a menší zátěž na napájení vysokorychlostní tratě,” dodal Hausenblas.

Ministr Kupka na konci listopadu uvedl, že došlo k rozhodnutí o zastavení posuzování této varianty v úseku Litoměřice – Ústí nad Labem na základě jednání s Českou geologickou společností či Správou úložišť radioaktivních odpadů. Podle jejich tvrzení nese trasa velké množství rizik. Martin Hausenblas se ale nevzdává. „Já si nemyslím, že to stát převálcuje. To by bylo povstání na vsi,“ hodnotí svoje vyhlídky Hausenblas v rozhovoru pro SeznamZprávy.cz.

Zastánci varianty Radobýl sází i na to, že u jiných variant navrhovaných Správou železnic je odpor obcí větší. Podle Hausenblase varianta Radobýl rovněž zajišťuje odklonění nákladní dopravy z centra Ústí nad Labem a Litoměřic při zachování všech výhod rychlé osobní dopravy. V Ústí počítá s principem jednoho centrálního nádraží oproti dvěma až třem nádražím pro osobní dopravu, jak je tomu ve variantách Správy Železnic. Jedno centrální nádraží bude napojené na městskou hromadnou dopravu i na lokální vlakové linky.

Podpora varianty v Chlumci

Pro obyvatele Chlumce je nyní daleko schůdnější varianta Český Újezd, coby součást varianty Radobýl. Nabízí nám možnost realizovat ji v málo obydleném prostoru, umožňuje lepší protihluková opatření a dobře dostupné zázemí stavby. V případě jediné varianty navrhované v úseku Ústí nad Labem směr státní hranice s Německem Správou železnic se obáváme nutnosti otevřeného výkopu namísto ražby kvůli geologicky rizikovému území, ztráty spodních vod a ohrožení statiky domů v blízkosti stavby. Navíc ve variantě navrhované Správou železnic bude docházet k rozjíždění a brždění nákladních vlaků kvůli odbočce na překladiště u Chabařovic,“ říká starostka Chlumce Veronika Srnková (Šance pro Chlumec).

Podle ní dává smysl trasy zkombinovat. Pět obcí včetně Ústí nad Labem již podepsalo memorandum, ve kterém požadují snížení dopadů nákladní dopravy a kvalitní dopravní obslužnost v centrech měst. „Sdružení obcí v memorandu reprezentuje zhruba 100 tisíc občanů Česka a proto si myslím, že je vhodné vést vyrovnaný dialog s Ministerstvem dopravy i Správou železnic,“ dodala starostka.

Podle autorů lze variantu Radobýl napojit i na varianty Správy železnic a vytvořit tak řešení, které vyhovuje již naprojektovaným plánům Správy Železnic a zároveň minimalizuje negativní dopady na obce v Ústeckém kraji. „Vyústění tunelu ve variantě Radobýl se narozdíl od ostatních variant nenachází v zóně aktivních nebo potenciálních sesuvů,“ dodal Petr Panský, analytik dopravního týmu Institutu Puls.

Finální slovo budou mít zastupitelé

Správa železnic se k řešení varianty Radobýl příliš nemá. „Z jednání ministra dopravy se zastupiteli dotčených obcí a samospráv a se Správou železnic z letošního 5. ledna vyplynulo, že varianty ve zmíněné oblasti Českého středohoří byly zkoumány už do dostatečné míry podrobnosti. Rozsah prověřovaných tras v rámci aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje tak zůstává nezměněn,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

O výsledné trase rozhodnout krajští zastupitelé při rozhodování změny zásad územního rozvoje.

Tagy Institut Puls Martin Hausenblas VRT VRT České středohoří VRT Praha - Drážďany vysokorychlostní trať Praha - Drážďany
88 komentářů