Stát odmítl vysokorychlostní trať pod Ústím nad Labem, vypořádání připomínek se protahuje

Stanice Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle ministra dopravy Martina Kupky může pozemní terminál přinést velký rozvoj území.

171 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Laďas

Architektonicko-urbanistická soutěž na podzemní terminál?? A dopadne to jako na Hlaváku, ne? Bože nedopusť…

samhaim13

Vopicarna tady toto. My tu vaši slavnou rychlo dráhu tady nikdo nechceme! Strčte si ji laskavě doprdele!!! A tam ať taky zůstane tam také patří! A neotravujte s tím laskavě slušné lidi! Postavte si ju u Polaku či u Nemcouru. Ale tady v ČR? Tam ať si ta naše posráta petikoalice alias Fialová tato vláda s podnikatelem Martin Hausenblas také angažuje, ale tady ne a ať si za sebou spláchnou a nevracejí se sracove arogantní pro lidi co žijou v tomto státě dělají jen leda hovno! Ať zvyšují platy všem zaměstnancům i soukromníkům! Ale na tyhle skurvene vopicarny rychlo dráhy… Číst vice »

Třešňák

Pokud vyženete ta fanatické skupiny z labské cesty, určitě se bude jednomumilionu lidí v povodí Vltavy a Labe žít klidněji!! Barák a byt si určitě postavim vedle železnice nebo dalnice. Rozum do hrsti!! V r 1924 se vozilo 3 500 000,00 tun zboží po Laby. Proto vznikli u vody velká města!
A jeste, už jste stáli u trati kde jede nákladní a osobní vlak??Jeďte prosím do Francie a potom rozhodněte. Raději klidnou vodu a rozumný obchod. V Německu a dalších zemích je voda hotová i pro život!!

rzc

Tak Nemcouri si prosadili tunel az k Heidenau, aby jim VRT nedelalo hluk v Pirne. Tak myslim, ze az si spocitaj kolik ten 35km tunel bude stat, tak bude po srande.

rzc

Pocital si tady nekdo ekonomiku toho tunelu? Me to by vocko vychazi na cenu 200 MLD korun za stavbu a 1 MLD rocne udrzba, a s ohledem na tvrzeni 200 vlaku za den potom pri navratnosti 50 let cca 70000 korun v dnesnich cenach za prujezd jednoho vlaku.

Jan Schmidt

„Podle ministra dopravy Martina Kupky může pozemní terminál přinést velký rozvoj území.“

Hlavně že na Praze 6 se tunel kvůli pár lepšolidem dělá, že? Ale nebýt konzistentní? To nevadí, jóooo to nevadí

Ech

Skoro bych se vsadil, že žádný železniční tunel na Praze 6 nevznikne.

Naopak tipuji, že bude elektrifikována jak současná trať přes Dejvice, tak současná trať z Prahy 5 (tzv. Semmering) – ostatně takto uvažovala privátní firma svoji investici https://zdopravy.cz/zahada-soukrome-trate-na-letiste-neznama-firma-prosazuje-spojeni-pres-semmering-jedna-se-szdc-36536/

Ech

A vsadíte se, že vznikne železniční tunel na Praze6 za mého života?

Já si to nemyslím. Holt státní kasa je prázdná a zadlužená.

Připomínám, že od 2018 odhadované náklady na jinou tunelou stavbu (NemaŠe u ČB) stouply prý na 3x až 4x násobek původního odhadu

xyz

A u VRT z Prahy ku Drážďanům bylo ještě před pár lety uváděno, že bude hotovo do roku 2030.

Tohle byl nesmysl snad od začátku.

none

Ale jeste je to mozna par let hlasat.
A budou Nemci kopat tunel, mel by nejaky zaskodnik sestelovat pristroje tak, ze by tunel koncil v Praze.

Dušan

Uváděno to bylo naopak naprosto správně, protože VRT Praha – Ústí nad Labem je v TEN-T jako součást jádrové/základní sítě (Core Network) a je to součást koridoru RFC 7 a také Rýn-Dunaj – viz níže: https://www.researchgate.net/figure/Corridor-overview-with-draft-strategy-Source-ETH-Chair-of-Spatial-Planning-and_fig3_330702778 https://www.rfc7.eu/ A i v návrhu revize TEN-T je to pořád VRT-ka jako součást Core Network, akorát, že „Core“ to není nově do Lovosic, ale jen do cca. Hrobců (nebo za terminál Roudnice n/L., chcete-li) a dál do Ústí je to již doplňková síť (= Comprehensive) – ta má být vybudována do 2050. Čili tzv. Středohorský tunel – pokud by byl opravdu postaven – je… Číst vice »

xyz

To je zajímavé názvosloví – že „jádrová“ je jen část celé trasy, kterážto část přitom je z principu věci neúplnou s jen menšími přínosy oproti celé VRT.

Nicméně – do roku 2030 určitě nebude hotova ani ta „jádrová“ část.

V.K.

Dobrý den všem, jen informace pro ty co nejsou zdejší. Podzemní varianta nikdy nemohla vzniknout minimálně do doby, než chemička odstavi chlór. Ochranné pásmo je až do Neštěmic. Uvidime, jak se dál cela Vrt bude vyvíjet.

Jan Schmidt

a dnešní nádraží Západ a spousta obytných budov je mimo to ochranné pásmo?

Pietro

Vnější a vnitřní ochranné pásmo Spolchemie vzniklo mnohem později než západní nádraží a okolní „obytné“ budovy. Díky tomuto pásmu se z obytných budov staly většinově budovy kancelářské a ještě později budovy zdemolované. Cokoli nového je problém. Spolchemie by byla ráda zbourat celé město.

rzc

Bože bože to jsou voloviny. Na křížení s každou lokálkou sjezdy na VRT trať, zastávky po 20 km a další. Moje podezření je, že si někdo z projekťáků z toho udělal dojnou krávu a tak se snaží přidat co nejvíc staveb.

Alibaba

Plácáte kraviny, nic takového navrhnuté není.

rzc

Kraviny placas ty. A to jeste Lovo-Lito bojuji o umisteni trati a svoji vlastni zastavku. Zastavka RCE je totalni nesmysl, Pokud uz jsi v RCE tak nez zaparkujes a pockas na spoj tak jsi v Praze-Letnanech autem. (Pro mezinarodni dopravu je RCE uz uplna haluz.) Ano, cesta autem vychazi na 15 minut nebo 30 minut do centra.

rzc

Minus muzes dat, ale podle mych info se LTM politicka klika snazi protlacit trasu LTM tunelem se zastavkou pod urovni horniho nadrazi.

Alibaba

Nebude na každém křížení s lokálkou sjezd.
A pokud v RCE nejseš tak co? Pokud nemáš auto tak jak se do těch Letňan dostaneš?
Nikdo netvrdí, že na VRT Roudnice budou stavět mezinárodní vlaky, ale budou tam stavět vnitrostátní rychlíky, ze kterých si pak přestoupíte v Praze/Ústí na mezinárodní expresy.

Myslím, že na automobilisty v centru Prahy nikdo zvědavej nebude.

xyz

Po 20 km rozhodně ne. A nebojte se, těch vypuštění zastávek proběhlo už víc – na VRT Praha – Brno.

I ta VRT u Roudnice je daleko víc km od Prahy i od Ústí.

A např. na Podřipské lokálky nebude žádné propojení.

Alibaba

Nevím, co všechno počítáte do Podřipských lokálek, ale z trati Roudnice – Straškov bude k VRT Roudnice odbočka (přímá jízda od Roudnice). Podle mě by se hodilo zapojení i od Straškova.

Ech

Obecný dotaz = proč by na dálkovou (koridorovou) trať se lidé museli dostávat nějakým venkovským vlakem?

V našem regionu, až začnou ve venkovských vlacích platit nové ceníky s plným jízdným (tj. třebas 8,- až 12,- Kč/vlkm), tak venkovským vlakem takřka nikdo nepojede, hádám.

Ale třebas v jiných regionech ČR jsou lidé mnohem bohatší, takže namísto cestování vlastním či spolujízdním autem si budou dopřávat velmi nákladný nadstandard (cenově odpovídající luxusu)v podobě cestování v 810 či RegioFoxu.

Alibaba

Nemusely, mohly. Jedna možnost, další jsou autobusy (MHD) auto, kolo, pěšky, prostě každá podle svých možností.

V jakém regionu budou platit to vámi uváděné jízdné? Mám ale pocit, že evidentně netušíte co píšete.

Auto je taky velmi drahý nadstandard, ale vy vlastně dopravě nerozumíte.

PeHo

Vsichni vi, ze tady nejde o nic nez Sosnovo ego. Nelze povolit neco, co vymyslel CEDOP. Jinak Ludku gratulace, narod ted aspon vidi, kam vedla nekoordinace IV. koridoru a D3.

Michal M

Spíš národ vidí kolik nedovzdělaných mamlasů má přístup k internetu.

gwann

Takova sebereflexe?

Pietro

Ten článek je mírně řečeno chaotický. V 5. odstavci se směšuje varianta H a podzemní varianta nádraží v Ustí z produkce SŽ. Jinými slovy: varianta H nemá s podzemní variantou nádraží nic společného. Když už tam je i odkaz na presentaci. Varianta H je o odklonu nákladní dopravy z centra města, jiné trase na Litoměřicku a jiné trase u Chlumce. Opravte ten zmetek.

PeHo

ma. var H i preferovala podzemni nadr v Usti

Pietro

Varianta H má výjezd ze Středohorského tunelu pod vrchem Větruše v úrovni tratě 090. Odtud je vedena na úrovni terénu do nového terminálu. Je to ostatně v prezentaci. Z tohoto místa nelze sklesat pod řeku Bílina. Varianta H je o vyhnutí se čtvrti Střekov, odklonu nákladní dopravy z centra města separátním tunelem a dále je o úlitbám některých obcí.

Třicátáprvní Béé

A co ponechat sever severem a trasovat to pěkně na západ? Viděl bych potenciál spíš než přes Ústí trasovat to Plzní. Co má vůbec za význam drtit hlínu přes Krušky, když by to smysluplnější bylo přímějš na Frankfurt? A ty náklady nechte spát, stejně Ústim jak pravou tak levou stranou projedou všechny🙂

Vojta_7

Tady jde o přímé spojení Turecko-Balkán-Vídeň-Berlín a nikoliv o cestování české lůzy. Dá se předpokládat, že v Ústí se ani stavět nebude. Tam by jim ty vlaky začaly rozebírat…

Elb

V tomhle století žádná VRT na Balkán ani do Turecka nebude, ty lůzo.

xyz

Však trasování na západ je předpokládáno taky. Tzn. falešné dilema.

mgr.pavel

Němci nechtějí žádný náklad podél Labe. Takže pravobřežka i levobřežka spojující se v Děčíně dál přes Pirnu do Dresden NEMÁ mít žádné nákladní vlaky.

Proto Němci tak tlačí na Krušnohorský tunel.

Toto nahradit tratí na Frankfurt je nesmysl.

JGR

Pan Hausenblas se zřejmě inspiroval stavbou S21 v Stuttgartu. V ČR je to ovšem velmi nákladná varianta

Kubrt

A Ústí není Stuttgart, při vší úctě.
Aby nedošlo k mýlce, jako vystudovaný chemik mám Ústí rád, ale že by tamní scenérii poškodilo nové nádraží a nákladní vlaky, to opravdu ne.

Plecháč

I ve Stuttgartu je to podzemní nádraží velmi sporné, je extrémně drahé a bude mít nedostatečnou kapacitu.

Jiří Kocurek

A to je jen „o patro níž“ jako je metro C v Praze vůči Masaryčce. Protestuje proti tomu i strana Zelených, konalo se referendum…

SYN

Opatrně, to že proti něčemu protestuje (německá) strana zelených je poloviční doporučení že by to možná mohla být dobrá věc…

M19

Opatrně, to že něco haní nick SYN může být dobré doporučení pro danou věc. 😉 😁

PeHo

kapacitu ma nizkou protoze ma maly pocet koleji a ne ze je podzemni. V usti staci mene koleji nez ve Stuttgartu.

VTT

Je drahé, ale DB Netz si slibuje, že část prostředků získá odprodejem zbytných ploch na povrchu.

Jiří Kocurek

Stuttgart má přes půl milionu obyvatel a je to jedno z nejbohatších měst v Německu.

Ani kdyby se tam přesunula centrála Škodovky a ČEZu, 1/4 Prahy i Agrofert.

M19

A?

Jan Schmidt

Podzemní nádraží v Ústí bylo i v prapůvodní SP SŽ. zeptejte se Hrušky.

Jaaa

V dnešní době chtít uprostřed města vyrábět novou bariéru a zdroj hluku může fakt jenom tady ten Kocourkov.

Kupka by měl učinit jedno jediné rozhodnutí – sebrat se a jít do háje – co nejdál od dopravy.

Ech

Když navážu na Vaši úvahu, tak to znamená, že Hlavní město Praha bude podporovat restrukturalizaci území v Praze-Vršovicích, kde nyní funguje ONJ firmy ČD?

Myslím to tak jestli pražští komunální politici na výzvu ČD budou měnit metropolitní územní plán za účelem třebas bytové výstavby (namísto současného ONJ) poté až firma ČD s ohledem na svoji finanční kondici iniciuje nezbytné kroky? Proč by firma ČD nemohla fungovat jako stavební developer namísto hlučného železničního provozu?

VTT

V Japonsku takto železniční společnosti fungují, ale úspěšné podnikání v nemovitostech je něco naprosto za možnostmi „firem“ jak ČD, tak SŽ. Takže v českých poměrech radši ne.

Ech

škoda

Gwann

To obrovské západní nádraží tam není? Dtto střekovske?

Jaaa

Takže se to klidně může dál zhoršovat.

A pak se ptejte, proč centrum Ústí vlastně žádným centrem není.

gwann

Problem usti neni zapadni nadrazi ale trash vsech barev co nici programove mesto. Doslova a do pismene i fyzicky.

Třicátáprvní Béé

Nebój, ono to tak zůstane tak jak je, i tak na tý fotce. Číslice na vrchní polovině udává počet bezhybných roků, dolní polovina zas intenzitu zplesnivění👍

Vojtěch

Divoká prognóza. Rok 2045. Němci dostaví tunel, zabezpecovacku a stridavinu 15 kV metr před trať u Chabařovic a tak ji “dočasně” připojí SZ párem vexlí. A protože nebudou zrovna po ruce nějaké lepší, tak se pojede do odbočky 40 a ještě sundat smetan a změnit napájení. A to by těch 15 kV z Německa byla spása, protože měnit ze SS na 25 kV Střídavých , par minit se rozjíždět do kopce a pak zase vypnout a změnit napětí na 15 kV by byla provozní ptákovina…

Vojtěch

Ono už to tak nějak divoce bylo, když se stavěl železniční most nad D8

Vojtěch

Doufám ze to bude vtip, ale když se podívám, kam jsme se za posledních 15 let dostali s tunelem do Berouna, pražským okruhem a metrem D

Elb

Tunel do Berouna ale nehoří do doby, než bude dvoukolejka z Plzně do Německa, zatímco Ústí hoří už dnes, vedou do něj tři tratě, které pak sjedou jen na jednu.

xyz

Obdobně se dá argumentovat, že existující i potenciální železniční proudy – od Plzně, od Rakovníka i od Příbrami – se nejpozději v Berouně slévají do jednoho = velmi vhodné řešit druhou trasou, tedy tunelem.

wondon

No jen aby bylo těch 25kV AC na české straně 😁

Cargo

Já být SŽ, tak poprosím DB Netz, aby to napojili v Telnici přes ty 40 vexle, vlk se nažere a koza zůstane celá, šotouši budou spokojeni, že se na kozině jezdí každý den, a už zde nebudou nářky o prodloužení Kozí dráhy do Teplic.

SYN

To jako že ani do roku ’45 nehodláte s tou stejnosměrnou blbostí skoncovat??

VTT

Já bych si ty Němce tak neidealizoval, tam se taky leccos táhne. Ostatně, na diskuzi drehscheibe-online k tomu byl komentář o tom, „jak na nás budou Češi čekat“. 🙂

Jaaa

Naivkové. 🙂

Jiří Kocurek

Tož to nevím, 24 m hluboko je 8podlažní panelák, takže všecko výtahem a měl bych obavy z případných povodní, aby tam nezateklo jak do Metra, čímž by se VRT dostala na půl roku mimo provoz.

Jaaa

To je běžná stanice metra. A protipovodňová opatření mohou dneska i fungovat…

Honza

Ještě lepší než voda jsou dobroty, které vyrábí Spolchemie. On takový chlór je těžší než vzduch …

Jan Schmidt

Ještě že Švýcaři nemají Vás, pak by asi řeku mezi podchodem a a podzemními nástupišti v Curychu nikdy nepostavili.

https://www.researchgate.net/figure/Sihl-River-flowing-beneath-Zurich-main-train-station-before-the-confluence-with-the_fig2_274243793

Jinak 24 metrů to samo hluboko nemusí být, to se jen vymyslelo, aby to bylo dražší. Jako při dopracování varianty nádraží v centru v Brně, viď Michale?

Gejza

Máte alespoň tušení o geologickém podloží (nehledě na pyrotechnickou zátěž)?

gwann

Ja bych tipoval sedimenty a teprve v hloubce neco jakztakz soudruzneho. Ale vim o tom prd.

Jan Schmidt

Ano. A bavil jsem se o tom i s lidmi na ŘVC. Stačí podstatně menší hloubka pod dnem. Na pyrotechnickou zátěž by se dost pravděpodobně přišlo prohrábkami, které se provádí. A nemůžete ji vyloučit i na Západě, kde se taky půjde do hloubky. Co tam máte dál, pane historiku?

Jan Schmidt

ještě že Vás nemají v Praze, to by metro do Ládví neexistovalo:

http://stavebnikomunita.cz/profiles/blogs/usek-metra-nadrazi-holesovice-ladvi

ve Stockholmu můj zaměstnavatel dělal na projektu CityBanan, který zahrnuje „podvodní tunel na mostě ve fjordu“.

A vy byste nedal ani blbý průchod pod řekou…

JiriP

Jestli nechtějí nákladní vlaky ve městě, tak se můžeme vrátit k původní variantě přes Chabařovice.

Tomáš Záruba

No vlastně proč ne, akorát: 1) Vlaky Praha – DD budou muset být navíc k vlakům Praha – UL a UL – DD 2) Relace Praha – Teplice nebude zkracovat interval pro Ústí 3) Litoměřice coby největší sídlo kolem trasy patrně zůstanou nereseny (přestup Lovosice je trapnost). 4) Nákladní vlaky zůstanou na povrchu nejen v Ústí, ale i v kaňonu Labe. Body 1+2 de facto budou znamenat prodloužení intervalu pro UL i TP a nevylucoval bych ani DD. V Krusnohorskem tunelu zato pojedou za sebou místo dvou osobních vlaků tři. Ale jinak je to úplně super nápad, zkracujici Vindobone jízdní… Číst vice »

Nikola

Vše co popisujete bohužel zdejší vedení města nechápe, nebo ani nechce chápat.
Zatímco názor o škodlivosti železniční nákladní dopravy v „centru města“ je pro většinu zastupitelů bojem za lepší život ve městě😄

Jan Schmidt

Tak se jim nedivte, když v Praze se vymýšlí tunely pro vlak trochu rychlejší než tramvaj na letiště. Příklady táhnou. Akorát že v Ústí podzemní řešení v propletenci dopravních staveb v daném území dává smysl.

VTT

Nebo vlaky Praha – DD si zajedou zaúvratit do Ústí. A vnitrostátní vlaky z Prahy se v Chabařovicích budou dělit na ústeckou a teplickou část. Ani jedno se mi nelíbí, ale dovedl bych si to představit. Zas na druhou stranu, bylo by při této variantě nutné stavět tu větev Poohří? Nebyl by pak Most celkem rozumně dosažitelný po této trati (buď přes Chabařovice, dovedl bych si představit i odbočku na úpořinskou trať + její vylepšení a nebo nějaké brutální vytunění Švestkové dráhy)? Anebo divoký protinávrh: vykašlat se (přinejmenším prozatím) na VRT podél Labe a přednostně postavit VRT Poohří. A vlaky… Číst vice »

Tomáš Záruba

Že je úsek skrz Středohoří méně prioritní, než – jednotkově mnohem levnější – větev do Mostu, jsem říkal už já před pár lety. Tedy abych byl přesný, úsek od Vltavy do Počerad s tím, že dál by se to holt „dočasně“ dokličkovalo přes Obrnice. A taky jsem to hned pořádně schytal. :-))
Ale DD (ani TP) tudy netahat, přes Ústí a kaňonem Porta Bohemica je to jasně rychlejší i bez VRT v tomto úseku.

platamond

Naprosto souhlasím – Ústí tahat odbočkou v VRT Poohří do Litoměřic, kde by byl i sjezd do Lovosic, maximálně ještě bez sjezdu jen obloukem s termínálem Terzín-Litoměřice a napojením na 090. Německo by tím pádem mohlo tunelem jen Ex po hodině, celé mimo centrum UNL (zastávka někde pod Teplicemi) a byl by prostor pro nákladku.

xyz

Nebo po té kmenové části (okolo Ústí) pojede jen nákladní doprava, zato osobka pojede výhradně přes Ústí.

Takový, řekněme, vzor Innsbruck.

Tomáš Záruba

Akorát, že „sjezd do UL“ je v této variantě u těch Lovosic. Přes Chabařovice se do Ústí jezdit nemělo. Neboli ta VRT by ve svém (mimo Krušnohorský tunel) nejdražším úseku byla prakticky nevyužitá.

Gejza

Až na to, že v té se s nákladními vlaky vůbec nepočítalo. Resp. by se to nějak zaonačilo, aby jezdily Krušnohorským tunelem a výsledek by pro město byl úplně stejný.

Jirka

VRT je jen z dalších Potěmkinových vesnic na máš způsob. Jsem zvědavý jak tohle bude fungovat v reálu, zvlášť v podání SŽ, když nebudou vazby na přestupy nebo dokonce nebudou existovat,tak se na to každý vykašle, konkrétně v Ústí se snaží od roku 2024 odehnat z MHD ten zbytek cestujících kvůli bandě nepřizpůsobivých. Jak se náklady promítnou do cen jízdného nebo bude při cestování VRT platit extra tarif třeba ČD? Když jezdím pravidelně relaci Budějovice Ústí, tak mě samotnému se ten vlak ještě vyplatí, ale jet tři, čtyři osoby tak už levněji přijde auto. SŽ se rozpadají koleje a stavby… Číst vice »

PetrH

Tyhle věčné řeči, že ve větší skupině vyjde levněji auto, nechápu. Nevím, co čekáte, že vám pro 4 osoby prodají lístek stejně levně jako pro 1? Ano, náklady v autě jsou téměř stejné pro 4 a 1 cestujícího, ale ten provozovatel drah musí prodávat sedadla. Vy nepočítáte jako náklad koupi auta, protože ho už máte, ale ten vlak se nějak zaplatit musí. Když pojedete autem 4, tak už je to skoro hromadná doprava. Existuje skupinová jízdenka, ale není zdaleka tak štědrá, jako si asi představujete: první cestující zaplatí celé jízdné (Flexi základní jízdné) druhý cestující má slevu 25 % třetí… Číst vice »

X 1

Bez nákladních vlaků. Ha ha ha 🙂
Nebudou nákladní vlaky? Nebude VRT! Protože to ekonomicky nevyjde!
Ústečtí radní si budují ghetto skanzen a nějaký rozvoj s VRT a efektivní dopravou se jim do jejich idejí nehodí.

David

Jj, do cikáno města turisti určitě nejezdí jen proto, že tam není VRT … stejně tak Brno a chybějící lanovka a nebo Jižní Čechy a letiště.

johny

to, že spekulanti, většinou z prahy z toho udělali cikáno město za pomoci byznysů doplatků na bydlení je trochu tragédie celé republiky. přitom nacházet se z pohledu ústí 60 km od drážďan je přitom velice výhodné.

Kubrt

Dnešní byznys s chudobou je jen poslední hřebík do rakve „sociálních problémů“ v Ústí; cikáni se tam houfně stěhovali (byli stěhováni) už v době budování socialismu.

VTT

Ono to má víc důvodů, dalším je třeba přehnaný sociální systém, kdy se sem vyplatilo stěhovat i Romům ze Slovenska. Plus naprostá neschopnost cokoli v tom řešit kombinovaná se strachem, že jakýkoliv pokus o řešení bude znamenat nařčení z rasismu.

xyz

Na tohle ale navazuje další věc – iluzorní představa, že tyto problémy budou vyřešeny výstavbou VRT aneb viz oficiální teze o „můžu bydlet kde chci a budu do práce dojíždět po VRT“ (jen když bude na trase + bude tam vůbec mít své zastavení), „velké firmy budou mít pobočku v menších městech, protože z pražské centrály to bude kousek“ (dtto), „VRT zabrání ve vylidňování venkova“ (dtto) či „VRT sníží nezaměstnanost“ (přičemž určité sociální skupiny se práci vyhýbají, resp. tím méně by pro ni dojížděly 100 + km a tak jako tak nejde o systémové řešení, protože selektivně „řeší“ jen několik… Číst vice »

xyz

Skoro všechny ostatní VRT jsou plánovány bez nákladních vlaků.

A co se týče ghettizace přinejmenším některých částí Ústí, tak tohle je v nemalé míře dílo soukromých spekulantů (O. K., kdysi započaté odprodejem bytů z městských do soukromých rukou).

milanrx

Má cenu u nás nějakou VRT řešit? Pro stát,to i přes řečicky, není priorita.Kde to má vézt tak všude 1000 připomínek.
Stát dá raději peníze na dálnice.
VRT je u nás utopie, bohužel.
Budeme rádi, když nám Němec postaví tunel,ten se provizorně napojí na stávající trať a to bude na dlouho vše.
Možná děti dnešních dětí 😀

Středohor

ten úsek Středohorský tunel, který budí největší kontroverze a připomínky. Zejména kvůli napojení na stávající trať 072 )labský kříž ) bude ještě těžký porod a i já jsem k němu skeptický. Narozdíl od Krušnohorského. Ale o úseku Praha-Lovosice se mluvilo již v druhé polovině 40. let. respektive o napřímení mezi Kralupami a Lovosicemi. Dále při elektrizace v 80. letech a před výstavbou koridoru.

Jiří Kocurek

Jenže napřímením se nezíská kapacita a rychlost bude stále relativně nízká, protože tam zůstane hustá příměstská doprava a při zrychlení rychlé vrstvy dojde ke kolizi požadavků na trasy.
Do toho ještě nákladní která chce jet alespoň 80 km/h, ale přes 120 km/h nedokáže. Pro nakladku je ideálním partnerem rychlík s cestovní rychlostí 90-100 km/h, který jim za stanicí ujede a v té příští kvůli němu nemusí moc brzdit.

VTT

Někde od Vraňan by to stejně musela být novostavba, takže úsek zatížený příměstem by to minulo. A nebo by to znamenalo novostavbu v +- stejné trase, jako navržená VRT.
Tak či tak, úsek na sever od Kralup zas tak vytížený není, v porovnání s jinými úseky na koridoru.

Micky

To budou říkat všichni. Až děti nasších dětí apod. a ve finále se to nepostaví nikdy. Aby to bylo použitelný pro děti naších dětí, musíme začít teď. Ne to pořád odkládat.

milanrx

Byl jsem nepochopen, já bych si VRT moc přál ale když vidím jak stát na železnici kašle tak jsem realista.
Vždyť nejsou schopní dodělat ani koridory,blbou spojku na Chrudim,Kutnou Horu atd.tak je VRT prostě jen vlhký sen pár šotoušu

Ech

Loni firma SŽ dostávala z SFDI víc peněz, než kolik z SFDI šlo do ŘSD.

Proto se chci Vás zeptat ,jak se pozná to Vaše: „vidím jak stát na železnici kašle“

Díky předem za konkrétní příklady.

Alibaba

Jedna vlašťovka jaro nedělá…

Jan Schmidt

Že by to bylo tím, že na ŘSD se na rozdíl od SŽ soutěží?

Že ŘSD staví novostavby (=dálnice) a SŽ staví… všichni víme co

Alibaba

Co se vám nelíbí na připomínkách? Pokud jsou smysluplné (ne jako váš příspěvek 🙂 ) tak je důležité je náležitě vypořádat, ať připomínek je kolik chcete.

Matěj

„Jedinou výjimkou budou stávající rychlíky Labe z Prahy do Děčína.“

To by snad přece šlo řešit úvratí, když by byly nasazeny řídící vozy nebo rovnou jednotky. Dneska rychlíkům Krušnohor na hlavním nádaží stačí na úvrať 6 minut, a to ani řídící vůz nemají.

Radim

No, nevím… 611 má prav. příjezd na hlavák ve 14:35 a 608 má pravidelný odjezd 15:25, což je 50 minut. Jakých 6?

Matěj

Měl jsem na mysli hlavní nádraží v Ústí nad Labem.

oce

Těch 6 minut na přepřah je iluzorních. Nestíhá se ani když to přijede včas, reálně se odjíždí s +5 min. a zpoždění se dohání díky volnějším jízdním dobám, což od grafikonu zmizí. A až bude přepřah Vectron/Vectron, tak tím spíš se to stíhat nebude (u Vectronů trvá vše déle).

Matěj

To neni vůbec pravda. Jezdím Krušnohorama často, v praxi to vůbec problém není.

fous55

Matěji, podívej se na plány té VRT a plány kolejiště nádraží Ústí centrum. Zjistíš, že z Děčína na VRT do Středohorského tunelu se nedostaneš ani s úvratí! Musel by se vlak vytáhnout až za západní zhlaví směr Trmice a odtud teprve na kolej, ze které se dá jet do Středohorského tunelu. A centrální nádraží bez návaznosti na klíčové rychlíky Děčín – Praha je co?

Matěj

Máš pravdu, to jsem netušil.

Jan Schmidt

Dementní výsledek řízení MD Sosnou?

PeHo

takovy detail pro MD. stavim nove nadrazi a jedma takova koridorova relace se mi tam nedostane…..

Zapa

„Nechce, aby městem jezdily nákladní vlaky.“

Město chemického průmyslu chce všechno vozit kamiony? Chápu, že se to týká pravděpodobně tranzitu, ale když vidím kudy vede současná trať, tak tam to asi nikoho obtěžovat nebude, nehledě na to, že bude určitě tišší, než ta současná.

Vojtěch

Ropa podle prognóz z 1960 nám už před 20 lety došla …😺

DavidS

Podle prognóz z 1960 vám tohle píšu z trvale osídlené základny na Marsu.

Tomáš Záruba

Těžko, nedostal byste tam výjezdní doložku. 😛

JGR

ta ropa jednou skutečně dojde

xyz

Možná je myšlen tranzit.

Což jako argument chápu.

J.K

Njn, kdo by si chtěl nechat hyzdit ranžír, dílny a chemičku nějakým novým nádražím.:)

Kuna

Co teprve takové Nové Předlice, klenot sociální politky města Ústí nad Labem.

Jaaa

Tak to tam celé navždy dorazíme… Pokrok jak stehno.

Ech

Proč by vlastně vysokorychlostní vlaky měly jezdit po VRT trati, která zajíždí do Ústí n.L. nebo do Brna? Dotčené kraje a ani města na VRT, pokud vím, nechtějí dát ani korunu. Inu kdo platí, ten poroučí.

P.S. Z reakce státu lze odvodit postoj k odbočce VRT do Mostu = buďto si to zaplatí ÚK a dotčená města (podobně jako u nejnovější VRT ve Francii) nebo „ad acta“.
A to můžou být mostečané rádi, protože např. např. městští politici za Zlín nebo za K. Vary ani nemají šanci si zaplatit svůj díl za VRT, neboť žádná nebude jejich směrem.

M19

Praha na to přispěje? 🤣

Ech

To platí i pro Prahu. Samozřejmě.

Nicméně předpokládám, že zastávka VRT Praha-Východ by se uživila sama bez dotací, čili tato zastávka v polích vznikne. Možná ne tak pompézní stavba, ale tipuji, že vznikne, protože 2 miliony potencionálních zákazníků plus eventuelní cíl cesty z Berlína a Vídně.

M19

VRT se stejně jako každá infrastruktura sama nezaplatí. To je nesmysl. Jak se zaplatí nádraží? Všichni pražané pojedou kam, když se vyplatí jen ta jedna zastávka? 🤣🤣🤣

Ech

Vídeň a Berlín. Co taky jiného. Ale netuším jestli se uživí. Proto podle mého vítězem bude nákladní doprava.

Ono dává smysl, když jeden nákladní vlak ušetří práci cca 30 až 40 odborníků na točení volantem.

A pokud nákladní doprava nezaplatí provoz VRT, tak holt česká VRT nebude.

Jiří Kocurek

A rekonstrukci nádraží ve Třebové si zaplatí Třebová sama. Nažež se osada Bezpráví daruje Bruselu, aby si to tam pro tranzit opravil sám. I těmi 0 trvalými obyvateli.

Ech

Spíše je pravděpodobné, že do zastávky v Třebové nebude firma SZ investovat = investice budou jen a pouze do kolejí a výhybek a ZZ. A to platí jak o České, tak o Dlouhé Třebové. I o Moravské Třebové, pokud si příslušnou trať někdo nechá, aby ji provozoval, třebas dotčený kraj.

Celou dobu mluvím o zastávkách. Jenže Vy mi vkládáte do úst, že mluvím o samotné trati.

M19

🤣🤣🤣 Dobrý vtip. 🤣🤣🤣 Už zbývá vyřešit, kdo zaplatí ty kousky, které jsou na katastrech obcí, které nemají stanici ani zastávku. 🤣🤣🤣 Nebo se bude jezdit bez stanic, prostě tam kde nastoupíte, tam vystoupíte 🤣🤣🤣

Ech

Asi Vás překvapím, ale autobusové zastávky na tomto principu fungují už desítky let. Že o místních záležitostech rozhodují místní z místního rozpočtu.

Podle toho jak místní o bus zastávku stojí, podle toho je honosná či chudá.

Jiný Petr

Můžete mi prozradit, kdo to je ten: „Inu kdo platí, ten poroučí.“ Když to podle Vás nejsou všichni daňoví poplatníci – tudíž i ti z Brna či Ústí?

Snad si nemyslíte, že to bude platit jen Praha? Pokud ano – když je tedy tak moc bohatá, proč žádala stát o dotaci na stavbu metra či městského okruhu?

Kubrt

Je to další reinkarnace Axela, jakákoliv snaho o diskuzi je zbytečná, protože jeho postoje vycházejí z nereálných předpokladů – např. že železniční infrastrukturu v ČR financují municipality – nefinancují, takže se není o čem bavit.

Ech

Nejnovější VRT ve Francii (směr Normandie/Bretaň) zaplatil:
z 1/3 francouzský stát
z další 1/3 dotčené francouzské regiony a města
a zbývající 1/3 zaplatil provozovatel tratí tj. SNCF

Není zač.

mgr.pavel

Reálné RUD v Česku: stěží pokryje provoz zákony vyžadovaných služeb, na jakoukoliv investici musí město a často i kraj škemrat o dotaci.

Takže v našich podmínkách, kdyby měl kraj či města přispívat na celorepublikové infrastrukturní projekty, tak by musely požádat stát o dotaci.

Takže kdo by to v důsledku zaplatil? (jasně, daňový poplatník, ale mezi tím by bylo o pět úředníků a dvě byrokratická kolečka zbytečně navíc)

Ech

To, co jste napsal o RUD, má výjimku =

Praha
Brno
Plzeň
Ostrava
Fakt nechápu proč se Liberec nespojí s Jabloncem, aby se vyrovnali Plzni a šáhli si na vyšší RUD v přepočtu na hlavu.

Protože krajská města o cca 100 tisíc obyvatelích jsou vlastně docela chudá, a zažijí sešup neboť si často žijí nad poměry.

Proto si třebas myslím, že ze 2 činoher, 2 filharmonií, baletu a opery ve Zlíně a v Olomouci zbyde jedna činohra (složená z některých členů obou současných činoher), která bude pendolovat Olomoucí a Zlín. Prostě není na to v městské peněžence.

Jan Schmidt

Praha je bohatá až až, že má na peachoviny

Alibaba

To je ve Francii, v ČR to funguje zatím jinak. Čímž nechci říci, že by se to nemohlo nikdy změnit.

PetrH

Jenže česká města na to při současné výši daně z nemovitostí nemají. Navíc, ač je to překvapující, naše města prakticky nejsou motivována mít nějakou ekonomickou aktivitu na svém území. Kromě kasin leda. Výnos daně z příjmů právnických osob se nerozděluje dle toho, kde ta firma funguje nebo sídlí.

Ech

Jde-li Vám o daň z nemovitostí, tak ono nezapomínat, že existuje spousta výjimek např, že pozemek kolejemi má 100% úlevu od daně z nemovitostí atd.

Podobně ani např. státní školy ve státních domech neplatí městu daň z nemovitostí, přestože město musí zajišťovat úklid chodníku i před školou.

xyz

Naopak po jejich území ta VRT bude procházet, takže IMHO mají k tomu hodně co říkat.

A stejně tak žádat přiměřený užitek z takové stavby, když už budou muset strpět její výstavbu a provoz.

A ne arogantní postoj typu „povede to tudy a tudy, zastávku tam stejně mít nebudete, ale hlavně nebuďte proti“. 🙁

Kubrt

Já něříkám, že do toho místní nemají co říkat. Já říkám, že diskutovat s Axelem je ztráta času.

Ech

Osobně tipuji, že z plánovaných cca 12 zastávek VRT na 350 km trase mezi Brnem a ÚnL zůstane tak akorát jedna a to Praha-Východ = v polích, přímo na trase VRT bez zajížděk, dosažitelná z pražské i hradubické aglomerace.

A k Vaší otázce kdo v ČR je tak bohatý, aby zaplatil VRT, tak odpovídám, že nikdo. Buďto VRT Berlín-Vídeň nám zaplatí z větší části Němci a Rakušáci (a ČR doplatím svoji menší část tím, že vezme peníze z privátních úspor na důchod viz vyjádření Mgr. Kupky pro Hospodářky). Anebo žádná VRT nebude.

Alibaba

Jakých 12 zastávek na VRT?
Mohly by jste je vyjmenovat?
ČR je dost bohatá, aby si VRT (s nějakou dotací Brusele) postavila. Dálnice budou hotové, takže ty pálky co se sypaly celou dobu do nich se můžou nasypat do VRT.

mgr.pavel

Vsaďte se, že kdyby se VRT plánovala do Zlínského nebo Karlovarského nebo jakéhokoliv jiného kraje, tamní místní mašíblové by také nechtěli, aby trať vedla hned vedle jejich domu.

NIMBYsté všech krajů,..

Ech

NIMBY neřeším, protože na toto téma se najde mnohem víc lidí, kteří jsou fundovaní, např. ti co plánují expanzi letiště V. Havla.

Já řeším prachy, neboť na tom ztroskotává spousta dobrých záměrů. Např. nechápu proč na VRT v ČR s tak vysokou maximálkou je plánováno asi 6x hustší síť zastávek ve srovnání s minimálním počtem zastávek na pomalejší VRT ve Francii (mluvím o nejnovější VRT z Paříže směr Normandie/Bretaň).

Peeetr

Protože primárně u nás nejde o VRT, ale o více kolejí, aby na těch starých nemuseli neustále energeticky superplýtvavě brzdit nákladní vlaky, a dávat přednost předotovaným osobním přepravcům vzduchu ve svatém taktu.

Ech

Souhlas. Akorát jste vynechal to klíčové – konkrétně jak, od koho a kolik navrhujete sehnat peněz na Vaše návrhy?

Nezapomeňte započítat úroky, pokud navrhujete zčásti si půjčit.

Alibaba

Hele Axeli, kde se seberou peníze jsme řešily už u minulých článků, koukám, že jste si to vůbec nezapamatovat, a ani si nenastudoval, jak se v ČR financuje infrastruktura.

Alibaba

Protože počítat zastávky na „hustotu“ je blbost.
Myslíte si, že všechny vlaky budou zastavovat všude? (a nebudete v tom sám)

Ech

Pak není potřeba budovat ani jednu VRT zastávku u mmaličké Jihlavy, neboť z Jihlavy dojedou po dálnici, jak do Brna, tak do Prahy.

Alibaba

A budou teda všechny vlaky zastavovat všude?
Dáváte nám za vzor Francii, ale tam všechny vlaky všude nestaví a mají tam stanice čistě na VRT.

johny

jo a budu z ústí jezdit do drážďan, abych se dostal do prahy, ne? vrt může celému regionu neskutečně pomoct.

Ech

Souhlasím. Akorát nejsou peníze. To je celá šlamastyka. Máte řešení?

Vždyť není ani na přiměřené výplaty nemocničním doktorům/doktorkám za 8hodinou práci. Protože skoro 100 miliard stát platí na úrocích z půjčených peněz.

Alibaba

A ty peníze se utratily za uplácení voličů…

SYN

a) tak jistě, můžeme míjet VŠECHNA města, bude se to snadněji trasovat. počkat, bude tím pak někdo jezdit? znáte pojem platící zákazník??
b) házet náhodně jinými městy… proč ne hned první ze všech, stolice?

S ÚnL je „drobátko“ problém kudy se tam jakože dostat. Třeba s Jihlavou se ten problém řeší tak že nejrychlejší vrstva pojede jen „okolo“. V Ústí se to jeví nějak podobně. Nezdá se to být rozumně řešitelné… jistě, 5km tunelu vyřeší skoro cokoliv, ale pak se to zase nevyplatí.

Alibaba

Protože je pro ně stavěná.

mgr.pavel

„Stavba má začít v roce 2027.“ a to prosím v situaci, kdy ani není dohodnutá trasa.

„Již brzy vlakem na letiště“, varianta Ústí.

DavidS

2027 se má začít stavět VRT Podřipsko a nikoliv ten zbytek.

Frantisek

Ano, pole u Roudnice je základ. 😀 Podobně poli u Nehvizd…

xyz

Ale pole u Pučer a u Velkého Meziříčí je najednou tabu…

Divím se, že ta VRT-stanice u Roudnice zatím z projektu nezmizela.

Jinak, ten termín 2027 je na stránkách Dobré správy nejen u této VRT, ale i u prvních úseků VRT Praha – Brno. Tak jsem zvědav, kde na to budou vzaty peníze, když si vezmu, jak se nyní odkládají stavby byť týkající se údržby či menších modernizací stávající sítě. A když si vezmu, že peníze na VRT budou NAD RÁMEC této údržby/oprav.

Jiří Kocurek

Tou dobou už bude D35 téměř hotová a z větších staveb pojede jen D3 (možná) a pražský okruh.

Singrovak

Peněz je dost (třeba na bourání nebo modrá zábradlí).

mgr.pavel

To je tak level složitosti zakázek na železnici, co zvládne SprŽel bez problémů.

Pusťte je ale k něčemu složitějšímu, a.. au.

Alibaba

Ve Velkém Meziříčí se vymlouvají, že tam nemají prostor pro stanici = není tam dostatečné dlouhý přímí (a trochu vodorovný) úsek. Jestli by se to dalo vyřešit hóóódně dlouhou stanicí nevím, dost náročné bude přemostění vedle dálnice.

xyz

Zvláštní, že to nevěděli v dobách, kdy tam ta stanice (ba odbočka) plánována byla.

Plus připomínám podivné oficiální dobrosprávnické zdůvodnění toho vypuštění – protože u VM nevznikne odbočka na konvenční trať směr Žďár, ale že tato vznikne u Velké Bíteše.

Nicméně ani tam žádná VRT-stanice (umístěná přímo na VRT) nevznikne.

P. S. Reálně v nějakých odstupech nějaké stanice budou muset na příhodných místech být. Ostatně viz i Durynský les (byť tam stanice pro cestující také „nemohla/nesměla“ vzniknout).

Alibaba

Tam bylo několik variant vedení, sice se zas tak moc nelišily, ale třeba tahle stanice byla možná v jiné variantě.

Osobně si taky myslím, že stanice u Velkého Meziříčí by se hodila a bude chybět. Jak velký tlak na vznik bude, a jestli se bude dát dostavět je spíš otázka peněz než techniky (psal jsem o délce, protože lze výhybky vkládat jen do přímé).

Jiří Kocurek

Protože do stávajících stanic se to nevejde, bourání domů okolo stávajích kolejí neprojde, aby se tam vešly dvě navíc.

VRT není určená pro ježdění po okrese.

Jiří Kocurek

doplnění: dvě koleje navíc

DavidS

Ach bože, co takhle si zjistit, jaká část je pojmenovaná VRT Podřipsko. Nebo to možná víte, ale máte očividně jiný nápad, co stavět v roce 2027.

PetrH

Snad by vás mohlo potěšit, že ta VRT Podřipsko půjde použít na dojíždění do Prahy. Mnohem dříve, než bude stát zbytek VRT.

Alibaba

Takže stanici VRT Roudnice vynecháme? Čímž nepřinese okolí už vůbec žádný užitek.

A k Nehvizdům bych vám dal takové teoretické cvičení, jak se třeba dostat co nejrychleji z jeho okolí do Brna a dál na východ (při neexistenci Nehvizd), když takové ty klasické expresy, které jezdí přes Kolín na východ tam v podstatě jezdit nebudou (zůstanou tam pomalé rychlíky).

Jan Schmidt

Tak Kupkovi stačí dávat na sociální sítě obrázky vizošek, ne?