Stadler dodal první novou soupravu metra pro Berlín. Osvětlení se bude měnit podle části dne

Nové metro pro Berlín. Foto: Stadler RailNové metro pro Berlín. Foto: Stadler Rail

Nové vlaky mají českou stopu, měniče jsou z Prahy.

Berlínský dopravní podnik BVG převzal včera od společnost Stadler Rail první soupravu nového metra od společnosti Stadler Rail. Nové vlaky se vyrábějí v berlínském závodě Stadler Pankow.

Jde o začátek další etapy proměny berlínského metra, která má do veřejné dopravy přitáhnout ještě více lidí než dosud. Podle BVG jsou nové soupravy prostornější než stávající a pro cestující bude jízda s nimi mnohem pohodlnější. Mezi novinkami je například nový informační systém, wi-fi připojení nebo měnící se osvětlení podle části dne.

Pokud chceme, aby lidé jezdili místo auty veřejnou dopravou, musíme jim nabídnout dobrou infrastrukturu a pohodlná vozidla,“ uvedl senátorka Manja Schreiner.

Do provozu s cestujícími na konci léta

BVG zatím nové soupravy přebírá a školí na nich strojvedoucích a údržbáře. Zařazení do provozu očekává letos na konci léta.

Stadler má obří zakázku v Berlíně. Dodá až 1500 vozů pro metro v německém hlavním městě

Nové berlínské vozy pro metro mají i českou stopu. Zakázku na dodávku statických měničů získala společnost Cegelec (součást Vinci Energies). Hodnota dodávek je zhruba půl miliardy korun. Výroba měničů probíhá v pražském závodě. Statické měniče se, zjednodušeně řečeno, starají o napájení všech elektrických zařízení ve vozidle, které nejsou přímo spojeny s pohonem vozidla (tedy mimo trakci). Jde například o osvětlení vozidla, palubní baterii, dveřní pohony, kompresor, klimatizační jednotku, pult řidiče, informační a odbavovací systémy.

Podle rámcové smlouvy může dodat Stadler do roku 2035 až 1 500 vozů metra, hodnota kontraktu jsou tři miliardy eur. Aktuálně je zasmluvněna dodávka 236 vozů profilu J a 140 profilu JK. Profily značí různou šířku metra.

Stadler zahájil výrobu nových vlaků pro berlínské metro, testování začne ještě letos

Rozdílná šířka vozů metra vychází z historického vývoje. Starší trasy berlínského metra (otevřené do roku 1913) byly budovány s užším profilem tunelů, a tak zde musejí jezdit vozidla se šířkou maximálně 2,4 m. Z toho pak vychází písmeno „K“ v označení typu JK (K = Kleinprofil, maloprofilové metro). Později budované trasy (od roku 1923) již umožňovaly nasazení vozidel se šířkou až 2,65 m. Pro tzv. velkoprofilové metro je určen typ označený jako J.

Nové metro pro Berlín. Foto: Stadler RailNové metro pro Berlín. Foto: Stadler RailNové metro pro Berlín. Foto: Stadler RailNové vozy pro metro v Berlíně. Foto: StadlerNové metro pro Berlín od Stadleru. Foto: Stadler Rail
Tagy Berliner Verkehrsbetriebe BVG metro Berlín metro pro Berlín Stadler Rail
14 komentářů