Doprava ve městě Metro Železniční průmysl

Stadler má obří zakázku v Berlíně. Dodá až 1500 vozů pro metro v německém hlavním městě

Nové vozy pro metro v Berlíně. Foto: Stadler
Nové vozy pro metro v Berlíně. Foto: Stadler

Švýcarský výrobce železniční techniky získal pro svůj německý závod v Berlíně – Pankowě další velkou zakázku na vozy metra. Pro berlínský dopravní podnik Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) dodá podle rámcové smlouvy až 1500 vozů metra v hodnotě téměř 3 miliard eur.

Kontrakt oznámil Stadler v tiskové zprávě. BVG mohl Stadler vyhlásit jako vítěze poté, co berlínský odvolací soud zamítl námitky společnosti Alstom proti zadávacímu řízení.

Zakázka počítá s výrobou nejméně 606 vozů. V první sérii Stadler vyrobí 376 vozů, které začnou jezdit od roku 2022. BVG potvrdil současně nákup dalších 230 vozů, ale neuvedl ještě termín dodání. Závazná objednávka má hodnotu 1,2 miliardy eur.

Soupravy od Stadleru už jezdí v Berlíně na linkách U1, U2 a U5. Nové vlaky mají být energeticky úspornější a tišší.

Kvůli zakázce Stadler ve svém závodě v berlínské čtvrti Pankow investuje dalších 70 milionů eur do rozšíření výroby.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
No design

Jsem jediný komu ty vozy zepředu přijdou škaredý?

Kubrt

Mě se to líbí 🙂

Juraj

Je zaujímavé, ako sú niektoré systémy metra nezaťažené otázkou aerodynamiky, zatiaľ čo inde sa na tvar čela dbá. Je mi jasné, že ten rozdiel nebude drastický, ale aj tak ma to vždy prekvapí.

Martin V.

A kolik dělá vliv tvaru čela na celkovém odporu vzduchu? V těsném metru (Londýn, Berlín, ale i ostatní „dvoutrubné“ – nepočítám tedy třeba úsek Holešovice – Kobylisy) bych si tipnul, že zásadní je tření mezi stěnou vozu a stěnou tunelu, případně pístový efekt, tedy odpor proudícího vzduchu v tunelu. Takový eskalátorový tunel na Vltavské bývá při současném dojezdu souprav z obou stran docela fičák. 🙂

Y.K.

– malé rychlosti
– v tunelu je účinek aerodynamického čela rapidně snížený
– nouzové východy na čele, které mohou být prioritnější před aerodynamikou.

Leinad

Z čelního vozu se dá utíkat dopředu?

Y.K.

To je celkem standard (ne tak v Praze). Tam kde nejsou odstupové rampy to kolikrát ani jinak nejde.
Spára na vizualizaci naznačuje, že tady jsou (budou).

MaraSourak

A ta staricka S Bahn bude porad takova?

esc

S-Bahn se dočká obnovy vozového parku také – od 2021 mají být do provozu s cestujícími nasazeny první z celkem 106 objednaných jednotek od Siemense a Stadleru. Spolu může být dodáno až do 1380 nových vozů: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_483/484

Kalanis
Mirvald

Škoda Plzeň se do soutěže nepřihlásila? Zaznamenala v Německu již řadu úspěchů.

LiborV

Z pohledu velikosti tamního náročného trhu je těch úspěchů zatím jen pár. Často se Škoda nepřihlásí, protože nemá vyvinutý požadovaný produkt. V Německu není obvyklé, že by tamní zákazník zaplatil vývoj produktu a ještě čekal než ho pro něj vyvinou. Obvykle se tam uplatňují modulární výrobky, které lze snadno modifikovat a do 1,5 roku až maximálně 2 dodat.

Vladimir

Ale Skoda metro vozy ma, vzdyt je bude dodavat do Varsavy.

Jiří Kocurek

A jak moc je Metro ve Varšavě podobné tomu, co je U-bahn v Berlíně?

Y.K.

Jezdí v tunelu? 🙂

Kalanis

Co se vozů týče, tak na velkém profilu celkem dost. Rus totiž z Berlína opisoval, když projektoval soupravy. Typ V (azbukou B) je prakticky německý (tam je značí C). Ostatně rus z východního Berlína velkoprofilové vozy po válce odvezl. A ve Varšavě stále jezdí černé huby 8171, nástupci E. Nevím, jak vypadá zabzař a dohledávání přineslo prd.

Jiří Kocurek

Hmm, v Adamově prý tankama vytrhávali soustruhy a odváželi je jako kořist… Možné to je.

Strojový překlad z ruské wikipedie uvádí zhruba toto:

Taking trophies was a natural thing. Considering the fact that in the near future it was not possible to establish rolled-out production at MMZ, the government decided to remove some of the metro cars from Berlin that most met the operational requirements for the Moscow metro in terms of their technical characteristics.

Y.K.

No jestli tam počítáte i NIM Express, tak ten zatím moc úspěšný není.
Tramvaje Škoda do Německa vychází z finského know-how Transtech, proto jsou poměrně úspěšné, protože Transtech se osvědčil. Na novostavbu metra Škoda momentálně nemá nic co by Němce mohlo zajímat.
Stadler je etalon spolehlivosti a má výrobní závod v Berlíně, čemuž se těžko konkuruje.

Martin V.

Taky jsem si říkal, že ta zakázka je krom jiného „Berlín sobě“. 🙂

Jussi

Škoda především momentálně nemá kapacity na takhle velkou zakázku, tam budou rádi, že zvládnou co si nasmlouvali.

libcha

Mohli byste prosím do článku dopsat, zda se jedná o vozy pro úzkoprofilové, nebo širokoprofilové metro (nebo obojí)?

Kubrt

Oboje.

Pavel B.

kdy a kolik uzkych a sirokych …
ty stavajici u1 u2 a u5 jsou ? U5 je urcite siroke ..

ene bene

Právě I na tom úvodním obrázku jsou vidět obě šířky, jen to není na první pohled patrné. Je třeba prohlédnout důkladněji…

Martin V.

Mě to na obrázku zaujalo hned, že ten levý U2 je viditelně užší než pravý U5. Není mi úplně jasný účel té užší části čelní stěny se samostatným stěračem, to jsou dveře? Jaké šířky vlastně v Berlíně mají?

Kubrt

Jojo, jsou tam únikové dveře – na fotkách opravdických vozidel je tam vidět nějaká klička https://de.wikipedia.org/wiki/BVG-Baureihe_IK#/media/Datei:Berlin_U-Bahn_IK_at_Olympia-Stadion_(3).jpg

Šířky – u tohoto nového „malého“ metra se uvádí šířka 2400 mm, původně bylo pro malý profil 2300 a pro velký 2650 mm https://de.wikipedia.org/wiki/U-Bahn_Berlin#Lichtraumprofile

Martin V.

Jo, dík. Vidím odkazy i s kličkama. Tak už je to jasný.

Kubrt

Ano, jsou tam dveře. Na opravdických fotkách je vidět i nějaká klička. Šířky jsou původně 2300 a 2650 mm, nové „Kleinprofil“ soupravy jsou 2400 mm. Dá se ti najít na německé wikipedii, dával jsem sem link, ale asi je to proti pravidlům.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO