egoe-plus
Autobusy Doprava ve městě

Berlín objednal 198 nových doubledeckerů, zkušební provoz skončil úspěšně

Autobus Enviro500 pro Berlín. Foto: Alexander Dennis
Autobus Enviro500 pro Berlín. Foto: Alexander Dennis
Všechny autobusy mají být dodány do konce příštího roku.

Berlínský dopravní podnik Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) uplatnil opci z rámcové smlouvy se společností Alexander Dennis Limited (ADL) a od britského výrobce nakoupí dalších 198 dvoupodlažních autobusů Enviro500. Všechny mají být dodány do konce příštího roku.

Uzavření kupní smlouvy oznámil výrobce na svých stránkách. Kontrakt navazuje na dodávku prvních dvou autobusů v říjnu loňského roku, rámcová smlouva byla podepsána již v roce 2018.

BVG od října autobusy testoval ve zkušebním provozu, nakonec vyhodnotil data z provozu jako vyhovující a objednal další autobusy. Opce na dalších 230 vozidel dál platí.

Autobusy se budou vyrábět ve Velké Británii, finální montáž proběhne v závodě ve Scarborough v hrabství Yorkshire. Pro ADL jde o jeden z největších kontraktů v historii. Oproti prvním autobusům dojde k mírným úpravám některých částí, jde o reakci na poznatky z testovacího provozu.

Nové autobusy jsou 13,8 metru dlouhé, na výšku měří 4,06 metru. Přepraví až 112 cestujících, z toho 80 na sedadlech. Každá sedačka má USB zásuvku na dobíjení telefonu. Cestujícím se při nástupu zobrazuje, jak je obsazena horní paluba. Vozidla jsou plně klimatizována. Autobusy pohání motory Mercedes Benz OM936 Motor o objemu 7,7 litru a výkonu 260 kW. Autobusy jsou postaveny na míru požadavkům provozu v Berlíně.

BVG nevylučuje, že část rámcové smlouvy promění na nákup elektrických autobusů, zatím ale u dvoupodlažních vozidel zůstává u nafty. Se zhruba 400 dvoupodlažními autobusy je BVG jejich největším provozovatelem v kontinentální Evropě. Celkem má BVG zhruba 1 500 autobusů.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Růža

Divím se, že Němci nejsou schopni vyrobit ve stejné kvalitě levněji.

gajda

Angličani už ten vývoj zaplatili a ten autobus mají, oni by ho museli vyvinout, to zaplatit a pak vyrobit a mimo to, BVG je potřebuje teď, ne za 5 let až by se to všechno povedlo. A ani to není mainstream, kde by bylo zaručený, že se taková akce vyplatí.

Kosic

Viel glück Berlinu, at se tyhle prevleceny Enviro400 nerozklepou po par letech jako tady v Londyne 😂

Tomáš V.

Ony i ty dvoupatrové MAN nejsou zrovna úplně dokonalé. Ale tady sám nemám vůbec srovnání. 🙂

Travegoist

ADL rulezz!

Josef Král

Vidím, že autobusy mají látkou potažená sedadla. Ne koženku jako v Praze, ne dřevo jako v Ostravě. Angličané asi umějí taková sedadla vyrobit.

LiborV

ADL samo sedadla nevyrábí. Sedadla dodává jejich výrobce (externí dodavatel), který má v portfoliu různé povrchy sedaček pro MHD (textil, plast, koženku, dřevo…). A zákazník v tomto případě BVG dostane taková sedadla jaká si objednal a zaplatil. V tomto případě s textilním potahem.

M19

Umějí je i jinde. Jen nebezpečně velký počet cestujících zde, neumí takové sedačky používat… 😉

Řiditel

Vzhledem k tomu, jaký je v Praze systém fungování veřejné dopravy a tudíž se do MHD dostane kdejaké prase, je látková sedačka pro pražskou MHD to nejhorší možné řešení.

LKB

V Brne latkove sedacky jsou. Pokazde, kdyz jedu do Prahy a tamejsim MHD, si rikam, proc si Prazane zpusobuji otlaky :).

M H

V Brně sice látkové sedašky máme…ale podle mě byly nejlepší stejně postrované koženkové, ktré stále máme v části vysokopodlažních tolejbusů. Měkké a omyvatelné.

Jan

A v Berlíně taková prasata nejezdí?

Hara_Pes

Hlavně v S-Bahnu daleko horší, ale taky podle toho ty sedačky vypadají.

gajda

Je to o zákazníkovi, dnes už i taková Setra do toho autobusu dá, na co si kupující ukáže a co si zaplatí.

Juraj

Celkom by ma zaujímalo, v čom presne vidí BVG výhodu doubledeckerov. Sedačková kapacita je síce objektívne vyššia než pri ostatných typoch, ale zase výmena cestujúcich je o dosť horšia. Chápem to tam, kde sú dlhé trasy a tam, kde to plní trochu turistickú funkciu – to celkom platí na berlínsku linku 100, ale na bežné mestské prískoky to asi úplne oceniť nedokážem.

G.b.natorr

Velmi běžně jsou nasazovany na linky jako je X10 (Zoo – Teltow) a na X34 (Zoo – Kladow) a na druhe zmíněné je v sezóně velký tah lidi k jezeru Wansee takže většina lidí jede opravdu cca 30-40 minut.
To jen tak pro představu. Jinak na většině MetroBusu jezdí hlavně klouby.

LiborV

Před lety ( rok 2005) když jsem žil v Berlíně jezdilo k nám do čtvrti Zelendorf několik autobusových linek. Na několika jezdily krátké vozy, na několika linek včetně metrobusu jezdily kloubové vozy. Pouze na jediné lince v našem okolí, která končila kousek od mého tehdejšího bydliště jezdily patrové vozy Man. Ono 400 doubledeckerů ve vozovém parku je zlomek celkového vozového parku autobusů BVG.

Alibaba

Nebude to lepší průjezdnost křižovatkami při odbočování oproti kloubákům?

kulhán

Kloubák je lepší jak patro s natáčecí třetí nápravou.
Když jedeš kloubem zatáčku tak poslední náprava kopíruje tu prostřední.
Tady jde o rozteč mezi první a druhou nápravou a tu má patro větší a tím má horší prujezdnost.

Rudolf Tuček

Historická setrvačnost. V Berlíně mají patrové busy tradici, sice ne v takovém měřítku jako v Londýně. Měli i tahače s patrovým návěsem a před válkou patrak s čumáčkem.

Beny

Nezapomínal bych na atraktivitu pro cestující.