Stadler zahájil výrobu nových vlaků pro berlínské metro, testování začne ještě letos

Nové metro pro Berlín od Stadleru. Foto: Stadler RailNové metro pro Berlín od Stadleru. Foto: Stadler Rail

Na výrobě se bude podílet i česká společnost Cegelec.

Společnost Stadler Rail zahájila ve svém berlínském závodě ve čtvrti Pankow výrobu nových souprav pro berlínské metro. Montáž začala symbolicky přesně 120 let poté, co v Berlíně začalo jezdit metro.

Zahájení výroby oznámil Stadler Rail v tiskové zprávě. Zpočátku bude vyrobeno celkem dvanáct testovacích vozů pro malé a velké profily. První vozy budou hotové pro testování v posledním čtvrtletí letošního roku.

Rámcová smlouva uzavřená v březnu 2020 v celkovém objemu až tři miliardy eur zahrnuje i dodávky náhradních dílů po dobu 32 let. BVG může od Stadleru koupit až 1 500 vozů z nové řady J/JK.

Nové berlínské vozy pro metro budou mít i českou stopu. Zakázku na dodávku statických měničů získala společnost Cegelec (součást Vinci Energies). Hodnota dodávek je zhruba půl miliardy korun. Výroba měničů bude probíhat v pražském závodě. Statické měniče se – zjednodušeně řečeno – starají o napájení všech elektrických zařízení ve vozidle, které nejsou přímo spojeny s pohonem vozidla (tedy mimo trakci). Jde například o osvětlení vozidla, palubní baterii, dveřní pohony, kompresor, klimatizační jednotku, pult řidiče, informační a odbavovací systémy.

Rozdílná šířka vozů metra vychází z historického vývoje. Starší trasy berlínského metra (otevřené do roku 1913) byly budovány s užším profilem tunelů, a tak zde musí jezdit vozidla se šířkou maximálně 2,4 m. Z toho pak vychází písmeno „K“ v označení typu JK (K = Kleinprofil, maloprofilové metro). Později budované trasy (od roku 1923) již umožňovaly nasazení vozidel se šířkou až 2,65 m. Pro tzv. velkoprofilové metro je určen typ označený jako J.

Tagy Berlín BVG metro Berlín Stadler Rail
7 komentářů