Společnost Bombardier Transportation, která od ledna patří do skupiny Alstom, ukázala podobu nových tramvají, které bude vyrábět pro provoz v Berlíně. Jde o zakázku, kterou získal Bombardier od berlínského dopravního podniku Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) ještě na konci loňského roku.
Design nových tramvají naváže na podobu stávajících tramvají Flexity, stejně tak budou nové tramvaje jezdit ve žluté barvě, typické pro Berlín. „Jde o tramvaje, kterou budou spoluutvářet podobu města,“ řekl provozní ředitel BVG Rolf Erfurt.
Oblastní šéf Alstomu Müslüm Yakisan upozornil, že novou podobu mají i podvozky. „Nástupní plocha pro cestující bude ještě níže než dosud, tramvaje budou díky tomu tišší,“ řekl Yakisan.
Nová rámcová smlouva počítá s dodávkou až 117 tramvají Flexity, stejně tak poskytnutím náhradních dílů až na 32 let v hodnotě 571 milionů eur (zhruba 15 miliard korun). První kupní smlouva počítá s dodávkou tří pětičlánkových a sedmnácti devítičlánkových tramvají.
Nové tramvaje Flexity budou o deset metrů delší než poslední dodávka stejného typu pro Berlín. Budou vybaveny řadou bezpečnostních asistentů, například detektorem překážek na trati. Nové tramvaje mají postupně v Berlíně nahradit tramvaje GT6 z přelomu tisíciletí.
V Berlíně ještě běží dodávka z rámcové smlouvy z roku 2006, poslední kupní smlouva byla podepsána v roce 2017. Do německého hlavního města mají zbývající kusy z této série dorazit letos.
Je to klasický německý přístup – postupná evoluce, nechat co funguje, změnit co nefunguje … tak jak se třeba postupně přetváří Golf nebo Passat, barevné řešení DB nebo německé politická scéna.
To je velmi rozdílné proti českému přístupu „všechno je špatně, všechno musíme udělat úplně jinak!“ (nebo naopak „nic se nesmí měnit!“) abysme za pár let zjistili, že je to zase všechno špatně a zase se všechno musí udělat úplně jinak – bez schopnosti se poučit, růst, vyvíjet se.
Praha je poměrně klikatá, s velkým množstvím tramvajových křižovatek a berlínská tramvaj dlouhá, jak tejden :). Nedokážu si představit, že bych po Praze jezdil s něčím takovým, i když délka soupravy v článku není. (možná jsem jen nepozorný). Na délku soupravy je pouhých 6 dveří. Průjezd křižovatkama a obloukama by byl pomalý. Výměna cestujících by byla pomalá a nevím, jak jsou řešeny podvozky (otočné, pevné). Do Prahy fakt ne…
To byla odpověď „rejpalovi“
Co jsem narychlo našel, tak předchozí generace těch pětičlánků maj 30 m (jako tříčlánkový pražský 15T), plus byly v předchozí generaci 40m sedmičlánky. Takže jsou to relativně krátký články a ten devítičlánek bude mít kolem 50m.
Zeptám se jako naprostý laik: mohly by tyto devítičlánkové tramvaje jezdit v Praze? Nebo je zde nějaké technické či legislativní omezení? Děkuji za odpovědi.
Důvod proč to nejde se vždycky najde.
Vybavení vozovny pro tak dlouhé vozy nemusí stačit. Jinak asi „jen“ papírování. Plus se vypořádat se staromilci, kteří uznávají jedině zrychlovačovou PCC/Tx.
Jedině délka zastávek a nevybavenost vozoven na údržbu jednoduše nedělitelného 50 m vozidla.
Taky by se musel sběrač přesunout na první článek, ne?
Když může jet KT8 na zadní sběrač? https://www.picuki.com/media/2223641781115628413
Snad jedině na nějaké prastaré výhybce dodnes přehazované „brnkátkem“ na sběrači, ale takovou lze snad přestavit ručně, lépe ovšem předělat.
Mohly. Otázka zní, co by to dělalo třeba na Malé Straně v těch obloucích nebo na cestě z Karláku přes Václavák na Republiku a jak moc by zasekaly po cestě dopravu. Taková d-26 by pak byla dobrá pomsta.