Správa železnic přiznala pochybení dispečerky na koridoru, změní software

Pendolino vs. motorák, aneb pár metrů od tragédie. Hoštejn, 15. září 2022. Pramen: Drážní inspekcePendolino vs. motorák, aneb pár metrů od tragédie. Hoštejn, 15. září 2022. Pramen: Drážní inspekce

Od srážky dělilo pendolino a motorový vůz 57 metrů.

Správa železnic (SŽ) dokončila vyšetřování zářijové mimořádné události ve stanici Hoštejn na koridorové trati mezi Českou Třebovou a Olomoucí. Expres Českých drah tu chybou při řízení provozu jel proti osobnímu vlaku stejného dopravce. Vlaky od sebe zastavily 57 metrů.  Událost má přinést změnu postupů pro řízení i úpravu software.

Správa železnic potvrdila, že za událostí bylo selhání lidského faktorku, konkrétně chyba řídící dispečerky. „Nedošlo k zajištění správné polohy výhybek ve vlakové cestě. Odpovědnost má naše zaměstnankyně z CDP Přerov,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Vyšetřování Drážní inspekcí zatím pokračuje.

K události došlo 15. září v 8:46. Šlo o pendolino SC 512 z Bohumína do Františkových Lázní. Proti němu jel osobní vlak z České Třebové do Zábřehu (Stadler RS1). V Hoštejně ten den probíhala plánovaná výluka jedné koleje.

„Řídící dispečerka nepřestavila do správné polohy výhybky pro jízdu vlaku Ex 512 ze druhé staniční na druhou traťovou kolej a aniž byly splněny všechny podmínky pro správné postavení vlakové cesty zobrazené ve výpisu na monitoru, provedla obsluhu staničního zabezpečovacího zařízení, kterou dovolila odjezd tohoto vlaku na první traťovou kolej,“ popsal událost Gavenda.

Hned následující den po události podle něj Správa železnic přijala opatření k posílení kontroly řízení dopravy při výluce zabezpečovacího zařízení, se zvýšeným důrazem na seznámení zaměstnanců s opatřeními pro organizaci dopravy a případné personální posílení pracoviště během takové výluky.

Po ukončení vyšetřování vydala Správa železnic takzvaný poučný list. Poznatky se zapracují do připravovaného předpisu Z3. „Projednali jsme také možnou změnu základních technických podmínek JOP (jednotné obslužné pracoviště) a v tomto směru se připravuje úprava, která spočívá ve změně potvrzování jednotlivých kroků pro zabezpečení nouzové jízdní cesty. Protože půjde o úpravu softwaru u jednotlivých výrobců, projeví se změna s určitým odstupem. Upravená verze se bude nasazovat při plánovaných výměnách softwaru,“ dodal Gavenda.

Tagy Centrální dispečeské pracoviště Správa železnic
98 komentářů