Podcast: Dispečer musí dodržet zrakové přestávky, říká šéf CDP Pavel Kolář

Dispečerský sál pro IV. koridor na Balabence. Pramen: Správa železnicDispečerský sál pro IV. koridor na Balabence. Pramen: Správa železnic

Jedním z témat, které v podcastu otevíráme, je možná ztráta kontroly nad dálkově řízeným úsekem.

Je tu nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, ve kterém vás pozveme do zákulisí práce dispečerů Centrálního dispečerského pracoviště (CDP) Správy železnic v Praze na Balabence. Hostem moderátora Ondřeje Kubaly je Pavel Kolář, který pražskému CDP šéfuje.

Centrální dispečerská pracoviště jsou v Česku dvě. Přerovské, které má osm aktivních dispečerských sálů, řídí 559 kilometrů tratí na Moravě a ve Slezsku. Z pražské Balabenky se aktuálně řídí 669 kilometrů tratí z šesti dispečerských sálů.

„Od roku 2016, kdy jsme začínali jako pionýři na úseku ze Zdic na Rokycany, jsme výrazně postoupili. Když se podíváte na mapu z východu na západ, tak začíná naše řízení už v České Třebové odbočkou Parník a pohraniční stanicí Lichkov, na západě končíme Chebem. Na jedné straně komunikujeme s Polskem, na druhé s Německem,“ říká v podcastu Pavel Kolář.

Z Prahy na jih Čech dnes sahá dálkové řízení až do Hluboké nad Vltavou-zámostí a příští rok se posune až do Českých Budějovic. Směrem z Prahy na sever však řídí dispečeři zatím provoz jen na krátkém úseku do Libčic nad Vltavou. Proč, vysvětluje náš host v dnešním podcastu.

Podle něj je jednou z největších výhod dálkového řízení, že se na jednom sále potkávají všechny profese, které jsou pro řízení provozu důležité. Nejen traťoví dispečeři, tedy fakticky výpravčí, ale i operátoři, kteří předávají informace cestujícím, a provozní dispečer, jenž komunikuje s dopravci a je připraven řešit se svými kolegy všechny operativní a mimořádné situace.

Jen na pražském CDP pracuje přes 450 lidí. Traťových dispečerů, kteří řídí jízdy vlaků a traťový posun, je v Praze 230, ale Pavel Kolář přiznává, že by jich mohlo být i více. S tím, jak se zapojují stále vzdálenější úseky od Prahy, nechtějí všichni dosavadní výpravčí začít dojíždět za prací i několik hodin denně až do hlavního města.

Finálně by mělo CDP Přerov řídit provoz na více než tisícovce kilometrů dálkově řízených tratí, CDP Praha pak přibližně na dvou tisících kilometrech. „Není to o tom, že budou všichni výpravčí sedět v Praze nebo Přerově. Správa železnic má v současnosti vytipováno na 35 regionálních dispečerských pracovišť, které by postupně měly být aktivovány. I ta se budou v budoucnu podílet na dálkovém řízení,“ vysvětluje v rozhovoru Pavel Kolář.

Jedním z témat, které v podcastu otevíráme, je možná ztráta kontroly nad dálkově řízeným úsekem. Třeba když stavbaři ve stanici překopnou kabely. „Začátkem listopadu se povedlo při stavebních pracích ve stanici Praha-Smíchov poškodit optický kabel. Ztratili jsme komunikaci s traťovým úsekem takzvaného Pražského semmeringu. Bylo nutné přesunout našeho traťového dispečera na pracoviště pohotovostního výpravčího ve Zličíně. Zličín není trvale nikým obsazen, ale je tam pracoviště, které umožňuje dálkovou obsluhu celého úseku,“ popisuje detaily řešení takové mimořádné situace Pavel Kolář.

Jak přesně fungují pohotovostní pracoviště, která si pravidelně přebírají řízení od CDP? Jak fungují pohotovostní výpravčí, jak dlouhé úseky jednotliví dispečeři řídí, co bude znamenat pro dispečery příchod ETCS, jak se bude řídit provoz na vysokorychlostních tratích a jak se odděluje ve stanicích dálkově řízená tranzitní doprava od lokálního posunu? To všechno si můžete poslechnout právě teď v rozhovoru s Pavlem Kolářem.

Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
9. minuta: Jaké úseky se připojí pod řízení CDP Praha v roce 2024.
14. minuta: Největší výhody, které podle Pavla Koláře přináší dálkové řízení.
18. minuta: Jak v praxi fungují provozní dispečeři, kteří jsou přímo na sále se svými kolegy.
23. minuta: Organizace posunu ve velkých a dálkově řízených stanicích. Jak je odděleno řízení tranzitní dopravy od práce na ranžíru,
30. minut: Jak se postupuje v případě, že někdo omylem překopne kabel dálkového řízení.
36. minuta: Jak přesně fungují pracoviště pohotovostních výpravčích.
43. minuta: Jak se připravují noví traťoví dispečeři, jak je CDP Praha školí.
49. minuta: Pavel Kolář odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz

Tagy CDP Centrální dispečeské pracoviště Doporučeno Pavel Kolář podcast Cesty Zdopravy.cz
88 komentářů