Infrastruktura Silnice Stavebnictví

ŘSD uzavřelo smlouvu s Eurovií na obchvat Loun, termín zahájení je ale nejistý

Vizualizace D7 kolem Loun. Foto: ŘSD
Vizualizace D7 kolem Loun. Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo smlouvu se sdružením firem Eurovia a Herkul na přeměnu obchvatu Loun v dálnici. Uvedl to šéf ŘSD Radek Mátl na Twitteru. Dodal ale, že termín zahájení není „vzhledem k aktuální situaci“ jistý.

Ještě nedávno přitom Mátl mluvil o poklepání základního kamene v letošním prvním pololetí. Plány silničářů ale maří virová nákaza, která už vedla k tomu, že právě Eurovia oznámila přerušení veškerých prací. Zatím na 14 dní. Důvodem je odliv zahraničních dělníků, karanténa, problémy s ubytovnami i stravováním.

Mátl proto v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz tento týden uvedl, že nejvyšší prioritou je dokončení modernizace D1, kam se také budou soustředit všechny zbylé kapacity. Naopak stavby takzvaně na zelené louce mohou počkat. První obětí může být právě obchvat Loun.

Trasa D7 v úseku obchvatu Loun. Foto: ŘSD
Trasa D7 v úseku obchvatu Loun. Foto: ŘSD

Sdružení Eurovia/Herkul porazilo v tendru dalších devět zájemců s cenou 773,4 milionu korun bez DPH, což je 79 procent ceny předpokládané. Pokles ceny o 200 milionů se přitom vymyká trendu zdražování v posledních měsících.

Tendr se vlekl dlouhé měsíce. Byl zahájen už loni v květnu, původní termín pro podání nabídek byl počátek července. Ze strany firem ale přicházela řada dodatečných dotazů, takže se nabídky definitivně uzavřely až v půlce letošního ledna. Stavět se mělo od letoška dva roky, nyní jsou ale jakékoliv termíny „na vodě“.

Projekt spočívá především v přestavbě dnešní dvoupruhové silnice I. třídy (I/7) na čtyřpruhovou dálnici. Proto jej ŘSD také označuje jako zkapacitnění obchvatu města Louny. Obchvat v polovičním profilu je hotov už od roku 1999.

Podobně byly dvoupruhové obchvaty v minulosti vybudovány i na dalších úsecích budoucí D7: Chlumčany, Postoloprty a Panenský Týnec. I na nich ŘSD chystá (v případě Týnce už od podzimu provádí) zkapacitnění v podobě dálničního uspořádání.

Z necelých 80 plánovaných kilometrů D7 je dosud hotovo 43 kilometrů, delší souvislé úseky jsou od Prahy ke Slanému a od Postoloprt k Chomutovu, doplňuje je krátký úsek u Sulce.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Opravdu je obchvat Postoloprt v polovičním profilu?

Alibaba

Koukněte se na mapy.cz a sám uvidíte. Některé umělé stavby (nadjezdy, podjezdy) jsou už připravené na čtyřpruh.

Vyhlídka na věčnost

Ono se sotva něco začne stavět. Ekonomika zkrachovala a propadla se na úroveň Afriky. Na investice do infrastruktury nechť stávající generace zapomene. Možná ty po nás. Možná.

Honza

Co tam proboha chystají postavit za 774 milionů??? Velmi hluboký zářez pro plný profil dálnice na obchvatu Loun se už vyhloubil při stavbě polovičního profilu v roce 1999 – tj. celá stavba se nachází na už dávno vybagrovaném opukovém skalním podloží – stačí to čistě z estetických důvodů seškrábnout do max půl metru a položit asfalt…. Při velmi nadhodnocených českých cenách je to max za 50 milionů komplet se všim všudy.. (zarovnání a dusání, asfalt, cedule, odvodnění, svodidla,)

Olda S

Seškrábnout do max. půl metru? Ta volná plocha v zářezu je odhadem o 1 m výš, než niveleta provozované vozovky. To se bude muset seškrábnout o trošku víc. A co těch 160 000 m3 náspu, který se musí dosypat k MÚK Louny západ směrem od Postoloprt? To za 50 mega nikdo neudělá. Možná by to šlo, kdyby vláda využila možnost, kterou jí dává nouzový stav a vyhlásila pracovní povinnost pro lidi z evidence ÚP a šlo by se na to krumpáčema.

Eduard

Pokud se termín zahájení prací zpozdí, tak to nebude žádná tragédie. Myslím si, že mnohem horší bude, že stát nebude schopný využít propadu cen stavebních prací, protože nemá žádné záložní projekty. Hlavně, aby se neopakovala situce ze hruba před 10 lety, kdy mnoho významných staveb bylo pozastaveno a některé znich ještě dones nestojí.

thegrid

Jen aby bylo z čeho stavbu zaplatit.

Eduard

Toho bych se nebál. I když by stát měl mít pro tyto případy připraveny peníze, které si naspořil v letech hojnosti.

Gejza

A on stát něco naspořil? Spíše ještě rozpouštěl rezervy z privatizace, ne?

PetrPetr

Od roku 2013 do současnosti klesl dluh ČR z 45% HDP na 32%. Takže se lze zadlužit. Například ve Francii se v tomto období naopak dluh zvyšoval.

Alibaba

V relativních cenách (%) se něco snížilo, v absolutních hodnotách (Kč) to rostlo a jen posledních cca 5 let se to moc nezvyšuje (nejsou to takové skoky jako před 5 lety).

Alibaba

Vzhledem k rozpočtovému deficitu žádné „připravené peníze“ nejsou. A bude problém, protože se ekonomika zastavuje, může se snížit výběr daní.

thegrid

Může? Kdyz stoji ekonomika půlky Česka tak je to docela jisté ze se sníží.

Alibaba

No, nechtěl jsem to napsat tak natvrdo.

Hanzi

Obávám se, že těch zahajovanych staveb v letošním roce zas tak skokově nepřibude. Tahle situace zamává nejen s výstavbou infrastruktury.

PetrPetr

Oni stejně nejsou ani připravené, takže je to jedno.

Radovan Komínek

Doporučuji stránky ŘSD https://www.rsd.cz/wps/portal/web/mapa-projektu/ a zapnout stavby k zahájení v tomto roce. Jde o 33 staveb a zpravidla mají stavební povolení. Pokud není vysoutěžen zhotovitel, je soutěž v běhu. Na základě těchto informací se dá říci, že příprava staveb je díky práci v předchozích letech dobrá. Teď už by jenom někdo z MDCR nebo ŘSD mohl dopsat, zda je pro takový počet staveb zajištěno financování, protože dalších cca 40 staveb je v realizaci.

PetrPetr

Tam je třeba D4, to bude PPP, které musí schválit poslanci a ještě ani nejsou pozemky. Hulín – Fryšták je k zahájení již mnoho let, ale vždy se najde nějaký brouček. Ostatní jsou malé stavby, u kterých často nejsou vyřešeny pozemky nebo tam jsou protesty.